VERVOLG: aankomst

12 juli 2013 - Santiago de Compostela, Spanje

====================================================================================

Ik denk dan in de eerste plaats met name aan al die voor mij onbekende mensen die mij onderweg behulpzaam zijn geweest op alle mogelijke gebieden: mensen die mij de goede richting aangaven als ik verkeerd dreigde te lopen of liep, mensen die mij een schuilplaats boden bij het vele, vele slechte weer wat ik meemaakte, mensen die mij spontaan te eten gaven waar ik helemaal niet om vroeg, mensen die mij onderweg een douche of onderdak boden, mensen die mij overeind hielpen als ik was gevallen, mensen die mij helpen mijn verloren routebeschrijving terug te vinden en te vervangen en al die andere mensen die mij, een wildvreemde vent uit een ander land, die hun taal niet sprak, zomaar spontaan hielpen op allerlei gebied, dat is wat mij het meest is bijgebleven.

En natuurlijk het moment van de steen die ik vanuit thuis had meegezeuld en bij het Cruz de Feirro mocht achterlaten was een hoogtepunt van mijn reis. En hoe is het mogelijk dat precies op dat moment dat ik bij het kruis sta,Paula mij via endomondo traceert en mij belt. Wat een bijzonder moment. Dat wij dat samen konden delen, vind ik echt ongelofelijk.

Ik denk aan Paula die mij straks op het plein voor de kathedraal zal opwachten. Die er tijdens mijn hele reis druk mee is geweest mij te volgen, om mij te waarschuwen als er iets mis dreigde te gaan, mij de juiste richting op te sturen als ik weer eens verdwaald was, mij op te krikken als ik er even doorheen zat, mijn reisverslagen te corrigeren en van foto's te voorzien en op Internet te zetten, waar ze vaak tot savonds laat mee druk was, zeker als ik mijn verslag niet tijdig genoeg had doorgestuurd. Maar tegelijkertijd ook druk was om ook thuis alles zoveel mogelijk gewoon door te laten gaan, inclusief alle bezigheden die ik normaliter thuis voor mijn rekening nam. Ik heb ontzettend veel bewondering voor de manier waarop zij dit alles heeft gedaan.

Ik denk ook aan alle volgers die (sommigen vaak meerdere malen week) gereageerd hebben met hun lieve en hartverwarmende reacties waar ik ontzettend veel steun aan heb gehad en die mij op cruciale momenten op de been hielden.

Dat alles overwegende, kom ik na ruim een uur in eenzaamheid gelopen te hebben aan in de plaats Monte Don Gozo. Bovenaan de berg.

Hier zie ik de eerste pelgrims op een terras zitten te pauzeren en lopen de eersten voor mij uit. Dan kom ik al na een kleine km. dalen, op het punt dat ik een heel klein eerste stukje van Santiago tussen de bomen in het dal te voorschijn zie komen.

Ik maak er een foto van en later nog een, als de plaats wat beter in beeld komt. Bij de grote trappen aangekomen, waardoor de voetgangers afdalen naar het niveau van de stad, ontwaar ik meer dan honderd pelgrims die al beneden lopen op weg naar de kathedraal en maak ook hier een foto van. Het is hier vandaan nu nog 50 minuten lopen door de stad, alvorens je de kathedraal bereikt. Dan belt Paula mij: "Ben je er al bijna"? Ik: "Ja, ik ben er bijna". Paula: "Nu, ík ben er al!!"

15 minuten later wandel ik door de poort het plein voor de kathedraal op.

De tranen springen in mijn ogen. Ik ben er!! Ik heb het gehaald. Waar is Paula?

Dan zie ik haar zwaaien naar mij. Ze heeft een prachtige witte blouse aan en zwaait terug vanaf het midden van het plein. Ik haal de hoed van mijn hoofd en zwaai naar haar terug en loop recht op haar af.

We omhelzen elkaar. Je bent er. Je hebt het gehaald. Het is dan exact 9.30u.

Dan komen er mensen op ons af die vragen waar ik vandaan kom. Het blijkt een filmploeg van het programma "Kruispunt" te zijn en zij hebben mijn binnenkomst en de ontmoeting met Paula met tv camera's vastgelegd. Hij vraagt of hij mij mag interviewen voor het programma. Dat vind ik prima. Terwijl dat plaatsvind, komen Herman en ook xxx en Peter binnen en we feliciteren elkaar met het feit dat we het gehaald hebben.. Daarna lopen zij door en gaat het interview door. Het wordt in september uitgezonden. Wij krijgen daar nog info over. Ik ben benieuwd.

Dan loop ik met Paula naar het hotel. Zij drinkt een kop koffie en ik loop even door naar de "Nederlandse huiskamer" om de hoek van het hotel. Daar krijg ik mijn stempel in mijn Credential en wordt er wat nagepraat over mijn reis.

Als ik in het hotel terugkom, duik ik snel onder de douche en trek schone kleren aan die Paula heeft meegebracht en gaan we samen naar de kathedraal voor de pelgrims mis om 12.00u. De kathedraal zit 20 minuten vóór aanvang al helemaal vol, de mensen staan of zitten op voeten van pilaren of trappen. Wij vinden een plekje op de trappen. De mis is voor mij een prachtige afsluiting van mijn pelgrims reis. Helaas gaat het wierrookvat niet de lucht in. Na afloop van de viering gaan we lunchen, waarna ik naar het pelgrimsburo loop en aansluit in de lange rij pelgrims, om mijn Compostela in ontvangst te nemen. Het duurt ongeveer drie kwartier voordat ik aan de beurt ben en na controle van mijn Credential, het document in ontvangst mag nemen. Opnieuw een bijzondere gebeurtenis.

Als we savonds na het eten nogmaals langs de kathedraal lopen en naar binnengaan , is er weer een eucharistieviering bezig. Plotseling valt onze blik op het wierrookvat, welk nu wél bovenin de lucht van de kathedraal hangt, dat betekent..... Juist..........!! Vervolgens wachten we dan tot het vat de lucht in wordt gehesen en door de kerk wordt geslingerd. Een bijzondere gebeurtenis om dat mee te maken. We proberen het op film van de telefoon vast te leggen.

Vandaag gaan we nogmaals naar de kathedraal. Ik ben nog niet bij het graf van Jacobus geweest en willen dan ook nog Santiago op een andere manier bekijken. Morgen willen we naar Finisterre met de bus(!!), en dan raakt mijn reis echt ten einde en vieren we nog een paar dagen vakantie voordat we weer huiswaarts keren.

Ik hoop vele van mijn volgers op 20 juli te ontmoeten.

Allen heel hartelijk dank voor jullie supporting en wellicht tot ziens.

Hartelijke groeten

Gerard en Paula.

1. Arnold Smits:
    !Perfecto, hombre!

Arnaldo,
    Bellas Cortes.
  2. Maaike en jan:
    12 juli 2013
    Een diepe buiging voor jou, Gerard, en voor Paula! Jan.
  3. Jeanne:
    12 juli 2013
    Gefeliciteerd met een geweldige prestatie!
    Jeanne van der Vlis
  4. Lysandra Wiersma:
    12 juli 2013
    Fantastisch, Gerard, je hebt het gehaald! Ik heb genoten van je mooie verhalen en foto's en zal dat erg missen. Zelf hoop ik, in etappes, ook ooit zover te komen. Ik zal dankbaar gebruik maken van jou informatie. Tot ná mijn volgende etappe, dan hoop ik je te spreken. Groeten aan jullie allebei, Lysan
  5. Yvonne:
    12 juli 2013
    gefeliciteerd met het volbrengen van deze reis, en nogmaals dank voor het delen van je ervaringen, met tranen in mijn ogen dit laatste verslag gelezen.Geniet van elkaar en van alles om je heen!
    Dikke knuffel van je nichtje
    Yvonne
  6. Frank en Elizabeth:
    12 juli 2013
    Petje af, Gerard! Rust lekker uit, je hebt het verdiend.
    Frank & Elizabeth.
  7. Rita Schoolenberg:
    12 juli 2013
    Gerard, van harte proficiat!! Je hebt het gehaald!! En ook het wierooksvat zien zwaaien, imposant, huiveringwekkend!
    Geniet na....met Paula....ik zie je voor de eerste keer 'live' op tv....want ken/kende je niet....maar ik (en mijn man en onze zoon) genoten dagelijks van je verslag, bewonderden je doorzettingsvermogen, optimisme en ook jouw looptempo. Dank daarvoor!
    Tot....ooit......
  8. Rob en nanny:
    Hallo Gerard en Paula
    Van harte gefelciteerd met jullie geweldige prestatie.
    Groet Rob en Nanny
  9. Chantal:
    12 juli 2013
    Super knap dat je het gehaald hebt!
    Nu lekker uitrusten en genieten.

Groetjes,
    Chantal
  10. Liana:
    12 juli 2013
    Bedankt dat je ons hebt laten meegenieten van de weg die je gegaan bent.
    Ik heb genoten en herinneringen kwamen boven.
    Ik denk dat we het bij volgende wandeltochten, hier in het Noorden, nog veel over je zullen hebben.
    Ik wens je buon camino op de weg volgt.
  11. Willemijn van Drie:
    12 juli 2013
    Je hebt het gehaald. Geweldig. Van harte gefeliciteerd en dat kruispunt je aankomst en ontmoeting met Paula gefilmd heeft, is de kers op de taart. Nu kunnen we allemaal ook het laatste moment meemaken als dat uitgezonden wordt. Prachtig. Gerard heel, heel hartelijk dank voor alles wat je de laatste maanden met ons hebt willen delen. Geniet nog even samen met Paula en tot ziens. Dikke kus.
  12. Annie v K-V:
    Hallo Gerard HOERA!!!!!!!!!!!!!!!!
    je heb het gehaald!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    gefeliciteerd!!!!!!!!!!!!nog fijne dagen samen met Paula en veel devotie.
    tot ziens Groeten van Annie v. K-V
  13. Gerard en elly:
    12 juli 2013
    Geweldig en een hele diepe respect buiging.
    bedankt dat we mochten genieten van je indrukwekkend verslag.
    En nu genieten

Elly Gerard
  14. Jopie koop:
    12 juli 2013
    Proficiat Gerard en Paula. Jullie zijn er. Geniet samen en neem de ervaringen van die lange pelgrimsreis met je mee.

Cees en Jopie Koop
  15. Jos:
    Lieve Gerard, Paula,
    VOLBRACHT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Woorden schieten te kort over het volbrengen van DÉ REIS; je innelijke dat je toonde en ons deelgenoot hiervan maakte. (soms moeilijke momenten met o.a. veel regen e.d.) Zowel geestelijk als fysiek heb je deze onnoemelijke zware reis volbracht.
    Ik weet eigenlijk niet wat ik moet zeggen. Het is zo groots, zo ongelooflijk wat je hebt gepresteeerd. Ik had al een hoge pet van je op, nu moet ik er wel 3 opzetten.
    Zoals je schreef, zonder de geweldige steun van Paula, had je dit denk ik niet kunnen volbrengen. Zij is jouw "derde en vierde been" geweest (nog belangrijker dan Herman en Els) en je trouw "leidsvrouw" zowel in practische, als geestelijke zin.
    WEES TROTS OP JEZELF!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Geniet samen van dit - in mijn ogen - zalig gevoel!!!!!
    Kom goed weer thuis, ben blij je 20 juli te mogen begroeten.
    lieve groet voor jullie beiden
    Jos
  16. Cir:
    respect man !!!!!

echt een hele mooie prestatie ..
  17. Gerard de goede:
    12 juli 2013
    van harte gefeliciteerd. een knappe prestatie.
    marja/gerard
  18. Adri en Emmy van der Horst:
    Hallo Gerard en Paula,
    Wat een geweldige prestatie, die neemt niemand je weer af. Gefeliciteerd. Nog een paar hele fijn dagen samen in Spanje en tot de 20ste.
    Groeten Adri en Emmy
  19. Carla:
    Geweldig gedaan! Gefeliciteerd!
  20. Kees:
    Hallo Gerard (en Paula),
    Bijzonder gefeliciteerd met het bereiken van Santiago.
    Ik heb je dagelijkse verhalen met veel interesse gevolgd.
    Je hebt een geweldige ervaring om lang op terug te zien.
    Veel geluk, samen met Paula, de komende tijd.
    Met hartelijke groet,
    Kees (vanaf camping De Witte Berg, Ootmarsum)
    P.S. ik zal er niet bij kunnen zijn 20 juli; Ans en ik zijn de komende weken weg met de caravan
  21. Anneke de Bruin:
    12 juli 2013
    Gerard je hebt een top prestatie geleverd! En wat zal het een emotioneel moment geweest zijn voor jou en Paula om daar op het plein elkaar weer te ontmoeten. Geweldig dat jij en Paula ons zo hebben laten meegenieten van deze bijzondere reis van jou. Hartelijk dank hiervoor en tot ziens Lieve groet voor jullie van Teun en Anneke
  22. Greet Bergkamp:
    12 juli 2013
    Nogmaals gefeliciteerd Gerard en Paula. Wat een bijzonder moment moet dat geweest zijn om daar in Santiago aan te komen. Overweldigend.
    Een mooie samenvatting schreef je met veel dankbaarheid naar alle behulpzame mensen onderweg en naar je steun en toeverlaat thuis, Paula.
    Hartelijk dank voor je mooie verhalen en foto's, vriendelijke groet voor jullie beiden. Greet
  23. Frans:
    13 juli 2013
    Ik ben trots op je jongen. Hardstikke goed. Hoop dat je al je voorgenomen doelen hebt gehaald. Geniet samen van de paar dagen dat je in Spanje bent. Alhoewel, je komt er weer snel terug.
    Grote broer, mijn felicitaties en respect en mijn complimenten voor Paula.
    Toi, toi, toi.
    Je broertje.
  24. Maarten:
    13 juli 2013
    Hi Pa + Paula, wat moeten wij nou 's avonds voor het slapen doen nu de verhalen niet meer doorkomen???
    Een grootse felicitatie en respect voor deze prachtige reis!

De verhalen zullen we nog vaak horen denk ik. Evenals de foto's. We zijn benieuwd!

Geniet van deze paar dagen rust/vakantie en zoals ik afgelopen week aan de telefoon al zei...... Wij hopen dat je je nu niet ineens stierlijk gaat vervelen in de lage landen. Anders kom je maar snel richting Haarlem wandelen, doen we samen een rondje duinen (ik weliswaar op de fiets......). Maar Monique en Mojo lopen graag met je mee! (en Paula????).

Groetjes en tot snel!

Maarten, Monique + Mojo
  25. Bertus:
    15 juli 2013
    Dag Gerard.Geweldig dat je het heeft volbracht.Gefeliciteerd.het was ook leuk om je op het plein te zien met Paula.We zullen ook nog vele malen over je ontberingen praten,het was leuk je te volgen,en jammer dat we er een maand ruim tussen uit geweest
    zijn voor onze vakantie,het was even moeilijk om het weer op te pakken,we hadden een heel stuk gemist,Leuk om je weer te ontmoeten en wat meer te horen over de andere dingen die wij nog niet gehood hebben.Tot 20 julli.Gr.Bertus en Kadek
  26. Hetty bijlsma antheunis.:
    16 juli 2013
    Gefeliciteerd Gerard en Paula,
    Wat een geweldige wandeltocht heb je gemaakt. Met je verhalen die ik mocht ontvangen heb ik het een klein beetje mee kunnen beleven. Dank daar voor. En natuurlijk ook voor Paula heb ik grote bewondering, die op de achtergrond zoveel heeft geregeld.
    Ik wens jullie een goede tijd toe en nogmaals gefeliciteerd.
    Groeten en een fijne zomer toegewenst, Hetty Bijlsma Antheunis.
  27. Jan Rohde:
    18 juli 2013
    De blijdschap zal overheersen bij het bereiken van dit einddoel, van harte voor jullie beiden.
    Terugkijkend zal je wel het gevoel hebben, dat je hoofd met een enorme schatkamer is gevuld. Geniet van dit alles en tot ziens in Gouda. Jan en Kitty Rohde.