Dag 32 Van Arbourse naar La Charité sur Loire 23 km --totaal---819 km

1 mei 2013 - La Charité-sur-Loire, Frankrijk

Vanochtend om 8.30u gezamenlijk ontbeten, afscheid genomen en om 8.30u vertrokken zonder jas, droog weer.!  De route was eerst door wijngaarden en later door bossen over aanvankelijk geasfalteerde wegen en later zoals dat in mijn routeboek stond, steenwegen. Dat zijn zandpaden verhard met gesteente. Zie foto. Deze weg volgde ik ca. 5 km. In de verte aan de horizon kun je de weg nog omhoog zien gaan en dat gaat nog een paar keer zo.

Na 20 minuten regen, steeds harder!

Poncho aangedaan en verder gelopen. Toen weer droog. Poncho uit.

Ging weer regenen poncho aan!! Weer werd ’t droog, maar toen poncho aangelaten.

Werd helemaal nat van ’t zweten, dus toch maar weer uit en gelijk koffie gedronken.

Na de koffie begon het te onweren, poncho weer aan en vertrokken.

Toen barstte er toch een gigantische onweersbui los met druppels als hagelstenen. Gelukkig was er een overkapping waar ik even kon schuilen zo’n bui duurt nooit lang. Helaas: ……………daarna is het eigenlijk niet meer droog geweest.

Het was fijn om met dit weer over verharde wegen te lopen door het bos, langs de weg waren er complete riviertjes die je tegemoet of achterop kwamen. Ik kwam hier om 13.30u aan.

De hele stad compleet dicht op 1 mei!! Geen punt: het VVV.

Wil ik me melden voor de pelgrims overnachtingplaats van de gemeente: Helaas: ook gesloten. grrrr..!

Ik loop naar de tabakswinkel die wel open is en vraag of iemand mij kan helpen.

Een mevr. (60 jr), die sigaretten kocht, loopt met mij mee naar een kunst galerie daar weten ze te vertellen dat VVV om 15. 00 u open gaat.

Ze zegt tegen mij: “ wat doe je zo lang”? het regende nog steeds onophoudelijk. Ik was wéér door en door nat en koud. Houdt het dan nooit op met regenen?

“Ik blijf  hier wel voor de deur wachten”. Ze zegt “nee je gaat met mij mee ik woon hier 10km vandaan en ik breng je over een uur weer terug. Stap in de auto.”

Ze hielp mij uit mijn zeiknatte poncho en rugzak, alles ging in de auto en ikzelf met mijn aan alle kanten lekkende kleding op de voorstoel . Alles werd drijf. Gênant zeg!

Daar aan gekomen kreeg ik een grote dikke deken over mij heengeslagen.

Om wat warmer te worden. Hoe vriendelijk  kan iemand voor je zijn?!

Ze praatte honderd uit. Ze had 35 jr geleden in Amsterdam gewoond i.v.m. studententijd voor 1 jaar.

Na een uur bracht ze mij weer terug, VVV was open. Ze brengen mij naar hier, nadat ik eerst stempel in m’n credential krijg. Er staan 4 bedden, een keuken, wc en douche. Geen levensmiddelen zoals gisteren, alle bedden zijn nu bezet.

Alle kleren hangen nu op ‘t droogrek voor de kachel.

Dat is dringen van 4 verzopen mensen, 3 mannen en 1 vrouw.

1 Fransoos en 1 Française  lopend en 1 Belg op de fiets

Mijn portemonnee is weer doordrongen van het water, het papiergeld is aan elkaar geplakt.
Mijn zogenaamde waterdichte hoes van mijn routebeschrijving werkt ook niet naar behoren de 2 vellen zijn aan elkaar geplakt en krijg ik er niet meer heel uit. Is dat effe handig….

Ik ben nu weer lekker bijkomen, heerlijk heet gedoucht en droge kleren aan. Jammer dat ik niets kan zien op reislogger. Vandaag 23 km gelopen, morgen naar Baugy ca. 30 km als het weer het toelaat tenminste.

Ik heb vanavond spaghetti bolonaise gegeten uit eigen voorraad. Het smaakte prima. Als het een beetje meezit dan ben ik overmorgen in Bourges. Kan ik naar mr Orange. Voor ….. je raadt het al……..tel. en internet.

Stuur ik gelijk wat spullen met de post mee naar huis.

Inmiddels….. 21 uur. Liggen allemaal al te slapen. Mijn schoenen zijn nog doorweekt.

1. Teun & Anneke:
    1 mei 2013
    Hoi Gerard,

Laat je niet kisten door de regen, want na regen komt zonneschijn.
  2. Willemijn van Drie:
    2 mei 2013
    Jongen, wat doe je jezelf aan.... Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen. Steeds weer die regen en iedere keer weer de kous op de kop krijgen. Gelukkig dat er nog zoveel lieve mensen zijn die niet te beroerd zijn om anderen te helpen. Ik wens je nog veel van die barmhartige samaritanen toe op je reis als je ze nodig hebt. Vandaag dan maar weer een lekker dagje?
    Ik hoop het van harte. Dikke kus.
  3. Margriet en Fred Boonacker:
    2 mei 2013
    Hoi, verzopen kat. Fred zegt net, waanzinnig knap dat hij nog altijd volhoudt en dat vind ik ook natuurlijk, maar wij weten dat je het kan!!!!
    Fijn te weten dat er altijd behulpzame mensen zijn om je te helpen.
    Margriet en Fred
  4. Else en kees:
    2 mei 2013
    Het is een echte pelgrimstocht. Als boete voor alle zonden.

Sterkte

Else en Kees
  5. Ton V.:
    Hoi Gerard,
    Die regen is toch wel een heel bijzondere metgezel. Wij zeggen hier wel eens: "Het regent nooit een hele dag!" Zo ervaar ik dat al jaren. Maar bij jou is het toch een heel andere situatie en dan moet je ook nog berg op en af. Ik wens je veel kracht om de klus te klaren. Fijn dat St. Jacobus zo af en toe een aardige vrouw langs stuurt om, al is het maar een paar uur, tot steun en toeverlaat te zijn. Zulke aardse engelbewaarders moet je heilig in geloven en op vertrouwen. Veel succes op het traject naar Bourges. Neem daar niet alleen de tijd voor 'Orange' maar bezoek ook Kasteel Blois, Vroeg Renaissance, begin 16e eeuw, naar aangenomen wordt een ontwerp van Leonardo da Vinci. Langs de Loire zijn veel kastelen en verdedigingswerken te vinden. Veel genoegen bij het zien van zoveel moois, geniet en zet door! Toi-toi van Ton.
  6. Paul Happel:
    2 mei 2013
    Wij bewonderen je doorzettingsvermogen Gerard en steken een kaarsje voor je op.Hou vol en groet van Paul
  7. Hans Briedé:
    Gerard,

Jammer van al die regen, maar dat leuke wijffie moet een troost geweest zijn! Zo'n tante had ik nou nooit. Die jongens boffen maar. Ik vind het knap, dat je dat allemaal volhoudt: die kou en de regen. Ik heb in het verre verleden ook eens een eind gelopen en dat was tegen de Kerst 1944, en dat was niet voor de lol en het was vervloekt koud. Kerstnacht bij -15 graden in een hooiberg slapen. Maar dat is een heel ander verhaal. Je gaat in ieder geval de warmte tegemoet. Volhouden!!

Groeten,

Hans.