Dag 36 Van Charost naar Neuvy - Pailloux ....25 km... totaal...935 km

5 mei 2013 - Neuvy-Pailloux, Frankrijk

Vanochtend ontbeten met 3 kleine verpakkingen appelmoes uit de koelkast en koffie. Helaas geen yogurtjes, maar ik ben dik tevreden. Goed geslapen prima bed. Na ontbijt opgeruimd afgewassen en rugzak ingepakt.
Het geld voor alles wat ik heb gebruikt in de daarvoor bestemde brievenbus gedaan en vertrokken.

Buiten nog even een foto gemaakt van de school, want Paula kon niet geloven dat het gebouw wat "mijnheer streetvieuw" aangaf het juiste was.

Het was echt een school met beneden 2 klaslokalen en boven het pelgrimsonderkomen en aan de achterzijde de speelplaats.

Schoolgebouw

Bij het ontwaken had ik al besloten om vandaag eens naar de kerk te gaan. Een grote plaats Issoudun ligt op ca 12 km. vanaf hier, op mijn route.

Ik besluit om niet mijn routeboek te volgen maar via de N151 te Lopen . Dat is wat korter en ik heb mijn tijd hard nodig. Het is 8.00 u als ik vertrek en ik verwacht dat de kerk wel om 10.00u of 10.30u zal beginnen. Als ik langs de N151 loop heb ik de alsmaar de glooiende weg helemaal voor mij alleen.

Om 9.45u zet ik nog even een tandje erbij, want ik kan de kerk al zien maar het is nog een heel eind. Uiteindelijk ben ik om 10.15u bij de kerk.
Het voorplein staat vol met mensen en allemaal bruidjes ook jongens in lange witte gewaden. Toen kreeg ik al een donkerbruin vermoeden en ik vraag aan een paar ouders: Is er vandaag plechtige communie?

't Plein voor de kerk

Ja hoor inderdaad dat heb ik weer. Een extra lange dienst. Hij begint om 10.30u dus ik ben keurig op tijd. Het was een erg mooie dienst en ik ben blij dat ik gegaan ben.

Na afloop stond de pastoor natuurlijk bij de uitgang toen ik met volle bepakking langs hem heen wilde lopen. Maar dat ging zo maar niet.

Hij wilde weten waar ik vandaan kwam en hoelang ik al onderweg was. Hij gaf mij de zegen en wenste mij een Bon Camino.
Voor de kerk was een groot plein en ook een bakker. Ik besloot om hier gelijk koffie te drinken en er iets lekkers bij te halen, bij de bakker dan had ik gelijk de lunch te pakken.

Later na Issoudun krijg ik brede bermen en/of ventwegen.

Eindeloze vertes  Vergezichten

Zie foto's en ik loop langs vele gele en groene velden

Daarna naar Neuvy - Pailloux door gelopen. Om 15.00u stond ik voor de deur.

Een vrouw van ca 60 Jr . verwelkomde mij met een biertje en een punt kersen vlaai.

Daarna liet ze mij de kamer zien en de douche.

Na het douchen vroeg ze mij of ze de was voor mij kon doen . Die draait dus nu.

Toen ik beneden kwam met mijn telefoon in de hand vraagt ze: "wifi"? en ze komt met een papier waarop de inlogcode staat. Wonderbaarlijk! !

Leuke dingen.

Vanavond heeft ze eten voor mij. Ben benieuwd.
Het was vandaag overigens prima mooi droog weer met een beetje zon en een temperatuur van ca 15 c.
2 foto's van de school en 1 foto van het 1e stuk en de andere van het stuk na de kerk.

Wat denk je wat?
Komt net die Fransman uit Charite sur Loire hier binnen.
Hij zei toen dat hij niet meer dan 20km per dag liep!!
Hoe kan hij dan na 3 dagen waarop ik 29-31-24 loop dan even ver is als ik? Zeker de trein gepakt.(?)
Overigens zei Harry ( van Jo) de laatste keer (die heeft echt maar 3maanden) Dat ze mij wel in Compostella zouden zien want als het langer duren zou, ze dan een stuk de trein zouden nemen. "Ieder zijn eigen manier om de Camino te lopen" !!! Zo zei hij letterlijk.
Ze doen allemaal maar. Ik doe ook wat ik doen wil. En dat is lopen van begin tot eind.

Inmiddels gegeten:

Eerst brandnetel soep, heerlijk!
Daarna sla met streekovengerecht met peterselie aardappel ui en crème fresh. Daarna kaasplank, niet kaasplankje!!  Daarna pudding en koffie.
Kan geen pap meer zeggen
En toch 13 kg. eraf. Na 't eten heeft onze gastvrouw ons de kerk laten zien. Heeft ze sleutel van. Kerk is van 12e eeuw, de helft is er af gebombardeerd en na de laatste oorlog opnieuw herbouwd met de houten delen.

Kerkje in Neuvy-Pailloux    Binnen in de kerk van Neuvy-Pailloux,  Collage van de oorspronkelijke kerk

1. Yvonne:
    5 mei 2013
    vind het een enorme prestatie Gerard, dat je "gewoon"al zo een afstand achter de rug hebt, echt enorme prestatie!!
    Yvonne
  2. Cir:
    5 mei 2013
    Gerard jij bent goed bezig..
    Onthou:
    De weg is mijn vriend !!!

Hou vol..
  3. Maaike en jan:
    5 mei 2013
    Fijn dat het allemaal wat beter gaat, Gerard! Je eet nog een beetje te weinig volgens mijn inzichten, maar zolang het lopen goed gaat is er geen probleem.
    Er zijn veel buren met vakantie, met caravans zag ik ze gaan. Het is hier nogal stil als iedereen naar Frankrijk gaat.
    Groet, Maaike.
  4. Gerard Vianen:
    5 mei 2013
    Beste Gerard. Ik heb een tijdje alleen maar gevolgd. Wat een prestatie en wat een plichtgetrouwe benadering. Heel veel sterkte met Fransozen, hun stokbrood en hun verrassende levensopvattingen.
  5. Greet Bergkamp:
    5 mei 2013
    Geweldig Gerard, wat een doorzettingsvermogen/ Jij loopt en wij zitten en kijken naar de kroning, 4 mei en net het 5 mei concert op de Amstel in Amsterdam. Met natuurlijk vrijheid als hoofdthema. Geniet van de franse ambiance, het mooie weer
    en pas goed op je zelf..... Greet
  6. Willemijn van Drie:
    6 mei 2013
    Elke dag maak je wel iets bijzonders mee en je vertelt er op zo'n smeuiige manier over dat we het haast voor ons zien.Geniet vandaag weer van je wandeling en van alle goede dingen die op je pad komen.
  7. Paul Happel:
    6 mei 2013
    Dit was een mooie dag Gerard en de richting is sud-ouest,zo heet ook de krant daar.Vanaf nu ga je alleen maar genieten,je gaat veel mensen jaloers maken.Ga maar lekker door en denk aan ons.Groet van Paul en zijn vrouw Ria