Engel met de glimlach

17 april 2013 - Guignicourt, Frankrijk

Van internet:

De Engel met de glimlach, ook wel de glimlach van Reims genoemd, is een beeld waarvan het origineel tussen 1236 en 1245 gehouwen is

De Kathedraal van Reims is bij uitstek de kathedraal van de engelen.

Op 19 september 1914 werd tijdens een artilleriebeschieting het tot op dat moment anonieme beeld van de Engel onthoofd doordat een brandende balk van het gebint erop viel. Het hoofd viel uiteen in een twintigtal stukken, die door toedoen van een geestelijke werden opgeslagen in de kelders van het bisschoppelijk paleis.

Het verhaal van de beschadiging, het terugvinden van de resten, werd door de Franse propaganda lange tijd gebruikt als symbool voor de Franse genius als aanklacht tegen de vernieling van Frans erfgoed door het Duitse leger.

Na de oorlog werden de resten met behulp van een afgietsel, dat aanwezig was in het Museum van Franse monumenten, weer samengevoegd en werd het nieuwe hoofd op 3 april 1926 op zijn plaats teruggezet.

1. Maaike en jan:
    17 april 2013
    Het spijt me van jullie zwager, maar het blijft moeilijk om een pelgrimage daarvoor te onderbreken. Ongetwijfeld heeft hij goed afscheid van jullie genomen.
    Betreffende de glas-in-lood-ramen te Reims: wij waren daar j.l. zomer en Jan heeft er prachtige fotoos van. een heel fotoboekje vol. Voor als je weer thuis bent, om samen na te genieten.
    Ben wel een beetje bezorgd voor de tent!
  2. Jos:
    18 april 2013
    Allereerst, wil ik jullie condoleren met het overlijden van jullie zwager. Het is toch naar als je zelf zo ver weg bent, ook voor Paula. Fijn, dat ze toch bij jou kon zijn.

Een "mooi"verhaal over "DE Engel"
    Is het wel een goed idee, om de tent "weg te doen?"
    Trek je stoute schoenen (weer) aan voor de volgende dag-reizen
    Leuk om alles te vernemen.
    Misschien weet je het al, maar ik las in het School-Journaal, dat Ans van den dool is overleden.(73 jaar) Erg verdrietig. Ze heeft haar spoortjes wel verdiend voor de bond. Als je een bericht als dit, niet wilt ontvangen, laat het me dan gerust weten.
    Ik wens jou een zeer goede reis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    hartelijke groet.
    Jos