Dag 21 van Reims naar Mardeuil 35 km....... totaal .......508 km gelopen

19 april 2013 - Mardeuil, Frankrijk

Vannacht rot geslapen, een dronkenlap kwam tegen 11 uur in het bed boven mij kruipen en heeft dus de hele nacht de boel wakker gehouden. Ook de jongeman uit Honduras kwam pas tegen 12 uur in bed, maar hem hoorde je niet.

De zatlap had de wc flink bevuild vannacht. Ik ben zonder mij fatsoenlijk gewassen te hebben vertrokken. Ik had geen zin om de badkamer waarin de wc stond te gebruiken. Na een uitstekend ontbijt heb ik nog een vers stokbrood en fruit meegenomen voor onderweg en ben vertrokken. Als je Reims uitloopt via de schitterende groene weg over het jaagpad loop je tussen het kanaal en de rivier de Vesle. Ik ben vanochtend vertrokken samen met “Kees”.

Sinds enige tijd heb ik mijn stokken een naam gegeven.

De rechter heet “Kees” de linker “Els”.

Ik praat met mijn stokken.Een ander praat met bomen.Ik met mijn stokken, dus! (Paula..???)

`Kees` gebruik ik bijna elke dag.

`Els` alleen als ik klimmen moet.

Als ik op een punt kom waarbij niet duidelijk is waarheen ik moet overleg ik met `Kees` wat zullen wij doen rechtsaf, linksaf of rechtdoor? Ik kan het uitstekend vinden met `Kees`. Als het fout gaat kunnen we elkaar de schuld geven. Haha

Het was uitstekend weer vanochtend.

Halverwege het jaagpad heb ik mijn shirt met lange mouwen al uit getrokken.

Aan het einde van het jaagpad staat bij de sluis een bord richting Santiago nog 2400 km. te gaan! Ohhh.......... dat weet ik toch!

Ik wilde er een foto van maken en zette `kees` even tegen de paal aan waarbij ik hem hoorde mompelen "hoeveel prikken zouden dat in de grond zijn?"

Op weg naar Montbre kom ik langs `de Cora`: Diesel kost hier 1.27 euro.

Moet je nog tanken Leo? . Enorme wijnvelden heb ik gezien onderweg even  voorbij Montbre.

Van Rilly naar Les Haies loopt de route via een heel stijl pad omhoog het bos in. Het hellingspercentage staat niet aangegeven, maar ik denk dat het wel meer dan 25% zal zijn.Dus moet ik een beroep doen op "els".

Wel staat de route keurig aangegeven met de schelpen aan de bomen zie foto…….(.die volgt nog)!

Op de weg van Houtvillers naar Mardeuil raak ik de route kwijt en kom terecht in Epernay. Ik besluit om hier te overnachten en loop naar het adres van het parochie centrum wat in het boek beschreven staat. Het adres blijkt niet te kloppen. Ik probeer te bellen maar ze spreken alleen Frans. Ik begrijp dat het adres veranderd is maar verder kom ik er niet uit. Dan Paula bellen of die het begrijpt. Zij komt met een ander adres en telefoonnummer. Ik ga opnieuw bellen.

Ik krijg een mevrouw aan de telefoon die mij duidelijk maakt dat de kerk niet meer bestaat wegens samenvoeging van parochies. ( herkenbaar)

Zij vraagt waar ik zit, ik noem de naam van de bar waar ik aan`de grand café` zit.

Ik moet daar 10 minuten wachten, dan zal ik worden opgehaald. Na 10 minuten word ik inderdaad opgehaald en wel door niemand minder dan de burgemeester van Mardeuil.

Zijn secretaresse had ik aan de telefoon gehad     Hij                                                                                                                                                                                              Hij rijdt mij in zijn auto naar het gemeentehuis van Mardeuil en ik krijg van zijn secretaresse gelijk een stempel in mijn credential waarna zij mij naar mijn slaapplaats brengt recht tegenover het gemeentehuis, het is  een kinderdagverblijf.

Het is nog volop in bedrijf maar om 17.30u is iedereen weg .Ik  zie waar ik douchen kan en waar ik eten kan vinden. Een kast met eten wacht op me.

Inmiddels heb ik gedoucht en gegeten.  Haricots vert met een schijf warme vis, gemaakt in de magnetron. Ik kan niet naar buiten, want ik heb geen sleutel en moet dan ook gewoon morgenochtend de deur achter me dicht trekken.

Vanochtend tijdens het koffie drinken heb ik ook even naar mijn rechter hiel gekeken want daar had ik last van. Wat bleek? Een enorme blaar. Mijn eerste na 500km.!!

Daar mag je toch niets van zeggen. Bij de 4 daagse van Nijmegen heb ik ze wel eens gehad na 10km. Na het douchen nog eens goed bekeken.

Hij beslaat bijna de gehele hiel en is geheel kapot. Hopelijk krijg ik daar niet verder last van.

Morgenochtend moet ik hier voor 8.00u weg zijn. Ik loop dan naar Montmort-Lucy en verblijf daar in een gîte.

Die afspraak heeft Paula al op de camping voor mij vastgelegd. Deze mevrouw komt mij om 17.00u. bij het gemeentehuis met de auto ophalen want het slaapadres licht een heel eind van de route. Zo staat in mijn routeboek vermeld.  Morgen verder ….

1. Lysandra Wiersma:
    Hoi Gerard,
    mooi dat verhaal met die stokken! Verzorg je blaar goed,hoor, anders gaat hij ontsteken.
    Goede wandeling, morgen.
    Gr. Lysan
  2. Yvonne:
    19 april 2013
    Prachtig om te lezen over Kees en Els, ik hoop dat ze aangenaam gezelschap voor je blijven deze reis! Liefs van mij, Yvonne
  3. Cir:
    19 april 2013
    Gerard ken ik die stokken?
  4. Frank en Elizabeth:
    19 april 2013
    We lezen trouw je verhalen voor het slapen gaan !
  5. Willemijn van Drie:
    20 april 2013
    betere maten dan Kees en Els kun je niet hebben. Ze zullen je nooit tegenspreken en als je het even niet ziet zitten, kun je je frustraties ook bij hen kwijt, zonder dat dat de vriendschap schade berokkend. Hoop dat je geen problemen krijgt met je hiel. Sterkte ermee.
  6. Paul Happel:
    20 april 2013
    Hallo Gerard ik denk dat je groene boontjes gegeten hebt.Hartelijke groet ook aan Kees van Paul
  7. Jos:
    20 april 2013
    Heb je toch nog 2 maatjes om je te vergezellen.
    Ik blijf je goed vinden Gerard. Erg leuk jouw belevenissen te lezen. Ik blijf je bewonderen.
    Kijk uit naar jouw volgende trip/verhaal.
    Het ga je goed!!!
    hart. groet
    Jos
  8. Else en kees:
    20 april 2013
    Nou , eerlijk gezegd voelden Els & ik ons de laatste tijd steeds beetgenomen. Nu weten we hoe dat komt. Let wel dat je Els en Kees uit elkaar houdt ,anders wordt het bonje. Gelukkig is er een duidelijke taakverdeling. Je hebt al heel wat tegenslag overwonnen lezen we Maar ook heel veel avonturen beleefd. Die nemen ze je niet meer af. Succes verder Else en Kees
  9. Ria de boer:
    20 april 2013
    Gerard veel sterkte met je blaar ,jammer het ging zo goed.
    heel veel wandel plezier.
    gr Leo en Ria
  10. Ma en Pa:
    20 april 2013
    Hoi Gerard, Zo je hebt de eerste kilometers na de campingweek er weer opzitten. Jammer dat Paula weer is vertrokken hé. Het valt niet altijd mee als je de slaap niet krijg die je nodig hebt als er dronkenlappen zijn. Je had je overigens onderweg tussen die twee rivieren wel kunnen wassen, nu moest je wachten tot het eind van je rit bij het kinderdagverblijf. Vervelend die blaar op je hiel, je heb toch wel goede sokken zonder naden aan. Heeft Paula ze zelf wel gebreid uit een stuk, nee toch hé. Je behoefd toch de diesel niet te betalen als ze je komen halen, overigens is de prijs hier ook weer iets aan het minderen. Veel sterkte de komende kilometers, geniet van alle mooie momenten onderweg en verzorgd de blaar goed anders loopt het fout af.
    Vele groeten en wandelplezier, Ineke en Koos v Velzen
  11. Maaike en jan:
    20 april 2013
    Paula is veilg thuisgekomen. Het weer is hier prima, maar met harde wind. Haricots vert zijn speciale,lange dunne boontjes. Soms met draderige haartjes. Er hoort een soort strikje om een bosje van 10 te zitten. een bosje per persoon dus.
    Over de blaar maak ik me zorgen, misschien helpt talkpoeder in de sokken, ook voor de andere voet.
  12. Arnold Smits:
    20 april 2013
    Gerard, Ik weet niet of mijn vorige mail wel is overgekomen, vandaar deze tweede.
    Een geweldige remedie tegen blaren is het gebruik van micropor of leukopor chirurgisch pleister.
    Het is flinterdun, maar oersterk en je kunt het enkele dagen ophebben voor je het moet vervangen.
    Het helpt ook de pijn te verlichten als je al blaren hebt.
    Het is bij mijn ervaring in elke farmacie te verkrijgen en de beste maat is 5cm breed, want dat kun je dan makkelijk bijknippen bij het aanbrengen.
    Het is in rolletjes verkrijgbaar van verschillende lengtes.
    Succes.

Arnold.
  13. Peter:
    20 april 2013
    Hai Pa, al schrijf ik meestal geen reactie, ik volg je verhalen altijd trouw hoor! Ik hoop dat je nieuwe franse nummer behoorlijk werkt en dat je kunt bellen en internetten. Misschien kun je in je volgende verhaal even je nummer vermelden, dan kunnen je volgers (ik in ieder geval) je bellen . . . of zit je daar niet op te wachten? Doet je skype het ook op je telefoon trouwens, dan kunnen de kinderen je nog eens zien . . . Kijk maar. Anyway, groeten uit Bangalore, ook van de kinderen.
  14. Margriet en Fred Boonacker:
    20 april 2013
    Wat zullen de kleinste kleinkinderen jaloers zijn op opa, een heel dagverblijf voor jezelf! Mocht je in een kinderbed slapen of toch maar op je eigen matje. Jammer van die enorme blaar we hopen dat hij snel zal genezen.
    Groetjes Fred en Margriet.