Dag -30- van Vezelay naar Varzy--- 26 km--totaal--772 km gelopen

29 april 2013 - Varzy, Frankrijk

Vanochtend om 06.00 u. wakker geworden misschien wel van de regen, want die kwam met bakken uit de hemel. Nog een half uurtje blijven liggen en er toen uitgegaan. De regen werd steeds minder. Ontbeten op de kamer, van mijn boodschappen van gisteren, plunje gepakt en om 7.15 u. liep ik het hotel uit.

Het was een waardeloze hotelkamer, erg krap , douchecabine, wc, , wastafel, alleen gescheiden met een klein kamerscherm van het bed. Alles oud en krakkemikkig. LET OP mensen:

Hier moet je dus niet zijn "HOTEL CHEVAL BLANC"  in Vezelay.

En dan ook nog € 40 zonder ontbijt. Gisteren bij mijn aankomst in Vezelay moest ik de laatste km. omhoog, flink klimmen.

Dank je Kees de Kr., je wist het ook begreep ik.

Vanochtend bij mijn vertrek hetzelfde verhaal. Gelijk weer omhoog. Dat verwacht je toch niet? Het was een bospad Vezelay uit. De eerste drie uur heb ik alleen maar in het bos gelopen. Het was flink nat. Zeg maar: drijfnat. ( netjes gezegd toch)

Is het hier nat of niet?

Hele stukken stonden flink onder water.
Ik heb er een foto van gemaakt maar ik weet niet of het wel goed te zien is. De zijkanten waren erg glad en een keer ben ik er ook afgegleden zodat mijn schoen echt op een mm. na nog net niet vol liep.

Je kunt ook niet echt in het bos gaan lopen, want dat is zó dicht begroeid dat je er met je rugzak niet onder de bomen en struiken door kunt, zodat je steeds blijft hangen. Bovendien staan alle aanwijzingen op het pad en dan mis je die en ben je gelijk de route weer kwijt zoals ik gisteren. Later het bos uit ging de route grotendeels door weiden en velden vaak met mooie vergezichten zie foto's

Dit pad lijkt wel beter....

De (nieuwe) route is zeer duidelijk beschreven en ook op de route zelf vanaf Vezelay staan de aanwijzingen op bomen en palen veel duidelijker aangegeven dan voorheen. Ik ging vanochtend op pad toen het net droog was maar nog wel flink bewolkt maar naarmate de dag vorderde werd het steeds lichter en kwam de zon door. Vanmiddag werd het warempel nog erg lekker weer. Om 16.00 u. was ik bij mijn overnachtingsadres.

Een B&B minder duur dan het hotel maar veel beter. Vanavond in Varzy gegeten en morgenochtend heb ik het ontbijt besteld om 8.00u.

Ik maak er een rustige dag van. Mijn routeboek geeft voor morgen de 2e etappe aan, van hier naar La Charite sur Loire 45km.

Dat is mij toch net een paar straten te ver. Ik vind dat ik toch aardig doorloop, dus heb ik de afstand in tweeën geknipt en loop ik niet verder dan Arbourse 24km.

De dag daarna loop ik het restant. Dan worden het maar 37 etappe's ipv 36.

Misschien zit er trouwens nog wel zo'n lange route in dat weet ik nog niet. Vanavond lekker slapen hier en morgen weer verder. Vandaag waren er trouwens problemen met mijn Endomondo
Die was na een paar km gestopt en daardoor was ik voor het thuisfront niet te volgen en dat heeft te maken met het feit dat ik het roaming op mijn telefoon heb uitgezet vanwege de kosten.

Toen ik vanmiddag hier aankwam en mijn telefoon kon koppelen aan het huis netwerk kon iedereen gelijk zien wat ik gelopen had,  behalve dan de periode dat het systeem heeft uitgestaan. Voor diegene die me niet konden volgen vandaag: "Ik  had dus niet de bus genomen mensen".

Morgen verder.

Ps. Lysanne jij vertrekt vandaag of morgen voor de volgende etappe van jouw pelgrims tocht vanuit Rocroi? Ik wens je een hele fijne en goede tocht toe. Ik heb in Noord Frankrijk bij de adressen waar ik geslapen heb al aangegeven dat er een Lysanne uit Nederland aankomt. Allemaal hartelijke groet.

1. Kees:
    29 april 2013
    Hallo Gerard,
    Op de kaart zie ik net vóór Arbourse het plaatsje l'Hopitot. Dit lijkt me vroeger ook een pleisterplaats geweest te zijn op de Weg naar Santiago.
    Met hartelijke groet,
    Kees
  2. Lysandra Wiersma:
    29 april 2013
    Hallo Gerard, fijn dat je tocht zo goed gaat.Ik lees je verhalen met spanning.
    Woensdag 1 mei ga ik weer op pad met mijn zus Sylvia.Wij gaan met de trein naar Couvin (nog net in Belgie) en vandaar met een bus of taxi naar de grens bij Moulin-ManteauDe eerste nacht slapen we net voorbij Rocroi. Daarna iedere dag een stukje verder tot in we in Reims zijn. Mijn verslag komt pas naderhand als we weer thuis zijn. Te lezen op: Lysan op weg naar Santiago.
    Na morgen zal ik 10 dagen niets van me laten horen. Ik wens jou een heel goede voortzetting van je wandeling. Bon camino!
  3. Ton V.:
    30 april 2013
    Hoi Gerard,
    We hebben een nieuwe koning en met hem een koningin, een Prinses van Oranje met twee zusjes als prinses. Hiep hiep hoera. Met een heel mooi oranje zonnetje boven Noord-Nederland en zo te zien op TV: de rest van Nederland is op deze dag ook goed bedeeld. Jij goed wandelweer gewenst, met begaanbare paden en de juiste bewegwijzering. Goed besluit om een tussen-etappe in te lassen. Je heb nog dagen genoeg voor de boeg. Niet te gauw in Spanje willen zijn: daar ligt sneeuw! Toi-toi van Ton.
  4. Carla:
    30 april 2013
    Hoi Gerard, dat ziet er inderdaad blubberig en nat uit. Gelukkig werd het daarna beter, want op een droog pad met een zonnetje loopt het natuurlijk wel wat soepeler. Succes. Groetjes, Carla