Pelgrimsroute : de Via Lemovicensis

28 april 2013 - Vézelay, Frankrijk

De pelgrimsroutes naar Santiago de Compostella in Frankrijk zijn een systeem van routes naar het bedevaartsoord Santiago de Compostella in Spanje, waar zich het graf van de apostel Jacobus zou bevinden. De routes in Frankrijk zijn sinds 1998 opgenomen in de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

De pelgrimshandleiding in het vijfde boek van de Codex Calixtinus uit de 12e eeuw noemt vier pelgrimswegen in Frankrijk, welke uiteindelijk samenkomen in de Pyreneeën: de Via Turonensis, de Via Lemovicensis, de Via Podiensis en de Via Tolosana.

Aan deze pelgrimswegen bevonden zich talrijke graven van heiligen. Behalve deze 4 hoofdwegen ontwikkelde zich een (internationaal) netwerk van kleinere pelgrimsroutes, die - voor een deel- nog in kaart gebracht kunnen worden.

De VIA LEMOVICENSIS: de route waar Gerard voor gekozen heeft:
De Via Lemovicensis kruist het brede dal van de Loire.

De Via Lemovicensis is genoemd naar Limoges. De basiliek van Vézelay is één van de grootste cultuurschatten van de Bourgondië en het beginpunt van deze route. De basiliek was vroeger het verzamelpunt voor pelgrims uit België, de Ardennen, Lotharingen en de Champagne. Het begin van de route kent twee verschillende varianten - noordelijk via La Charité-sur-Loire en Bourges, en zuidelijk via Nevers en Neuvy-Saint-Sépulchre - welke elkaar in de Limousin ontmoeten. Na Limoges volgen Périgueux, de oversteek van de Dordogne en de Garonne en een relatief korte traject door de bossen van Les Landes.

1. Charlotte:
    29 april 2013
    Hoi Gerard,
    Wij vertrekken morgen ook naar Frankrijk. eerst genieten hier van de kroningsdag en dan gaan we rijden en ergens in Noord Frankrijk in een hotel. We rijden woensdag door naar Beauville (tussen Bordeaux en Toulouse). Onderweg zullen we dus ergens relatief dichtbij je zijn en je toch niet ontmoeten. Ik wens je nog veel goede en veilige kilometers en ik lees je verhalen weer als we weer thuis zijn.
    Groet,
    Charlotte