Dag 43 vanuit Limoges naar gehucht Bord 23 km ….. totaal 1138 km.

13 mei 2013 - Saint-Martin-le-Vieux, Frankrijk

Vanochtend laat opgestaan want ik moet naar de telefoonwinkel en ik verwacht dat die niet voor 9.00 uur open is. Na de zusters bedankt te hebben voor hun slaapplaats heb ik nog even een nieuwe credential bij ze gekocht want de mijne raakt al aardig vol met stempels en straks moet ik maar zien dat ik er een kopen kan als die daadwerkelijk vol gestempeld is.

Bij de telefoonwinkel aangekomen moet ik nog ruim een half uur wachten want hij gaat pas 9.30 uur open. Ik ben in ieder geval gelijk aan de beurt. De dame beweert eerst dat ze geen Engels spreekt, hoort mijn verhaal aan, en beweert dan voornamelijk in het Frans met een enkel Engels woord ertussen, dat het heel normaal is dat ik in een week tijd voor 130 euro aan internet gebruikt heb. Immers een uur internet kost circa 20 euro met je mobiel. De investering die ik gedaan heb is nog wel goed om tot augustus onbeperkt te bellen en te sms-en in Frankrijk maar het internetgebruik is op en kan niet worden aangevuld. Ik zal dan opnieuw moeten investeren. Ik kan haar niet overtuigen van haar ongelijk en onwil. Ik ben woedend en in staat om haar over de toonbank te trekken, voor zoveel onwil, onbegrip en botheid, maar dat past een pelgrim niet.

Eigenlijk ben ik ontzettend verbaasd dat ik zo kwaad ben en toch zo kalm blijf dringt het later tot mij door, als ik onverrichter zake de winkel verlaat. Ik heb al eerder bij mezelf geconstateerd dat het wel lijkt dat ik minder opvliegend ben. Komt dat door het lopen en het niet gehaast zijn? De tijd zal het leren. Ook was ik hiervoor al gewaarschuwd door enkele andere pelgrims die hetzelfde hadden meegemaakt. Ik doe nog een poging bij mijnheer Orange. Daar zijn ze bereid om mij enigszins tegemoet te komen n.a.v. mijn eerdere ervaring met Orange. Ik moet wel een nieuwe simkaart kopen met weer een nieuw nummer, omdat het credit op de oude op is, is ook het nummer vervallen. Ik ga ermee akkoord en ik hoop dat het nu klaar is dat gedoe. We wachten het maar weer af.

Inmiddels is het 11.30 uur. Moet ik nog beginnen met lopen. Even speelt de gedachte om een stukje de bus te nemen, maar nee ik wilde lopen, ik zal lopen dan maar wat km. minder vandaag. Ik bel een adres uit mijn routeboek op ca. 20 km. afstand. Gelijk raak. Ik vergeet alleen te vragen wat de kosten zijn. Ik heb ongeveer een uur nodig om de stad uit te komen. Na 2 uur lopen zie ik de stad beneden in het dal achter mij liggen zoals ik hem gisteren dichter bij zag komen toen de dame mij volgens haar eigen route erheen bracht.

Ik loop weer langs vele velden en akkers maar ook door diverse mooie aangelegde parken, onderweg gebruik ik mijn lunch maar daarna stap ik weer stevig door.

Om 16.00 uur sta ik voor mijn overnachtingsadres. Als ik eerst nog even vraag wat de kosten zijn van deze B & B blijkt dat 40 euro te zijn voor slapen en ontbijt. Ik zeg dat me dat te duur is en dat ik dan wel 6 km. doorloop naar Les Cars en in de gemeente opvang voor pelgrims ga slapen, biedt ze aan om ook het diner inclusief te doen. Ik ga akkoord, want eigenlijk ben ik best heel moe en het is maar de vraag of ik op tijd bij de Mairie had kunnen zijn.

Om 20.00 uur is het diner. Ben benieuwd. De kamer is in ieder geval prachtig met zeer luxe badkamer. Eerst ga ik heerlijk douchen en dan even liggen.

Wat heb ik gegeten? Iets wat ik nog nooit heb gegeten. Soep met hele aardappels en halve wortels zie foto verder natuurlijk sla, omelet,  stokbrood met geitenkaas en een appel toe. Het smaakte voortreffelijk. Mijn buik zit meer dan vol. De dame van de B & B heeft hier ook een eigen  geitenkaas makerij. (foto's volgen)

Morgen wil ik naar La Coquille lopen ca 32km. Om 08.00 uur is het petit dejeuner.

1. Lysandra Wiersma:
    Hallo Gerard,
    wat bijzonder dat je zo rustig blijft bij zulke heftige dingen. Ik word al boos als ik er aan denk. Leuk die verhalen over de maaltijden.Die Fransen kunnen wél koken!
    Groeten, Lysan
  2. Sander:
    13 mei 2013
    Hallo pa, netjes dat je toch kalm blijft.....verschrikkelijk die simkaarten/abo's en dergelijke... Ik heb afgelopen weekend voor de 2e keer geoefend met lopen. Ben van Amsterdam naar Gouda gelopen....en het viel niet mee....veel pijn aan mijn wreef...waarschijnlijk geen goede schoenen...ga dat deze week is uitzoeken.
    Veel succes morgen.
    Groeten,
    Sander
  3. Teun & Anneke:
    Hoi Gerard,

Ik denk dat dit het laatste verslag is wat ik deze zal lezen. Woensdagochtend om 04:00 uur vertrek ik met onze schoonzoon naar Brescia (Italië). Nee, ik ga niet lopen, maar met de Spyder.

Zondagavond of maandagmorgen hoop ik je verslagen weer te kinnen lezen.

Veel succes de komende dagen met hopelijk veel mooi weer.
  4. Paul Happel:
    Hallo Gerard,
    Je loopt lekker door,niet langs Chalus zie ik nu,wat ik wel jammer vind,want nu kom je ook niet in Nontron en daar logeerde ik ooit.
    Ik denk ook dat je iets meer zuidwest moet aanhouden om op de goede plek aan de grens met Spanje te arriveren.Wat schiet dat op zeg.Groet van Paul
  5. Greet Bergkamp:
    14 mei 2013
    Geweldig dat je je kalmte kon bewaren. Dat komt absoluut door het lopen. Je ontspant sneller zegt deze leek. Heerlijk zo'n lekkere kamer en diner. Mag best hoor. Limoges, leuk porseleinstad.
    Veel succes verder. Groet Greet
  6. Frans:
    14 mei 2013
    Hallo Gerard. Hoop dat het aan mijn computer ligt, maar ik krijg op endomundo alleen de kippenrennen links van de weg te zien. Maak je niet druk om zaken waar je niets aan kunt doen, kost alleen maar (negatieve) energie. Bewaar wel alle bonnen, dan kun je altijd nog een klacht indienen bij je provider. Die hebben afspraken met het buitenland en moeten jou tegemoet komen als derden hun afspraken niet nakomen. Je tocht is het belangrijkst. Het gaat hardstikke goed. Hou vol. Ik geloof nog 1 of 2 weken en dan zie je Paula en Sander. Hartelijke groet en respect van je broertje.
  7. Frans:
    Hallo Gerard,
    Endomondo doet het weer. Zal wel aan een storing hebben gelegen. Eerder had ik al problemen met de t.v. Nu heb ik gebeld met KPN die hebben de boel doorgemeten en sturen weer een monteur naar me toe. Er zitten storingen op mijn lijn. Hopenlijk kunnen ze die binnenkort verhelpen. Endomondo laat me nu op de reu de republique, de shopi (benzinestation), de shop en een restaurant in het dorp zien. Zit je waarschijnlijk binnen. Hartelijke groet, Je broertje.
  8. Margriet en Fred Boonacker:
    14 mei 2013
    Hoi, daar zijn we weer! We vinden het nog aldoor erg leuk om je te volgen, al heeft Endomondo nog weleens wat kuren.
    Maar daar hebben meer mensen last van hebben we begrepen.
    Veel succes met de wandeling richting Spanje.
    Margriet en Fred
  9. Paula:
    14 mei 2013
    Wat een moeilijke dag vandaag voor je. Kop op hoor.
    Je kunt het! Knuffel uit de Vogezen
  10. Quirien en AGnes.:
    14 mei 2013
    Hoi Gerard Wat vervelend dat het allemaal niet lukt in bepaalde winkels. Die mevrouw had zeker een pest humeur dat ze je niet wilde helpen. Maar gelukkig is het toch gelukt.Je ging door al dat gezeur wel later van start. Maar je bent weer een dag verder en heb in ieder geval weer een slaap adres en ook weer gegeten. Voor morgen veel loopplezier en hopelijk droog. groet. Quirien en Agnes.