Dag 55.......Naar Mont de Marsan... 30km...... totaal 1447km.

26 mei 2013 - Mont-de-Marsan, Frankrijk

Vanochtend kregen wij van de beheerder van de refugio een crêpe bij het petite dejeuner.

Smaakte prima. Na het ontbijt vertrokken we met zijn vieren. De Fransman is eigenlijk een Engelsman (David) 77 !! jaar die al 15 jaar in Frankrijk woont. ( hij heeft ook 17 jaar in Spanje gewoond en spreekt beide talen vloeiend) is zijn pelgrims tocht begonnen in Vézelay.

Hij loopt hem voor de 2e keer. Ik ben erbij blijven lopen omdat de afstand vandaag 30km. was en de refugio pas om 16.00u. open gaat. Aangezien gezegd is dat vanwege moederdag alles gesloten is vandaag heeft het geen enkele zin om hier eerder te zijn omdat je nergens terecht kunt, vandaar.

Het is vandaag schitterend weer. De zon schijnt en het is 12gr. als we op stap gaan. Het belooft een schitterende dag te worden. Ik verheug me echt op een mooie dag. Daar ben ik onderhand wel aan toe.
Ik loop een klein stukje vooruit want ik wil de kerk van Roquefort nog fotograferen, echter die blijkt op zondag om 8.00u nog op slot te zitten. Helaas. Het is een prachtige Notre Dame uit de 15e eeuw heb ik gisteren gezien, maar toen had ik geen telefoon bij me om foto's te maken. Dus nú maar een foto aan de buitenzijde alsnog.

Kerk Notre Dame

Daarna de pas erin gezet en de anderen ingehaald. We lopen vandaag weer over schitterende bospaden ( voormalige spoorlijn).
In het gehucht Bostens gaan we op een bankje zitten om even bij te komen als uit het gebouw tegenover ons iemand komt die vraagt of we koffie of thee willen. Dat willen wij wel !

Dan blijkt dat het gebouw een kerk is uit de 9e!! Eeuw. In het zijportaal is een pelgrims rustplaats gemaakt en ze zijn ook bezig om hier een overnachtingsplaats voor pelgrims van te maken. Volgend jaar is het klaar.

De kerk wordt ons getoond. Prachtig zie foto's.9 e eeuwse kerk

We drinken koffie, maken gebruik van het toilet en schrijven wat in het gastenboek. Daarna worden we uitgezwaaid.
In de plaats Gailleres willen wij op een picknick plaats onze lunch gebruiken.

Op een van de picknick plaatsen zitten ook andere pelgrims. Het blijken Layla en Kevin te zijn. (eerder in Perigueux ontmoet). Ook zij zijn onderweg naar Mont de Marsan. Layla heeft erge last van beide scheenbenen en kan bijna niet meer lopen, daarom loopt ze korte afstanden, maar ze wilt in de overnachtingsplaats naar het ziekenhuis om ernaar te laten kijken.

Na de lunch lopen wíj door. We zien elkaar weer in de pelgrims opvang.

Als David en ik daar arriveren om16.00u. blijkt hij pas om 16.30u. open te gaan. De sleutel is bij de plaatselijke Chinees. Geen restaurant, maar de supermarkt!

Echter als wij daar voor de deur staan, blijkt deze ook pas om 16.30u. open te gaan. We wachten  voor de opvang tot het tijd is.  Mooi weer, dus geen enkel probleem.

Adriaan en Narda zijn er ook nog niet, zij hebben nog extra gerust. Om 16.30u. arriveren zij en gaat ook de refugio open.

Ook deze overnachtingsplek (een voormalig badhuis van de gemeente) beschikt over diverse slaapkamers, keuken en hoe kan het ook anders, 6 douches. Geen eten. Wel magnetron en komplete keuken én een zonnige tuin.

We halen bij de plaatselijke chinese supermarkt zelf gemaakte bami en nasi en warmen het op in de magnetron, biertje en gebakken eitje erbij, topmaaltijd!!

Een geweldige dag vandaag. Zo mogen er meerdere volgen. Morgen lopen we naar Saint-Sever een kippestukje van 20 km.

Ik loop morgen trouwens wél alleen, want ik word meer moe van langzaam mét elkaar lopen dan sneller in mijn eigen tempo.
Allen hartelijke groet en tot morgen.

1. Ron Zegwaart:
    26 mei 2013
    Goed te horen dat je eindelijk een beetje mooi weer hebt. Ziet er ook leuk uit op de foto. Keep on going. O ja is je endomundo ermee gestopt??? Kan je de laatste 2 dagen niet meer volgen.
    Bon Camino!!!
  2. Lysandra Wiersma:
    26 mei 2013
    Helemaal super die oude kerkjes en fijn dat het eindelijk mooi weer was!
    Groeten, Lysan
  3. Frans:
    27 mei 2013
    Lekker, die zon. Mooie foto's ook. Leuk dat je weer "oude"bekenden tegenkomt. Veel succex morgen.
  4. Annie v K-V:
    27 mei 2013
    Fijn Gerard,dat je zo'n fijne dag had met zon, hopelijk volgen er zo meer,succes met het vervolgen van je pelgrimstocht
  5. Annie v K-V:
    27 mei 2013
    de reaktie ging al weg maar ik wil je toch nog even groeten
    doei!!!!!!!!!!!van Annie v.K-V