Dag 54.. naar Roquefort 31 km....... totaal...1417 km gelopen

25 mei 2013

Vanochtend had Adriaan de wekker om 6.00u. laten aflopen.
Ze wilden om 7.00u vertrekken want 33km. is toch gauw een uurtje of 9 lopen voor hun, inclusief de pauzes. Dan zijn ze er om 16.00u.
Ik had weinig zin om zo vroeg uit mijn bed te komen maar zij waren aangekleed en gingen ontbijten toen ik bedacht: wat zal ik nog blijven liggen, ik ben nu toch wakker en dan ben ik lekker vroeg in Roquefort en dan kan ik daar lekker uitrusten. Dus ík er ook uit.
Om klokslag 7.00u. liepen we gezamenlijk weg.

Philippe was er inmiddels ook uit maar Ken lag er nog in en was ook niet van plan én in staat om deze afstand te maken, dus die hebben we het beste toegewenst met zijn keel en gedag gezegd.

Voor Philippe was het nog onduidelijk waar hij naar toe zou lopen.

Na een kleine km. moesten we een bospad in (is vroeger een voormalige spoorweg geweest) wat we ruim 10 km. moesten volgen. Toen heb ik ze gegroet en ben mijn eigen tempo gaan lopen. Na 5 minuten nog even gestopt en een foto van het bospad en hun gemaakt.

Bospad

Na 11, 5km. hield de bewegwijzering op bij een T kruising en besloot ik rechtsaf te gaan.

Na enige tijd werd het pad zo verschrikkelijk nat dat het min of meer onbegaanbaar werd. De plassen werden steeds dieper en ik probeerde er omheen te komen, maar dat viel niet mee.

Uiteindelijk lukte dat wel maar raakte ik steeds verder van het pad af. Ik moest een flinke plas over om weer bij het pad te kunnen komen. Op een gegeven moment zag ik een mogelijkheid om via een afgezaagde boom aan de overkant te komen. Echter toen ik op de boom stapte was die zo glad dat ik er af gleed.

Plons Plons, 2 voeten 30 cm onder water.

Beide schoenen volgestroomd.....
Dan kun je alleen maar doorlopen. Ik hoefde geen moeite meer te doen om allerlei kapriolen uit te halen, om het pad te volgen en alle plassen te omzeilen.

Natter dan volgestroomd konden ze niet worden. Toch één probleem opgelost?

Het pad kwam uit op de D932.

Daar aangekomen heb ik mijn schoenen uit gedaan en zo goed en zo kwaad als het kon gedroogd met het wc papier dat ik bij mij had.

Droge sokken aangedaan en gelijk koffie gedronken en verder over de D932 gelopen. Het begon toen flink te regenen. So What? Natte broek, voeten en sokken had ik al. Dus de poncho doet vandaag niet mee.

Om 13.15u. was ik bij de pelgrims opvang. Gesloten!!

Het was inmiddels wel droog geworden en de zon was gaan schijnen. Gebeld dat ik was gearriveerd (de dame aan de telefoon ratelde een hele riedel waar ik niets van begreep) en heb vervolgens maar afgewacht. Er gebeurde niets.

Na een half uur nogmaals gebeld. (een man aan de telefoon) Bent u gearriveerd? Ik kom met 10 minuten (in het Engels) Om15.00u. arriveert de man, maakt excuses over een stagiaire die er niets van begrepen had, en laat mij naar binnen gaan.

Een prachtige opvang met 5x2stapelbedden, een mooie keuken, eetgelegenheid, wasmachine en droger.
Ook vertelt hij dat om 16.00u. een stagiaire komt die voor de pelgrims eten komt maken.
Dezelfde stagiaire als van de telefoon????? Vraag ik mij af.
Ik ga douchen en omkleden en zet mijn schoenen in de zon te drogen. Mijn zooltjes haal ik er ook uit.

Mijn linker scheenbeen is flink geschaafd en dik geworden maar verder heb ik van het water avontuur geen gevolgen ondervonden denk ik. Wonder boven wonder heb ik ook geen blaren opgelopen in de natte schoenen de laatste 20km.Wonderbaarlijk!!
Om 17.00u. arriveren Adriaan en Narda. Ook is er een Fransman bij gekomen vanmiddag, niet eerder gezien.

Vanochtend toen ik 10 km. gelopen had realiseerde ik me dat ik mijn spullen niet uit de koelkast had gehaald. Ik had dus geen boter, beleg en melk bij me.

Dat is dus voor de nieuwe pelgrims die daar vandaag aankomen. Ik moest in Roquefort dus weer boodschappen doen vanmiddag. Kan daarna in de opvang pas lunchen. Het is niet anders.

De stagiaire is inmiddels gearriveerd en bezig met het eten klaar maken. Het is waarschijnlijk dezelfde als aan de telefoon, want ook deze spreekt uitsluitend Frans.

Het is morgen Moederdag hier. Dat betekent dat alle winkels en  restaurants gesloten zijn.
Er is in de opvang aldaar ook geen eten. Bovendien gaat die pas om half vier open. Gelukkig heb ik vandaag genoeg brood en beleg (roquefort) ingeslagen. Dat wordt dus 2x brood morgen. En langzaam lopen, want ik moet anders toch maar weer wachten.

We eten brandnetel soep, sperziebonen, soort van rollade en appelbeignets als nagerecht. Het smaakte prima. Morgenochtend om 7.00 ontbijt. Naar Mont-de-Marsan, 31 km

1. Ron Zegwaart:
    Hoi Gerard,

Erg leuk je te volgen via reislogger.nl. Ik vind je verhalen prachtig. Hou vol zou ik zeggen dus een bon camino. We leven met je mee!!!
    respect man!!!!
  2. Greet Bergkamp:
    26 mei 2013
    Wat een avontuur door dat bos met die plassen.Gerard. Het mag een wonder heten dat je geen blaren hebt opgelopen in die natte schoenen. Gelukkig een goeie opvang en lekker eten.
    Geweldig Gerard, hou vol en veel succes. Groet vanuit nederland, waar het weer ook nog steeds wisselend is. Greet
  3. Zusje:
    26 mei 2013
    Dag lieverd, je maakt wat mee op je tocht en immer opgewekt! Kijk eens achterom... Al méér dan 1400 kilometer in de benen! Toppertje!
    Kusje van zusje.
  4. Willemijn van Drie:
    26 mei 2013
    hoi Gerard,gisteren een mail van je ontvangen die je 17 april vanuit Guignicourt geschreven had. Verbazing alom. Ik begreep van Paula dat er meerdere mensen waren die ook pas gisteren een zelfde mail hadden gekregen.ra ra??
    En jij loopt dapper door. Zoals Ineke schrijft, al meer dan 1400 kilometer. Ongelofelijk eigenlijk als je er bij stilstaat wat een enorme afstand dat is. Groot respekt voor je. Wij gaan vandaag de hele dag met het kanon op pad, schieten voor kika en we wensen jou een hele goede en gezellige wandeldag. Alle liefs.
  5. Wim en Eygje:
    26 mei 2013
    Ik moet iedere keer bij je verhalen denken aan het gezegde, na regen komt zonneschijn,alleen duurt het soms wat lang. Wat goed van je om steeds weer door te gaan en niet bij de pakken neer te gaan zitten!Het is wel een training voor doorzetten en daar kun je de rest van je leven alleen maar heel veel plezier van hebben!Heel veel succes (en zon) gewenst voor de volgende route, we kijken iedere dag met spanning uit naar je volgende verhaal.hartelijke groeten van wim en eygje
  6. Margriet en Fred Boonacker:
    Hoi, Gerard.
    Jij hebt echt een engeltje op je schouder zitten die je beschermt tegen blaren! Gelukkig scheen de zon en konden je schoenen wat drogen, we hopen dat je blarenengel niet overwerkt is want helemaal droog zullen ze nog wel niet zijn als je naar Mont-de-Marsan vertrekt. Weer een flinke wandeling maar gelukkig al wel een overnachtingsplaats geboekt, het vinden daarvan gaat nu gelukkig beter dan in het begin van je tocht. Toi, toi, toi, Fred en Margriet.
  7. Hans Briedé:
    Geweldig Gerard!!

Ik geniet van je reisverslagen en kijk tevens op Google Earth mee. De spoorlijn tussen Roquefort en Mont de Marsan wordt niet meer gebruikt en werd door een Duits-talig persoon bewandeld, die er op Google Earth foto's bij gezet heeft. Je had het eerder over een dito spoorlijn, misschien is het dezelfde, die door die ander belopen werd. Je loopt fantastisch en ik wou, dat ik zoiets ook kon doen, doch helaas: dat gaat niet meer, ik moet het derhalve van de fiets hebben. Hoe smaakte de Roquefort kaas? Ik ben er gek op; een echte "kaaskop", dus.

Loop niet te hard anders loop je Paula mis.

Hou je taai!! Groeten,

Hans.
  8. Gerard Vianen:
    26 mei 2013
    Veel sterkte met je been. Ik zal voor je duimen. Gerard
  9. Wim en Eygje:
    26 mei 2013
    Zo zie je maar, na regen komt zonneschijn!We hopen dat hij veel blijft schijnen!!