Dag 56...Naar Saint-Sever.... 21km...... totaal 1468km.

27 mei 2013 - Saint-Sever, Frankrijk

Vanochtend heeft iedereen ontbeten uit eigen voorraad want ontbijt hoorde er niet bij. Wel koffie en thee van de zaak.

Ondanks dat het een kort tripje is vandaag, waren we toch om 8.00u. gestart want dat was het tijdstip dat we verdwenen moesten zijn uit de opvang.

Om 8.00u. precies kwam iemand de sleutel in ontvangst nemen en kijken of we de boel netjes achter gelaten hadden. Het was droog en een temperatuur van ca10C. Ik was er blij mee. Later op de dag werd het nog ietsje warmer maar het regende in ieder geval niet.

We vertrokken weliswaar tegelijk, maar al gauw gingen David en ik een stapje sneller.Het was niet helemaal mijn tempo, maar ik stond toch te kijken van de conditie van deze 77 jarige.

Al snel waren de beide anderen niet meer te zien. Na 2 uur stopten we voor een koffie pauze en toen was het tempo er bij David eigenlijk uit.

Ik ben wel bij hem blijven lopen, want ik wilde hem niet alleen achter laten, hoewel hij mij aanspoorde om in mijn eigen tempo verder te gaan.

We liepen langs vele landerijen waar de stoppels van de maïs van de oogst van vorig jaar nog in stonden maar waar na de oogst helemaal niets meer mee gedaan was. Het stond er nog net zo bij. Onbegrijpelijk.

Langs deze landerijen stonden hele velden calla's of zijn het aronskelken, in het wild zie foto.

Prachtige Calla's

Een km. of 10 voor Saint-Sever kwamen ineens de Pyreneeën in beeld, heel in de verte. Dat was even een bijzonder moment.

De sneeuw was voor mij niet te zien, maar de andere drie zeiden de sneeuw wel degelijk te hebben gezien.
Ook hoorden we vanochtend in de refugio dat in St Jean-pied-de-port nog een meter sneeuw ligt en dat het erg zwaar is voor de pelgrims die er op dit moment vertrekken.

Om 12.40u. waren wij bij de VVV. De laatste km. was het flink klimmen geblazen want de plaats ligt op een flinke helling. Maar met kees en els kan ik de klim prima maken.

David blijft nu behoorlijk achter, maar wat wil je?

Daar aangekomen waren we 10 minuten te laat. Gesloten van 12.30u. tot 14.00u.

We hebben een biertje gedronken en tegelijk op het terras van de kroeg onze eigen lunch op gegeten. Dat kan ook allemaal in Frankrijk.

Daarna de Benedictijner Abdij bekeken en wat foto's gemaakt. Achter in de kerk was een hele hoek ingericht voor pelgrims met allerlei informatie en ook gastenboeken waarin je je naam en vertrekplaats in kon vullen.

Dat heb ik natuurlijk ook even gedaan.

Abdij in

Om 14.00u. terug naar het VVV.

Een stempel in het credential gehaald. (mijn laatste op deze kaart, want hij is vol gestempeld, zie foto) en de toegangscode van de refugio gekregen.

Mijn volle Credential

Adriaan en Narda kwamen er toen ook aan lopen. Gevieren liepen we naar de refugio. Schitterende verblijfplaats met 2 slaapkamers met totaal 12 bedden en grote gezellige keuken met magnetron, kookplaten en wasmachine. Geen levensmiddelen. Na het douchen heeft Narda de wasmachine aangezet met alle spullen die iedereen te wassen had en daarna zijn zij en Adriaan het centrum ingegaan.

Zij kopen tegelijk eten voor vanavond. Ik heb de was door de centrifuge gedaan, op het droogrek gehangen en op de stoep gezet, want een buiten ruimte hebben ze hier.

Als de twee terug komen zonder boodschappen, horen we dat alles vandaag gesloten is behalve de super U buiten de stad hier 3km. vandaan. Dat doen wij dus niet. We gaan proberen om hier ergens iets te eten te krijgen.

Vanavond in het plaatselijke hotel gegeten want alle winkels, restaurants, pizzeria's kebab en wat je nog meer kunt verzinnen, zijn allemaal op maandag gesloten. Te gek voor woorden. Toch hebben we prima gegeten. 3 gangen menu met wijn en koffie toe voor € 16.50 p.p.

Morgenochtend om 6.30u. is de bakker open en kunnen we ons ontbijt en lunch brood halen. Ook hier moeten we om 8.00u. zijn vertrokken.

Morgen lopen we naar Labastide-Chalosse ca22 km.
Morgenavond heb ik beloofd om voor eten te zorgen. Echter in dat gehucht zijn geen winkels dus dat moet gekocht worden onderweg, in Hagetmau op 17km. lopen van hier. Een rekensommetje leert me..........
Dat ik dat dus 5 km. moet meezeulen. Het is niet anders. Ik mag wel hopen dat het dan ook  smaakt.

1. Jan en Susanne van den Burgh:
    27 mei 2013
    Hoi Gerard, het is al weer een week geleden dat je bij ons in de caravan sliep. Wij zijn intussen weer twee campings verder en jij loopt gestaag door. Doordat je bij ons was lijkt het alsof we nog meer betrokken zijn bij je tocht. Gelukkig na alle nattigheid eindelijk goed weer. Wij hebben vandaag ook veel sneeuw gezien (Auvergne). Hopelijk voor jou smelt het als sneeuw voor de zon in de Pyreneeen. Succes.
  2. Ma en Pa:
    27 mei 2013
    Hoi Gerard. Afgelopen week weer vol bewondering en plezier je verhalen gelezen, iedere dag is weer anders en zeker voor jou een speciale belevenis. Afwachten of je een slaapplaats hebt en dan die gesloten winkels. Overigens blijft de temperatuur dagelijks laag gezien je opgave van vandaag. Wel is het fijn te horen dat de regen geen spelbreker is geweest en je weer met die vuile was aan de gang moest. Het wordt wat morgen voor jou boodschappen doen, een ander doet dan eten koken natuurlijk. Veel sterkte de komende dagen, hopelijk niet in de sneeuw want dat hebben we gezien in de Giro Italië, verschrikkelijk. Stap flink door zodat je op tijd in Biarrits bent op 5 juni als Paula komt, ze moet jou niet maar jij haar wel opwachten. Heel veel loopplezier de komende dagen.
    Groet, Ineke en Koos
  3. Willemijn van Drie:
    28 mei 2013
    Hoi Gerard, de pyreneeen in zicht.....dat geeft toch wel aan hoe ontzettend ver je al bent gelopen.Het weer ziert er hier vandaag hoopvol uit, dus ik hoop dat het bij jou ook droog is. Succes met boodschappen doen en kook maar rijst, want rijst weegt niet zo veel als een zak aardappels. fijne dag vandaag.