Dag 57... Naar Labastide-Chalosse.... 21 km.... totaal 1489 km.

28 mei 2013 - Labastide-Chalosse, Frankrijk

Vanochtend een karig ontbijt gehad. Alles was bij iedereen op. Ik had nog een stuk stokbrood van gisteren en dat was het.
Adriaan ging om 6.30u. brood halen bij de bakker en zou ook voor iets van beleg kijken, maar dat is niet gelukt. Ik eet dus mijn droge oude stokbrood van gisteren met een paar bakken koffie.

Dan is het tijd om de regen in te stappen. Die komt al uren met bakken uit de lucht vallen. Om 8.00u. vertrek ik alleen.

Ik had aangeven dat ik vandaag in mijn eigen tempo wilde lopen. Met dit weer heb ik geen enkele behoefte om mijn route door het bos te nemen en ik kies er dan ook voor om langs de weg te lopen. Het is 4 km. korter en ik loop niet door de bagger. De regen blijft onophoudelijk neer plenzen.

Als ik in Hagetmau ( boodschappen stop) aankom ben ik inmiddels geheel doorweekt. Eerst ga ik naar de Orange winkel want mijn nieuw geïnstalleerde internet abonnement doet het niet. De vorige keer heb ik 2 periodes van 14 dagen gekocht en de eerste was vandaag afgelopen dus vanochtend de 2e geinstalleerd. Mis poes!!!  Volgens mijnheer Orange is de 2e periode gewoon verlopen ??!! Ik had ze gelijktijdig moeten installeren. In de winkel waar ik ze kocht hebben ze de eerste periode voor mij geïnstalleerd en mij verteld hoe ik zelf de 2e periode kon installeren! !
Er is geen praten tegen en ik ben verplicht om een nieuwe periode te kopen. GRRrrrr@₩%☆★!!!
Dus..........nu werkt het weer 2weken (hoop ik)

Boodschappen doen voor de macaroni
Daarna naar de supermarkt voor de maaltijd boodschappen en tevens mijn eigen lunch benodigdheden op peil brengen.
Er is hier 1 supermarkt en geen groentewinkel dus ik moet het er mee doen.
Ik wil vanavond macaroni maken met veel groente er in, maar prei hebben ze al niet. Dat wordt dus hele speciale macaroni vanavond. In plaats van prei neem ik gourgettes, tomaten, champignons, uien en natuurlijk niet te vergeten jambon ( ham) en de macaroni zelf, ook handig.
Dan vertrek ik voor de laagste 5 km. Nog steeds in de stromende regen.

Om 12.30u. kom ik aan bij "de Marie" en bel het telefoonnummer waarmee we gisteren gereserveerd hebben.

Toen zei de dame; "als u gearriveerd bent in de plaats, belt u dan nogmaals even dan kom ik met de sleutel en wijs u waar het is". Nu neemt een man de telefoon aan en zegt tegen mij dat er geen plaats is want de refugio zit vol! Ik kan hem niet aan zijn verstand peuteren dat ik een van de vier “gereserveerden” ben.

Uiteindelijk na lang volhouden van mij dat ik gereserveerd heb, wordt de verbinding verbroken en ik wacht af. Na 10minuten komt er een auto aanrijden en stapt een man uit. Hij vertrouwt het niet en vraagt waar de anderen zijn.

Ik zeg dat ik om 7.00u. vertrokken ben en de anderen om 8.00u. Dan zegt hij dat ik 150 meter verder moet lopen en dat hij er naar toe rijdt.

Buiten moeten de poncho en de schoenen uit. Maar als ik op sokken naar binnen loop, laat ik evengoed een nat voetspoor achter.

Na 5 uur in de regen lopen is er geen droge draad meer aan mijn lijf. Hij wijst mij de keuken en douche en wil weer vertrekken als ik vraag waar de bedden zijn, wijst hij naar het podium.

Om 18.00u. komt hij terug voor controle en stempels in de credentials te zetten.

Het is een soort verenigingsgebouw met een enorme keuken en een podium.

Het overnachtingsadres van nacht

Ik ga douchen en trek droge kleren aan en span een lijntje waaraan ik al mijn kleren te drogen hang. Er is hier overigens geen kachel of verwarming. Mijn schoenen haal ik de zooltjes uit en dat zet ik samen buiten onder het afdak.
Om 15.00u arriveren de andere drie. Zij hebben af en toe nog droge periodes gekend. Leuk voor hen en belabberd voor mij.

Ook hier nadat ik gearriveerd was, is het af en toe even droog en schijnt de zon. Dan komt er weer een stortbui. Het is echt ongelooflijk hoeveel regen er vandaag weer gevallen is. Morgen geven ze hetzelfde weer op. Houdt dít nu nooit op?

Ik heb weinig zin om me morgen weer nat te laten regenen, maar heb weinig keus. Hier kan ik niet blijven.

Er was toch een kacheltje, alléén in de keuken, dus heb daar nu de spullen te drogen, maar op dit moment, het is nu 20 uur, is alles nog kletsnat, dat zal dan wel “een natte broek aantrekken” worden morgen.

Iedereen ligt inmiddels in bed, alhoewel…. Narda is door haar bed gezakt, dus ligt/slaapt ze op de grond…. Op het matras, dat wél.

Ik heb vanavond voor het avondmaal gezorgd, macaroni met van alles erin, wat ik hier boven al beschreef,  ze vonden het allemaal heerlijk. Het ging schoon op. Met 4 pers.: 500gr macaroni en 2 kilo groenten en ham!!!!!!

Morgen lopen we met zijn allen naar Orthez, 23 km.

Ik ga wel weer in mijn eentje lopen, vind ik het prettigst. Volgens het routeboek komen we morgen na 19 km op een plek waar een schitterend uitzicht op de Pyreneeën is.

Hopelijk regent het dan niet want dan zal er weinig van dat mooie uitzicht overblijven. Maar ik krijg vast en zeker nog genoeg van de Pyreneeën te zien.

Nog enkele dagen en dan neem ik afscheid van dit gezelschap, jammer. Maar er komt  toch een leuke periode voor in de plaats.

Hopende op een beetje droog weer morgen, kruip ik nu ook in bed…….

1. Annie v K-V:
    28 mei 2013
    hoi Gerard,hou die regen daar nou nooit eens op ? vlg jou morgen weer regen, maar dan misschien overmorgen dat het beter weer wordt HOU MOED!!!!!!!!!!
    groetjes van Annie v.K-V
  2. Lysandra Wiersma:
    28 mei 2013
    Hallo Gerard, balen zeg, dat het steeds zo regent.
    Ik vind je erg dapper dat je het zo volhoud in die nattigheid. Ik hoop voor je dat het gauw wat beter weer wordt.
    Groeten, Lysan
  3. Rob en nanny:
    Hallo Gerard
    Wij lezen elke dag jouw verslag, en krijgen steeds meer bewondering.
    Het mailtje van 17 april heb ik eergisteren gekregen, en verteld mij dat ik opgeklommen ben naar financeel controleur van onze kaartclub.
    Deze opdracht ga ik natuurlijk uitvoeren, zodat er genoeg geld in kas is als jij terug bent.
    Verder wensen wij jouw het allerbeste, en hou vol.

Groeten van Nanny enRob
  4. Willemijn van Drie:
    29 mei 2013
    Hoi Gerard, na een slechte dag komt er meestal wel weer een goede, dus ik hoop voor je dat het vandaag weer meezit. Iedereen heeft moeite met het slechte weer over heel europa, maar voor jou en je medelopers is het wel heel erg zuur. Mijn respect voor jou groeit met de dag. Geweldig, zoals jij je door de ontberingen heen slaat. heel veel succes vandaag.
  5. Hans Briedé:
    Ha Gerard,

Ja, als je zo blijft doorrennen ben je binnen de kortste keren voorbij Biarritz!! Die regen is een ellende; je moet zo langzamerhand aan de randen omkrullen! Wij hadden twee dagen mooi weer en nu is het weer kil en vochtig. Het punt met uitzicht op de Pyreneën heb ik op Google Earth gezien. Dat programma haal ik er steeds bij om je vorderingen te zien. Ik vind het een fantastische prestatie!!!

Volhouden, groeten,

Hans.
  6. Margriet en Fred Boonacker:
    29 mei 2013
    Helaas Gerard, wederom een dag met veel regen hebben we vanmorgen samen met Paula op endomondo geconstateerd. Het was heel gezellig om weer eens goed bij te kletsen met Paula. Nog maar een paar dagen en dan zie je haar zelf ook weer echt iets voor beide om naar uit te kijken. Groet uit een koud Nieuwegein.
  7. Puck:
    29 mei 2013
    Hoi Gerard ik probeer nog eens om een mail te sturen. het is daar wel erg slecht weer maar troost je hier is het niet zoveel beter allen op 27 en 28 Mei met mijn verjaardag was het prachtig. Je maakt wel erg veel mee en ik ben bang dat je als je thuis bent, nog zoveel verhalen hebt, dat er geen tijd is om te kaarten. Ik wens je weer het beste en mooi weer. Groetjes Puck
  8. Maaike en jan:
    30 mei 2013
    Eindelijk weer een mailtje van ons. We lezen je berichten en zoeken alles op de kaart na. Heel moedig van je dat je zo doorzet ondanks de regen.
    Ik was even in Toscane, 10 dagen, frisjes ook. Verderop lag zelfs sneeuw. Kan toch ook heel mooi zijn. Groeten, Maaike.