Dag 68 naar Logrõno....28 km......totaal...1722 km gelopen

19 juni 2013 - Logroño, Spanje

Gisteravond zijn Sander en ik naar de pelgrims mis geweest in de kerk van Santa Maria in Los Arcos.

Deze kerk heeft zeer overdadige en indrukwekkende decoraties en enorme fresco's. Alles lijkt met goud belegd te zijn. Zie foto's.

Na de mis konden alle pelgrims naar voren komen om van de pastoor een pelgrims gebed in de eigen taal te ontvangen en de pelgrims zegen te ontvangen.

Vanochtend begon het kabaal van plastic geritsel al om 05.30u.!!!!  Het wordt steeds gekker. Wij wilden uitslapen omdat Sander pas om 8.50u. met de bus mee zou gaan. Dat ging dus niet door. Uiteindelijk zijn wij om 6.30u. ook maar opgestaan (toen was het grootste deel al vertrokken) en hebben in het plaatsje ontbeten in dezelfde gelegenheid als we gisteren hebben gedineerd. Beide keren was het prima verzorgd.

Na het ontbijt (het regende nog steeds) zijn we teruggekeerd naar de refugio, maar daar werden we weer weggestuurd,  want om 8.00u. moest iedereen er uit zijn. We zijn toen naar de bushalte gelopen en hebben naast de bushalte in een restaurant met een kop koffie op de bus gewacht.
Het werd steeds drukker in de wachtruimte van de bus. Toen het ongeveer tijd werd en wij ook naar buiten gingen, stonden er 28 mensen te wachten op de bus,  waarvan 24 pelgrims met rugzakken!!!
Zoals Harry een keer zei:  iedereen zijn eigen Camino! !

Sander op weg naar ....huis         Daar gaat de bus

De bus was 8 minuten te laat en toen moesten alle rugzakken nog in de bagageruimte.  Uiteindelijk vertrok hij 15 minuten te laat. Het afscheid van Sander was erg emotioneel voor  mij.
Ik heb het geweldig gevonden dat hij 6 dagen met mij over de Pyreneeën heeft gelopen. Hij heeft het geweldig goed gedaan. Ik ben erg trots op hem. Na het vertrek van de bus ben ik ook gelijk vertrokken om 9.10u.

Een latertje. Het was inmiddels droog geworden. Het had de hele avond en nacht geregend. Ik had de hele weg voor mijzelf. De route weg was geheel verlaten. Ik was te laat op pad gegaan, denk ik. De rest was al weg.

Op een gegeven moment kom ik langs een route aanwijzing en daar staan een paar schoenen bovenop. Er was niemand in de buurt.  De schoenen  waren aan de binnenkant nog droog. Kennelijk heeft zich hier vanochtend een persoonlijk drama afgespeeld. ...Van wie zijn die schoenen

De route was alsmaar klimmen en dalen, zoals in het routeboek reeds stond aangegeven. Het was wel hele mooie route met prachtige vergezichten ondanks de zware bewolking. Na 2 uur gelopen te hebben,  kon ik de plaats Logrono al in de verte zien liggen en maakte daar een foto van. Ik moest toen nog 10 km. lopen.

Logrõno in de verte        Viana,

Om 12.00u. was ik in de plaats Viana. Ik had toen al 18km. gelopen, had al vele pelgrims ingehaald en vond het tijd voor een welverdiende lunch. Daar heb ik 45 minuten voor uitgetrokken en heb het mij prima laten smaken.Ondertussen kon ik Paula de nodige foto's sturen omdat daar Wifi was.

Daarna weer op pad door “vreemde” wijnvelden. Deze keer waren de ranken helemaal niet geleid in een of twee richtingen,  maar volgens mij gewoon maar in het wild laten groeien.   wijnranken

Ook vele olijfbomen gezien. Door prachtige bospaden gelopen en alsmaar omhoog en omlaag.
Om 14.35u. was ik in de refugio in het historisch centrum beheerd door de “Asociacion de amigos del camino” in Logrono. 88 stapelbedden op 4 slaapzalen (erg krap), keuken met magnetron, grote koelkast elektrische kookplaten (geen ontbijt), wasmachine en droger. Kosten € 7.00.

5 minuten voordat ik bij de refugio arriveerde begon het te regenen. Paraplu open gedaan en precies op tijd droog binnen gekomen. Het regent nu( 17.00u.) nog steeds.

Na het douchen ben ik op pad gegaan om een gesp te kopen voor de rugzak, hij was stuk gegaan tijdens de laatste valpartij.

Bij de refugio gevraagd naar een sportzaak oid, zij wisten wel een adres. Heel veel sportzaken én vele kilometers later heb ik het opgegeven.

Vréselijk, ik denk dat ik wel 10 kilometer in het centrum en daarbuiten heb gelopen en gezocht. Dan was de toko gesloten, dan hadden ze geen tijd voor me. Dan werd ik weer naar een sportzaak gestuurd waar ze alleen kleding verkochten óf alleen schoeisel. Ik ga nu een beroep doen op het thuisfront om er één in Gouda te scoren en op te sturen naar hier.

Ik ga nu, 20 uur, eten eerder was niet mogelijk……….daar wen ik nooit aan lijkt wel.

Ik heb vandaag 28 km (route) gelopen, de rest mag ik niet meetellen.

Morgen loop ik naar Najera ca. 31 km.

1. Paul Happel:
    19 juni 2013
    Hallo Gerard,
    Wat maak jij veel mee op deze tocht,jammer dat je nu alleen verder moet,maar zo is het leven,veel afscheid nemen en verder gaan.
    Fijn dat je dat kaartje voor ons hebt afgedrukt,zo gemakkelijk te volgen.Toch leg ik mijn atlas er naast.Nu goede reis en we blijven kaarsjes op steken voor de goede afloop.Groet van
    Paul.
  2. Jos:
    19 juni 2013
    Beste gerard,

Kan me heel goed indenken, dat het "afscheid"van Sander je zwaar viel. Zoals je zegt: het was fijn met hem een week te lopen. Zal even wennen zijn denk ik.
    Je het vandaag een lange trip gemaakt ex. de ronde voor de gesp.
    Morgen weer een lange route. De omgeving is prachtig, dank voor de foto's.
    Goede reis voor morgen.
    hartelijke groet