Dag 69 naar Nájera....31 km..... Totaal 1753 km.

20 juni 2013 - Nájera, Spanje

Vanochtend ging het er niet zo Spartaans aan toe als gisteren. De meute kwam rond 06.00u. in beweging en toen ben ik er ook maar uitgegaan. Mijn eigen ontbijt gegeten wat ik gisteren bij de Carrefour had gekocht tijdens mijn rondgang door de stad op zoek naar een nieuwe sluiting voor mijn rugzak. Ik was er nog helemaal gaar van.

Om 6.55u. trok ik de deur achter mij dicht toen mijn endomondo al zeker 5 minuten aan het zoeken was en bleef zoeken naar satellieten. Daar kunnen we niet op wachten. Er liepen nog niet zo veel pelgrims op straat. We liepen de hele stad door en toen door het stadspark de gemeente uit.

Daarna gingen we gelijk stijgen van 380 naar 580mtr. Het had vannacht flink geregend maar nu was het gelukkig droog. Er stonden wel veel plassen en op de zandpaden was het flink blubberig met soms flink diepe plassen met name in de karrensporen die je onder water natuurlijk niet kunt zien. Dat was af en toe even aftasten met kees en els als peilstok. Ik kwam langs een prachtig stuwmeer en door het bos wat er langs loopt.  Het stuwmeer -de la Grajera

Op het hoogste punt aangekomen zag ik de plaats Navarrete in de diepte liggen en maakte er een foto van. Navarette

Hier aangekomen heb ik in een barretje koffie gedronken en een broodje gegeten. Gelijk wat foto's naar huis gemaild via wifi. Daarna op naar Ventosa de 2e én tevens laatste plaats op de route vandaag.

Deze plaats lag nog hoger, maar eerst gingen we nog zakken naar 500 mtr. om vervolgens dus weer te klimmen naar bijna 600 mtr.

Het was flink bewolkt maar rond 10.30u. kwam er een waterig zonnetje door.

Onderweg werd ik aangesproken door een paar jeugdige Italianen die mij vroegen bambino? Bambino?  Amsterdam? Ik begreep er niks van totdat iemand uit het gezelschap iets riep wat klonk als “your Son” Toen viel het kwartje: Kennelijk misten ze mijn zoon uit Amsterdam.

Na Ventosa was er nog een flinke klim naar 700 mtr. naar de Alto de San Anton

Alsmaar tussen de wijnvelden met "wilde" ongeleide  druiven struiken. Hier had ik diverse malen prachtige vergezichten.  Rond 12.00u. heb ik op een mooi bankje bij een panorama foto bord mijn lunch gegeten met uitzicht op de vallei en een foto( volgt nog) gemaakt waarop je rechtsonder de plaats Najera kunt zien,  het eindpunt van mijn route vandaag.

Het laatste stuk ging gepaard met 200 mtr. afdaling en prachtige uitzichten. Het was nog redelijk vroeg eigenlijk en daarom had ik bedacht om door te lopen naar de volgende plaats Azofra 6 km. verder, echter er kwam zo'n enorme donkere lucht aan en in de verte hoorde ik al onweer, dat ik daar op het laatste moment van af zag en toch maar naar de geplande gemeente refugio ben gelopen.

Nu ik hier zit, gewassen en gestreken, is het weer een stuk lichter geworden en schijnt zelfs de zon. In deze opvang kunnen 90 pelgrims slapen op stapelbedden die strak tegen elkaar aan staan.  Zo lijkt het sprekend op een 2 persoonsbed, maar dan anders!! Mijn slaapplaats voor de komende nacht

Het is een hele krappe bedoening. Naast mij slaapt een oude vent! Tja…. Dat had ook anders kunnen zijn, helaas!

Nauwelijks ruimte voor wat spullen neer te zetten en 2 wc's en 2 douches voor zowel de mannen als de vrouwen.

Er is voor de warmwatervoorziening een grote boiler beschikbaar en in de douches hangen teksten met het opschrift in diverse talen om zuinig met het warme water om te springen maar dat zal niet kunnen verhinderen dat de laatkomers onder “een koude douche” zullen staan. Er komen steeds meer pelgrims binnen. Het is inmiddels 16.00u.
Er is geen ontbijt en diner,  wel een keuken met koelkast magnetron en elektrisch kooktoestel. Vanavond eten in het plaatsje (kan natuurlijk pas na 20.00u) en straks boodschappen doen voor ontbijt en lunch morgen.  Ik zit nu bij de receptie met mijn telefoon in het stopcontact het verslag te schrijven,  want mijn telefoon was vlak voor mijn eindpunt uitgegaan wegens lege batterij. Het is een gezellige boel hier.

Veel jongelui en een gitaarspeler.

Toen ik mijn credential moest afgeven voor de stempel, zag de beheerder dat deze was afgegeven in Perigieux en vroeg of ik daar was gestart.

Toen ik zei dat ik in Gouda gestart was,  en mijn eerste credential liet zien,  werd het hele team erbij geroepen en hebben ze zeker 5 minuten met zijn vieren alle stempels bekeken waar ik ze allemaal had gekregen. 1800 km. dat hadden ze kennelijk nog niet vaak meegemaakt.

Ik moest mijn voeten laten zien en ze raakten niet uitgepraat terwijl er diverse pelgrims binnen gekomen waren die graag verder geholpen wilden worden. Ik kreeg allerlei complimenten en felicitaties  Die nieuwkomers moesten maar even wachten.

Ik voelde me door al die belangstelling wel een beetje “een bezienswaardigheid” waar ik niet zó gek op ben. Maar toch ook wel weer leuk en ik voelde me natuurlijk super trots.

Ik zit onderhand 2.5 uur (17 uur)  bij de receptie bezig met het verslag en heb een blikken kont en pijn in mijn rug van de bank zonder leuning. Mijn telefoon is inmiddels 61% opgeladen. Ik wil hier niet weggaan want iedereen komt bij mij vragen of er al een stopcontact vrij is.
Er is hier nl. bij de receptie één lange verzameldoos met 5 stopcontacten voor de hele goegemeente. 90 man!! Dus je snapt dat ik niet wegloop.

Morgen wil ik lopen naar Viloria de Rioja ca. 35km. als het goed weer is, anders hou ik me aan het route boek wat aangeeft naar Santo Domingo de la Calzada ca.20km.

Morgenavond zullen wij het weten. Allen hartelijke groet.

1. Teun & Anneke:
    20 juni 2013
    Hoi Gerard,

Leuk dat die Italianen je zoon (rond de 2 meter lang) Bambino noemen. Nu even de spetters van mijn beeldscherm gehaald.

Mooi die belangstelling voor je credential en met name dat je je voeten moest laten zien. Ik neem aan dat ze gelijk je voeten even gewassen hebben. :lol:

Morgen kan je gaan genieten van een mooie Rioja. Deze wijn is fantastisch. Als je straks weer thuis bent, ben je gelijk van de jenever af. Wijn is vele malen lekkerder.

Groet en succes morgen

Teun.

PS niet te veel wijn drinken. Want als de wijn is in de man, is de wijsheid in de kan.
  2. Willemijn van Drie:
    21 juni 2013
    hoi Gerard, je begint al een echte beroemdheid te worden lijkt het wel....aangesproken te worden door volslagen vreemden die naar je zoon informeren en openbare bezichtiging van je voeten..... het moet niet gekker worden. Maar ik moet de mensen gelijk geven, mijn bewondering voor jouw prestatie is ook groot.
    Overigens is het wel afzien in Spanje denk ik. Massale hysterie om zo vroeg mogelijk te vertrekken en 2 douches en toiletten voor 90 personen lijkt me ook niet echt luxe. Je loopt wel in een prachtige omgeving en het weer valt ook mee, dus geniet vandaag weer. dikke kus.
  3. Paul Happel:
    Hallo Gerard,
    `t wordt druk om je heen en je moet met een ouwe vent slapen,misschien maak je nog mee dat een knappe jonge vrouw belangstelling heeft voor jouw credentials.Ook `t klimmen en dalen in `t bergachtige gebied valt niet mee en dan ook nog opletten dat je niet te laat komt voor een slaapplaats.Hou vol Gerard er wordt op je gelet o.a. door het CNVO rayon Het Groene Hart.groet van Paul
  4. Frans:
    21 juni 2013
    Hoi broer, zo te zien loop je door naar Viloria de Rioja. Knap hoor. Maar loop je niet over de kop. Je bent al helemaal gewend aan zo'n 20 tot 25 kilometer per dag, dan is 35 wel veel.
  5. Lysandra Wiersma:
    Hallo Gerard,
    wel weer even wennen zeker,zonder je zoon verder lopen?
    Wel mooie foto van die bedden, maar zo opgepropt in een refugio slapen lijkt me echt niets. Slaap je dan wel?
    Groeten, Lysan
  6. Zusje:
    21 juni 2013
    Hé Geert, je begint al aardig aan het Spaanse te wennen. De etenstijden zijn idd. 's avonds na achten en zal je vóór die tijd aan de tapas moeten, een hapje bij de middagborrel (eind van de dag) zeker als je dag al zó vroeg begint! Overigens is het niet gek hoor om 's ochtends na de koffie een biertje of een Rioja te nemen, en dan het liefst een Rioja uit de koelkast (vino tinto frio) ach, je moet ervan houden ('s lands wijs, 's lands eer) Doe je het wel een beetje rustig an? Je hebt niets in te halen hoor, je loopt toch op schema? Begrijp nog steeds niet goed waarom al die Peregrinos zó vroeg opstaan, jij? Blijf je verhalen met veel plezier volgen, kijk er elke dag naar uit! Jammer dat het weer maar niet Spaans wil worden, al is het maar droog, dat is al heel wat. Desalniettemin geniet van deze waanzinnige uitdaging, om nooit te vergeten! Dikke kus, zusje.