Dag 73..Burgos naar....Hontanas.. 31km...... totaal 1884 km.

24 juni 2013 - Hontanas, Spanje

Vandaag 24 juni ben ik precies 3 maanden geleden van huis vertrokken en nú ben ik Burgos voorbij.
Vanochtend om 05.00u. liep de eerste telefoonwekker af. En direct daarna nog meerdere allerlei deuntjes en melodieën hoor je dan. Dan begint gelijk het geritsel van plastic en het lopen van de pelgrims.

Ik ben nog een poosje blijven liggen maar ben er uiteindelijk om even 06.00u. toch maar uit gegaan.

Om 6.30u. zat ik aan de overkant van de refugio in de bar van een prima ontbijt te genieten. Heerlijke broodjes,  grote koffie en jus. Om 6.50 u. begon ik aan mijn route. Het was niet erg warm (5gr. ) maar wel een beetje zon. Toen ik nog maar net gestart was zag ik op een kerktoren een ooievaarsnest Ooievaarsnest.

Er stond nog iemand een foto te maken en we raakten aan de praat.

Het was een Duitser genaamd René uit Hamburg 37jr., die vanochtend gestart was met zijn camino vanuit onze refugio. Het waren dus zijn eerste kms.

We vertrokken samen verder en 100mtr. verder ziet René nog 3 nesten nog een foto nu mijzelf er op ( hoop ik). Ik kan het niet zelf meer zien, weten jullie nog? Kapotte camera!

Foto in Tardajos

We lopen samen al pratende de stad uit en dus missen we een aanwijzing en blijven zodoende langer op de N 120 lopen dan de bedoeling was. Na 4 km. sluiten we weer aan op de route.

Als we Tardajos binnen lopen en ik wil kijken wat mijn endomondo aangeeft,  blijkt deze nog op nul te staan.

Is dit ter compensatie van de deze week teveel genoteerde kms. Of van kwaadheid dat ik hem gisteren een “gek” genoemd heb? Dus nogmaals aangezet en toegesproken. Hopelijk heeft het succes.

In Tardajos laat ik René achter en ga mijn eigen tempo lopen. Als ik Hornillos del Camino nader neem ik een paar foto's van het plaatsje en besluit om daar aangekomen, een uitgebreide cola cao( chocomel) pauze met een broodje er bij te nemen.

Als ik weer op wil stappen komt René er juist aanlopen samen met een Deen, Paul.

Ik besluit om samen met hen op te lopen. Onderweg neem ik nog een foto van opgestapelde stenen  langs het pad. Ook maak ik wat foto's langs het laatste stuk waarbij je als het goed is onderin op de weg nog pelgrim ziet lopen en bovenin de foto de weg verder omhoog ziet lopen. Daar lopen we straks. Ver weg zie je de pelgrims lopen Hornillos del Camino

Het is inmiddels 16gr. geworden en erg warm met steeds dat klimmen maar wel erg mooie vergezichten. Om 13.45u. Komen we bij de gemeentelijke refugio aan. Een luxe op de camino.

Ik heb hier vanavond ook warm eten en vanmiddag heb ik mijn eigen lunch gebruikt in de keuken.  Bij de supermarkt annex bar en groenteboer ( ca.16 vierkante meter klein) aan  de overkant heb ik brood en melk gekocht hoewel dat laatste een heel gedoe was. Ik vroeg in 4 talen om melk maar de eigenaar begreep mij niet.

Toen maakte ik met mijn handen gebaren dat ik de koe aan het melken was. Hij deed het na en fronste zijn wenkbrauwen. Toen maakte ik het geluid van een koe erbij.  Toen ging bij hem het licht aan.

Hij greep achter de toonbank en kwam met een pak lauw warme melk aan. Houdbaar tot 2014. Hoeft kennelijk niet in de koeling en staat gewoon voor zijn voeten op de grond achter de toonbank. Vanavond eten we in de refugio voor 5 euri's  en morgenochtend ontbijt in de . ......Supermarkt!! Daar staan dus ook nog een paar stoelen om op te zitten.

Liks Paul, rechts René

Morgen loop ik naar Boadilla del Camino ca. 29 km. Het wordt een zware etappe met de Alto de Mostelares (ca. 150 mtr. stijl omhoog) als laatste kuitenbijter voordat de eentonige Tierta de Campos begint. De eindeloze vlakte.

1. Jos:
    24 juni 2013
    Beste Gerard,
    Bij de eerstvolgende vergadering bij de C.N.V die je voorzit, wil ik graag een pantoniem spel hoe je melk in het Spaans uitduidt
    Dat wil ik zien. (ik houd je eraan)
    Je bent weeer goed op dreef, neem nog steeds mijn petje voor je af.
    Leuk al die verhalen en de foto's.
    Je bent nu 3 mnd. onderweg en je klinkt nog even vrolijk en positief. Ga zo door mijn vriend!!!!!!
    hartelijke groet

jos
  2. Sander:
    24 juni 2013
    Hallo pa..die cola coa is wel blijven hangen. Vond ik ook lekkere choc. Knap dat je zo goed blijft lopen.
    Het gekke is dat ik sinds afgelopen donderdag elke nacht droom dat ik aan het lopen ben op allerlei paden....dus sinds ik fysiek gestopt ben loop ik gewoon door blijkbaar in mijn dromen. Heel apart. Succes morgen op het steile pad. Groeten Sander
  3. Frans:
    25 juni 2013
    Ja gaat nog steeds goed jongen. Hou vol. Volgens mij loop je de laatste tijd meer kilometers per dag of verbeeld ik mij dat. Straks ben je nog eerder in Santiago.....
    Als je het al eens hebt geschreven ben ik het vergeten, maar je hebt het steeds 's-ochtends bij het krieken van de dag als de andere pelgrims opstaan over het knisperen van plastic, wat is dat?
    Groeten en succes met de klimwandeling.

Frans
  4. Willemijn van Drie:
    25 juni 2013
    Hou Gerard, zit ik hier om 6.30 sóchtends te hiklachen om jouw poging om melk te bestellen. Hoop dat je inmiddels het spaanse woord kent, dat maakt het volgend keer net even iets makkelijker.Ik ben reuze trots op je. Straks mag ik in een koffieradioprogramma een uur lang vertellen over onze themaboten, maar reken er op dat als ik een kansje krijg, ik zeker zal vertellen over mijn broer die momenteel naar Santiago de Compostella loopt.Veel van mijn kennissen vragen ook regelmatig hoe het met je gaat en hoe ver je al gevorderd bent. Ook al ken jij ze niet, ze kennen jou wel.
    Heel veel plezier vandaag en mooi wandelweer. Dikke kus.
  5. Zusje:
    25 juni 2013
    Hola Juan (Gerard), kun je uitleggen waarom je elke dag meer kilometers (lijkt) maakt, ruik je stal of zo.. ja, zeker die van die melkgevende koeien ;-) Spanje is zó leuk en zó basic en zó mooi, begrijp je nu waarom we er al tientallen jaren komen en nooit uitgekeken raken!? Om je een beetje te helpen melk=leche (ledzje), halfvolle/magere/volle=leche semidesnatada/desnatada/entera. Voor zover ik weet kent Spanje alleen houdbare melk. maarrr als je aan de race-poep-kak gaat, zou het zomaar van die melk kunnen zijn (laten we het niet hopen!) Overigens verstaan ze je blijkbaar wel met cola cao, de Spaanse van Dale doorgespit... niet te vinden. Zeker Spaanse straattaal D; ga vooral zo door met je Spaanse ontdekkingen. Buen camino y muchos besos. Tu hermana.
  6. Arnold Smits:
    25 juni 2013
    Ben net terug van ruim 2 maanden Central Massif en moet nog al je verslagen doornemen, maar heb inmiddels wel begrepen dat je nog steeds "still going strong" gaat. Perfecto hombre!

Arnoldus Peregrinus,
    Bellas Cortes, ofwel Schoonhoven.
  7. Paul Happel:
    25 juni 2013
    Hallo Gerard,als ik aan Spaanse dranken denk komen bij mij boven de Cuba libre en de Lumumba,dat is chocolademelk met rum.Ben benieuwd of Spanjaarden dat nog drinken?
    Bonne notte
    Pablo
  8. Ma en Pa:
    25 juni 2013
    Hoi Gerard, Wij zijn weer thuis na een weekje bejaardenwerk met onze KBO ouderen. Ik heb je wel gevolgd sinds je samen met je zoon Sander liep, dat is toch wel speciaal om in zo nu en dan barre omstandigheden samen te zijn. Prachtig ook voor Sander om dit mee te maken. Het is ook wel prettig dat je het erge slechte weer achter je gelaten hebt, overigens ben je wel een ongeluksvogel zoals nu weer met die val. Fijn om te merken dat je dan gelijk van alle kanten hulp krijgt. Als ik naar de Km stand kijkt, is het einddoel toch redelijk in zicht. Wij wensen jou de komende dagen veel droge niet te warme dagen en zet hem op de komende periode. Je gaat het halen, zeker weten. Toi - Toi
    Groet, Ineke & Koos
  9. Ton V.:
    Hoi Gerard,
    Zojuist het relaas van gisteren gelezen. Weer een bijzondere belevenis. Kees Boeke zei: "Vertel een kind niet over een koe maar haal de koe in de klas." Met aanschouwelijk onderwijs kom je heel ver. Zelfs bij de kruidenier die in een piepklein winkeltje op zoek moet naar datgene wat jij bedoelt. Het brengt me op de gedachte: hoe kan je boter, kaas, ham en eieren uitbeelden. Denk er eens over op de dagen dat de horizon ver weg is en de weg eindeloos lijkt. Vraag het eens aan je wandelvriendin en -vriend op de momenten dat ze je niet ondersteunen maar een adviestaken hebben. Succes op de steile hellingen. St. Jacobus reist met je mee. Succes en toi-toi van Ton.
  10. Margriet en Fred Boonacker:
    25 juni 2013
    Wat een mooie tocht had je maandag! We zijn benieuwd hoe je de "kuitenbijter" van vandaag hebt doorstaan. Neem je wel genoeg tijd om te rusten en om je heen te kijken tussendoor? Wat is het toch bijzonder dat je zo weinig lichaamelijke ongemakken hebt gehad in de afgelopen drrie maanden. Je bent je bent een gezonde man hoor, houden zo.
    Groet, uit Nieuwegein.
  11. Jan Kamer:
    Hallo Gerard.
    Bewonderenswaardig wat jij zo presteert met je tocht naar Santiago. Ondanks de tegenslagen en de vele regen blijf je opgewekt en ga je door. Ik lees met veel genoegen je mooie verslagen met al je belevenissen zo onderweg. Je bent nu 3 maanden onderweg met je wandelstokken als reisgenoot en de vele aanspraak met mede pelgrims. Maar wat veel steun van het thuisfront krijg je. Hou vol tot Santiago en kom dan gezond en herboren terug.
    Nog een goede tocht toegewenst van Jan en Martijntje.