Dag 74..Naar Boadilla del Camino... 29km..... totaal 1913km.

25 juni 2013 - Boadilla del Camino, Spanje

Zoals gisteren reeds aangekondigd hebben we gedrieën vanochtend in de supermarkt-bar ons ontbijt genuttigd. Er bleken ook nog 8 zitplaatsen gecreëerd te kunnen worden voor ontbijt gangers. Om 7.00u. zijn we vertrokken.

Het was redelijk fris,  ca 7gr. met wat wind dus als je een tandje doorloopt,  is dat prima weer.

De eerste 10 km. lopen we nog redelijk vlak cq naar beneden. De maan staat recht voor ons en ik probeer deze op de foto vast te leggen. Geen idee of dat is gelukt.

De maan    Met zijn 3-en vandaag op pad

Dan leg ik vast dat we nu met drieën lopen. We komen voorbij de ruïnes van het klooster van St.Anton

Dan komt de plaats Castrojeritz in zicht en fotografeer ik.  Als we in de plaats zijn,  willen we de kerk bezoeken maar die is gesloten dus alleen een foto van de buitenkant.

De kerk van Castrojeritz   Paul, René en ikke

Een voorbij lopende pelgrim maakt een foto van ons drieën. Dan belanden we aan de voet van de Alto de Mostelares.

Het klimfeest kan beginnen. We gaan ca. 150mtr. omhoog via een goed begaanbaar pad. Het levert schitterende uitzichten op *foto's. Boven aangekomen nemen we even een korte pauze.

De klim omhoog werd aangegeven als een helling van 12% die naar omlaag als 18%.

Pittige afdaling      En nog afdaling, die er mag zijn

Ik heb er vandaag nog een blaar bijgekregen. Weer op de palm van mijn rechter hand. Ik ben rechts, daar zit ook het meeste eelt denk ik en toch zijn alle blaren hier ontstaan. Misschien dat  “Els” wat zachter is dan “Kees”.

Als we weer "beneden"  lopen en het plaatsje Itero de la Vega naderen,  lopen we over de eeuwen oude Fiterobrug. Maar voordat we erover lopen maken we er een foto van. Deze middeleeuwse brug met zijn 7 bogen, ooitwaren het er 11. Overspant de rivier de Pisuerga en verbindt de provincies Burgos en Palencia.

De eeuwen oude Fiterobrug       Vanuit de tuin gezien

Dan naderen we de plaats Boadilla del Camino. Het einddoel van vandaag.  Het is pas 12.30u. De route gaat eigenlijk nog 6 km. verder naar Fromista maar de ander heren vinden het voor vandaag genoeg. Ik had nog graag die 6km. erbij gepakt. Als we in de particuliere refugio komen en de eigenaar verwelkomt ons, en zie dat ik uit Nederland kom, zegt hij: ik Argentina: “Maxima”!!
Het is een schitterende opvang met prachtige binnentuin. Een restaurant waar we vanavond eten en morgen ontbijt krijgen.
Ik heb gisteren bij de refugio ook nog een Nederlandse vrouw ( Carla) gesproken. Zij komt uit Nijmegen en is daar ook gestart en wel op 20 maart. Toen ik mij voorstelde zei ze:”Dan heb ik je eindelijk ontmoet. Er is mij al door diverse mensen gevraagd of ik Gerard ook ontmoet had die ook uit Nederland is vertrokken”.
Vanmiddag komt ze ook hier aan. Evenals een paar Nederlandse mannen die in St. Jean Pied De Port zijn gestart.

Nog even een paar vragen beantwoorden: Als ik ‘s avonds gebeld wordt om 20.30u. dan slapen er al diverse pelgrims en moet ik van de kamer of ophangen. Het ritselen van alle plastic ‘s morgens komt doordat alle pelgrims hun spullen niet los in hun rugzak hebben laten vallen,  maar alles apart verpakken in een plastic zak.

Schone was, vuile was, waspoeder en schoonmaakmiddelen, toiletartikelen,  papieren, reisboeken, noem maar op. Elk in een eigen plastic tasje.  Bovendien en dat heb ik ook, zit er in mijn rugzak eerst een grote vuilniszak waarin alle spullen dan weer gaan om te voorkomen dat als je rugzak doorregent, de inhoud niet gelijk nat wordt.

Inmiddels is het avond en hebben we hier heerlijk gegeten, er was overigens ook een zwembad in die prachtige tuin bij de refugio. Helaas ben ik op dat tijdstip steeds in de weer geweest met foto’s verzenden. Dat had anders gemoeten.

Er zijn ondertussen hier 5 Nederlanders, gezellige boel met allemaal hun eigen verhaal. Een ervan is Jan uit Winterswijk, hij loopt exact de zelfde route als ik heb gelopen en heeft ook écht in allemaal dezelfde refugio’s geslapen……….! Kun je nog eens napraten over….. die broeders…… de blinde, de doodzieke en de dove…..weten jullie het nog? Verbroedering noemen ze dat toch? Zo is er ook een Kees uit Mijdrecht…… met zijn eigen verhaal. Wordt vervolgd.

Lysanne.... een perfecte refugio!!

Morgen lopen we naar Carrion de los Condes ca.26km.
Ik weet niet of we met drieën lopen, want Paul heeft vanmiddag aangegeven dat mijn loopsnelheid voor hem veel te hoog is en dat hij morgen liever alleen loopt in zijn eigen tempo.

1. Carla:
    25 juni 2013
    Het ziet er prachtig uit, met die blauwe lucht. Dat is iets, waar we hier nog steeds op hopen. Geniet ervan.
  2. Lysandra Wiersma:
    Hallo Gerard,
    wat ben je al ver! Fijn dat het zo goed gaat en dat je nu eindelijk zon hebt. Leuk dat er meer pelgrims uit Nederland zijn. Ik volg nóg een pelgrim. Een jonge knul, die ik in Rocroy heb ontmoet. Hij loopt een paar dagen achter je. Wie weet ontmoet je hem nog. Zijn naam is Jeroen Scholten.
    Groeten, Lysan
  3. Else en kees:
    Klopt Gerard.
    Els is veel zachter en nog veel meer goede eigenschappen heeft ze. Dus vertrouw in 't vervolg alleen nog maar op haar. Kees is een noodzakelijk kwaad. Nog veel sterkte en ik geniet van je verhalen
  4. Yvonne:
    25 juni 2013
    morgen ga je de 1900 km passeren , ongelooflijk, wat een afstand en wat een prestatie! succes morgen en ik duim voor mooi weer voor je!
    Yvonne
  5. Frans:
    26 juni 2013
    Met zo'n mooie refugo is het ook maar goed dat je niet verder bent gelopen, anders had je dat gemist. Nog even, dan heb je er 2.000 kilometer, tweeduizend!. Petje diep af. Het lijkt wel of de tweede duizend kilometer veel sneller is gegaan dan de eerste duizend, maar ja, ik beleef het vanaf de zijlijn. Het lijkt er een beetje op, dat je de eerst duizend kilometer hebt ingelopen. Zo proef ik dat ook aan je verhalen. Je lijkt het veel beter naar je zin te hebben. Uiteraard een wereld van verschil tussen regen en zonneschijn, maar natuurlijk is het ook leuk om weer bekenden te spreken en mensen die al van/over je gehoord/gelezen hebben. Ik wens je veel succes verder en blijf je volgen. Blijf vooral ook schrijven, leuk voor ons allemaal en bedankt voor je antwoord, weer helemaal helder.
    Groet, je broertje.
  6. Willemijn van Drie:
    26 juni 2013
    Ha Gerard, het wordt steeds gezelliger voor je, lijkt het wel. En ook niet geheel onbelangrijk: je bent de 1900 km. overschreden. Ongelofelijk! Wat een enorme afstand! Ik heb genoten van je verslag en wens je voor vandaag precies zo''n geweldige tocht, refugio en medewandelaars als gisteren toe.Is het niet fijn om nederlands te kunnen praten en je gezamenlijke ervaringen te kunnen bespreken? Hou vol en een dikke kus.
  7. Annie v K-V:
    26 juni 2013
    hoi Gerard,fijn dat je nu zoveel bekende mensen ontmoet en neem aan dat het dan heel gezellig is
    veel succes met de pelgrimstocht en nog even volhouden hoor!!!!!!!!!!!!!!!
    gr Annie v. K-V