Dag 84 naar Triacastela.. 25 km..totaal..

6 juli 2013 - Triacastela, Spanje

Vanochtend om 06.45 werd ik wakker. Er waren toen bij mij op de kamer nog maar 2 pelgrims aanwezig en bezig te vertrekken. De rest was al weg.

Ook Herman uit Hoevelaken. Gisteravond na het diner had ik mijn rugzak al vertrekklaar gemaakt dus met 15 minuten was ik beneden in het restaurant voor het ontbijt. Terwijl ik mijn ontbijt naar binnen werkte, kwamen er almaar pelgrims langs die al zwetend en zwoegend langs mijn raam trokken.

Die klim had ik gisteren gehad. Ik hoefde nu nog maar een stukje. Dat is dan weer het voordeel van doorlopen. Om 07.30u. vertrok ik en voegde mij tussen de overige pelgrims. Het was al 18gr. en prachtig helder en zonnig weer.

Ik maak een paar foto's van de hoogte waar ik me op dit moment bevind. Als ik wat hoger geklommen ben,  maak ik nog een foto van de refugio-restaurant waar ik net vertrokken ben. Het gebouw links .

Op weg.... 7.30 uur Links het gebouw van de Refugio, afgelopen nacht Je ziet de wolken tussen de bergen hangen

Ook fotografeer ik nog de andere kant van de berg als ik boven kom en je in de diepte tussen de bergen de wolken kan zien. Ik loop hoofdzakelijk tussen groene heuvels en bosschages. Na een klein half uurtje is mijn shirt al nat van het zweten.

De omgeving is echt schitterend ik geniet hier met volle teugen van. Geweldig! ! Alle regen en ellende in Frankrijk ben ik op slag vergeten.  Als ik in de plaats Fonfria aankom, neem ik een pauze bij een refugio waar zeker nog 15 pelgrims zitten te ontbijten op het terras.

Het is een grote groep Engelse jongeren. Zij hebben geen haast om weg te komen. Ik eigenlijk wel want het is wel een klein stukje vandaag van ca. 21km. maar de weersverwachting voor vanmiddag is een temperatuur van 32gr. en dan hoop ik wel binnen te zijn. Ik vertrek weer en verbaas me wederom over het grote aantal luxe pelgrims dat zonder bagage loopt. Met name veel Spanjaarden.

Ik maak een foto van een jong stel van begin 30,dat  ook geen bagage bij zich heeft. Pelgrims zonder bagage

Zij alleen maar een klein heuptasje en hij alleen een fles water. Zij laten hun bagage van refugio naar refugio brengen. En dan loop ik idioot die ik ben met 15kg. of meer op mijn rug vanaf Gouda.  Maar ja het is wel zo, dat ik er zo aan gewend ben,  dat als ik zonder rugzak loop, ik het idee heb dat ik een stuk van mijn lichaam kwijt ben. Het is vandaag behoorlijk druk op de route.  Ik hoorde gisteren van Herman dat hij een poosje met een aantal andere mensen gelopen had, die al eerder hadden gelopen en het op deze route zo druk vonden,  dat ze de bus hebben genomen naar het noorden en voor de Spaanse  route langs de kust hebben gekozen.

Ik ben erg tevreden over de route die ik loop en loop rustig door. Om 12.30u. ben ik al bij de refugio. Ik kom als 2e aan. Na het douche- ritueel doe ik de was, mijn boodschappen en ga lunchen. Daarna maak ik mijn verslag van vandaag. op die manier overdenk ik de gehele dag opnieuw en geniet nog een keertje van alles wat ik heb gezien vandaag.

Vanavond ga ik in het dorp eten. Er is hier een klein keukentje zonder zitgedeelte, wel een koelkast. Morgenochtend eet ik hier wel mijn ontbijt wat ik vanmiddag heb gekocht en ga ik vroeg op pad. De weersverwachting voor morgen is zonnig met temperatuur om 08.00u. al 20 gr. en vanaf 14.00u. 32gr. Morgen wordt een zware dag met die warmte, want ik wil ca. 32 km lopen naar Ferreiros. Ik hoop er vóór de ergste warmte te zijn. Het is hier nu 33 gr.( 17.45) Zéér warm.
Vanavond pas om 20.00u. eten.

17.45: Ik zit in de receptie ivm wifi.
Er komen nog steeds pelgrims binnen. Nu weer aan Duitser heeft 35 km. gelopen. Is 3 weken onderweg van St..Jean.P.d.P. loopt 35-40 per dag! ! Het kan altijd nog gekker!!!!

In de Refugio hier zie ik een aanplakbiljet hangen waarop wordt aangeboden je rugzak te vervoeren!! Mag niet zwaarder zijn dan 12 kilo, dus ík kom er niet voor in aanmerking, was ik ook niet van plan hoor!! Voor 1 dag € 5, voor 2 dagen € 8, en in groepsverband is het natuurlijk weer voordeliger.

19 30 uur: ik heb inmiddels al gegeten, had geen zin om te wachten tot 20 uur. Ik heb een blik eten in de supermarkt gekocht en in de magnetron opgewarmd. Ook prima. Ik lig nu op mijn bed, het is zo ontzettend heet hier, niet leuk meer.Ik hoop wel dat ik een beetje slapen kan vannacht.

Nog 134.1 km te gaan!!-

Van Internet: Triacastela

Aan de oostkant van Galicië, waar de hoogste bergen van deze streek liggen zoals die van de Cebreiro, Los Ancares en O Courel, ligt het kleine plaatsje Triacastela. Ook hier kenmerkt het landschap zich door de bergkloven, rivieren als de Sil, en het vele groen, veroorzaakt door de aanwezigheid van eiken, taxusbomen, beuken, hazelaars en hulst afgewisseld door een rijk palet aan kleuren door de maïsvelden, kastanjebossen, dennen en berken.

Door al dit groen liggen de typische kleine akkertjes van Galicische keuterboertjes verweven, met hun moestuintjes, weitjes, graanvelden en grasland.

Triacastela ligt in een prachtig dal van de Ouribio. Het ligt tevens direct aan de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela, en wordt daarom 's zomers bezocht door honderden pelgrims   die vanaf Triacastela aan een van de laatste etappes van de pelgrimsroute beginnen.

Triacastela is klein van formaat maar groots in gastvrijheid. De gemeente heeft ca. 1000 inwoners, waarvan de meeste hun inkomsten genereren uit de landbouw en veeteelt.  Het is omgeven door een glooiend berglandschap met prachtige valleien die samen een uniek pittoresk landschap vormen.

1. Margriet en Fred:
    6 juli 2013
    Hoi Gerard, Wij hebben vandaag een heel klein stukje van de pengrimsroute in Antwerpen gelopen. Margriet zag ineens een schelp op de straat liggen en die hebben wij gevolgd. Echt leuk om te doen( zo'n heel klein stukje).
    Liefs Margriet en Fred
  2. Frans:
    6 juli 2013
    Nog 134. Het lijkt de vierdaagse wel. Nou jongen, petje af hoor. Voordat je er al bent en voordat ik dat in de gaten heb, alvast bij deze; hartelijk dank voor je verhalen, ik heb iedere dag genoten van je verslag. Ook kon ik regelmatig met je meekijken via Endomondo. Wat een prachtige vinding. Alleen je wijnkennis (?!), het had, laat ik het zo zeggen, ietwat beter gekund, maar ja, voor een jeneverman heb je het best goed gedaan. Misschien drink je nou ook eens een wijntje bij het eten. Is nog gezond ook. Je hebt je goed door het slechte weer heen geslagen. Menigeen had waarschijnlijk al de pijp aan je jongste zoon gegeven. En wat een hoogtepunt; samen met je oudste zoon de Pyreneeën over. Wie kan dat nou nog meet vertellen. Gelukkig heb je nu de laatste dagen (hoop dat het zo blijft) volop de zon. Dus niet klagen over zweet, je krijgt nu eindelijk waar je naar verlangde en waar je op hebt gehoopt. Zo zie je, je bereikt vanzelf je doelstellingen, als je maar door zet. Chapeau Gerard, ik ben er trots op dat jij mijn grote broer bent.
    Hartelijke groet en dikke knuffel, Frans
  3. Bertus:
    7 juli 2013
    Goedemorgen Gerard.Vandaaag een zware dag met een hoge tempratuur veel sterkte en ik hoop dat het een beedje goed afgaat.Hou de moed er in en de Groeten van ons.
  4. Willemijn van Drie:
    7 juli 2013
    Hoi Gerard, nu ik dit schrijf ben jij natuurlijk al weer op pad.Het wordt hier vandaag ook prachtig weer, maar gelukkig niet zo warm als bij jou. Je hebt het goed bekeken dat je op het heetst van de dag al "binnen"bent. Het is al zwaar genoeg en op deze manier rust je weer voldoende uit om de volgende dag met frisse moed verder te gaan. Geniet van de mooie natuur om je heen. Voor vandaag weer alle goeds gewenst en een fijne wandeling.
  5. Willemijn van Drie:
    7 juli 2013
    Nu ik de fotoos nog een keer bekijk, valt me op dat Els en Kees prominent in beeld staan. Per ongeluk of expres? Trouwens, jij zelf staat er ook op in de vorm van je fotograferende schaduw. Leuk.
  6. Ton V.:
    Hoi Gerard,
    Alle goeds gewenst voor de wandeling van vandaag. Het zal wel een warme dag worden. Als het gelukt is om vroeg te starten, kan je misschien voor de hitte ter plaatse zijn. Trek je niets aan van degenen die zonder bagage lopen. 'Watjes' tref je overal. Vaak voeren ze aan de stamtafel het hoogste woord. Natuurlijk is het ook leuk om hun verhaal te horen. Zo leer je hun redenering ook kennen. Ik weet zeker dat je niet wilt ruilen. Het zal na de beëindiging van je pelgrimstocht wel wennen zijn dat je 's morgens geen 15 kg op je rug moet nemen en je zonder op of om te kijken door deuropeningen kunt gaan. Als ik morgen in tijdnood kom, is dit mijn laatste reactie voordat ik richting Nijmegen ga. Daar kan ik mijn e-mail (nog) niet lezen. Dus: hele goeie laatste wandelende pelgrimsdagen toegewenst, alsmede een heel fijne ontmoeting met Paula en een goede afsluiting in de kathedraal van Santiago de Compostella. Mede namens Bep: wel thuis en tot ziens.
    Toi-toi van Ton.
  7. Teun & Anneke:
    Hoi Gerard,

Als het goed is ben je voor vandaag (14:00 uur) gestopt en moet je nog minder dan 100 km afleggen. Ik gok op een dag of 3 in jouw tempo.

Heel veel respect voor je volharding.

Teun
  8. Ma en Pa:
    8 juli 2013
    Hoi Gerard, Wat zet je er de laatste dagen de sporen in, steeds meer kilometers. Volgens ons snuif je de lucht van Compastella al in, vandaar die haast. Je belevenissen zullen we node missen na aankomst in het voor jou zo lang verwachte plaatsje. Je hebt het onvoorstelbare kunnen volbrengen, alle ontberingen en weersinvloeden doorstaan. Je familie kan trots zijn. Heel veel sterkte de komende +/- 100 km, je redt het en slaagt met vlag en wimpel. Welkom daarna in Holland. Zie je dan snel weer een keer.
    Groet en TOI TOI
    Ineke & Koos