Dag 83 naar Laguna De Castilla.....36km.... totaal.....2192km.

5 juli 2013 - Laguna, Spanje

Gisteravond was het laat geworden. Ik lag weliswaar om 21.00u. in bed, met beide deuren open omdat het nog zo warm was, maar de meeste pelgrims zaten nog buiten op de aanwezige zitjes met een drankje uit de automaat met elkaar te kletsen. Het was erg rumoerig en het werd pas na 23.00u. stil.

Om 5.30u. werd mijn Spaanse buurman in onze cabine door zijn vrouw wakker gemaakt (de deuren stonden gewoon open). Toen bedacht ik er ook maar gelijk uit te gaan. Om 06.00u. vertrok ik richting restaurant waar ik gisteren heerlijk gedineerd had, om deze keer daar te ontbijten. Het ontbijt was ook prima.

Na het ontbijt richting Villafranca Del Bierzo gelopen Het was erg glooiend.  Naar het restaurant was het klimmen en daarna weer dalen. Ik loop langs de weg in de berm tussen de wijnvelden. Op een gegeven moment zie ik de stad liggen tegen de berg op en maak er een foto van.

Villafranca del Bierzo in de verte     Pelgrims in de verte op het pad omhoog

Als ik verder loop, zie ik een kwartiertje later  de berg die ik over moet, al de pelgrims  naar boven klimmen en ook dat leg ik met een foto vast.

Later krijg ik de eerste huizen van Villafranca in beeld.

De eerste huizen van Villafranca..    Heeft Philippe hier geslapen..?

Inmiddels is de zon al flink aan het schijnen en de temperatuur is al opgelopen tot 18gr.  Mijn shirt is al nat van het zweten. Het stenen pad is dan weer asfalt geworden. Even verderop maak ik nog een foto van de stad met de gemeentelijke herberg erop waar hoogstwaarschijnlijk Philippe vannacht geslapen heeft.

Dan maak ik nog 2 foto's van het kasteel met 4 grote ronde torens wat nu bewoond wordt door  de Spaanse componist en dirigent Cristobal Hallfter.

De Spaanse componist en dirigent Cristobal Hallfter onderkomen (2)  De Spaanse componist en dirigent Cristobal Hallfter onderkomen (1)  Schelpen aangebracht op het hekwerk

Dan loop ik langs een hekwerk met daarop allemaal schelpen aangebracht.  Een foto waard.   Als ik de brug over ben,  fotografeer ik wederom de brug,  maar nu terug, waarop ook het waterverval goed te zien is.

Na de brug terugkijkend  Pelgrim vanuit Strassbourg (1)  Pelgrim vanuit Strassbourg (2)

Dan zie ik in de verte iemand met een ezel lopen.  Als ik dichterbij kom, maak ik ook hier een foto van en denk dat het de Vlaming is van gisteren,  maar dat kan niet,  want die loopt in omgekeerde richting. Dat blijkt ook te kloppen.  Het is een Fransman die gestart is in  Strassbourg en naar Santiago loopt.

De route van vandaag loopt voorbij Villafranca bijna 20 km. langs vroegere rijksweg waarvan ze de vluchtstrook met een betonnen rand hebben afgescheiden van de weg.

Het voetpad langs de vroegere rijksweg  De Pelgrim in La Portela

De weg wordt nog nauwelijks gebruikt omdat er een nieuwe snelweg is aangelegd die ook op de foto te zien is. In de plaats La Portela aangekomen neem ik een koffie pauze op een schaduwrijk terras waar meerdere pelgrims zitten. De temperatuur is inmiddels opgelopen tot 27gr. Tegenover het terras staat een pelgrim standbeeld.

Een Amerikaan vraagt aan mij om een foto te maken. Dat kan ik natuurlijk niet weigeren en dan maakt hij er ook één van mij. Deze keer zonder hoed en rugzak. Als ik mijn route hervat,  wordt ik ingehaald door een pelgrims echtpaar op de fiets waarvan de man een aanhangertje achter de fiets heeft met een peuter erin.  Ik geloof mijn ogen niet. Na 200 mtr. staat dezelfde man naast de fiets met aanhanger,  en zijn vrouw zit daarachter in de bosjes. Ik kan heel goed de peuter  (1jaar?) in het bedje zien liggen. In deze situatie kan ik natuurlijk geen foto maken,  maar ik hou mijn telefoon gereed voor als ze mij weer inhalen. Dat gebeurt vrij snel.Fietsende pelgrims mét baby in de aanhanger

In de plaats Ruitelan neem ik opnieuw een pauze en nuttig hier mijn dagelijkse fruithapje en doe energie op voor de klim die nu komen gaat. Mijn plan was om zoals gezegd vandaag naar La Faba te lopen.

Vanaf Ruitelan betekent dat flink stijgen. Zo'n 400 mtr. Aanvankelijk over een asfaltpad,  maar al snel over een steenpad. Het is een zeer moeilijk begaanbaar pad mede omdat niet goed te zien is, hoe het eruit ziet. Het pad is namelijk volledig door bomen omzoomd,  waardoor de zon die daardoor heen schijnt, allerlei bewegende schaduwen over de stenen glijden, waardoor de grond niet meer te zien is.Ik heb geprobeerd om dit op foto vast te leggen,  maar weet niet of dat is gelukt. Ik heb ontzettend veel moeite om samen met Kees en Els mijzelf veilig omhoog te hijsen.

Rotspad in de schaduw van de bomen

Als ik boven kom in La Faba, kan ik de refugio niet vinden. In mijn route beschrijving staat dat hij 300 mtr. buiten het dorp ligt. Ik neem op een splitsing kennelijk de verkeerde afslag want na 500 mtr. heb ik nog niets gezien en ik loop naar beneden,  terwijl ik morgen weer 400 mtr. omhoog moet. Ik ga dus terug, weer omhoog en neem nu de andere weg bij de splitsing. Ook nu kom ik geen refugio tegen na 5-600mtr. en besluit dan maar door te lopen naar de volgende plaats.

Laguna De Castilla ca. 3km. verder hoewel ik érg moe ben. Maar ik heb geen zin om nogmaals terug te gaan. De laatste kms. kosten mij veel energie. Ik stop regelmatig om te drinken en om op adem te komen.

Het venijn zit in de staart zegt men,  nou dat was hier zéér zeker het geval. Ik maak nog een foto van de hoogte waar ik nu loop. Ergens beneden ben ik gestart.

Daar ben ik vanmorgen vandaan gekomen

Morgen eerst nog 100 mtr. omhoog en dan  ca. 600 mtr. dalen.
Als ik hier uitgeput aankom, neem ik eerst de grootste pul bier die ze hebben.  Eerst bijkomen dan inschrijven. Daarna mijzelf opknappen,  heerlijk douchen en schone droge kleren aan.  Dan mijn kleren wassen en te drogen hangen. Als ik op bed lig en mijn verslag wil maken,  komt er nog een Nederlander binnen Herman uit Hoevelaken. Hij is 2 april vertrokken uit Hoevelaken. Hij had al van mij gehoord.  Hij heeft ook Albert (raamontsnapping)  ontmoet en Jan uit Winterswijk.

Ik heb heerlijk gegeten vooraf Russisch ei maar dat kun je niet vergelijken met ons Russisch ei, maar was wel erg lekker.  Daarna kippen bouten met patat.
Toetje ijs. Wijn erbij
Morgen ochtend is er ontbijt vanaf 07.00u. Dus een relaxed begin van de dag.  Morgen naar Triacastela ca. 24km. Evenzo relaxed. Mijn was is weer droog .temperatuur nu nog 29C. Morgen zelfde weertype.

Nog 157.2 km te gaan!!

1. Margriet en Fred:
    Hoi Gerard,
    Wat ga je als een speer, maar ga je niet te hard? Geniet echt van de laatste 157 km. Je gaat dit echt niet overdoen.
    Fietsende pelgrims met een baby in de aanhangwagen: wat heeft onze lieve Heer toch hele vreemde kostgangers!
    Liefs, Margriet en Fred
  2. Zusje:
    5 juli 2013
    Jemig, je zit nu wel midden in de bergen, heb Els en Kees goed in beeld gezien. Tja Espana, yo se quiero! Zag ook dat je de bretellen nu echt nodig hebt om je broek op te houden. moeten straks wel weer een paar kilootjes an hoor. De laatste loodjes jongen, geniet. Liefs van zusje.
  3. Annie v K-V:
    5 juli 2013
    hallo Gerard, nog even volhouden hoor,de laatste lootjes je weet wel!
    en van de week komt Paula, helemaal gezellig voor jullie en dan nog fijne dagen samen.
    nou groetjes en succes van Annie v.K-V
  4. Ton V.:
    Hoi Gerard,
    Nog 157,2 km te gaan. Als ik niet wist hoe zwaar jouw parcours is zou ik gekscherend zeggen: Dat is in Nijmegen minder dan een 'feessie' van vier dagen 40 km. Toch geweldig dat je het nu kunt overzien. Daarbij dwalen mijn gedachten ook af naar de hooggelegen punten waar je echt de regio kunt overzien. Dat moet een geweldig gevoel geven. En morgenvroeg weer op pad naar de volgende refugio en de verrassingen die ze zullen hebben voor het eten en drinken. Dat is toch steeds weer een spannend gebeuren. Variërend van niets tot overvloed. Hopelijk is de temperatuur vannacht draaglijk en kom je aan voldoende nachtrust toe. Slaap lekker. Hier begint de zon al wat vaker te schijnen, dus loopt de temperatuur op. Succes en Toi-toi van Ton.
  5. Teun & Anneke:
    Hoi Gerard,

Ik zag vanmorgen om 9:00 uur dat je al 3 uur aan het lopen was. Ik dacht even "welke idioot gaat om 06:00 uur lopen", maar dacht gelijk aan de hitte in Spanje. Heel goed gedaan om vroeg te vertrekken.

Daarna zag ik dat je je refugio niet kon vinden. Ik kan me goed voorstellen dat je aan het einde van de dag erg moe was en aan het bier ging.

Voor morgen maar weer succes.
  6. Sander:
    5 juli 2013
    Super pa,mooi dat het zo goed gaat. Je hoeft nog maar een 'klein stukje'. Veel succes morgen. Groeten Sander
  7. Bertus:
    6 juli 2013
    Dag Gerard,wat ben jij taai ik bewonder je.Probeer je echt om op de tiende het eindpunt te halen het zal gewelgig zijn als het je een dag eerder zou lukken Santiago De Compostella biinen te lopen.veel sterkte met de laatste 150 km. Gr.van ons
  8. Willemijn van Drie:
    6 juli 2013
    hoi Gerard, door je dagelijkse verslagen krijg ik het gevoel er zelf ook een beetje bij te zijn en ik begin de opwinding te voelen nu het einddoel in zicht komt. Geniet van deze laatste dagen en heel veel succes gewenst vandaag. liefs.
  9. Arnold Smits:
    Hallo Gerard,

Hier Arnold weer eens een keer.
    Je gaat geweldig zo en bent inmiddels een door de wol geverfde peregrino geworden!
    Nog "even"en het zit erop voor je.
    Mag ik je nog een suggestie doen?
    18 km ten zuiden van Compostela ligt het plaatsje El Padrón, het vroegere Iria Flavia, waar volgens de legende Jacobus na zijn marteldood weer aan land terug werd gebracht door zijn leerlingen.
    Wellicht een idee om je 12 debetkilometers alsnog in te halen?
    Enin, succes verder.

Arnold
    Bellas Cortes.
  10. Kees:
    Hallo Gerard,
    Een paar dagen geleden zag ik dat je een foto genomen had van het bisschoppelijk paleis van Astorga.
    Je vermeldde het niet, maar het is van Gaudí; je zou het niet verwachten, zo ver van Barcelona.
    Overigens petje, nog liever een grote (pelgrims)hoed, af voor je prestatie, in deze warmte.
    Hartelijke groet,
    Kees
  11. Nico Groot:
    6 juli 2013
    Ha Gerard. Wat een prestatie en wat een belevenissen! Voor mij kun je ook bijgeschreven worden in de rij der heiligen, en dan bijzonder in de categorie martelaren. Nog een paar dagen. Alle goeds! Bid je ook een beetje voor ons? Veilige aankomst in S d C. En daarna behouden thuiskomst! Veel groeten. Nico Groot.
  12. Letty Vianen:
    8 juli 2013
    Hoi Gerard,
    Het zit er u bijna op.... nog maar een paar kilometer. Het zal een ervaring zijn als je in Compostella aankomt, om nooit te vergeten en als je terug kijkt op de afgelopen drie maanden zul je nauwelijks kunnen geloven dat JIJ dat allemaal gedaan hebt.
    Ik las net in ons parochieblad onder de rubriek ''hemelse gerechten'' een recept voor Santiagokoekjes. Ik zal het eens uitproberen.
    Houd je taai de laatste paar dagen.
    Groetjes Letty en Joop