Dag 85 naar Ferreiros.. 32km. totaal .....2249km.

7 juli 2013 - Ferreiros, Spanje

Verslag van gisteren 7 Juli:

Vanochtend mijn eigen ontbijt genuttigd in de receptie ruimte. Daar stond een grote tafel met stoelen. Koffie automaat zorgde voor de koffie. Lysanne je kunt hier prima overnachten.

Goed verzorgd,  netjes, schoon en zeer vriendelijke en behulpzame beheerder en ook wifi. Om 6.30u. vertrok ik. Er waren toen zeker al 15 pelgrims uit mijn refugio vertrokken.  Het pad ging direct via een smalle asfaltweg omhoog door het bos.  Het is heel stil en ik hoor alleen tientallen vogels fluiten. Heel bijzonder.

Ik passeer 2 pelgrims en verder zie ik niemand. Alleen stilte en fluitende vogels. Het was nog half schemer en de temperatuur was 18gr. Een half uur later krijg ik een grote groep middelbare scholieren in zicht, zeker 50 of meer personen,  allen met rugzak en slaapmatje er bovenop gebonden. Het blijken Spaanse scholieren te zijn. Ik loop op de achterste groep af en passeer ze. Het is duidelijk een verplicht nummer voor deze gasten.  Sommige lopen met een gezicht van 7 dagen onweer en houden de groep danig op.  Docenten die erbij lopen benijd ik niet. Uit eigen ervaring weet ik dat voor docenten zulke schoolverplichtingen niet altijd even makkelijk zijn.

Na ongeveer een uur klimmen kom ik boven aan de top van de Alto de Riocabo.  Ik ben dan 200 mtr. geklommen en krijg een geweldig uitzicht over het dal. Er hangt een enorm wolkendek ver onder mij en ik probeer het uitzicht op diverse foto's vast te leggen.

Schitterende tocht, boven de wolken (2) Schitterende tocht, boven de wolken (1) Schitternede tocht, boven de wolken (3) Schitternede tocht, boven de wolken (2)

Ik hoop dat dit is gelukt. Ik kan het zelf helaas niet zien. Als ik weer aan het afdalen ben, ik ga 500mtr. weer omlaag,  neem ik een foto van het steenpad waarover we weer naar beneden zakken door het bos met steeds weer de wolkenpartij dichterbij komende.

Steenpad  Opnieuw boven de wolken

Dan loop ik ineens twee Nederlandse dames voorbij. Twee vriendinnen zo blijkt. Een uit Schoonhoven en een uit Rotterdam. Zij zijn op 1 juni uit St.Jean. P.d.P. vertrokken en hopen 15 juli in Compostella aan te komen. Ze lopen ca. 20 km. per dag en zijn vanochtend om 06.00u. vertrokken uit Triacastella net als ik.

De dorpen San Xil en Furela en Calbor zijn dode dorpen waar het lijkt of er niemand woont en waar totaal niets te doen of te koop is. Als ik in Calvor aankom, loop ik door de wolken ( mist) Mijn baard zit vol met grote vocht druppels. Mijn schoenen zijn ook nat van het natte gras. Op deze hoogte hingen dus vanochtend de wolken toen ik boven op de berg liep.

Weer in de wolken

De temperatuur is door het wolkendek niet verder opgelopen dan 20 gr. Daar heb ik dan weer geluk bij. Om 9.45u. loop ik Sarria binnen. Ik hou hier een pauze en neem iets te eten en drinken. De temperatuur is nog steeds door het wolkendek niet hoger geworden. Best prettig!

Als ik uit Sarria vertrek,  ga ik weer omhoog en wel een dikke 200mtr. Het wolkendek is inmiddels opengebroken en de temperatuur stijgt in korte tijd tot 24gr. Het klimmen kost bij deze temperatuur veel energie.

In het plaatsje Rente neem ik een 2e pauze om even bij te komen en mijn vochthuishouding op peil te brengen. Na de pauze kom ik op een heerlijk schaduwrijk bospad te lopen.

Groep scholieren    Sedumdak

Dan kom ik wéér een schoolploeg tegen die filevorming creëren. Ik fotografeer nog  sedum op een muur en op een dak wat er geheel mee is begroeid. Dan kom ik op een punt waar een hele groep Fransen aan de wijn zit. Wat is hier aan de hand?

Ik moet bijna bij het merkteken zijn van nog 100km. naar Compostella maar ik zie hier niets.  Ik loop 100mtr. verder en lees ondertussen mijn route boek en ja hoor het moet hier ergens zijn. Ik loop terug naar de Fransen en dan staan ze op en komt ook het merkteken in zicht.  Ik maak er een foto van. Weer een mijlpaal.

Mijlpaal...... nog "maar" 100km!!

Om  13.30u. kom ik aan in de refugio.
Het is een mooie schone refugio met 22 slaapplaatsen en eenvoudige keuken zonder koelkast of magnetron. Ook geen Internet of wifi. Ik knap mijzelf op en doe mijn was. Daarna eet ik in het naastgelegen restaurant mijn lunch en maak mijn verslag. Ook vanavond eet ik hier mijn avondeten.

Refugio 7 Juli

De temperatuur is inmiddels opgelopen tot 30gr. Het is nu 16.00u. en de in de refugio zitten nog maar 6 pelgrims.
Morgen wil ik lopen naar Airexe ca. 29km. Dat wordt weer 400mtr. klimmen.

Dan ben ik al dichtbij mijn doel.  Woensdag 10 juli vliegt Paula naar Santiago. Op 11 juli s morgens hoop ik haar dan weer terug te zien op het plein van de kathedraal. De Plaza de San Pedro. Hartstikke fijn, ik kijk er naar uit.

Voor de laatste dag heb ik nog ca. 20 km. te gaan.
Daar verheug ik mij enorm op. Het zal wel weer een emotioneel gebeuren worden.

Vanavond perfect gegeten in een restaurant aan het einde van het dorp waar ik morgen ook met de route langs kom en dan ga ontbijten. De route van morgen is weer flink klimmen en dalen.
Eerst gaan we 300mtr. omlaag naar de plaats Portomarin,  om vervolgens weer 300mtr. te stijgen naar de Alto de Ligonde. Daarna weer 150 mtr. zakken naar Airexe.

Els en Kees zal ik weer hard nodig hebben. Morgen geven ze hetzelfde weer op als vandaag.  Vanaf 14.00u. 32 gr.

1. Teun & Anneke:
    8 juli 2013
    Gerard, mooie opsteker die paal met 100 km tot je einddoel. Ik houd het er op dat je woensdag rond het middaguur op je eindbestemming bent.

Nog heel veel succes voor de laatstee dagen.

O ja, de surprise partie was een heel leuk idee van jou. Je hebt Paula er echt mee verrast.

Teun
  2. Lysandra Wiersma:
    8 juli 2013
    Hallo Gerard, ik geniet nog steeds van je verhalen en je mooie foto's en bewaar alles goed, zodat ik er mijn voordeel mee kan doen als ik zover ben!
    Groeten, Lysan

hartelijke groet

Jos
  5. Bertus:
    8 juli 2013
    Dag Gerard,bij Paula zondag las ik in het mooie boek dat je de 100KM.paal zou tegen komen maar niet presies wetend of dat nou zondag of maandag zou gebeuren.Het is reeds gebeurd geweldig en nu gaat het vlug schreven ze maar het zijn er toch nog honderd.Morgen veel loop plezier en sterkte geniet er nog even van.Tot morgen.Gr van ons.
  6. Greet Bergkamp:
    8 juli 2013
    Geweldig Gerard, Nog maaaar 100 km. Prachtige foto's. Veel succes nog die laatste kilometers. Geniet ervan, want je zal het gaan missen. Groet Greet
  7. Cir:
    8 juli 2013
    Ok de laatste km .....de weg en het einddoel zullen jouw vrienden zijn.
  8. Maaike en jan:
    9 juli 2013
    Tsja, die scholieren ... Zodra een "uitje" verplicht wordt, gaat de sjeu er soms af. Hun gevoel bij de wandeling - ongetwijfeld een stuk korter dan die jij maakt - kan ik me wel een beetje voorstellen. Nu ben je bijna bij je doel, maar toen je nog ver moest gaan, bleef toch de optimistische toon overheersen. Knap gedaan.