Dag 86 naar Palas de Rei.... 35km. ....totaal 2284km.

8 juli 2013 - Palas De Rei, Spanje

Vanochtend om 06.00u. de refugio uitgelopen naar beneden de weg uit volgens mijn route. Het was goed dat ik gisteravond bij het restaurant net buiten het dorp gegeten heb,  want anders denk ik dat ik het niet had kunnen vinden. Het was nog behoorlijk donker en de wolken hingen overal om mij heen.

Ik denk dezelfde wolken die ik gisteren in de diepte zag. Het was een zeer dichte mist. De temperatuur was 10gr.

Het ontbijt met gebakken eieren, was prima. Ik heb op mijn gemak gegeten zodat het eerst wat lichter kon worden. Om 6.50u. hervatte ik mijn tocht. Er is erg weinig te zien wegens de laaghangende bewolking.

Bovendien zie ik weinig door mijn bril omdat deze aan de buitenkant vol druppels zit en aan de binnenkant regelmatig beslaat door mijn lichaamswarmte. Ik besluit dan ook al gauw om mijn bril af te doen en in mijn hand te houden.
Als ik een paar km. voor Portomarin loop, loop ik Herman uit Hoevelaken achterop.Herman uit Hoevelaken

Ik heb dan al tientallen pelgrims ingehaald. Ook hij heeft in Ferreiros geslapen (in een andere refugio) en is om 06.00u. gaan lopen. We lopen samen naar Portomarin.

Deze stad is een compleet nieuwe stad, gebouwd na 1960 omdat de oude stad onder water is verdwenen vanwege de bouw van een stuwmeer. De stad ligt hoog.

De mist is hier beduidend minder.  Ik fotografeer de stad met de enorme toegangstrap. Als we boven aan de trap komen,  komt er een hele groep Spaanse middelbare scholieren naar beneden. Zij zijn eveneens aan het pelgrimeren. Zij stellen zich op de trap op,  om de begeleidende docent vanaf beneden een foto te laten maken. Ik maak er dan een vanaf bovenaf. Althans dat ben ik van plan en merk dan dat mijn telefoon uit staat. Hoe kan dat nu weer?

Spaanse scholieren bij Portomarín (1)  Spaanse scholieren bij Portomarín (2) De Trap
Ik zet hem opnieuw aan en tevens mijn endomondo. De begeleider van de groep vraagt waar wij vandaan komen. Als we dan zeggen dat we al 2300km. gelopen hebben vanuit Nederland,  valt een deel van de groep spontaan stil,  die het hebben gevolgd. We lopen door.

Herman wil vandaag naar Palas de Rei lopen en ik naar Airexe. Ik neem afscheid van Herman en ga mijn eigen tempo lopen. Het is enorm druk vandaag met pelgrims.  Ik loop er zeker meer dan 200 voorbij. Misschien wel 300(!!). Het is echt heel opvallend. Als ik Portomarin weer uitloop en mijn route hervat,  loop ik weer flink omhoog en de wolken vormen gelijk weer een dichte mist. Ik stijg zeker 300mtr. naar de Alto de Ligonde.

Daarna als ik weer flink gezakt ben naar Ventas de Naron, breekt de bewolking en komt de zon erdoor.  De temperatuur stijgt gelijk naar 24gr. In deze plaats neem ik een pauze. Het is dan 10.35u.  en nog maar 45 minuten lopen naar Airexe. Ik besluit dan om ook door te lopen naar Palas de Rei. 12km. Dan ben ik daar rond 13.00u.

Mooie tijd. Ik loop opnieuw vele pelgrims voorbij. Bij tientallen tegelijk.

Vandaag was het overigens veel lopen over normale verkeerswegen, je kunt dat ook op de foto’s zien.Pelgrims (1)

Ineens loopt er voor mij een "dame" op kunststof slippers met een hondje.  Heimelijk fotografeer ik haar. Vreemd.!!??

Dame met een hondje op crocs

Onvoorstelbaar zo druk het is met pelgrims op dit traject. Ik maak nog een paar foto s van de drukte op de weg met pelgrims en probeer tegelijk de wolken te vangen. Hopelijk is dit gelukt. Bovendien valt op dat er vanaf mijn rustplaats er continu vele taxi's rijden. Ze halen ons vol in en komen leeg terug. ??? Ik kan dit niet goed bevatten… hoezo..?

Ik zak verder af naar Palas de Rei. Als ik de plaats binnenloop,  weet ik niet wat ik zie.  Er zijn hier gelijk 2refugio's aan de rand van de stad,  waar zeker meer dan 100-150 pelgrims op het terras zitten te wachten om ingeschreven te worden. Ik loop verder. De volgende refugio, hetzelfde verhaal. Er staat een rij voor de deur,  die langer is dan het aantal mensen dat de refugio volgens mijn routeboek kan herbergen. Ik loop door naar een particuliere refugio in het centrum. Er staan 4 mensen bij de receptie. Zij krijgen een slaapplek. Dan is ook déze vol. De beheerder verwijst mij naar een bar-pension aan de overkant. Daar kan ik een kamer krijgen. Een 2 persoons kamer met douche-wc voor €20, 00. Eigenlijk ook wel weer eens prettig.
Na het opknappen doe ik mijn was in de wastafel en span een waslijn in mijn kamer waaraan ik de was te drogen hang. Daarna ga ik mijn vochthuishouding beneden in de bar op orde brengen. Al die tijd komen pelgrims in groepen tegelijk door de straat op zoek naar een slaapplaats.  Mijn pension zat ook heel snel vol. Wat een gekte!!

Herman was hier vanmiddag om 14 uur en had het laatste bed in de refugio bij mij in de straat.

Vanmiddag met hem een biertje gedronken en de kerk bezocht waar we ook een stempel in ons credential kregen.  Morgen wil Herman naar dezelfde plaats lopen als ik.
Alleen het verschil is, dat hij wakker wordt als de meute zich klaarmaakt om 06.00u. ( geritsel van plastic zakjes etc) en ik uitslaap in mijn single room.

Morgen wil ik naar Arzua lopen ca 28km. Dan blijft er voor woensdag nog 29 km. over en voor donderdag nog 10 km. Dan ben ik om ca. 9.30u. op het plein.... Paula, super! En kunnen we samen naar de Eucharistieviering in de Kathedraal, mooiere afsluiting kan ik niet bedenken.

Vanavond in een van de plaatselijke restaurant het pelgrims menu gegeten.
Inmiddels  heb ik vanmiddag ook begrepen dat die drukte op de Camino veroorzaakt wordt door het feit dat veel Spanjaarden de 100 laatste kms. van de Camino lopen om in aanmerking te komen voor het einddocument. Dat moet je toch niet willen..!

Nog 68.1 km te gaan !!!

1. Ton V.:
    Hoi Gerard,
    Ook dit reisverhaal heb ik nog gehaald. Ontzettend leuk om kort voor het slapengaan te lezen hoe deze dag bij jou is verlopen. En hoe je uitziet naar het kerkplein en de afsluitende Eucharistieviering. Nog effe en dan volgt eeuwige roem. Nog eens wat anders dan de 100 km tocht van de studenten die je noemde.
    Zo nu echt Gerard: het gaat je goed ook namens Bep en tot ziens. Toi-toi van Ton.
  2. Wim en Eygje:
    8 juli 2013
    Hoi Gerard, heel veel succes met de laatste kilometers!we hebben veel bewondering voor je, en zullen straks de verhalen missen!Hartelijke groeten
    Wim en Eygje
  3. Bertus:
    8 juli 2013
    Geweldig Gerard het teld nu toch snel af je plan is ook mooi,af sluiten donderdag morgen vroeg samen.Ik sta versteld ook van
    hoe je alles zo mooi op papier krijgt en het blijft maar doorgaan.
    Geniet er morgen van,Gr van ons.
  4. Yvonne:
    8 juli 2013
    echt aftellen nu dus! emotionele dagen die er nu aan gaan komen denk ik, succes morgen en hoop dat je heerlijk hebt geslapen in je luxe bed/kamer !
    Yvonne
  5. Greet Bergkamp:
    8 juli 2013
    Echt de laatste loodjes, maar zo te lezen wegen die voor jou niet het zwaarst. Je passeert, alsof het geen moeite kost grote groepen pelgrims. Wat een sensatie en een emotie om straks op de beroemde plek aan te komen en Paula weer te zien.
    Geweldig. Groet en veel succes met de laatste kilometers Greet
  6. Willemijn van Drie:
    9 juli 2013
    Vanochtend waren er 2 reisverhalen om te lezen, dat krijg je, als je je vrouw verrast met een surpriseparty. Dan blijft er geen tijd over om een verslag te sturen. Maar het was een geslaagde middag hoor.Nu de laatste loodjes nog.... Wordt niet AL te enthousiast, want anders ben je eerder bij de eindstreep dan Paula en dat zou je ook niet willen. Het zal vandaag wel weer erg druk worden met wandelaars en ik hoop dat je een slaapplek kunt vinden. Veel plezier vandaag en ook schaduwrijke paden.
  7. Maaike en jan:
    9 juli 2013
    Gerard, doe donderdag op het plein de hartelijke groeten aan mijn buurvrouw. Misschien zie je tussendoor nog kans om wat foto's van de kathedraal re maken? Tot ziens op ONS pleintje! Jan.
  8. Maatje vianen:
    9 juli 2013
    Bijna volbracht!! Wij vinden het echt geweldig dat je nu bijna aan het eind van je tocht bent, je hebt echt volgehouden onder soms barre omstandigheden. Petje af Gerard!!
    Lijkt me echt geweldig donderdag met Paula de afsluiting in de kathedraal, wel heel bijzonder denk ik!!
    We leven met jullie mee en tot gauw!!
    Groetjes Maatje en Gerard.
  9. Puck:
    9 juli 2013
    Hallo Gerard je bent nu een heel eind en bijna ginds. Ik hoop dat voor jou de laatste lootjes licht zijn en je over een paar dagen met een heel goed gevoel op deze lange reis terug kijkt.
    Het was geweldig en ik heb heel veel respect hiervoor. Goei reis nog en tot ziens. Groeten Puck Happel
  10. Quirien en AGnes.:
    9 juli 2013
    Gerard het einde is in zicht van een geweldige prestatie en je blijft tot het einde je eigen ritme houden. wij wensen je voor de laatste kilometers veel succes.En voor donderdag een fijne ontmoeting met Paula. en daarna wensen wij jullie gezellige dagen samen. En we kunnen nu zeggen tot snel.
    Groet Quirien en Agnes.
  11. Paul Happel:
    9 juli 2013
    Dag Gerard,nu nog maar 2 etappes en dan is je grootste wens in vervulling gegaan.Ik zal je verhalen echt gaan missen denk maar eens na over een nieuwe bedevaart.ik denk ook dat ik samen met mijn lieve Ria jouw huldiging volgende week ga meemaken.Nu niet meer vallen en dan over 2 dagen je triomfale intocht.Succes en tot Zaterdag 20 juli.
    Ria en Paul Happel Steenbeek
  12. Arnold Smits:
    9 juli 2013
    Overigens nog een eeuwenoude bedevaartswens van achterblijvers aan Santiagogangers:
    "Bid voor ons in Compostela".

Arnold.
  13. L.moons:
    Beste Gerard,
    Wat een prestatie petje af ! Je verhalen waren intresant om te lezen en je doe net of het een rondje gouda was ,ook steeds tijd maken om een verslag te schrijven.Hele fijne dagen samen met Paula . Groeten Leo en Alie