Dag 87 naar Arzúa..30km.... totaal 2314 km.

9 juli 2013 - Arzúa, Spanje

Vannacht prima geslapen in mijn eigen kamer. Dat is toch een stuk prettiger dan op een slaapzaal.

Eigen douche, wc en geen gesnurk van overige. Vanochtend toch op "normale" tijd wakker.

De refugio bewoners van de overkant stonden luidkeels onder mijn open ramen te OH-en om 5.45u. en ook in mijn eigen hotel werd er met deuren gesmeten alsof het al 10.00u. was.

Dus ben ik ook maar opgestaan, mij nog even heerlijk gedoucht en afgedroogd aan een nieuwe handdoek van het hotel en vertrokken. Het was redelijk zwaar bewolkt. Temperatuur 18gr. en nog een beetje schemerig.  Er waren al diverse pelgrims onderweg. Nadat we de stad verlaten hadden,  liepen we verder over een bospad.

Het was continue klimmen en dalen. Op een gegeven moment heb ik een aanwijzing gemist en kwam op de N547 terecht. Na hier een aantal kms. op te hebben gelopen en geen sterveling tegen  te komen, kwam ik in de plaats Lenoreiro weer op de route.

Hier heb ik een lekker ontbijt genomen te midden van nog ca. 40 pelgrims op het terras die eveneens allen aan het ontbijt zaten. Na het ontbijt ben ik verder gelopen naar Melide.

De temperatuur was inmiddels opgelopen tot 24gr. Hier heb ik een korte pauze gehouden. Toen ik weer vertrok en voor het voetgangers verkeerslicht stond te wachten,  kreeg ik ineens een klap op mijn rugzak. Ik kijk om, en daar staat Herman achter mij. Hoe bestaat het!! Hij had ook hier een pauze gehouden bij een restaurant 50 mtr. terug. Ik besluit om samen met hem verder te lopen en pas mijn snelheid aan.

De route gaat vandaag door veel eucalyptusbossen. Hetgeen gepaard gaat met een doordringende geur. Ik kan het niet lekker vinden. Herman vindt het geweldig. Het is de gehele weg alsmaar klimmen en dalen. Van 600 naar 400 dan weer via 200 naar 400 mtr.

Er zijn vandaag vele honderden pelgrims minder op de route dan gisteren. Waar zijn die toch allemaal gebleven? Onderweg horen we dat dit te maken heeft met het weekend. Het schijnt dat de Spanjaarden elke week van vrijdag t/m maandag lopen.

Ik maak diverse foto's van prachtige bospaden waar we doorlopen en van wat "ver" gezichten. Ook vandaag zien we regelmatig taxi's rijden. Dan valt mij ook op dat ik regelmatig telefoon nummers van taxi's aan gevels van huizen zie. Ik maak er een foto van. Vergezicht  'n enkele pelgrim vandaag  Vergezicht  Taxi  reclame.....

Onderweg besluiten we om nogmaals een pauze in te lassen.  Een vriendelijke dame is bereid om ons op dat moment op de foto vast te leggen onder de druivenbladeren.

Fantastisch zitten onder de druivenbladeren  Refugio vandaag in Arzúa

Om 12.40u. bereiken we de refugio. Een modern gebouw met keurige douchen,  grote slaapzaal,  complete keuken,  grote huiskamer met diverse zitbanken en tafels en stoelen en tv. 4 wasmachines en 4 drogers restaurant en groot zonnig terras en niet te vergeten wifi. Na aankomst gaan we eerst douchen en dan de was doen.  Daarna brengen we onze vochthuishouding op peil in de bar en gebruiken we de lunch in het naastgelegen restaurant. Daarna gaat Herman de stad verkennen en ik mijn verslag doen.

Lysanne: prima adresje!! Ik eet vanavond om 20.00u
Het is zeer warm hier op dit moment 29gr. Ik kan wel weer onder de douche.
Morgen lopen we samen naar Labacolla ca 30km.
Dan rest mij nog 10 km. te gaan naar mijn einddoel. De laatste 10 km. van mijn pelgrims reis vanuit Gouda naar Santiago de Compostella wil ik graag alleen doen.

Ik kan het nog nauwelijks bevatten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Arnold Smits:
    9 juli 2013
    Ja joh en dan zit het er op.
    Gracias a Diós y Señor Santiago.

Arnoldus.
  2. Gerard Vianen:
    Beste Gerard,

veel plezier met het laatste stukje en voor het geval ik morgen avond geen tijd heb alvast een intense laatste 10 km toegewenst. Veel sterkte met al je laatse pelgrimsoverpeinzingen en de emoties bij het eindpunt.

Gerard
  3. Zusje:
    9 juli 2013
    Tjonge, de laatste kilometers. Jacobus zal je donderdag met open armen ontvangen. Je zult je ogen uitkijken op la Plaza met die gigantische kathedraal en al die andere pelgrims, die aankomen én natuurlijk Paula die daar op je wacht. Geniet van de laatste kilometers deze dagen, je bent een KANJER! Dikke kus, zusje.
  4. Rob en nanny:
    Hallo Gerard

Wat een geweldige prestatie heb jij geleverd.
    Wij wensen jouw het allerbeste voor de laatste twee etappes

Groet Rob en Nanny
  5. Greet Bergkamp:
    9 juli 2013
    Geen superlatieven genoeg om uit te drukken wat een geweldige prestatie jij hebt geleverd. Eerst nog 30 km en dan het laatste stukje van 10 km. En dan de ontlading en de emotie en het besef dat het gelukt is. Nog even en dan ga je het allemaal meemaken.

Hartelijke groet en geniet, Greet
  6. Margriet en Fred Boonacker:
    9 juli 2013
    Hallo Gerard. Ruim drie maanden onderweg, het is omgevlogen voor ons, vooral door al die mooie en vaak bijzondere verhalen. We gaan al die keren, even snel kijken hoe ver hij nu al heeft gelopen, tijdens het ontbijt, lunch en na Fred zijn middag dutje en natuurlijk 's avonds voor het nieuwe verhaal beslist missen.
    We zijn vol bewondering voor wat je hebt gepresteerd. We hebben intens meegeleefd met jou, maar ook met Paula die zo druk als een klein baasje is geweest de afgelopen tijd om alles vanuit Nederland in zo goed mogelijke banen te leiden als zich weer eens een calamiteit voor deed. Ook het dagelijks versturen van jouw verhalen en foto's naar je blog kostte veel tijd, maar hierdoor is ze er wel goed bij betrokken geweest. Na een vast emotioneel weerzien wensen wij jullie een paar heel fijne dagen waarbij er heel veel tijd voor elkaar voorop zal staan!
    Geniet van de laatste kilometers je doel is bijna bereikt!!!!
    Lieve groeten van Fred en Margriet
  7. Teun & Anneke:
    Hoi Gerard,
    Je hebt bijna je doel bereikt. Het zal na donderdag voor jou, en voor ons de volgers, afkicken worden.

Sterke met de laatste kilometers en heel veel plezier met Paula in Santiago de Compostela.
  8. Harry en José:
    Hallo Gerard
    Wat geweldig al die verhalen van jou. Wat een tocht is het voor jou geworden , het weer dan toch heel erg bepalend.
    We hebben je aldoor gevolgd, petje af voor je doorzettingsvermogen.
    Nu willen we je voor de laatste dagen heel veel succes wensen .
    Geniet er van en van de dagen in Santiago.
    Als jullie tijd hebben zou ik zeggen bezoek dan ook Fisterra!
    Hartelijke groet Harry en José
  9. Jos:
    De laatste "reis", zal er een zijn - denk ik - vol van intentie/emotie
    en bewustwording, wat je hebt gepresteerd. Vooral het ultime gevoel
    dat je aan de laatste etappe bezig bent, met jouw grote doel
    Santiago in het zicht hebt én er AANKOMT!!!! (kan bijna zelf de emotie voelen bij wijze van spreken)
    Wat mooi, dat je dit samen met Paula deelt. Ook voor haar mijn respect, zij is jouw drijvende motor toch.
    Vier samen met haar op deze - nooit meer voorkomende ambiance/emotionele plek.
    Gelukwensen aan jullie beiden.
    Ik denk absoluut aan jullie, zal het mijn familie melden!!!!
    Heel veel goede wensen en wees trots op jezelf
    lieve groet

Jos
  10. Frank en Elizabeth:
    Hoi Gerard,
    Wat moeten wij nou nog zeggen na alles wat er al gezegd is? Het is kneitergoed wat je gepresteerd hebt! Wees voorzichtig die laatste kilometers en geniet ervan. This is once in a lifetime experience. (of ben je nu al van plan om het nog eens in tegengestelde richting te doen? ) Fijne dagen met Paula en tot ziens in Gouda!

Frank & Elizabeth.
  11. Frans:
    10 juli 2013
    Mooie refugio, maar toch.... dat zwembad!
    Veel succes en plezier morgen met Herman. Hoop wel dat je de laatste 10 kilometer je Endomondo aan hebt staan, want ik was wel van plan om met je mee te lopen. Alleen die on-christelijke tijd dat ik mijn bed uit moet.... Heb van Paula begrepen dat bij de Kathedraal in Santiago een "live" camera is opgesteld. Hoop jullie dan te zien.
    Belofte maakt schuld. Ik zal je voortaan grote broer noemen (volgens mij klinkt dat wel oud als je zo genoemd wordt door een bijna 65 jarige!), maar broertje, ben je niet meer.
    Nu je dit leest zit je voor de laatste 10. Het is aftellen geblazen. Je zult een boel over je heen krijgen, herinneringen en vooruitzichten. Probeer er toch van te genieten, elke kilometer, vanaf 10 naar 9, 8 .... en Paula en Santiago. Fijne kerkdienst gewenst donderdag en alvast van harte gefeliciteerd met deze knappe prestatie.
    Groet en knuffel, je broertje.
  12. Anneke de Bruin:
    10 juli 2013
    Gerard van harte proficiat met Paula. Morgen is het jullie feest. Jij KANJER met jouw overwinning En met het weerzien van Paula. Jullie hebben ons maandenlang aan de computer gekluisterd, want wij wilden niets missen van deze bijzondere reis. Geniet samen nog even van de dagen in Santiago met een hopelijk mooie viering in de kathedraal als einddoel van deze gewogen reis. Tot slot veel succes met de laatste kilometers en tot ziens op 20 juli.
    hartelijke groet Teun en Anneke
  13. Willemijn van Drie:
    10 juli 2013
    Lieve Gerard, het zit er bijna op voor iedereen. Voor jou, die een bijna bovenmenselijke prestatie heeft geleverd met ( letterlijk ) vallen en opstaan en extreme weersomstandigheden. Ik heb enorme bewondering voor je doorzettingsvermogen en respect voor de prestatie die je tot nu toe hebt geleverd. Het zit er bijna op voor Paula, die toch al die maanden er maar mooi voor gezorgd heeft dat wij volgers, op de hoogte werden gehouden. Bovendien moest ze van hieruit problemen die zich voordeden op zien te lossen. Ook voor Paula neem ik diep mijn petje af.Zij stond er ook in alle opzichten alleen voor.
    En op de laatste plaats de volgers. Elke dag keek ik uit naar je verslag en werd er helemaal in meegevoerd. Het zal vreemd zijn om niet meer elke ochtend in de vroege uurtjes, als iedereen nog slaapt, jouw verslag te lezen. Vandaag loop je de laatste etappe en vertrekt Paula. Morgen de laatste 10 kilometer. Wat zal dat een enorme ontlading zijn.Ik wens je alle goeds met deze laatste loodjes en geniet samen met Paula van een paar dagen rust voordat het "normale"leven weer begint.
    Alle liefs en een dikke kus van je zus.
  14. Jopie koop:
    10 juli 2013
    Vandaag loop je de laatste kilometers van die lange, lange tocht.
    Ik hoop dat het bijzondere kilometers worden. Goede aankomst in Santiago en het weerzien met Paula. Alle goeds. Ik zal je reisverhalen missen.
    Hartelijke groet, Cees en Jopie
  15. Lysandra Wiersma:
    10 juli 2013
    Hallo Gerard, sterkte bij de laatste etappes.
    Gr. Lysan
  16. Annie v K-V:
    10 juli 2013
    Hallo Gerard gefeliciteerd met paula d'r verjaardag en denk erom vanavond niet te lang te feesten anders haal je morgen de laatste 10 km niet en dat kan natuurlijk niet na zo'n pelgrimstocht
    ik wens je morgen een prettige 10km en fijne dagen
    groetjes Annie
  17. Ria de boer:
    10 juli 2013
    Hallo Gerard.wij wensen jou een fijne laatste 10 kilometer,geniet van ieder ogenblik.
    veel plezier samen met Paula,jullie zijn twee kanjers,ieder op zijn eigen manier.
    groetjes Leo en Ria
  18. Yvonne:
    10 juli 2013
    geniet morgen, van alle indrukken , en lieve Gerard , ik vind het fantastisch wat je hebt volbracht, echt fantastisch.
    bedankt voor je verslagen van de laatste 3 maanden , ook dank hiervoor aan Paula, dikke kus voor jullie allebei
    Liefs van ons, Arjan en Yvonne
  19. Olga en Theo Broers-Intres:
    Beste Gerard,
    Morgen loop je je laatste tien kilometer. Wij steken dan een kaarsje voor je op om in gedachten bij je te zijn. Je hebt een enorme prestatie geleverd, niet alleen fysiek, maar ook geestelijk.
    Het schijnt geweldig te zijn als je in de verte Santiago ziet liggen. En dan komt de apotheose op het plein en in de kerk. Geniet ervan met volle teugen samen met Paula.
    Heel veel liefs van Olga en Theo Broers-Intres