Dag 88 naar Lavacolla .... 30 km totaal .......2344 km

10 juli 2013 - Santiago de Compostela, Spanje

Vanochtend gelijk met de meute opgestaan en mijn eigen ontbijt genuttigd in de huiskamer. Om 06.15u. heb ik Paula gebeld om haar te feliciteren met haar verjaardag. Ze was toch op want om 07.00u. zou mijn zoon Peter haar naar Schiphol brengen.

Om 10.00u. vliegt ze naar Barcelona waar ze een tussenstop heeft om vervolgens om 16.00u. door te vliegen naar Santiago de Compostella.

Om 06.30u. lopen Herman en ik de refugio uit, terwijl mijn endomondo nog naarstig satellieten loopt te zoeken. Het is nog schemerig en maar 15gr.
Als een half uurtje later de zon opkomt, maak ik een paar foto's van de laaghangende bewolking.

zonsopkomst

Hopelijk is het te zien. We lopen ook vandaag weer grotendeels door eucalyptus bossen

Il maak er nog een foto van. Het ruikt erg sterk/naar vind ik. Het is veel klimmen en dalen, 100mtr. omhoog, 200mtr. omlaag. In het plaatsje Pedrouzo nemen we onze eerste pauze. We hebben er dan 20km. opzitten. Daarna zetten we koers naar Labacolla.

Dan loop ik een Nederlands echtpaar voorbij met een "Bon Camino." Zij beantwoorden met dezelfde groet. Dan hoor ik ineens: "Het is een Nederlander". (zagen ze aan mijn vlaggetje van het genootschap aan mijn rugzak, van Kees de Kr. gekregen) . Ik hou mijn pas in en maak een praatje met hen.

Het zijn Astrid en Peter uit Goirle bij Tilburg. Zij zijn op 30maart vertrokken. Zij hadden al wel van mij gehoord, ik ook van hen, maar we hadden elkaar nog niet ontmoet. Bij deze dus. Ook zij hebben Albert ontmoet.

Hij schijnt nu 3 dagen achter ons te lopen! ? Ja, hij loopt niet meer dan 20km. per dag en af en toe laat hij zich gemotoriseerd verplaatsen wisten zij te vertellen, maar dat wist ik al.

We nemen afscheid want Herman heeft een steentje in zijn schoen en dat moet er even uit. Zij lopen door.
Als wij in het gehucht San Paio onze 2e pauze willen nemen, zitten Astrid en Peter er ook op het terras aan het bier. Zij hebben hier een kamer geboekt en gaan niet verder. Morgen voor hun nog 13 km. te gaan. Ook zij willen rond 9.30u. op het plein zijn om ook op tijd te zijn voor de Mis in de kathedraal.
Als wij na onze pauze weer weggaan, nemen wij afscheid van hen. Misschien zien we ze morgen op het plein.

Dan hebben we nog een flinke klim te gaan. Bovendien is het inmiddels 25gr. geworden. De zon staat hoog aan de hemel. De weg gaat steil omhoog en de hulp van Kees en Els wordt ingeroepen.

3 km. verder komen wij aan in Labacolla. Er blijkt hier geen refugio te zijn, alleen hotels. De keuze is: hotel nemen of 6 km. doorlopen naar Monte Do Gozo.
Dan blijft er nog 5 km. over voor morgen. We besluiten om een hotel te nemen.

We nemen beiden een eigen kamer want ik wil morgen ochtend ook alleen vertrekken en mijn eigen weg alleen gaan. Ik wil eveneens "alleen" aankomen op het plein. Het is hiervandaan nog 10 km.

Als ik morgen om 7.30u. vertrek, kan ik heel rustig lopende makkelijk om 9.30u. op het plein zijn, alhoewel er nog wel een klim in zit. De Monte Do Gozo. Daarna alleen maar zakken naar Santiago. Naar de kathedraal, naar Paula.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Margriet en Fred:
    10 juli 2013
    Hoi Gerard, ook van harte gefeliciteerd met de verjaardag van Paula, die nu heel dicht bij je is. Je moet alleen maar tot morgenochtend wachten tot jullie elkaar weer zien. GENIET van dat moment. Het is echt heel knap van jou om meer van 2300 km te lopen. Wat kan jij straks veel verhalen vertellen, niet alleen die op je reislogger staan maar ook die in je gedachten staan gegriefd, en dan al die foto's. Het moeten geweldige boeken worden. Nogmaals geniet morgen van de laatste 10 km. en van de komende dagen samen.

Liefs Margriet en Fred
  2. Paul Happel:
    10 juli 2013
    Gerard we zijn heel blij en trots op je.Morgen ga je `t volbrengen.
    wat heb jij veel te overdenken op die laatste 10 km.
    Wij zeggen het hier nog één keer Bon Camino.
    tot ziens in Haastrecht.
    Ria en Paul Happel Steenbeek
  3. Carla:
    10 juli 2013
    Succes met de laatste kilometers. Maar dat gaat vast lukken. Heel knap gedaan. Veel plezier morgen.
  4. Jack en Ida Rood:
    10 juli 2013
    Hoi Gerard. Eindelijk het eind in zicht. Geniet van de laatste 10.000 meter en de viering in de kathedraal. Daarna zal het wel even afkicken worden, maar dat zal wel lukken samen met Paula. Veel plezier in de komende dagen en tot ziens in Gouda
  5. Arnold Smits:
    10 juli 2013
    En als je morgen vanaf de Monte del Gozo de kathedraal ziet liggen in de verte is er maar één uitroep mogelijk:

! H A L L E L U J A H !

Arnoldus Peregrinus.
  6. Zusje:
    10 juli 2013
    Van harte gefeliciteerd met de jaardag van Paula! En nog meer gefeliciteerd met de prestatie die je leverde. Nog 10 kilometers (slechts) en dan heb je je einddoel behaald. GEWELDIG, wie doet je na!? Respect en bewondering, hoop je gauw weer te zien. Geniet van de laatste momenten en het samen zijn met Paula. Dankzij haar hebben wij 'volgers' met je mee kunnen reizen. Ik heb ervan genoten en denk velen met mij. Dikke kus van zusje. Buen camino mañana, el ultimo.
  7. Louke:
    10 juli 2013
    Heb een mooie laatste dag morgen! Geniet ervan en veel plezier samen in prachtig santiago!!
  8. Nico Groot:
    10 juli 2013
    Ha Gerard. Wat een prachtige prestatie en een geweldig uithoudingsvermogen! Je mag hier werkelijk trots op zijn. Geniet ingetogen van je laatste kilometers, en het bereiken van je einddoel!
    Alle goeds en veel groeten. Nico Groot en Gerda van Leersum.
  9. Ma en Pa:
    10 juli 2013
    Hoi Gerard Proficiat met Paula 's verjaardag. Nog heel even wachten en dan is het zover. Je einddoel bereikt en Paula kan je in je armen sluiten, een grandioose prestatie die je geleverd hebt. Bid een extra gebedje tijdens de mis dat je deze tocht tot een goed einde heb weten te brengen en hopelijk weer gezond en wel huiswaarts mag keren in je eigen bed kan gaan slapen. Rust eens lekker uit. Wat zal je daar van genieten als je de volgende ochtend niet meer al die plichtplegingen moet doen om een voetreis naar een volgende eindplaats te maken. Je leven zal weer anders worden, maar wennen gaat snel. Tot ziens en voorspoedige terugvlucht.
    Groet, Koos
  10. Lenie van Gorkum:
    Gerard,
    Wat een tocht heb je gemaakt; ik zou het nooit kunnen, vooral fysiek niet. Ik kan me helemaal voorstellen dat je stukken, en zeker de laatste kilometers, alleen wilt lopen.
    Bedankt voor de vele kerken en kerkjes met allemaal hun eigen karakter, ook voor de prachtige landschappen en de rotspaadjes, die er nou eenmaal bij horen.
    Groet,
    lenie van Gorkum
  11. Jos:
    10 juli 2013
    Va harte gefeliciteerd met Paula's verjaardag. Sluit haar maar stevig in jouw armen. Eindelijk weer herenigd!!!!
    Paula, nogmaals gefeliciteerd. Je kunt trots op Gerard zijn.
    Veel devotie op de laatste trip, GUN JEZELF EEN VOlDAAN GEVOEL OVER HETGEEN JE PRESTEERD HEBT.
    In de kathedraal kun je je gevoelens laten gaan.

GOEDE THUIS VLUCHT en tot 20 juni
    lieve groet

Jos
  12. Rita Schoolenberg:
    10 juli 2013
    Proficiat met Paula's verjaardag....en ook....geniet morgen...van de laatste kilometers, laat je raken door de aankomst in Santiago....het is een geweldige prestatie! Zoveel kilometers, maar ook....zo'n mooi en boeiend verhaal elke dag weer...dank daarvoor Gerard!
    Weet dat deze wandelervaring je je verdere leven bij zal blijven. Alle goeds, ik heb genoten omdat ik door het lezen zo goed als meewandelde.
  13. Greet Bergkamp:
    10 juli 2013
    Nog maar 10 km. Geniet van elke stap. Wat een ervaring, Dit zal een prestatie zijn, voor altijd in je geheugen gegrift Felicitaties voor jou en Paula.
    Dank voor de prachtige verhalen en de mooie foto's. Je hebt ons meegenomen over al die mooie paden, soms heel moeilijk, soms wat makkelijker, we voelden de regen en de zweetdruppels, de pijn in onze voeten, de eindeloze douches. Schitterend.
    Nogmaals gefeliciteerd. Hartelijke groet voor jou en Paula, Greet
  14. Frans:
    11 juli 2013
    Gefeliciteerd met Paula's verjaardag. Toi, toi, toi morgen.
    Frans
  15. Willemijn van Drie:
    11 juli 2013
    Veel succes met de laatste kilometers straks en een mooie afsluiting in de kathedraal met Paula.
  16. Bertus:
    11 juli 2013
    Goedemorgen Gerard.Je bent reeds aan je laatste stukje begonnen,kiijk nog maar een s om je heen naar alle mooie dingen
    en loopt Santiage de Compostella binnen met opgeheven hooft
    je hebt een prestatie geleverd van formaat waar je je verdere leven mee voort kan.Gefeliciteerd en groeten van ons.
  17. Teun & Anneke:
    11 juli 2013
    Gerard, om 09:32 uur (11-07-2013) zag ik dat je je einddoel bereikt hebt. Proficiat.
    Nu maar afwachten of Paula je kan vinden.

Geniet samen van de komende dagen.

Teun
  18. Joop Vianen:
    11 juli 2013
    Hallo Gerard en Paula, we zien jullie opde webcam voor de kathedraal staan staan ; geweldig proficiat. voor andere geinteresserdenzie:
    Joop
  19. Olga en Theo Broers-Intres:
    Beste Gerard,
    GEFELICITEERD!!!
    Je hebt je camino volbracht. Wat een geweldige prestatie.
    We kijken nu op de webcam of we jou en Paula kunnen vinden.
    Veel liefs van Olga en Theo
  20. Joop Vianen:
    11 juli 2013
    Paula is mi in het wit gekleed en ze staan emt een groepje.

Joop
  21. Margriet en Fred:
    11 juli 2013
    Hoi Gerard, je doel heb je bereikt!! Als het goed is zit je nu (10.45 uur) samen met Paula in de kathedraal van Santiago de Compostella.
    Op 24 maart vertrokken en op 11 juli de laatste 12 kilometers gelopen.
    Waanzinnig knap. Vorst, sneeuw, regen, hitte, verdwalen en telefoonproblemen die zijn door jou met Paula als een zeer onmisbare steun overwonnen.
    Wij zijn enorm trots op je!!!!
    Tot 20 juli
    Liefs Margriet en Fred
  22. Frans:
    Van harte broer.
    Jammer dat ik het webcam adres niet had wat Joop Vianen wel had. Ik heb je tussen 08.00 en 10.00 uur gevolgd. Aan het eind regelmatig Endomondo beeindigd en weer opgestart, maar daarop kon ik je niet ontdekken.
    Geniet lekker even een paar dagen samen en dan spreek ik je weer als je in Nederland bent.
    Hartelijke groet, ook aan Paula.
    Frans
  23. Bram Merlijn:
    11 juli 2013
    Gerard, van harte gefeliciteerd met het volbrengen van de voettocht Gouda- Santiago de Compostella. Ja het was niet eenvoudig zo te lezen uit je reisverhalen. Maar je weet het geen overwinning zonder strijd. Je hebt nu de tijd weer om uit te rusten. Tot ziens en het ga je goed.
  24. Rolph:
    11 juli 2013
    Nu ik dit lees ben je binnen. Enorme prestatie. Kan het zo lezend aan de huiskamertafel ook moeilijk voorstellen. Proficiat! Rolph