Dag -6- Van Postel naar Meerhout... 24.1 km----totaal----------146.8 km gelopen

29 maart 2013 - Meerhout, België

Goede vrijdag, maar niet voor mij.
Een dag om snel te vergeten.
Vanwege de weersomstandigheden besloten om niet mijn tentje op te zetten maar een andere route te nemen, aanbevolen door de paters van de abdij van Postel. Op weg naar Meerhout waar een overnachtigsadres is van het Belgisch Compostella genootschap.

Om8.30u zou het ontbijt pas geserveerd worden in de Abdij.

Om7.45u. galmde door de luidsprekers het Ave Maria en vervolgens het Panis Angelica in alle gangen van de abdij. Wakker worden. .....Dat was kennelijk de wekker want na deze twee nummers hield het op. Na het ontbijt een stempel in mijn credential en om 9.30u.op weg naar mijn volgende onderkomen

Rond 11.00u. gestopt om koffie te maken en mijn shirt met lange mouwen uit te trekken. Toen ik mijn bril afzette brak er een oorijzer af. Gelukkig heb ik een reserve bril bij mij maar daar zitten andere glazen in waardoor ik er minder goed door kan zien.

Naar de dichtstbijzijnde plaats gelopen en een opticien gezocht. Slecht nieuws: niet te maken. Er moet een nieuw front in en dan de glazen overzetten, maar dat kan niet in België. Onbekend merk.

Nadat ik s middags de lunch had gebruikt bij een friettent (’n Bak patat met een klodder mayo, mmm), en weer op pad wilde gaan, kom ik te struikelen.

Schaafwonden aan hand en voorhoofd en reserve bril “model moderne kunst. “

Omstanders helpen mij overeind. Ik buig de bril zo goed mogelijk weer in model zodat hij weer een klein beetje op mijn neus blijft zitten.

Als alles weer op zijn plek zit loop ik verder. Na ca. 1uur wil ik op mijn routebeschrijving kijken. ........Helaas, die hangt niet meer om mijn nek.

De complete route Via Monastica die in een speciaal waterdicht foedraal om mijn nek hing, is verdwenen. Moet ik terug? Dat heeft geen zin. Hoe ver? 1-2-3-4 km? Heeft iemand hem misschien al opgeraapt? Gelukkig had ik het adres van de Pelgrimshoeve te Meerhout in mijn telefoon opgeslagen en kon ik met behulp van navigatie daar toch komen. Ik was er om 15.00u.

Toen ik daar mijn verhaal van de afgelopen dag vertelde, stelde de aanwezige man voor om met mij terug te rijden naar de plek waar ik de kaart evt. verloren zou kunnen zijn. We hebben daar rondgelopen ook nog een stuk van de route na gelopen, maar helaas. Iemand had hem kennelijk al gevonden.

Mijn volgende routeboek zat gelukkig in mijn rugzak en begint in Rocroi, Noord Frankrijk. Dat zijn dus nog  8 dagmarsen en evenzovele overnachtingen die ik dus nu mis om daar te kunnen komen.
Op mijn slaapadres proberen ze nu iets te kopiëren. Afwachten maar.

Inmiddels een paar uur later, is het probleem opgelost aangaande de route.De mensen aldaar hebben zich uitgesloofd om toch “een nieuw“ exemplaar voor me te regelen. Ze hebben de plaatselijke VVV gebeld en de directeur had zelf wel een Via Monastica route, en die zou hij zelf komen brengen en kosteloos “overhandigen”.

Daar word je toch stil van, hoe de mensen hun best doen om jóuw problemen te helpen oplossen.Morgenochtend gaat men met mij naar het postkantoor om mijn bril op te sturen naar Gouda waar Paula hem gaat laten repareren bij onze opticien.

Men raadde mij ook aan om mijn tent achter te laten aldaar, zij hebben zelf ook de route gelopen en konden mij gerust stellen over het overnachtingsprobleem, zij hadden ook nooit een tent gebruikt.

Hadden wel eens niet zo luxe geslapen bv in een portaal in een kerk, maar plek is er altijd wel ergens, dus ik ga er een nachtje over slapen en beslis dan of ik hem achter ga laten. 3 kilo minder trekt me ook wel.

Ik heb een eenvoudige kamer vannacht maar heb vandaag ondanks Goede Vrijdag lekker gegeten: ik kreeg een mandje met brood en boter daarna kwam er een bord met 4 gehaktballen, met daarnaast warme kersen( of was het een saus voor over de ballen?) Tenslotte kreeg ik weer warme kersen in een schaaltje met een punt abrikozenvlaai. Tja …. Wel erg lekker…maar eigenlijk geen vasten en onthoudings maaltijd, toch?

Maar ….ik heb het ook allemaal maar gekregen, dus heb ik netjes dank u wel gezegd.

Groet van Gerard, morgen weer foto's

1. Sander:
    29 maart 2013
    Hallo Pa, wat een tegenslag zeg op goede vrijdag. Ik hoop dat je geen fysieke pijnen hebt overgehouden eraan en morgen weer met frisse moed kan beginnen aan dag 7. Veel succes morgen!!
  2. Yvonne:
    29 maart 2013
    jeetje, inderdaad een dag om snel te vergeten!
  3. Ria de boer:
    gerard veel sterkte morgen
    ria en leo
  4. Wim en Eygje:
    30 maart 2013
    Hoi Gerard, we hebben met verbijstering je verhaal gelezen, wat een pech kan een mens hebben, we hopen dat het vandaag wat beter gaat en dat de zon veel zal schijnen!
    groetjes
    Wim en Eygje
  5. Willemijn van Drie:
    30 maart 2013
    jemig, Gerard! Als het mis gaat, dan gaat het ook goed mis. Je kent de wet van Murphy? Heel veel succes vandaag gewenst en ook veel mensen op je pad die je gaan helpen als het nodig is.
  6. Margriet en Fred Boonacker:
    30 maart 2013
    Ze bestaan gelukkig nog: de redders in nood. In nood leer je vrienden en ook lieve mensen kennen! Goede tocht en doe voorzichtig.
    Fred en Margriet.
  7. Bertus:
    30 maart 2013
    Goedemorgen Gerard.Een veel betere dag vandaag hoop ik voor jou,vergeet inderdaat de dag van gisteren maar gauw.Of zou het een beedje te maken heben met goedevrijdag?Vrijdag avond vroor het hier al vroeg in de avond,wij hebben het er nog over gehad want ik wist dat je sneeuw had gehad de avond ervoor.
    Maargoed vandaag weer een nieuwe uitdaging veel succes en loopplezier.Overigens het is wel geweldig dat je zogoed bent opgevangen door de organisatie Gr Bertus en Kadek
  8. Arnold Smits:
    30 maart 2013
    Ja Gerard, dat verhaal van Goede Vrijdag komt mij als oud-pelgrim maar al te bekend voor, Jacobus wordt in het Evangelie met zijn broer Johannes zoon van de donder genoemd en laat dat de pelgrims op weg naar zijn heiligdom dan ook zo nu en dan goed merken. Hij laat je gaan tot op het bod, maar als je volhoudt zorgt hij altijd voor een oplossing en dat heb jij ook ondervonden.
    Het valt je dan toe en dat is de diepere betekenis van het woord toeval. Ikzelf heb dat menigmaal meegemaakt onderweg.
    Laat dit een troost zijn voor eventuele komende moeilijke momenten.
    En route en sterkte verder.

Arnoldus "Peregrinus".
  9. Arnold Smits:
    30 maart 2013
    Overigens is het niet bod met een d, maar bot met een t.
    Dat heb je als oud-schoolmeester.
  10. Lysandra Wiersma:
    30 maart 2013
    Hoi Gerard, lastig als je van je bril afhankelijk bent. Ik hoop dat de tocht verder zonder al te veel problemen verloopt en dat je weer kunt genieten tijdens het lopen!
    Gr. Lysan
  11. Letty Vianen:
    Hallo Gerard,
    Het is toch echt wel een Goede Vrijdag voor je geworden. Het past helemaal in de traditie van het Paastridium.
    Al het lijden wat je overkomen is gisteren past wel bij Goede Vrijdag en Veronica die Jezus' gezicht af veegde en Simon van Cyrene die het kruis een stukje hielp dragen staan in het Lijdensverhaal voor alle mensen die voor je klaar stonden om je weer op weg te helpen.
    Gelukkig dat er nog mensen zijn die klaar staan om anderen te helpen. Dat is ook de betekenis van Goede Vrijdag - het kruis als verlossing - en daarvoor moeten wij als mensen zorg dragen. God heeft geen andere handen dan de onze.
    Zo dat was even een stukje exegese. We zien dat je al weer een goed eind op weg bent naar je volgende bestemming. Op weg naar Pasen.... We denken aan je en volgen je wel drie keer per dag. Het ga je goed..... en nog meer van die inspirerende ontmoetingen toegewenst.

Groetjes Letty en Joop
  12. Zusje:
    30 maart 2013
    Wat een bemoedigende woorden allemaal van zoveel betrokken lieve mensen. Ik ben me rot geschrokken, hoop dat deze paaszaterdag je weer een hoop plezier gegeven heeft. Veel liefs!
  13. Hans:
    31 maart 2013
    Hoi Gerard. Ik sprak Paula over wat je allemaal was overkomen. mooi dat je zoveel hulp kreeg. Geniet iedere dag. Na zo'n malle start kan de rest van de tocht alleen maar beter worden.
    Groetjes van de buren