Dagje Vrij-af in Limoges

12 mei 2013 - Limoges, Frankrijk

Nadat gisteravond de dame van de pelgrimsopvang mij het eten had gebracht is ze nog een keer terug gekomen om mij duidelijk te maken dat ze nog steeds geen overnachtigsadres had kunnen regelen. Ik maakte er zoveel uit op dat ze het vanochtend weer zou proberen.

En dat was ook zo. Vanochtend probeerde ze mij duidelijk te maken dat het niet gelukt was en er nog maar een mogelijkheid restte. Ik moest in de auto stappen. Geen idee waar we heen gingen.

Borden richting Limoges wezen de andere kant uit, maar ik zag de stad toch dichter bij komen.

Ze had zo haar eigen weg. We stopten vlak voor de kathedraal. Ik had op de teller gekeken: 9km. Naast de kathedraal was een zusters klooster.

We liepen door een zij-ingang door een poort en ze drukte op de bel van een intercom, sprak enkele woorden en binnen enkele ogenblikken werd de deur voor ons geopend.

Wat ze allemaal ratelde weet ik niet, maar resultaat was dat ik mijn rugzak binnen mocht zetten en om 16.00 u mocht terug komen om een kamer te krijgen. Wonderbaarlijk.

Ik heb haar duizend maal bedankt, dank voor deze goede engel op mijn pad.

Ik ben daarna de stad ingegaan en om 11.00 u was ik terug in de kathedraal(Cathédrale Saint-Étienne de Limoges)  voor de mis. Er zaten zegge en schrijven 50 mensen in de kathedraal. Hoezo... terugloop van gelovigen in Ned.?

Na de dienst kreeg ik van de priester een stempel in mijn credential in de sacristie.

Bon Camino.....

En van de telefoonwinkel kreeg ik een sms- je dat ik nog één smsje  mocht versturen en dat dan mijn tegoed van € 60 is verbruikt! ! In 4 dagen tijd! ! Vandaag dus een gedwongen rustdag en morgen eerst een bezoek aan de telefoon winkel.

Vandaag is hier een grote brocanterie in het centrum vlakbij de kathedraal. Ik heb er als tijdverdrijf enige tijd rond gelopen en hoor ineens mijn naam.

Is het die Engelse eigenaar van de B & B waar ik deze week heb geslapen.

Hij was bezig een zeil over een volle aanhanger te spannen. Hij had flink inkopen gedaan zo te zien voor zijn B & B. Hij vroeg nog of ik mijn toilettas nog terug gekregen had. Wat een geheugen. Zo'n man ziet zoveel mensen.

Ook ben ik vanmiddag nog in het museum geweest hier naast de kathedraal.
Het Musée de l’Évêché - Musée de l’Émail.
Het voormalige paleis van de bisschoppen van Limoges werd gebouwd in de 18e eeuw vlakbij de Saint-Etiennekathedraal. Vandaag is het gemeentelijke museum er in ondergebracht. Het dankt zijn internationale bekendheid aan de meer dan 500 emailwerken die er tentoon staan. De beschilderde emailwerken uit de 15e tot de 17e eeuw behoren bij de 10 belangrijkste verzamelingen ter wereld.

Een onderdeel van de collecties, is de Egyptische kunst. Zeer de moeite waard.

Het weer was vandaag best heel aardig, zeker de laatste dagen in ogenschouw nemende. Waar ik morgen terecht zal komen, is nog een raadsel, hangt af van : hoelang het duurt in de tel. winkel.Maar ik wil wel richting Les Cars gaan...

1. Wim en Eygje:
    12 mei 2013
    heerllijk zo'n dagje vrij, even letterlijk en figuurlijk bijtanken!succes met het vervolg van de tocht, we blijven je volgen!
  2. Ron Zegwaart:
    Hoi Gerard,

Limoges is een mooie stad.. zijn wij een paar keer geweest tijdens onze vakantie. wij hebben toen genoten van het glaswerk aldaar. heb je daar ook nog war van mee gekregen??? Na een dag rusten is het weer vol goede moed verder. wij wensen je in iedergeval heel veel loopplezier. gr uit een te koud nederland. ron en ria
  3. Zusje:
    12 mei 2013
    Ha jongen, goed zo een dagje vrij (al dan niet gedwongen) je gaat als een speren wat een doorzettingsvermogen ! Chapeau! Begrijp dat Paula er even tussenuit gaat met zus Annie, hoop wel dat haar vervanger jouw berichten regelmatig laat zien, was vanmorgen al bezorgd omdat ik in alle vroegte geen mail van je kon lezen. Wij zijn druk met de aankomende verhuizing/inrichting van ons nieuwe onderkomen in Zeeland. Dikke knuffel en blijf graag op de hoogte van je geweldige prestatie, waar ik elke dag van kan meegenieten. Kusje, zusje.
  4. Margriet en Fred Boonacker:
    12 mei 2013
    Goeie genade, wat een telefoonrekeningen krijg jij maar het is toch wel een noodzakelijk kwaad, die telefoon. Uiteindelijk leven we wel in 2013, al lijkt dat geleur om een slaapplek wel middeleeuws. Gelukkig dat er nog wel kloosters met zusters zijn.
    En goede medemensen niet te vergeten.
    Toi, toi, toi, uit Nieuwegein.
  5. Jos:
    Dag Gerard,

Fijn, zulke aardige mensen te ontmoeten, die je grandioos te hulp schieten. (iets anders dan de "gras-maaimachine"man)
    Ook fijn, dat je een rustdag hebt en kunt genieten van de kathedraal en musea.
    Ook ik ben wel eens in Limoges geweest. Mooie stad.
    Via de reactie van jouw zus, verneem ik dat Paula er even "tussenuit" is. Goed gedaan, om even "los"te zijn, hoewel ze je op de voet zal volgen.
    Dank voor jouw leuke/optimische verslagen. Enig om te lezen
    Het ga je goed beste vriend!!!
    hartelijke groet

Jos
  6. Willemijn van Drie:
    13 mei 2013
    Ha Gerard, fijn om te lezen dat je even een pauze hebt genomen. Wij gaan er ook even tussen uit. Het koffertje staat al gepakt, dus ik ga je verslagen deze week missen. Heel veel goed wandelweer en heel veel lieve mensen op je pad gewenst deze week. Kus.
  7. Paul Happel:
    13 mei 2013
    Hallo Gerard,wij zijn ook wel eens naar de kerk geweest in Frankrijk en opvallend vaak had de priester het over een of andere seigneur,merkte jij dat ook?Je gaat nu richting Sud-Ouest ik vermoed in de richting Chalus.We zitten al klaar met de kaart.Je ontmoet vast nog meer engelen !
  8. Charlotte:
    Hoi Gerard,
    In limoges zijn we nog niet verder geweest dan een F1 hotel langs de snelweg. Fijn dat er onderweg engelen zijn. Na ruzie met Paula wie haar weg zou brengen naar het station hebben wij verloren. :-) De eer was voor zoon van zus.
    Hoop dat het weer nog een beetje beter gaat worden.
    Groet,
    Charlotte