Dag -13- Van Dinant naar Givet, Frankrijk---25 km -------totaal 293km gelopen

5 april 2013 - Givet, Frankrijk

Vanochtend na een stevig ontbijt met verse croissants brood yogurt koffie en jus d'orange om 9.45u vertrokken met lunchpakket mee. Het was behoorlijk koud. Ingepakt en handschoenen aan. Deze keer langs de linker Maasoever. Bij de klimrotsen van Freyr was nog niemand te bekennen. Het pad langs de Maas werd steeds smaller en grilliger. Het was bijzonder mooi om zo te lopen. Af en toe was het kruipdoor,sluipdoor.
Onder de rotsen, rugzak af, anders paste het niet. Verder gaat de tocht over landerijen en door het bos. In de buurt van Anseremme leeft een kolonie roeken. Zij produceren een hels kabaal. Langs de Maas zijn ook hier weer zeer veel ganzen, net als gisteren. Het was een prachtige dag. Om 15.00u. was ik in Givet. Ik ben dus al de franse grens gepasseerd. Frans heeft niet zo mijn voorkeur.... hoe zal dat gaan.
Bij de pastorie aangekomen kan ik eerst niemand vinden totdat ik een kabaal hoor: Door een raam zie ik  een aantal dames en zij komen naar me toe, daarna wordt de pastoor  gebeld.

Even later komt hij aangesneld en begeleidt hij mij naar een apart gastenverblijf met 2 bedden een douche en apart toilet. Alles keurig verzorgd. Hij brengt  later nog koffie, pakjes soep en frisdrank. Later op de middag komen er nog 2 pelgrims. Een er van is degene die ik van de week ontmoette en onderweg is naar Vezelay, hij komt uit Zeist. De ander komt uit  Maastricht en gaat ook, net als ik naar Santiago. Beide heren zijn  van mijn leeftijd. De pastoor komt nog een derde bed en dekens brengen. Tegelijk nodigt hij ons uit om om 19.15 u in de pastorie te komen eten. Het ziet er allemaal veel belovend uit. Want.......Éen van de heren was tijdens zijn zoektocht naar "de pastoor" op de 3 de verdieping aangeland ivm geluiden. Daar om de hoek kijkende zag hij een aantal dames een grote tafel dekken met glazen etc etc. Het zag er erg gezellig uit vertelde hij ons. En nu werden wij op de 3de verdieping uit genodigd......?!! Ja..... zouden wij aan die tafel verwacht worden?

Overigens de beide andere heren én de pastoor en de dames, alles spreekt frans. Misschien wel handig, je weet maar niet. Zij gaan morgen verder en ik had eigenlijk andere plannen, maar met elkaar verderlopen is natuurlijk ook wel gezellig.

U hoort er nog van...........
Ik heb zojuist gegeten samen met ca 30 personen die een wekelijks avond hadden van een soort van "geloof beleving".
Het was een uitstekend diner met soep voor af en een grill schotel
Glaasje wijn er bij en vruchten toe. Uitstekend gesmaakt. Wat kan een mens toch leuke dingen meemaken. Morgen achter een franse simkaart aan. Internet doet het hier erg slecht.

Morgen ook op weg naar...Olloy sur Viroin

1. Teun & Anneke:
    5 april 2013
    Mooi Gerard, je hebt de helft van de landen er op zitten. :lol:
  2. Annie v K-V:
    5 april 2013
    Hoera Gerard, dat je de Franse grens gepasseerd ben,en nu weer vol goed moed Frankrijk door.
    voor morgen een gezellige wandeldag ,succes en hou je goed he!!!!!!!!
    groetjes van Annie v.K-V
  3. Ton V.:
    5 april 2013
    Hoi Gerard, ik ben benieuwd naar de afloop daar op de derde verdieping. Een bijzondere beleving zal het passeren van de rotsen zijn geweest. Ik ben morgen in de regio Assen. Verwacht daar wel hunebedden te treffen. Gesteenten uit de ijstijd die gemakkelijker te passeren zijn. Veel succes morgen. Hopelijk ligt de copieuze maaltijd niet te zwaar op je maag. Af en toe gezelschap is ook leuk.
    Toi-toi van Ton.
  4. Lenie van Gorkum:
    Wat ben je al ver.
    In Olloy sur Viroin en omgeving hebben wij een paar jaar geleden veel bijzondere planten gevonden en reptielen. Je zult er geen tijd voor hebben, maar daar rijdt een treintje waar de conducteur met de hand de kaartjes schrijft en ook de trein veilig door het verkeer loodst met zijn vlag. Groeten van Lenie van Gorkum
  5. Frans:
    6 april 2013
    Hardstikke goed jongen. Je was dus nu duidelijk aan het goede adres. Was de wijn ook Frans? Lezen wel of je hebt besloten om alleen of met zijn drieen verder te gaan. Je weet dat er één gaat afvallen naar Vezelay. Plan in ieder geval je eigen route, dat is toch wel belangrijk. Groet en a bientot.
    Je broer.
  6. Willemijn van Drie:
    6 april 2013
    Mooi om te lezen Gerard. Dit was een topdag en die wens ik je vandaag ook toe. Ben benieuwd of je alleen verder gaat of in gezelschap. Hoe dan ook: bon voyage!
  7. Bertus:
    6 april 2013
    Hoi Gerard.Zie je wel als je maar doorbijt en kop op,daar word je voor beloond.Een lekkere hap gister avond maakt ook veel goed.
    Vandaag dag 14 veel loop plezier en het word steeds iets warmer let maar op en aangenamer je komt mmeer mensen tegen die de zelfde kant oplopen.Gr Bertus.
  8. Maaike en jan:
    6 april 2013
    Goedzo Gerard, ik ben wel jaloers. Dinant en omgeving kennen we goed. Ik weet precies waar je loopt. Het was even wennen denk ik, maar nu gaat het vast beter. Kus, Maaike.
  9. Paul Happel:
    6 april 2013
    Wat een prachtige dag Gerard,ga maar lekker door zo,groet van
    Paul
  10. Margriet en Fred Boonacker:
    7 april 2013
    Hoi Gerard.
    We zijn even achterop met het volgen van jouw tocht omdat we elf een time-out in Rotterdam hadden. Toch konden we niet gaan slapen zonder jou belevenissen even te lezen. Toppie dit laatste onderkomen geniet ervan. En ga maar gezellig een paar dagen op pad met de deze Frans sprekende collega's!! Taal moeilijkheden kom je vast nog genoeg tegen, wat denk je van Spaans? Welterusten, Fred en Margriet.