Dag -14- van Givet naar Olloy sur Viroin-----29km---- totaal 322km gelopen

6 april 2013 - Olloy Sur Viroin, België

Vanmorgen eerst achter een Franse simkaart aangegaan. De Orange winkel was in zo'n grote super Marche buiten de stad. De pastoor wilde mij wel met de auto brengen. Het was namelijk precies de tegenover gestelde richting op. Nadat we terug kwamen heb ik bij de supermarkt brood en kaas gekocht, want er was nog niet ontbeten.
Ik ben de stad uitgelopen en heb eerst op een bankje mijn ontbijt gemaakt en opgegeten. Daarna vertrokken . Het was inmiddels al 10.15u. Het is nog steeds flink koud...-2 gr. Ik heb dan ook vandaag wederom alles wat me warm kan maken aan. De andere twee waren al om 8.30u. vertrokken. Eerste stuk was weer langs de maas. Daarna over de kanaaldijk van Aubrives.

Vervolgens ben ik voor mijn gevoel alleen maar aan het klimmen geweest. Door bossen en weidevelden. Dat is natuurlijk niet zo, maar zo voelt het wel. Erg moe kwam ik in Olloy sur Viroin aan, bij het overnachting adres. Echter niemand aanwezig en telefoon werd niet opgenomen. Verder gezocht,(iedereen die op endomondo mij volgt kan zien dat ik eindeloos door de straten heb gezworven) bij de slager, de bakker, groenteboer, overal gevraagd. Ook op de pastorie was niemand aanwezig. Uiteindelijk bij een B&B terecht gekomen, buiten het stadje. Ook hier was niemand aanwezig. Inmiddels was ik doodvermoeid en besloot eerst maar eens te gaan eten. Terug gelopen naar het centrum en in de plaatselijke pizzawinkel stap ik naar binnen.
Verderop zitten er 2 mannen aan een tafel. Een ervan komt naar mij toe en vraagt of ik ook een Nederlandse pelgrim ben. Ik ga bij hun zitten. Wat blijkt? Zij gaan eveneens slapen op hetzelfde overnachting adres waar ik voor een gesloten deur stond. Het blijkt pas om 18.00u. open te gaan. Probleem opgelost. Het zijn Jo en Harry uit Munster-Geleen, buren van elkaar. Zij zijn eveneens op weg naar Santiago en vorige week gestart in België. De één werd blij met mij de andere man niet, wat blijkt: ze hebben met elkaar gewed. Is het een pelgrim of niet? Zodoende hoefde de blijde man zijn eigen pizza niet te betalen. Is ie leuk? We hebben daar met elkaar reuze gezellig gegeten.

Na het eten naar het slaapadres gelopen.We moesten in de hal wachten tot 18.30 uur totdat de eigenaresse kwam, we werden welkom geheten met een flesje donkerbruin bier...... was wel lekker eigenlijk.( ik hou helemaal niet van bier!!)  Nu zit ik op mijn kamer, het ziet er allemaal goed uit en nu..... mijn biertje..... met een lekker Frans kaasje, zo.... ik voel me weer oké. Morgen op weg naar Rocroi, ik heb er weer zin in.

Ik ben overigens weer in België terug en ga morgen naar Rocroi en dat ligt dus weer in Frankrijk. Niks aan de hand!!
Het klopt allemaal en is volledig volgens de route. Het schijnt te komen door de grillige landsgrens.

1. Lydia:
    30 april 2013
    Hallo Gerard,

Ik ben via google op jou site terecht gekomen. Mijn vriend Jeroen loopt nu ook naar Santiago de Compostella. Hij is vannacht in Olly-sur-Viroin. Het is voor hem af en toe lastig om een slaapplek te vinden in de kleine dorpjes. Volgens mij lopen jullie precies dezelfde route. Zou ik misschien een paar adresjes van jou mogen hebben waar jij geslapen hebt?
    Heel veel succes met je tocht! Misschien komen jullie elkaar nog eens tegen

Groetjes Lydia
  2. Joop Vianen:
    30 april 2013
    Hi Gerard, we volgen je dagelijks verhaal met grote interesse en bewondering. Volg jij ook Nederland nog een beetje, we hebben vandaag weer een Koning en Koningin, WA&. En overal veel oranje feesten.
    Succes en geniet ook van de omgeving waar je doorheen loopt, ook is het af en toe wel wat regenachtig en modderig.
    Hg
    Letty en joop