dag -16- van Rocroi naar Aubigny les Pothees---- 23km----------totaal 378km.gelopen

8 april 2013 - Aubigny-les-Pothées, Frankrijk

Vanochtend afscheid genomen van Jo en Harry. Harry had gisteren al veel last van zijn ene voet en dat was vanochtend alleen maar erger geworden.

Hij wilde vandaag naar de dokter en een rustdag nemen. Zij konden echter niet in het hotel blijven omdat dat was volgeboekt vandaag.

Om 10.00u. gingen ze naar het vvv om ander onderdak te regelen. Ik heb vanochtend na het Franse ontbijt van stukken stokbrood met boter en jam en koffie eerst mijn Franse Internet op mijn telefoon laten installeren bij de tabakswinkel. Gisteravond heb ik een Franse simkaart in mijn telefoon gedaan. Na het ontbijt vanochtend afgerekend. Dat viel nog flink tegen. Wat bleek?

Hetgeen wij hadden gegeten van de kaart bleek niet tot half pension te behoren. Het eten was trouwens ook niet helemaal goed gegaan, want onze "franssprekende Jo" had ook soep besteld vooraf maar dat bleek uiteindelijk 2 pakken paté te zijn. Maar mijn biefstukje was heerlijk en perfect bleu! ! ! Er gaan ook dingen goed.

De 2 achterblijvende heren moeten ook nog achter een nieuw routeboek aan want vanaf Rocroi tot Vezelay hadden ze dat nog niet.

Waar ze het vandaan halen is voor mij, maar ook voor hun zelf nog een grote vraag. Vanaf Vezelay waren ze wel in het bezit van een Franse uitgave van de route tot Santiago. Dat zal met de Franse kennis van Jo nog een hele toer worden.

Enfin na het afscheid ben ik om 10.00u vertrokken. Eerst een flink stuk door het bos met veel glooiende paden en ook erg veel roofvogels ook een heel bijzondere boom gezien met allemaal ingepopte insecten, zie de foto.

Later door vele weilanden met steeds weer klimmende wegen. Niet erg stijl, ik denk zo  4 á 5 % maar als dat enkele kms. aanhoudt dan voel je dat flink in de benen en daalt de gemiddelde loopsnelheid best.

Mijn Endomondo deed het ook weer met de nieuwe Franse simkaart met Internet. Dat was gisteren wel anders. Toen heeft hij ca.10 loopuren aangegeven maar ik had 0 km gelopen!!?? Volgens de registratie...?
Was alleen maar bezig satellieten te zoeken.

Vanmiddag om ca 15.00u. was ik on Aubigny toen bleek dat mijn overnachtingsadres wat in de routebeschrijving stond vermeld ca. 4km voor Aubigny was. Foutje.....Het volgende adres waar ik op af ging lag ook een beetje van de route maar toen ik daarheen liep bedacht ik me om eerst eens even te bellen en kreeg toen een antwoord apparaat te horen. Ik had geen zin om naar Signy-Labbaye door te lopen, ca. 12km. Waar een volgend overnachtingsadres is, dus ben ik naar le Mairie ( de burgermeester, ik leer al  franse woorden!!) gelopen en daar gevraagd om een overnachtigsadres voor vanavond. De burgemeester verwees mij naar een hotel, maar daar heb ik geen zin in.

Ook een B&B voor 40 euro wees ik af. Ik zei: "Ik  hoef alleen maar een slaapplaats. Een bed heb ik zelf wel bij me".

Toen zei hij dat ik om 19.00u. met hem mee kon rijden naar een slaapplaats. Ik heb dus een paar uur om dit verslag in het gemeentehuis te maken
Ik ben benieuwd wat er komen gaat. U hoort het nog van me.

Inmiddels heb ik een plek toebedeeld gekregen....De burgemeester heeft mij naar een soort parochie huis gebracht. De verwarming aangestoken. Er is hier een wc warm water in de keuken maar verder niets. Ik maak zo snel mogelijk een noodrantsoen warm.  Morgen verder.

1. Margriet en Fred Boonacker:
    8 april 2013
    Na al dat lekkere eten van gisteren, moet je misschien wel even slikken voor de smaak van je maaltijd van vandaag. Maar ja, het is en blijft een noodrantsoen. Niet lekker wel voedzaam. Bon appétit en slaap lekker.
    Fred en Margriet
  2. Saskia:
    Beste Gerard,
    Wat een avonturen maak je mee. Ik lees ze dagelijks en vind het reuze knap allemaal. Vanachtend in ieder geval wel warm. En morgen hopelijk weer een uitgebreidere avondmaaltijd. Slaap lekker voor zodirekt.
    Groetjes, nichtje Saskia
  3. Sander:
    8 april 2013
    Hallo Pa, je loopt aardig snel. Knap dat je na die tegenslagen gestaag je weg vervolgt. Leuk om mee te lezen.
    Groeten,
    Sander en Annebelle
  4. Jos:
    8 april 2013
    jij bent toch ook niet voor één gat te vangen. Doorstastend optreden!! Ik vind het erg leuk jouw verslagen te lezen.

GOEDE REIS VERDER!!!!
    hartelijke groet
    Jos
  5. Cir:
    Hallo buurman,
    Goed te omte lezen dat jij het naar jou zin
    hebt. Prima frans ontbijt en mooue routes door het landschap.
    Volhouden en jij weet :
    De weg is mijn vriend....

Cor
  6. Willemijn van Drie:
    9 april 2013
    elke ochtend lees ik je verslag. dat is het eerste dat ik doe als ik wakker ben, nl de mails lezen.en iedere dag sta ik weer te kijken wat je allemaal meemaakt. mijn achting voor jou stijgt dan ook per dag. heel veel succes vandaag maar weer broer,ik hoop dat het een goede dag voor je wordt.
  7. Han Verleg:
    9 april 2013
    Goede Morguh Gerard, heerlijk om achter het "bureau" weer te genieten van je verhaal. Heerlijk om zo te lopen in de vrije natuur.
    P.s.Van je vrouwtje zal je het wel horen betreffende Gerda Brink.
    Gr.Han
  8. Hans Briedé:
    Gerard,

Dit is een geweldig avontuur en je boft, dat je fit genoeg bent ervoor. Vézelay ligt in de Bourgogne, waar de lekkerste wijn vandaan komt.

Hou he taai! Groeten,

Hans en Heidi.
  9. Maaike en jan:
    9 april 2013
    Was er niet zoiets als een speciaal pelgrimsdieet?
    Route boeken in Frankrijk liggen meestal in zo'n grote CORA supermarche`. Ik vind het wel heel goed van je dat je zo goedkoop mogelijk probeert te overnachten.
    Hier is de lente uitgebroken, mijn onkruid groeit 5 cm per dag.
    Maaike.
  10. Greet Bergkamp:
    9 april 2013
    Ik heb een aantal verhalen gemist, had een flinke kou. Dus inhalen. Ik kreeg het er koud van. Wat een ontberingen, wat een doorzettingsvermogen, Het was de laatste tijd wel afzien. Maaaar de lente komt. Eén woord Gerard, respect. Geweldig.
    Succes en geniet. Groet Greet
  11. Albert Manschot:
    9 april 2013
    Ik volg met zeer grote belangstelling je verhaal en dagelijkse inspanningen maar ook de vele indrukken die je zoal opdoet tijdens de wandeltocht. Het is bewonderenswaardig maar bovenal ook datje een ander deelgenoot maakt van je ervaringen. Heel bijzonder en inspirerend.
    Succes en vooral houd de moed erin hoor !!!