Dag -18- Van Justine-Herbigny naar Chateau Porcien--11 km--- totaal --416 km gelopen

10 april 2013 - Château-Porcien, Frankrijk

Vanochtend na een stevig ontbijt vertrokken vanuit. ..Justine-Herbigny; het had vannacht behoorlijk geregend en ook tijdens mijn wandeling vandaag regende het steeds even kort. Het was een en al weiland waar je doorheen ging. Zie bijgaande foto's en filmpje van 360º. Erg modderig en glad. De klei zat  centimeters dik onder mijn schoenen, tot aan mijn kuiten zaten mijn broekspijpen aan de binnenkant met bagger. Ik had beide stokken nodig om overeind te blijven. Hebben Harry en José hier ook met hun karretje gelopen vroeg ik me af.

Om 13.00u. gearriveerd. Melden bij het gemeentehuis, voor de sleutel.

Maar: gesloten; info bij de tabakswinkel. Daar kreeg ik een code waardoor ik in het pand kon komen. Ook bij de tabakswinkel hebben ze weer geprobeerd mijn telefoon aan de praat te krijgen, helaas, weer mislukt!

Advies: Reims!! Nog 2 dagen afzien, oké.

Daarna wilde ik wel eens iets te eten: Het enige restaurant aldaar: op woensdag gesloten!! Dat heb ik weer. Maar geen probleem: bij de tabakswinkel/ annex restaurant, kon je kennelijk ook eten.

Toen ik in de winkel vroeg of zij nog een andere gelegeheid wisten,  werd ik naar een tafel gewezen en ging zitten, wachtend op de kaart. Die kwam niet.

Wel stond er ineens een kan water voor mijn neus en even later een bord met een pizza punt, sla en brood. Ik dacht: ik krijg als pelgrim misschien de restjes van wat nog over is.

Toen ik mijn bord leeg had (had mijn moeder mij geleerd tenslotte) werd het weggehaald en werd het bestek terug gelegd......... ??

Er kwam nog meer.

Volgende ronde: een bord met 7 plakken rosbief in de boter gebakken met eigen jus en verder volgeladen met patat.

Denkende dat het nu klaar was? Welnee. Er kwam nog een kaasplank waar bij ons wel 6(!!---??) mensen van kunnen eten.

Ik vond het te gênant om er een foto van te maken, maar toen ik klaar was en er even niemand in de buurt was, kreeg ik toch de kans. Bekijk het en verbaas je.
Daarna kwam er nog een punt abrikozen vlaai. Uiteindelijk ook nog koffie. Wat moest ik betalen?12 euro.

LYSANNE neem het mee voor als je hier ook langs komt.

Een échte aanrader!!

Nog één voor Lysanne:
Het overnachtingsadres in Justine-Herbigny moet je beslist nemen bij de gîte van hr Pezin.

Ik betaalde 10 euro! ! Inclusief "le petitdejeuner".

Hiet in Chateau Porcien zitten we in een uiterst kleine ruimte van 2 x 5mtr. Met 4 bedden en 2 deuren van douche en toilet die ook nog eens de kamer in draaien.

De rugzakken moeten op het eigen bed staan. Ik moet over het bed van mijn buurman klimmen om naar de wc te kunnen.

Maar ja, het is wel gratis voor pelgrims.
Na het eten kom ik terug bij de slaapgelegenheid. Wie staan er voor de deur? Harry en Jo.

Er bleek in Rocroi díe dag( toen zij achterbleven voor de dokter) geen enkele slaapgelegenheid meer te zijn en Harry besloot met zijn zere been dan maar door te lopen. Ze hebben zich ná het volgende overnachtingsadres door hun gastheer een stuk verder op de route kunnen laten afzetten en hadden vandaag 18km. gelopen.
Toen zij door de bagger ploegden zagen ze mijn afdrukken van schoenen staan en zeiden tegen elkaar dat zijn zeker die grote stappen van Gerard !!

Morgen gaan zij de route vervolgen. Ik ga morgen van de route af naar Guignicourt waar Paula vrijdag ook aankomt samen met Ria en Leo (camper) en waar we een weekje vakantie houden in een aldaar gehuurde stacaravan op de camping. Daarna gaan zij weer naar huis en ik vervolg vandaar mijn route naar Reims ---Troyes etc.

Ik kan overmorgen dus mijn voorlopig, laatste verslag op de laptop typen. Dat zal wel even prettiger zijn dan dat gepriegel op mijn telefoon.

Ik wil iedereen nogmaals heel hartelijk danken voor alle hartverwarmende berichten die ik krijg op mijn verslagen.

Zij geven mij een enorme steun om hiermee door te gaan. Het is namelijk niet eenvoudig om dat elke avond na het wandelen op die kleine toetsjes te doen. En tevens krijg ik er een enorme boost van om door te lopen.
Tot morgen.

1. Greet Bergkamp:
    10 april 2013
    Wat zal dat een feest zijn om een weekje vakantie te houden. Je hebt het wel verdiend. Geniet ervan samen met Paula.
    Goed eten en rusten dan kan je weer met nieuwe energie verder.
    Groetjes voor jullie, Greet
  2. Jos:
    10 april 2013
    Weer geweldig jouw verhaal te lezen. Je zult morgen - na deze geweldig grote maaltijd - genoeg energie hebben om de reis door te zetten.
    Erg leuk dat Paula e.d. komt, kun je verhalen mondeling vertellen. Zeer leuk dat Harry en Jo weer trof.
    Weeer mijn petje voor je af! Zal ik letterlijk doen, als ik je weer ontmoet. ( moet ik wel een petje vinden.

HET GA JE GOED GERARD!!!!
    hartelijke groet
    Jos
  3. Cir:
    Gerard,
    Ik lig nu na afloop vanmijn woensdagavond "bierclub" in een warm bed.
    Te lezen wat jij zoal meemaakt. Geweldig man en geniet van de asnkomende periode als Paula daar ook is.....

De weg is onze vriend!!!!!

Cor
  4. Willemijn van Drie:
    11 april 2013
    elke ochtend geniet ik van je verslag. nu ook weer. Hoop dat alles verder goed gaat en dat Paula kan komen. tante Clasien is zeer met je begaan en doet je haar hartelijke groeten. ben gisteren even bij haar geweest. ik wens je vandaag een mooie tocht toe en net zo'n uitgebreide maaltijd als gisteren. liefs.
  5. Lysandra Wiersma:
    11 april 2013
    Dank je Gerard. Tips zijn zeer welkom! Ik hoop dat het lopen vandaag goed gaat en geniet van je vakantie.
    Groetjes, Lysan
  6. Ton V.:
    11 april 2013
    Hoi Gerard, zo'n eethuisje annex tabakswinkel was toch wel een unieke kans. Je moet er even voor gaan, maar na vierhonderd kilometer heb je ook wat. Geweldig man om dat te beleven. En dan ..... ook nog de prijs! Een echte Hollander let ook daarop. Ik heb veel respect voor het gepriegel om je reisverslag te kunnen maken. Bedankt voor al die inspanning. Ik hoop dat je vandaag een goede wandeldag zal hebben. Doe bij de ontmoeting Paula en jullie vrienden onze groeten. Geniet van een weekje 'pauze', om dan vol goede moed de tocht te vervolgen. Maar, passeer Reims niet zonder de stad te bezoeken en de prachtige Gotische kathedraal. Het allerbeste gewenst. Toi-toi van Ton.
  7. Kees:
    11 april 2013
    Ook ik vind het bijzonder interessant om te lezen over je ervaringen op je tocht naar Santiago.
    Omdat je nu lang Reims gaat, vermoed ik dat je de weg langs Limoges neemt (de Lemovicensis). Je komt dan niet in Le Puy, waar ik zelf twee jaar heb gewoond. Maar de andere plaatsen ken ik ook wel vanwege de vele vakanties in Frankrijk.
    Hartelijke groet en straks goede tocht na een welverdiende vakantie.
  8. Maaike en jan:
    11 april 2013
    Ik vind het helemaal super wat je doet. Tegen de modder zijn er ook een soort omslagen met ritsjes om je broekspijpen. Die heb ik zelfs bij me op mijn kleine tochtjes.
    ik was weer super jaloers op dit heerlijke eten voor weing geld. Wij hadden vanavond:rode bietjes, makreel, walnoten en aardappels met yochurt toe.
  9. Quirien en AGnes.:
    11 april 2013
    Hoi Gerard je beleeft wel heel wat en je baartje begin ook al aardig te groeien maar dat hoort bij een pelgrim toch fijn dat je nu een weekje vakantie heb en ook weer fijn om Paula te zien geniet er dus van samen en rust lekker uit om daarna weer met frisse moed verder te gaan De groeten van ons ook aan Paula Quirien en Agnes.
  10. Else en kees:
    11 april 2013
    Goed gedaan en nu volhouden, maar dat zal wel lukken. En je wordt goed verzorgd lees ik . De fransen zijn zo slecht nog niet. Succes en geniet van de rustweek. Ton schreef dat je ook naar de Kathedraal in Reims moet gaan. En hij heeft gelijk, als je straks terug bent moet je een rugzak vol met culturele & religieuze indrukken hebben . Groet Else en Kees