Dag 27 van Evry-le-Chatel naar Chablis 31 km-- totaal 693 km gelopen

26 april 2013 - Chablis, Frankrijk

Vanochtend was ik om 6.30 u wakker en hoorde hoe de regen met bakken uit de lucht kwam. Gisteren had ik tegen de Fransman gezegd dat ik om 8.00u wilde vertrekken dan zou hij voor de deur staan om de sleutel weer in ontvangst te nemen.

Mijn plan was om bij mijn vertrek langs de bakker te lopen om een stokbrood te halen en dan onderweg te ontbijten.

Maar vanwege het weer besloot ik om eerst langs de bakker te gaan en hier te eten. Zo gezegd zo gedaan

Om 6.45.u kocht ik mijn brood en heb eerst ontbeten. Alles opgeruimd en ingepakt, prompt om 8.00u verscheen de Fransman aan de deur. Geen gouds kwartiertje dus.

Afscheid genomen en vertrokken.

Vanwege de weersomstandigheden besloten om niet mijn routeboek te volgen maar via de D8 en de D216. Ik had geen zin om weer door het drassige bos en de klei en de gladdigheid te lopen. Dat verliep prima.

Mooie glooiende wegen, bergje op bergje af maar wel asfalt en geen glijpartijen.

Het verkeer viel reuze mee slechts een enkele auto of tractor kwam langs en bovendien kon je die van verre horen of zien aankomen. Mijn wasgoed van gisteren, was vanochtend echter nog niet helemaal droog en heb ik nat in de rugzak gepakt. Ik had het eigenlijk net zo goed aan kunnen doen want na 2 uur in de regen lopen had ik geen droge draad meer aan mijn lijf.

Om 11.00u kwam ik door een plaatsje en heb daar koffie gedronken in een restaurantje. Toen ik opstond van de skai stoel, stond het water op de zitting en de rugleuning.

Ik liep door groene weiden en gele velden en soms ook door het bos. Een plm. 6 km voor Chablis liep ik ineens weer tussen de wijngaarden. Het waren volgens mij dezelfde die ik eerder heb gefotografeerd. (!!??)

Van wijnkenners heb ik begrepen dat Chablis een heel aparte wijn is., maar voor mij is het allemaal één pot nat.Zeker met dit weer. Ca. 3 km alleen maar ……… wijngaarden.
Voor Chablis moest ik een zeer steile helling op.

Het was een pad tussen de wijngaarden, een beetje verhard met puin en gesteente. Ik had kees en els beiden ingezet,  om voetje voor voetje boven te komen.

Terwijl de regen nog steeds uit de lucht kwam en de waterstromen op en naast het pad naar beneden kwamen, kwamen wij juist uiterst langzaam naar boven.

Boven gekomen was ik bekaf. Eerst even op adem gekomen en vervolgens weer afgedaald.
14.30 u kwam ik hier aan. Geen bel.
Ik klopte en ging naar binnen. Kwam in een gang met diverse deuren overal geklopt en geroepen bonjour, bonjour eindelijk ging er een deur open en wie stond daar?

Albert! ! Gerard! Jij hier? ? “Dat heb je snel gedaan!”
Ik zeg: Jij hebt zeker de bus gepakt? “Nee” zegt hij, ik had zo'n last van mijn knie vannacht dat ik dacht hier kan ik niet verder mee lopen ik wil er eerst mee naar de dokter.
Dus ik ben vanochtend naar de hotelier gegaan waar we gisteren hebben gegeten en hem naar een dokter gevraagd. De keus was: terug moest naar Troyes of verder naar Chablis.

Geen bus of trein die daarheen zou gaan, maar hij wilde mij wel brengen en wilde er geen stuiver voor hebben. Dus heeft hij hem om 12.00 u. hierheen gebracht en was hij om 13.15 u. hier.

40 km. heen en terug en er niets voor willen hebben. Dat maak je bij ons toch niet mee.Wat een vriendelijkheid.

Om 17.30 u had Albert hier een afspraak bij de dokter.

De overnachtingsplek is voor vannacht volgeboekt dus er is voor mij geen plaats.

Ik heb inmiddels wel gedoucht en hier mijn verlate lunch gebruikt, droge kleren aan getrokken.

Ik slaap in een soort bijgebouw waar zojuist de verwarming is aangedaan maar waar geen bedden zijn. De hospita heeft een karpet op de grond gelegd waarop ik mijn slaapzak kan leggen. Maar ik heb ook nog een opblaas matras bij mij. Er is daar ook een toilet en een wasbak. Dus het komt allemaal goed.

De slaapruimte is een klaslokaal met allemaal tafels en stoelen, veel radiatoren, waarover nu inmiddels van alles  ligt te drogen. Natte sokken. Binnenkant schoen, spullen in de rugzak, ondanks regenhoes over de zak, echt alles was nat.

Mijn hoed was ook zeiknat het water liep regelmatig met een straal vanaf de rand voor mijn ogen maar de vorm bleef onberispelijk.  Nu hij weer gedroogd is, is hij weer helemaal goed.

Superhoed, kost iets maar dan heb je ook iets. Mijn portemonnee en alle inhoud is eveneens zeiknat. Gelukkig zat mijn credential in een plastic hoes.

Er slaapt hier ook een Duitser van 66 jaar, die op de fiets onderweg is naar Santiago alsmede 2 Belgen die ook naar Santiago lopen, man en vrouw.

Die Belgen, lopen ook maximaal 20 km per dag, komen uit Mechelen( Christine en Paul ),hebben reeds eerder naar Santiago gefietst met zijn tweeën maar ook een keer met 4 kinderen in de leeftijd van 8 12 14 en 16.

In 35 fietsdagen, elk op de eigen fiets. Leuk hoor.

Albert heeft een ontstoken knie en heeft medicijnen voor gekregen. Hij kan er gewoon mee verder lopen maar niet meer dan 20 km per dag maar dat deed hij toch al niet.

Vanavond met 4 personen gegeten in plaatselijke restaurant, 3 gangen met chabliswijn, diner was perfect, de wijn niet erg bijzonder vond ik, de anderen vonden het geweldig. Ieder zijn smaak.

Morgen geven ze ook regen door. Ik heb morgenavond overnachting geregeld in Bessy-Sur-Cure gemeente herberg.

1. Cir:
    Gerard,
    Het komt mij alemaal zer bekend voor ik bedoel lopen in de regen...alleen jij doet het vrijwillig ik om dat het moest( vond het wel goed hoor!!)
    Jij wert het al:
    De weg is mijn vriend....
  2. Frans:
    27 april 2013
    Barbaar! Een chablis kan je overal bij drinken. Toch leuk dat je zoveel andere pelgrims ontmoet. Nog even en je overnacht met 30 man! Rot van het weer, maar als alle radiatoren het in je klaslokaal doen, dan is in ieder geval morgen alles droog. Ik heb vandaag met boodschappen ook een hoed opgezet in verband met de regen, bleef lekker droog. Maar ja, het was maar even. Hoe heeft je hiel het gehouden in dat weer?
    Hoop dat je morgen beter wandelweer hebt. In ieder geval is je slaapplaats al geregeld. Succes en toi, toi, toi.
    Frans
  3. Frank en Elizabeth:
    Hoi Gerard,
    De jenever bleef vanavond onaangeroerd, maar de wijn........

Groetjes van alle Anna's.
  4. Willemijn van Drie:
    27 april 2013
    Hoi Gerard, ik voel met je mee. Moest gisteren een try out varen in de stromende regen en in het randenbroekerbos iets uitzetten voor 1 van mijn kinderthemaboten. Ondanks de poncho en de paraplu ook tot op mijn vel nat. En dat duurde maar 2 uur. Heb bewondering voor je doorzettingsvermogen en wens je vandaag beter weer toe. dikke kus!
  5. Annie v K-V:
    27 april 2013
    vandaag heb ik voor jou de zon besteld,dat heb je wel nodig na zo'n natte dag.
    succes en veel gezelligheid met je wandelaar kennissen
    gr van Annie v.K-V
  6. Ruud:
    Hoi Gerard,
    Het blijft leuk om je belevenissen te volgen. Hou vol en blijf schrijven.
    Gr
    Ruud
  7. Lysandra Wiersma:
    Hallo Gerard,
    ik hoop dat je verder droog weer hebt, want dat lijkt me niets, zo in de stromende regen. Sterkte, Lysan
  8. Yvonne:
    27 april 2013
    vast al gearriveerd in de herberg, hoop op een heerlijke rustplek voor je en dat je morgen een mooie en droge dag hebt, ik vind het trouwens onvoorstelbaar, dat je door zoveel mensen word gevolgd hier, mensen die elke dag trouw je verhalen lezen, doet je vast supergoed ! dikke knuffel, Yvonne
  9. Greet Bergkamp:
    27 april 2013
    Nou Gerard, alles druipt, maar je kleding wordt nu droog met die radiatoren. Geweldig, wat een doorzettingsvermogen.
    Echt leuk en interessant om je zo te volgen.
    Groetjes Greet
  10. Margriet en Fred Boonacker:
    27 april 2013
    Gerard, wat is het weer toch onvoorspelbaar! Doe voorzichtig en breek je benen niet op al die glibberige paden. Je hebt een goed tempo hoor ondanks alle tegenslagen al bijna 700 km.!!!!
    Wij nemen de auto wel als we zover weg willen. Groetjes van ons.