Dag 28 van Chablis naar Bessy - Sur-Cure 27 km totaal 720km.

27 april 2013 - Chablis, Frankrijk

Vanochtend om 7.00u. opgestaan. Ik had matig geslapen in mijn eigen slaapzak op een dubbel geslagen karpet. Ik dacht: mijn matras heb ik niet nodig maar dat viel toch tegen met dit oude lijf en gedurende de nacht had ik geen zin meer om het te veranderen.
Ik had in mijn eigen afdeling ontbeten en daarna alles bij elkaar gezocht en ingepakt in de rugzak. Alles was droog. Alleen de leren hoes van mijn telefoon en mijn leren portemonnee waren helemaal vervormd. Jammer!

Toen ik naar het voorgebouw liep, waar de andere 4 sliepen was Paul bij de voordeur aan het rommelen want die wilde naar de bakker, maar dat lukte niet, de voordeur zat op slot en er was geen sleutel.

Bij het woonhuis zat alles ook potdicht met rolluiken, ook bij de voordeur.

De dames konden dus ook niet gewaarschuwd worden. Maar er stonden ook auto's op het erf. Die waren er via de achterkant op gekomen.

Het pad kon ik vanuit mijn onderkomen zien.

Ik zeg: "Ik loop er wel via de achterkant uit". Maar toen ik om het gebouw heen gelopen was kwam ik uit bij een enorme stalen poort die eveneens hermetisch was afgesloten.

Balen, dat  betekende dus: wachten tot de dames op zouden staan.

Daar was ik niet blij mee. Toen kwam Albert op het idee: "Ga er via het keukenraam uit, ik geef je je rugzak wel aan".

En zo gebeurde. Zie foto.

Na mij klom ook Paul er uit om brood te kopen. Ik Iiep Chablis uit en al gauw ging ik de hoogte weer in, tussen de groene weiden en wijngaarden.

Door alle regen was het weer behoorlijk nat en glibberig. Mijn schoenen die gisteren volledig waren schoon geregend zaten binnen de kortste keren weer volledig onder de klei en dat groeide maar aan. Het liep weer behoorlijk zwaar. Het liep ook weer behoorlijk stijl omhoog, maar Chablis werd snel kleiner.  Zie foto.

Op een gegeven moment zie ik langs mijn pad een "vreemd rond soort iglo" van los gestapelde stenen. Ik dacht eerst dat hij dicht was maar toen ik er omheen liep bleek er een opening in te zitten. Zie foto. Heeft iemand enig idee wat dit is of waar het toe dient?

Het was een frisse dag maar wel een droge dag. Gelukkig!

Om 14.15 u. was ik op het overnachtingsadres. De dame die ik gisteren gebeld had kwam al naar buiten en checkte of ik Gérard was.

Ze sprak uitsluitend Frans en probeerde mij duidelijk te maken of ik hier ook wilde eten. Er is in dit dorp alleen een bakker met beperkt kruidenierswaren maar die was al dicht en verder is hier helemaal niets.

Voor 15 euro komt zij een warme maaltijd brengen inclusief wijn(!) om 19.30 u. Met handen en voeten werk kwam ik hier achter en heb gelijk betaald voor de overnachting en kreeg een stempel in mijn credential.

Daarna werd de kamer gewezen. Royale kamer met douche en wc,'n bureau met stoel. Een groot 2 persoons opgemaakt bed en de kachel stond al aan. Beneden is een grote keuken waar straks ook de maaltijd geserveerd wordt.Mmm, ik ben benieuwd wat voor lekkers ik zal krijgen.
Ik ben de enige hier vandaag. Er is plaats voor 23 pelgrims in deze gemeentelijke herberg, wat een verschil met gisteren.Het eerste wat ik gedaan heb is een lekkere hete douche genomen. Er waren helaas geen handdoeken. Daarna een heerlijk stukje geslapen in het grote bed.

Morgen gaan "we" naar Vezelay en dan begin ik aan een nieuw routeboek tot St Jean Pied de Port ca. 940 km. in 36 etappe's. Hoe klinkt dat? Wat een eind hé
Zojuist gegeten.
De dame kwam op mijn kamer deur kloppen dat het eten klaar was. Ik liep met haar naar beneden en daar stond een tas op tafel die ze uitpakte. Er kwam  een schaal uit met gekookte eieren, komkommer, salade, tomaten aangemaakt met een heerlijke vinaigrette. Een ovenschaal met pasta met véél saus, een half stokbrood, een kwart grote ronde Franse kaas, en als toetje:

een kuipje chocolade mousse en een banaan!

En voor de liefhebbers: 75l. fles cotes du rhone. Zegt het je iets?

Ik ben een grote eter maar dit was mij écht teveel. Het brood en kaas gebruik ik morgen als ontbijt. Vanavond vroeg naar bed. En dan morgen naar Vezelay en aldaar een dagje rust overweeg ik. Overigens...... met mijn hiep wordt het van lieverlee steeds iest beter. Maar vandaag een kleine blaar gelopen op mijn kliene teen, maar zulke heb ik vaker gehad, dat houdt me niet bezig.

Voor morgen:  Bij deze wil ik graag even mijn kleine broertje en zusje feliciteren met hun 62e verjaardag morgen. Ja....... het is een 2 ling! Goed opgelet....... oplettende lezer!

Ik wens jullie een fijne dag toe beiden. Ik hou de borrel van jullie nog even te goed. Reken maar dat ik er trek in zal hebben tegen de tijd dat ik terug ben.

1. Zusje:
    27 april 2013
    Dag lieverd. Wat ben je toch een ongelooflijke kanjer! Geniet zo van je verhalen en al wat je tegenkomt, super! Dan denk je ook nog aan onze jaardag, hoe bestaat het. Die borrel krijg je nog wel, maar dan in Zeeland. Hebben een mooi huis gevonden daar (zie mail) en zullen je met open armen ontvangen tegen die tijd. Wat ben je sterk en inventief. Dikke knuffel, zusje.
  2. Zusje:
    27 april 2013
    Wat die stenen koepel betreft? We zijn nogal Spaans georiënteerd, daar worden ze gebruikt om voer voor het vee in op te slaan. Of het in la France ook zo is??
  3. Paul Happel:
    27 april 2013
    Dag Gerard,ik krijg steeds meer respect voor je ,al bijna 700 km gelopen ongelofelijk,ik ben al buiten adem na 1 km.Fietsen gaat nog wel maar lopen ???? In mei mag ik mijn charmante cardiologe weer ontmoeten,zij zal mij zeker niet naar Santiago sturen,eerder naar een catheterisatiekamer.Ik lees je verhalen elke dag,je foto`s vond ik vandaag ook erg goed.Neem maar een dagje pauze.Good luck,Paul
  4. Quirien en AGnes.:
    27 april 2013
    Hoi Gerard O O wat maak je toch veel mee fijn dat het met je hiel weer wat beter gaat maar nu die blaar weer op je kleine teen.Ik neem me petje voor je af je moet toch iedere keer maar weer afwachten waar je terecht kom en wat je te eten krijg en in wat voor bed je kom te slapen of vloerkleed. Voor de komende dagen weer veel loopplezier en hopelijk geen regen.groet Quirien en Agnes.
  5. Hans Briedé:
    Hoi Gerard,

Ik geniet van je relaas. Jammer, dat je niet van een echte Chablis wijn hebt kunnen genieten; het één van de mooiste witte wijnen, die ik ken. Een fles van dit kostelijke nat kost in Nederland minstens 8 tot 9 Euro!! Je loopt nu de streek Bourgogne binnen en ook hier vandaan komen perfecte wijnen, vooral de rode zijn prachtig; ik drink ze graag!! Te Vézelay is een klooster met een bijzonder dak. De wijn van de "Cotes de Nuit" zijn erg lekker en ook die hebben mijn voorkeur. Hou je taai!

Groeten,

Hans.
  6. Margriet en Fred Boonacker:
    28 april 2013
    Het is wel goed dat je flinke maaltijden voorgezet krijgt, want bij vertrek vonden wij je maar mager/slank, al vertelde men ons dat je toen toch 90 kg woog. Daar loop je natuurlijk best wat kilo's af met al die ontberingen, maar blijf wel gezond hoor het is nog een heel eind. Maar jij gaat het halen. Groetjes uit Nieuwegein.
  7. Ria de boer:
    28 april 2013
    Hallo Gerard wij wensen je ongelofelijk veel plezier en geen blaren.
    wij vinden je nu al een kanjer.
    zodra wij weer thuis zijn gaan we met spoed al je verhalen lezen.
    hou je taai en pas goed op je zelf
    groetjes Leo en Ria
  8. Maaike en jan:
    28 april 2013
    ik denk dat het een soort ijskeldertje is. In de winter doen ze er ijs in en dat blijft dan goed tot de zomer. Om er vlees en groente mee vers te houden.(vroeger).
  9. Olga en Theo Broers-Intres:
    Beste Gerard,

Wij denken dat de stenen iglo's schuilplaatsen zijn voor landarbeiders tijdens regen- en onweersbuien. Op het internet konden we jouw iglootjes niet vinden, maar werd er wel gesproken over schuilplaatsen.
    Iedere dag genieten we van je verhalen en hebben medelijden met je als de weergoden je niet goed gezind zijn.

Hartelijke groeten van een paar grote bewonderaars, Olga en Theo