Dag 39 van Éguzon- Chantôme naar La Souterraine.. 27 km ..... totaal 1037 km

8 mei 2013 - La Souterraine, Frankrijk

Gisteren was ik min of meer versleten en als je dan ook nog eens geen slaapplaats vinden kunt, helpt dat niet om je weer prettig te voelen.

Ik heb nog hele tijd aan de Nederlandse camping baas lopen denken die geen slaapplaats voor mij had omdat de grasmaaier in het schuurtje stond.

Vandaag weer hele andere dingen meegemaakt die je ook niet gauw vergeet maar dan in positieve zin. Omdat ik het gisteren zo zat was na die 42km. had ik eigenlijk nog wel een dagje in de gîte willen blijven. Het was een prachtige gîte. Eigenlijk een compleet appartement met alles erop en eraan.

Zelfs een wasmachine met groot verpakkingen wit en bont wasmiddel, een magnetron - oven , grote koelkast broodrooster noem maar op. Maar goed dat kon niet want hij was al besproken voor vandaag. Dus in mijn routeboek eerst een adres gezocht en gebeld om vanavond te slapen. Dat heb ik gevonden in La Souterraine 27 km. lopen vandaag.

Vanochtend bij het weggaan regende het al, dus gelijk in de poncho. Wat later werd het weer droog en toen begon het weer te regenen. Dat herhaalde zich zo'n beetje de hele ochtend.

Ik had een behoorlijk zware rugzak want ik had gisteren aardig wat boodschappen ingeslagen omdat alle winkels een paar dagen dicht zitten en ik toch mijn eten en fruit hebben wil.

Ik liep vanochtend over de D72 die ook mijn routeboek aangaf.

Op weg naar La Souterraine

Een mooie asfalt weg met vele snelstromende beekjes of stroompjes die er ineens uit het niets waren, in elkaar over gingen of al kletterend over rotspartijen weer verdwenen. Ook kwam ik bij een vestingstadje welk ik al in de verte hoog op een heuvel had zien liggen en nu door heen liep.Heel mooi.

Aangezien de zon zich nog steeds niet liet zien, kon ik dus geen foto’s maken, helaas.

Het scherm van mijn telefoon werkt niet met natte vingers, jammer.

Het plaatsje heette La Chapelle Baloue. Er stond ook een heel mooi huis met een oude Renault 16 onder de carport met een oud blauw Nederlandse kenteken plaat. Even een stukje nostalgie, U kent dat wel.

Op een gegeven moment werd ik ingehaald door een fietser die omkeek toen hij mij voorbij was en toen stopte en langzaam naast mij ging rijden.

Omdat ik mijn poncho aan had viel er aan de achterkant niets te zien,( mijn pelgrimsvlaggetje) maar aan de voorkant zag hij mijn Jacobsschelp op mijn hoed. Hij had zelf ook de pelgrimstocht gelopen vanaf St. Jean P. de Port. (de Pyreneeën) We maakten een gezellig praatje. Hij zei nog: regen is een van de meest gevreesde ontberingen van de pelgrims. Ik kon hem alleen maar gelijk geven.
Ik had de hele ochtend nog geen koffie gedronken, omdat het maar door bleef regenen en om 12.00 u besloot ik dat de eerste de beste overkapping voor mij was. Daar zou ik gaan eten.

Om 12.30 u. loop ik het dorp Saint Germain Beaupre in. Er staat een boerderij natuurlijk met een schuur erbij, waar een auto onder staat. Ik loop erheen en als ik nog rond kijk waar ik op kan zitten komt de eigenaar al direct op mij aflopen.

Ik vraag of ik hier mijn lunch mag gebruiken onder de overkapping. Hij zegt: “Je mag ook binnen in huis eten”. Hij vertelt mij dat ze er nog maar net gearriveerd waren. Het is hun weekendverblijf en komen uit Parijs.

Ik loop dus met hem mee en sta na de voordeur direct in de kamer.

Mijn schoenen onder de bagger en aan alle kanten lekt het water uit mijn kleren.( het wordt op deze manier wel een eentonig verhaal) gelukkig een vloer met plavuizen.

Ik doe mijn poncho en schoenen uit en ik word uitgenodigd om aan tafel te komen zitten. De vrouw des huizes vraagt of ik niet liever met hun een warme maaltijd gebruik dan mijn eigen brood. Dat aanbod accepteer ik graag. heerlijk... warm eten.

Een enorme open haard wordt aangestoken en mijn natte shirt op een droogrek er voor gezet en ik trek een droog shirt aan uit mijn rugzak.

Ze houdt mij een pak pasta voor en vraagt of ik daarvan hou. Ik knik van ja en 20 minuten later eten we pasta met vlees, stokbrood, kaasplank, yoghurt en koffie toe. 14.30 u vertrek ik pas weer opgewarmd en met een volle buik. Ik bedank de mensen voor al hun vriendelijkheid en gastvrijheid en begeef me weer in de wereld van de motregen, voor de laatste 12 km.

Even later verandert dat: Opnieuw bakken water…… Ik ben volledig tot op mijn botten nat en koud als ik hier in de B&B aankom. Het is een groot complex met veel B&B mogelijkheden, er is op dit moment alleen een Fransoos waar ik de kamer mee deel.

Heerlijk heet gedoucht inmiddels en droge kleren aan getrokken. Alle natte troep wordt gewassen en is morgen weer klaar voor gebruik.

Voor weer een nieuwe regendag. Want morgen regent het volgens de berichten nog meer dan vandaag. Morgen loop ik een kleine route naar Benevent l'abbaye ca.22km.
Vanavond lekker gegeten hier in de B & B 3 gangen diner met wijn! ! Morgen vanaf 8.00u ontbijt en daarna een nieuwe (regenachtige) dag. Wie weet wat ik dan weer mee maak.

1. Wim en Eygje:
    8 mei 2013
    Hoi Gerard, we krijgen steeds meer bewondering voor je, we hopen voor je dat snel de zon heerlijk gaat schijnen! Sterkte met alles,hartelijke groeten Wim en Eygje
  2. Quirien en AGnes.:
    8 mei 2013
    O.O. Gerard ik had allang de moed laten zakken.Al die regen en dan weer zoeken naar winkels om te eten en dan weer geen slaapplaats. Wat een hurk zeg die campingbaas hij had toch die grasmaaier eruit kunnen halen. het is maar goed dat alle mensen niet hetzelfde zijn en dat je af en toe eens lekker verwend wordt zoals bij die parijse mensen.Toppie dat je de 1000 overschreden heb.Hou de moed erin. Groet Quirien en Agnes.
  3. Greet Bergkamp:
    8 mei 2013
    Ondanks de regen en de grasmaaier ontmoet je toch ook wel hele aardige mensen, die jou dan heerlije verwennen met een warme maaltijd. Nou petje af Gerard, je doet het toch maar.
    Groetjes, Greet
  4. Sander:
    8 mei 2013
    Hoi pa, je hebt gisteren echt een marathon dag gehad. Super dat je zoveel mee maakt. Leuk om te lezen. Veel succes morgen.
    Groeten Sander en Annebelle
  5. Frans:
    9 mei 2013
    Je ziet; het zijn niet allemaal horken. Fijn dat je die kant van de medaille ook weer meemaakt (De Fransen op hun vakantieadres). Je leert al echt wijn drinken Gerard. Prima! Wacht maar tot ze je anijs voor zetten, dan ga je weer gauw naar de borrel verlangen. Ik heb het mooie weer dat wij vandaag hadden naar je toegestuurd. Let maar op de verassing morgen. De weersverwachting blijkt dan (hoop ik voor je) een foutje te zijn. Toi, toi, toi. Groet, Frans
  6. Zusje:
    9 mei 2013
    Joh, je maakt wat mee als je lopend onderweg bent! En dan die regen, die je tot op het bot koud maakt. Brrrrr.... Het geluk des te intenser dat er nog (onbekende) mensen zijn die met liefde voor je zorgen en je binnenhalen! Fijn!
    Kusje van zusje.
  7. Paul Happel:
    9 mei 2013
    Als je geen slaapplaats vindt Gerard begint 't op het kerstverhaal te lijken,gelukkig kom je soms ook barmhartige Samaritanen tegen.
    Paul
  8. Ron Zegwaart:
    Hoi Gerard.
    Ik lees met veel plezier je verslagen. je merkt dat na dalen ook weer de bergen komen. nu de regen je grootste zorg, morgen de zon misschien? Ik heb veel respect voor je doorzettingsvermogen. geniet met volle teugen van je reis. goede reis!!! Ron en Ria