Dag 40 van La Souterraine naar Bénévent l'abbaye... 21 km.... totaal 1058 km

9 mei 2013 - Bénévent-l'Abbaye, Frankrijk

Gisteren toen ik in de B & B aankwam als een verzopen kat, nam de beheerder direct mijn schoenen, jas, en poncho mee om te drogen.

Morgenochtend is alles weer droog, zo zei hij. Mijn schoenen waren ondanks dat "mijnheer Gore Tex" had beloofd dat ze waterdicht waren, toch van binnen helemaal nat evenals mijn sokken. Maar geen blaren gelopen hè?

Wonderbaarlijk, wonderbaarlijk. Ik heb in elke schoen een engeltje zitten die dat voorkomt volgens mij.

Ook mijn jas met een donzen voering was van binnen net zo nat als van buiten. Maar vanochtend: Alles stond in de gang volledig droog op mij te wachten.
Geweldig! ! Mijn was werd om 7.30u. op mijn kamer gebracht droog en keurig opgevouwen.

Overigens het gebouw van de B & B was een enorm gebouw uit ca 1750 met muren van ca 80 cm. dik en de beheerders zijn een Brits echtpaar met een zoon van ca 8 Jr.

Gisteravond waren er nog 2 Belgen gearriveerd op de fiets. Ze kwamen uit Antwerpen en gaan in 30 dagen naar Compostella en dan ook in 30 dagen terug fietsen is de bedoeling.

De ene Belg had het plan opgevat, maar geen zin om alleen te gaan en heeft toen een advertentie in “de Gazet” laten zetten waarin hij vroeg welke andere “gek” er met hem mee wilde gaan.

Toen heeft deze “gek” gereageerd zei hij wijzend op zijn maatje tijdens het diner. Lachende!!

Ze hebben in Antwerpen 4x samen gefietst en toen besloten dat ze het zouden doen samen. Nu zijn ze 6 dagen onderweg. Ook kwamen later 2 Franse dames en een Engels echtpaar die alle op vakantie waren en dan nog de pelgrim die bij mij op de kamer sliep.

Met 8 hebben we gedineerd gisteravond en vanochtend ontbeten. De Franse pelgrim vertrok om 8.40u het was toen nog droog. Ik vertrok om 8.55u.

Na ca. 10 minuten begon het te miezeren. Ik was vertrokken in mijn korte mouwen shirt en dacht ik loop gewoon zo door.

Die poncho sluit ook alleen maar af en je zweet ook nog eens, eens zo veel.

Als het droog wordt, dan droogt mijn shirt vanzelf en onder de poncho niet. Toen ik een uur aan het lopen was zag ik iemand vóór mij lopen met een rugzak op.

Ik haalde hem even later in, toen bleek het mijn slapie te zijn.

Ik zei hem vriendelijk gedag. Wat hij allemaal foeterde weet ik niet, maar het was geen gebedje dat weet ik wel.

Om 11.00u werd het weer droog en droogde ook mijn shirt weer langzaam op zoals ik verwacht had. Om 12.00u. begon het weer te miezeren en ben ik wederom doorlopen. 13.15 u. was ik op mijn overnachtingsadres, redelijk nat maar lang niet zo als gisteren.

Toch ben ik erg blij dat ik vandaag zo'n korte afstand heb gelopen. De hele middag kan ik lekker uitrusten en weer een beetje op krachten komen. Vanaf 14.00 u regent het weer flink en onophoudelijk. Ik denk dat mijn Franse slapie er wel in loopt,..... te mopperen.

Hij zou ook naar dit stadje lopen, andere B&B weliswaar.

Het was vandaag overigens veel klimmen en ook dalen met af en toe mooie vergezichten als het niet zo grauw en grijs geweest zou zijn en bewolkt.

Ook heb ik weer diverse zeer snel stromende en omlaag stortende watertjes gezien, die Paula altijd probeert te fotograferen vanuit de auto maar dat is altijd te ver weg en nu loop ik er vlak langs.

Maar helaas kan ik het niet fotograferen vanwege de nattigheid, maar ik verwacht ongetwijfeld herkansingen want het zal toch ook wel eens droog worden.

Zojuist heb ik gegeten samen met 2 Belgische dames die net als Lysanne( uit Gouda) in etappes naar Compostella lopen.

Dit was hun laatste dag, morgenochtend om 6.45.u hebben ze de trein hier vandaan naar huis. Volgend jaar vertrekken ze verder vanaf hier.

Ik heb kip gegeten met witte bonen spek en ui en natuurlijk wijn en stokbrood erbij en kaasplank toe.

Volgens de beheerder is het morgen droog weer! ! Ik loop dan naar Les Billanges ca.27km. Overnachtingsadres heb ik net gebeld en besproken.
Ik hoop op een droge dag. Dat zou geweldig zijn.

Allemaal hartelijke groet en dank voor jullie nimmer aflatende supporting. Ik ben jullie daar zeer dankbaar voor.
Bijgaand foto van plaatselijke bibliotheek.

1. Kees:
    9 mei 2013
    Hallo Gerard,
    Ik kan op de kaart zien dat er veel "reliëf" is waar je nu loopt. Er is dan ook al een "puy" (Puy de Goth) naast Bénévent-l'Abbaye.
    Zo met die regen is het niet echt la douce France! Vroeger kon je er nog wat extra zieleheil mee verdienen; nu maakt het de prestatie wel groter.
    Over die fietsers gesproken: die kunnen toch niet altijd de echte Camino volgen.
    Enfin: bonne route!
  2. Paul Happel:
    10 mei 2013
    Het eerste wat ik nu elke dag doe is op de kaart kijken waar je bent. Je nadert Limoges zie ik.In die omgeving moeten veel dikke koeien lopen?Je hebt nu hulp van 3 engelen lees ik 2 in je schoenen en je Beschermengel.Je zou zo kunnen doorlopen naar het hemels Jeruzalem.Nog niet doen hoor.Santiago is ver genoeg.Wij wensen je in ieder geval:EEN GOED PAD !!!!
    Paul
  3. Willemijn van Drie:
    10 mei 2013
    vanmorgen had ik al vroeg een afspraak, dus kan nu pas je verslag lezen.( 13.00 uur) Normaal is dat het 1e dat ik doe als ik wakker wordt. Het zat dus weer niet echt mee gisteren voor je, maar we gaan er van uit dat het vandaag beter wordt. En als je telkens van die lieve mensen ontmoet die je kleding wassen en voor een heerlijke hap zorgen, maakt dat toch ook weer veel goed.Ik hoop voor je dat het elke dag ietsje beter wordt en dat je geniet van de omgeving en alles wat je zoal meemaakt.
  4. Maaike en jan:
    10 mei 2013
    Dag Gerard, met verbazing en respect volg ik iedere dag je vorderingen. Nu Maaike 10 dagen in Italie is, zal ik af en toe een reactie schrijven. Als je eenmaal weer thuis bent, zal ik je met andere ogen bekijken!