Dag 45 van La Coquille naar Sorges 30 km totaal…. 1198km.‏

15 mei 2013 - Sorges, Frankrijk

Gisteren was ik er niet aan toe gekomen om het te vertellen, maar gisterenavond kwamen ook nog 2 bekenden binnen, namelijk Daniel de Fransman die er met mijn toilettas vandoor gegaan was en Luut de Belgische dame die ik eerder heb ontmoet met de man uit Tokio in de plaats Velles. Zij waren los van elkaar vertrokken uit de plaats Les Cars ca. 8 km. dichter bij La Coquille dan waar ik vandaan kwam gisteren.

Luut was in Velles eerder vertrokken dan de Japanner maar die heeft ze tot op heden niet meer gezien. Eerst was ik verbaasd dat we tegelijk hier waren, maar ik realiseerde mij dat ik 1,5 dag doorgebracht heb in Limoges.

Gisteravond was het weer flink laat geworden. Om 20.15 uur kwam het voorgerecht op tafel en om over half tien ben ik van tafel gelopen toen de anderen nog volop met elkaar in Franse discussie waren verwikkeld met nog een wijntje en nog een stukje stokbrood met kaas.

Toen moest ik nog mijn reisverslag afmaken en naar het thuisfront sturen. Daarna worden alle type fouten van mij die ik op mijn kleine telefoon toetsenbord maak er uitgehaald en sommige teksten in chronologische volgorde gezet omdat ik dat niet altijd doe. Op zo'n klein toetsenbord is het erg moeilijk om iets in te voegen. Daarna wordt het op internet gezet. De volgende dag lees ik met enorm veel plezier de eventuele reacties.

Vanochtend zijn ook Daniel en Luut vertrokken naar hier (Sorges). Daniel vroeg of ik met hem mee wilde lopen, maar hij loopt veel langzamer dan ik dus daar voelde ik niet veel voor.

Wij gingen wel tegelijk weg om 8.00 uur, Luut een half uur later. Poncho aangedaan want het regende behoorlijk. Om even over half negen krijg ik een sms binnen en constateer dat mijn Endomondo uit staat. Gisteren was dat ook al het geval toen Fred mij wilde helpen en niet kon zien waar ik was terwijl ik de endomomdo toch direct bij vertrek had ingeschakeld. Ik moet daar wat frequenter op letten.

Om ca. 10.00 uur werd het droog en ging de poncho uit. Ik heb vandaag grotendeels over asfaltwegen gelopen. Heel iets anders dan gisteren dus. Wel kleine binnendoor weggetjes met weinig verkeer maar wel flink glooiend en af en toe zelfs flink stijgend.

Om 15.00 uur was ik hier gearriveerd. Het is de gemeentelijke opvang voor pelgrims van de vereniging "Voie de Vézelay" net als gisteren. Er is een beheerder (echtpaar) dat de pelgrims opvangt en voor warm eten zorgt. Je betaalt inclusief diner overnachting en ontbijt daarvoor €20.00.

Om 16.30 uur arriveert ook Daniel en om 17.30 uur Luut. We blijken de enige drie pelgrims te zijn hier vandaag. Morgen hebben we gezamenlijk afgesproken bij een particuliere pelgrimsopvang in Perigueux. Dat is maar 25 km.

Ik ben van plan om morgen wel met Daniel mee te lopen want we mogen pas na 16.00 uur aankomen. Ik wil ook niet veel verder lopen, want Paula heeft een weekje Biarritz geboekt. Ze komt 5 juni. Ik verheug me daar erg op. Ze vliegt er vanaf Schiphol in 2 uur heen. Ik doe er 2 maanden over, maar ik kan natuurlijk niet een week eerder daar zijn, dus ik moet niet te hard lopen.

Vanavond ook prima gegeten, alleen had ik mijn was van gisteren die vanochtend niet droog was hier op een droogrek gehangen en tijdens het eten is het gaan regenen, dus nu is het nog natter dan vanochtend.

Morgen nieuwe dag, nieuwe kansen. We weten alleen dat het weerbericht voor morgen aangeeft zwaar bewolkt en buien in deze contreien. We zullen het wel zien.

1. Lysandra Wiersma:
    Hallo Gerard,
    geweldig dat je iedere dag weer kans ziet om op dat kleine toetsenbord je verslag te schrijven. Ik geniet enorm van je verhalen!
    Groeten, Lysan
  2. Jopie koop:
    Hoi Gerard.
    Eindelijk een reactie van mij. Ik lees je verslagen elke dag en heb bewondering voor je moed en uithoudingsvermogen met al die regen. Ook hier regent het veel, maar ik zit lekker binnen. geniet van de fijne en goede ervaringen.
    groeten, Jopie Koop
  3. Margriet en Fred Boonacker:
    16 mei 2013
    Hoi Gerard, Jij verlangt er soms misschien wel stiekem naar om een stukje met de trein te gaan, nou dat gaat hier zelfs 's avonds laat niet altijd van een leien dakje. Na het optreden van Wibi Soerjadi in de Laurens kerk in Rotterdam hebben we ruim twee uur werk gehad om in Nieuwegein te komen. Dus neem de trein maar niet vertrouw jij maar op je benenwagen. Suc6 vandaag. Groet van je trouwe volgers.
  4. Paul Happel:
    Beste Gerard,
    Je bent nu mijn kaart van de Dordogne uitgelopen,daar vind ik nog wel Perigueux,maar niet Perieux,misschien is het toch dezelfde plaats.Nu moet ik vooral op de grotere plaatsen gaan letten.Biaritz staat er wel op,maar daar mag je pas op 5 juni aankomen.doe je best en groet van Paul
  5. Rob en Nanny:
    Hallo Gerard
    Wij lezen elke dag jouw reisverslag, en verbazen ons steeds over het slechte weer wat jouw ten deel valt.
    Je moet onderhand zwemvliezen tussen je handen en je voeten hebben.
    We wensen jouw nog veel sterkte toe in de komende tijd.
    P.S.
    Vanavond moeten we weer kaarten, jammer he
  6. Louke:
    Dag Gerard,

Voorlopig inderdaad niet te hard lopen hoor, want ik vind het nog veel te leuk elke dag je verslagen te lezen. Het is net of ik deze laatste verlofdagen zelf op reis ben, een welkome afwisseling tussen de luiers door!
    Het weer zit niet altijd mee, maar je slaat je er goed doorheen. Ik kan me herinneren dat ook wij ergens in Spanje op een dag tot op het bot doorweekt waren en op een avond onze kleding hebben staan drogen boven een electrisch fornuisje om de volgende ochtend weer enigszins droog door te kunnen. En ook het verdwalen en de spanning die daar bij komt kijken: erg herkenbaar. En dan te bedenken dat ik maar een klein stukje van dit hele eind liep. Respect hoor, die kaart gaat er steeds indrukwekkender uitzien!

Zet m op de volgende etappe weer!

Groet Louke
  7. Kees:
    Hallo Gerard,
    Gisteravond (wo 15/5) bij Nanny van Bennekom op bezoek geweest vanwege haar 75e verjaardag. Ik heb het grote boek gezien van haar fietstocht, met zus en schoonzus, naar Santiago in 2001. Je zult nog veel mooie dingen zien op je Camino!
  8. Maaike en jan:
    16 mei 2013
    Dag Gerard. Veel regen, ook bij ons. Heeft soms voordelen, want als ik in het buitengebeuren van het Groenhovenbad mijn baantjes trek, heb ik deze dagen meestal het bad voor mezelf. Maar voor het pelgrimeren is nattigheid minder prettig. Hoewel je wandeling niet al te gemakkelijk moet gaan, toch? Volhouden! Groet van Jan.
  9. Jos:
    Beste Gerard,
    Fijn, dat je vandaag op een goede, verharde weg kon lopen.
    Kun je jouw kleding in het komende verblijf drogen?
    Leuk dat Paula weer komt. Heerlijk om naar uit te kijken toch?
    Het geeft je extra power denk ik.
    Weer neem ik mijn petje voor je af, stoere bink.
    Morgen met je loop-maatje maakt het leuker, vooral omdat je nu het tempo moet drukken.
    Het ga je goed Gerard.
    hartelijke groet
    jos
  10. Else en kees:
    Beste Gerad.
    Een tijdje was ik niet in de gelegenheid om je berichten te lezen ( druk - sorry ik maak me druk) Ik moet er nog een paar lezen.
    Indrukwekkende belevenis. en ervaring. Ik heb even boven gekeken en gezien dat daar al een plaatsje voor je is gereserveerd. Dus doe rustig aan het is al geregeld. Probeer van de omgeving en ontmoetingen te genieten. Want dat is heel bijzonder. Je ontmoet zoveel aardige mensen op je tocht dat je nu zeker weet dat een mens van nature goed is. Maar pas op : voor de vervelende enkeling. Sterkte en ik ga verder lezen Else en Kees