Dag 46 van Sorges naar Périgueux 22 km….. totaal 1220 km.

16 mei 2013 - Périgueux, Frankrijk

Omdat we vandaag maar een kleine afstand voor de boeg hebben en pas om 16.00 uur bij het overnachtingsadres terecht kunnen, besluit ik om met Luut mee te lopen 8.30 uur vertrekken we. Daniel is dan al vertrokken.

Eerst langs de supermarkt voor mijn lunch en dan op pad. Het is vandaag een lange rechte weg langs de D 8 Luut loopt bijna uitsluitend langs dit soort wegen omdat ze met een karretje loopt waar al haar bagage in zit, wat ik in mijn rugzak heb zitten.

Luut met haar wagentje

Het regent al bij vertrek, dus gelijk poncho aan. Het is erg grauw en somber weer. Weinig aan.

Het tempo ligt lager dan laag. We stoppen ook regelmatig omdat ze even op adem moet komen of om wat te drinken en om te lunchen. Het is op dat moment weer droog geworden en de poncho kan weer uit. Ook heeft haar telefoon een upgrade nodig en dat moet bij de tabakswinkel. Dus dat neemt ook de nodige tijd in beslag.

Rond 15.00 uur begint het wederom te regenen. Poncho weer aan. Uit eindelijk zijn we om 15.45 uur bij het overnachtingsadres.

We hebben gisteren dit besproken en het was geen probleem. Nu we er arriveren we blijkt dat degenen die hier gisteren geslapen hebben besloten hadden om nog een dag langer te blijven. Gevolg: slaapplaatsen te kort. Er moet geïmproviseerd worden. Hoe het allemaal afloopt boven weet ik niet want ik krijg een kamer voor mij alleen want. .... de hakken van mijn schoenen zijn na 1200 km. versleten en moeten nodig gerepareerd of vervangen worden. Omdat dit een grote stad is, moet het hier gebeuren.

Mijn gastheer is bereid om ons met de auto naar het centrum te brengen en heeft het adres van een goede schoenmaker meegegeven. We gaan gedrieën naar de schoenmaker.

Als deze mijn schoenen bekijkt en hoort dat we naar Santiago lopen zegt hij dat hij ze wel repareren kan door er nieuwe hakken op te zetten maar dat dit 2 dagen duurt!! ??? Verbazing alom.

Hij begint een heel verhaal over de hete lijm die hij gebruikt voor dit soort schoenen en dat het beste is om na het lijmen de schoenen 48 uur in de pers te laten staan.

Hij vertelt ook dat hij regelmatig schoenen van Santiago gangers tot volle tevredenheid repareert en laat als bewijsstukken ansichtkaarten zien met bedankjes van pelgrims verstuurd vanuit Santiago maar ook uit Franeker!! Die kaart uit Franeker was geadresseerd aan: "Cordonnier Perigueux"zonder nader adres gegevens."Zo bekend ben ik hier" zei hij trots.

Het betekent dus wel dat ik morgen wederom een verplichte rustdag heb. Zaterdag om 09.00 uur kan ik ze weer ophalen.

Na de schoenmaker loop ik op mijn badslippers met Luut en Daniel de stad in en bekijken we ook de kathedraal. Wat een gigantisch houtsnijwerk zit er in deze kathedraal (zie foto). Ook doen we nog wat boodschappen in de inmiddels weer met bakken uit de lucht vallende regen, waarna er als avondeten een pizza wordt genuttigd. Daarna weer op badslippers naar het overnachtingsadres ca 1,5 km.

Luut en Daniel trekken morgen weer verder. Ik blijf noodgedwongen dus een extra dag hier. Daardoor heb ik ook gelegenheid om goed te bekijken waar ik de komende dagen heen loop, want ik moet 3 dagen van tevoren mijn overnachtigsadressen bespreken omdat het Pinksteren is en dus alle gemeentehuizen gesloten zijn.

Dat wordt nog een hele uitzoekerij.

Foto's volgen i.v.m. geen internet.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Cir:
    16 mei 2013
    Als ik een ding weet is het :
    Laat de Franse schoenmakers maar schuiven!!!!!

Cor
  2. Ton V.:
    Hoi Gerard,
    Zo'n snipperdag kan een geluk bij een ongeluk zijn. Nu is er een herkansing om de kathedraal St.-Front in Périgueux eens nader te bekijken en misschien mooie foto's te maken. De kerk uit 1120-1180 is een kruiskerk naar Byzantijnse trant en overwelving met vijf koepels. Dat is uniek. Onderling verbonden door tongewelven. Het geheel gedragen door twaalf zware pijlers. Door elke pijler gaat in twee richtingen een doorgang. Daardoor valt de enorme dikte van de pijlers niet op. Het ontwerp is geïnspireerd op de in de elfde eeuw gebouwde San Marco in Venetië, doch met minder Byzantijnse kenmerken. Zo, nu hoop ik dat je schoenen ondertussen uit de pers zijn. Zouden ze daar in de Dordogne dezelfde persen gebruiken voor de wijn als pelgrimsschoenen? Nooit geweten! Geniet van de wijnen en - als het goed is - kan je op de nieuwe zolen in Santiago de C. komen. Veel succes daarbij gewenst. Ik zal zaterdag mijn etappe afleggen in Noordoost Groningen en Emsland. Donderdag start ik voor 4 x 30 km, in de Drents-Friese 4Daagse. Veel onverharde paden maar met minder woest struikgewas op het pad dan bij jou. Ik verwacht goed wandelweer. 's Avonds hangt mijn wasgoed droog! Denk je er ook aan om het binnen te halen? Veel succes en goede belevenissen toegewenst. Toi-toi van Ton.
  3. Hans Steenbeek:
    17 mei 2013
    Hoi Gerard, je treft het ook niet met het weer. Ik hoop maar dat die warme lijm tegen de vele regenbuien kan. Geniet maar van je extra rustdag.
    We vinden het leuk om iedere dag je reisverslag te lezen en zo komt iedere dag Santiago een stap dichterbij.

Groeten Hans,
    En hou vol.
  4. Frans:
    17 mei 2013
    Zo zie je. Moet er eerst gereorganiseerd worden om een slaapplaats voor jou te creëren, dan mag je er ook nog een dag extra gebruik van maken. Is het niet voor niks geweest. Je hoeft je in ieder geval niet druk te maken dat je te vroeg in Biarritz bent. Nu ik dit berichtje maak, loop jij waarschijnlijk op badslippers rond in de kathedraal. Veel plezier gewenst en voor morgen, toi, toi, toi. Blijf in je eigen tempo lopen, anders loop je het risico van kramp. Veel succes. Groet uit Tiel.
  5. Jan en Susanne van den Burgh:
    17 mei 2013
    Hoi Gerard, wij, Jan en Susanne van den Burgh, zijn net aangekomen op een camping 25 km ten zuiden van Perigueux. Morgen loop je waarschijnlijk deze richting uit. Wij zijn in Douville. Je zou eventueel bij ons in de caravan een nachtje kunnen slapen. We halen je dan van een bepaalde plek op. Zo wie zo zouden we je graag ontmoeten en komen dan naar je overnachtingsadres als je dat leuk vindt. Ons mobielnummer is 06-42767055. We merken wel of je deze reactie nog vandaag leest. Groeten, Jan en Susanne
  6. Margriet en Fred Boonacker:
    17 mei 2013
    Hallo Gerard. Deze dag ben je sjokkend door gekomen. Nu je schoenen super goed gemaakt worden ontkom je aan nog zo'n dag, zonder Luut teleur te stellen.
    Maar hoe haalt iemand het in zijn hoofd om een wagentje mee te sleuren, je moet dan inderdaad wel alleen op verharde wegen lopen en kan je tempo natuurlijk niet hoog zijn. Jij met je lange benen moet echt je eigen tempo bepalen want slenteren, maakt je extra moe. Goede dag morgen. Fred en Margriet.
  7. Jan Kamer:
    Hallo Gerard.
    Elke dag weer lees ik met genoegen je verhalen over je belevenissen onderweg.
    Het is een hele prestatie van je om zo toch maar "alleen" deze pelgrimstocht te ondernemen, met de vele mooie en mindere momenten. Uit je verhalen blijkt een en al optimisme en doorzettings vermogen. Daarom alleen maar een grote bewondering voor je avontuurlijke voettocht.
    Bedankt voor jouw leuke verslagen. Het ga je goed tijdens je verdere reis.
    Groeten, Jan kamer
  8. Anneke de Bruin:
    17 mei 2013
    Hoi Gerard. Teun volgt jou even niet, maar ik wel. Hij heeft gisteren van half 9 tot 4 uur in de stromende regen gelopen met Matthijs. Het was zwaar. Ik dacht: wat is zwaar na jouw reisverslagen gelezen te hebben. Volgens mijn telling heb jij al 13 dagen regen meegemaakt van de 46 dagen dat je onderweg bent. Dat is bewonderenswaardig! Aan Périgueux hebben wij ook een mooie herinnering. Wij zijn daar ooit op vakantie geweest, maar wel met de au to en jij te voet. Heel veel wandelplezier toegewenst met je vernieuwde schoenen. Groetjes Anneke
  9. Lenie van Gorkum:
    17 mei 2013
    Zo'n twee weken geleden vroeg ik me al af hoe je schoenen zich hielden na zoveel kilometers. Die krijgen dus nu een grote onderhoudsbeurt. En ... mocht het nodig zijn, dan zal er ook in Spanje wel een goede schoenmaker in de buurt zijn.
    Wat heb jij trouwens een ontmoetingen onderweg, vooral wat betreft de slaapplaatsaanbieders. Dat zul je niet gauw vergeten.
    Ik wens je een goede voortzetting van je tocht op je opgefriste stappers.
    Groet,
    Lenie van Gorkum
  10. Zusje:
    18 mei 2013
    Dag kanjer! Wat ben je al ver gevorderd en dan die regen. Je zou er toch moedeloos van worden. Maar jij gaat 'gewoon' door. Ach, Geert, zo ken ik je ook, doen wat je beloofd hebt. Geweldig, ik ben trots op je! De schoenen zullen in begin wel weer aan je moeten wennen (of omgekeerd) kalm an want blaren zijn je vijand. Kusje van zusje.