Dag 49 van Mussidan naar Sainte-Foy-la–Grande..31 km....totaal....1295km gelopen

20 mei 2013 - Sainte-Foy-la-Grande, Frankrijk

Dag49 van Mussidan naar ….. Sainte - Foy - la – Grande..31km. ….Totaal
De wekker liep vanochtend om7.00u af.

We hadden afgesproken dat Jan mij vanochtend om 8.30u bij de kerk in Mussidan zou afzetten.

Mijn route voor vandaag naar Sainte - Foy - la - Grande begint hier en vanwege de lengte van deze dag-etappe vond ik dit een mooie tijd. Ik had prima geslapen in de caravan en vanochtend een heerlijk ontbijt gehad. Suzanne had een lekker zacht gekookt ei gemaakt en verse broodjes gebakken en Jan had vers stokbrood bij de receptie gehaald.

Dat kan hier allemaal op 2e Pinksterdag en ook sinaasappels uitgeperst.

Dat heb ik allemaal al 2 maanden niet meer gehad. Het smaakte voortreffelijk!

Kop koffie erbij, wat wil je nog meer. Na het ontbijt reden we weg (het is ongeveer een half uurtje rijden) en exact om 8.30u reden we het kerkplein op.

Wat een timing Jan!

Er zijn nog een paar foto's gemaakt en daarna hebben ze mij uitgezwaaid.

Jan en Suzanne geweldig bedankt voor zoveel verwennerij.

Onderweg hadden we nog wat regen, maar als ik van start ga, is het JA: DROOG!!

Het is maar 6 gr. en een heel dun zonnetje staat er aan de hemel. Maar dat is toch toppie om droog te starten.

Om 10.45u sta ik even stil bij een prachtige Maria kapel langs de route.

Het Maria kapelletje

Paula ziet dat op Endomondo en maakt er een foto van.

Dat dit allemaal mogelijk is, blijf ik nog steeds vreemd vinden.

En ja hoor, het is al een paar uur droog, dan begint het om 11.00u weer te regenen. Weliswaar niet hard, maar hard genoeg om na 20 minuten zeiknat te worden. Dus poncho weer aan.

Dan wordt het weer droog.
De route loopt aanvankelijk door de bossen maar als ik later voorbij het plaatsje Fraisse loop, dan loop ik ineens weer door de wijngaarden.

Ik kijk mijn ogen uit want wat een enorm verschil met de laatste keer dat ik door de wijngaarden liep.

De vorige keer was alles dood hout en nu is alles groen uitgelopen.

En niet zomaar, maar uitlopers van 50 cm zijn geen uitzondering. Ik maak een foto van de kerk van Fraisse als die in beeld komt en dan is gelijk te zien dat zich weer nieuwe regenwolken samen voegen.

De donkere wolken boven het stadje

Ook bij de plaats Monfaucon enorme groene wijngaarden. Hier staan ook overal grote borden met de naam “Bergerac” is dat de naam van een wijnsoort?

wijn

Om 13.00u als het al weer een poosje regent kom ik langs een grote overkapping met allemaal hout eronder opgeslagen en ik besluit om hier het vanochtend van Suzanne meegekregen vers gebakken broodje op te eten en hoop dat dan ook de regen weer is opgehouden.

En.. het wordt droog en het blijft droog vanmiddag.

Om 15.30 uur meld ik mij bij de portier van het ziekenhuis(!!!) volgens afspraak voor mijn slaapplaats.

Er wordt iemand gebeld en ik moet wachten tot de betreffende persoon komt.

Dat duurt een half uur. Zij brengt mij naar een soort van onbewoonbaar verklaarde woning achter het ziekenhuis met een douche en wc buiten, een keuken onder een afdak en boven een slaapplaats met 2 bedden.

Ik krijg:  2 stukken ingevroren varkensvlees, een blik andijvie, een half stokbrood van vorige week en de potten, pannen, bestek en kookplaat wordt mij gewezen.

De bedden hebben geen lakens en dekens, dus ik slaap in mijn eigen slaapzak.

Na het betalen van € 5.00 ( mag je toch niet meer klagen) voor overnachting en eten vertrekt de dame weer en als ik morgenochtend wegga, moet ik gewoon de deur achter mij dichttrekken.

Na het douchen maak ik mijn verslag en dan verdwijn ik de keuken( het afdak) in om mijn maaltijd voor vandaag te bereiden. Ja, het kan natuurlijk niet elk avond zo’n feest zijn als gisteren.
Morgen loop ik naar -Saint-Ferme ca.24 km. De slaapplaats heb ik vandaag telefonisch geregeld. De weersverwachting voor morgen is……………….. ja, ja ….je raadt het al……BUIEN! Lekker vertrouwd!

1. Wim en Eygje:
    20 mei 2013
    Hoi Gerard, het weer zit nog niet erg mee, maar je moet maar zo denken, het kan alleen nog maar beter worden!Succes!!
  2. Zusje:
    20 mei 2013
    Ha Geert, het is bar en boos met het weer, hier de kachel nog (weer) aan. Denk veel aan je ontberingen en desondanks houd je de moed erin, super. Hoop toch echt dat die zon eens gaat schijnen, zitten al tegen eind mei onderhand. De Bergerac is een heerlijke volle wijn idd. Op het bord staat:ici vins=hier wijnen, rouge&blanc=rood en wit. Tegen de tijd dat je je missie hebt volbracht, zal je meer kennis van de Franse- en Spaanse taal hebben opgedaan. Een leuke bijkomstigheid, lijkt me. Ik bewonder je doorzettingsvermogen. Nog even en Sander voegt zich bij je en zie je Paula weer. Fijn, iets om naar uit te kijken, kusje zusje.
  3. Frank en Elizabeth:
    20 mei 2013
    Hoi Gerard. Naast de naam van een wijnsoort was Bergerac ook nog een 80-er jaren Britse Politie-inspecteur op het eiland Jersey. Hij had wel de naam Bergerac maar stond droog om niet weer ten prooi te vallen aan zijn drankverslaving. Dat alles in het verhaal natuurlijk. Je blijft leren tijdens zo'n lange mars als jij maakt. Die regen mag nou trouwens wel uit! Dat zou leuk zijn voor jou en ook wel voor de thuisblijvers.
  4. Frans:
    21 mei 2013
    Ja Gerard. Bergerac is een wijnsoort. Op het bord staat letterlijk: Hier Bergerac wijnen. Rood en wit. Blijft leuk jouw wijnkennis. Jammer dat ze daar geen jenever schenken........
    Toi, toi, toi.
  5. Lysandra Wiersma:
    21 mei 2013
    Hoi Gerard, ik vind het knap van je dat je het slechte weer zo laconiek doorstaat. Hier in Nederland wordt heel wat af gemopperd.
    Ga zo door! Je gaat in ieder geval de goede kant op!
    Groeten, Lysan
  6. Paul Happel:
    21 mei 2013
    Hallo Gerard,wij waren ooit ook in de buurt van Bergerac en behalve door wijn is die streek ook bekend door de voor historische grotten met tekeningen van grotbewoners.Die dronken zeker bier maar wij houden `t maar bij Bokma,Vandaag regent `t hier ook en `t wordt kouder.Wij kijken uit naar de opwarming van de aarde !
    Groet van Paul.
  7. Hans Briedé:
    Goed zo Gerard,

Ja, voor de ware wijnliefhebber is er de St.Emillion en vooral de Grand Cru is natuurlijk extra lekker. Nou vind ik de Franse wijnen toch wel bovenaan het lijstje staan hoor. In onze supermarkten is van alles te koop: van Australische "plonk", via Chileens bocht en Spaanse wijnen naar de z.g. "huiswijnen". Maar wij, Heidi en ik, stellen, dat als je al je lever verpest, doe het dan goed met een prima Franse wijn!!

Hou je taai en beleef er veel plezier aan. Hier regent het trouwens ook.

Groeten,

Hans.
  8. Charlotte:
    Hoi Gerard,
    Net al jij ben ik hier de regen ook wel zat. De jongens vinden het geweldig, niets leuker dan door de plassen rennen/fietsen.
    Toch hoop ik dat het zeer binnenkort echt voorjaar/zomer wordt met bijpassend weer. Houd moed, "t komt goed.
    Groetjes Charlotte