Dag 50....naar Saint Ferme 25 km totaal.......1320 km gelopen

21 mei 2013 - Saint-Ferme, Frankrijk

Vanochtend bij het opstaan regende het al behoorlijk. Met de paraplu naar de wc !!

Daarna gewassen en ontbeten met mijn eigen etenswaren.

Immers ik had alleen een half stokbrood gekregen waar je iemand een gat mee in zijn kop kon slaan en dat was het.

Er was nog een pelgrim in de “keuken”. ‘n Fransman was gisteravond gearriveerd. Hij was 33 dagen onderweg en gestart in Vézelay. Wil ook in één keer naar Compostella lopen.

Om even over half negen vertrek ik in de stromende regen in poncho, paraplu alles er op en er aan.

Ik had nog even overwogen om een poosje te wachten, maar hoe lang wacht je dan?Ze hebben toch alleen maar buien voorspelt.

Ik loop als ik de stad uit ben, al gauw omhoog én blijf omhoog gaan.

Als ik helemaal boven ben op het smalle weggetje loop ik tussen de fruitbomen, zeker een paar km. ver aan beide kanten van het pad. Ik maak er een foto( volgt nog) van als het goed is moet je de plaats Sainte-Foy-la-Grande in de diepte kunnen zien liggen.

Als ik de fruitbomen achter mij heb gelaten loop ik weer tussen de wijngaarden, onafzienbare velden en ik verbaas me opnieuw hoe die planten in een paar weken tijd zo enorm zijn uitgegroeid. Is de regen zeker goed voor geweest. de natuur is er blij mee....

Om 9.30u wordt het plotseling lichter en wordt het waarachtig droog.

In de plaats Les Leves bezoek ik de kerk Saint Pierre uit de 12e eeuw met klokkentoren uit 16e eeuw met schitterende staties. Zie foto's.( volgt nog)

Rond 12.00u eet ik een appel langs de kant van de weg en ja hoor….’t begint te miezeren en dat houdt aan tot ik in het overnachtingsadres aangekomen ben.

Als ik vlak voor Saint Ferme ben, loop ik ineens langs wijngaarden waarvan de druivenstruiken of moet ik zeggen “druivenbomen” manshoog zijn. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Zie foto.( ook deze komt nog

Zijn die soms voor een hele speciale wijn? Ik heb er geen verstand van… dat mag duidelijk zijn.

Ik ben vroeg en neem gelijk een kijkje in de benedictijner abdij van Saint Ferme met de kloostergebouwen en maak hier ook foto's van. Ik slaap vannacht weer in een pelgrims opvang van de vereniging Voie de Vézelay en eet hier vanavond ook.

Van de beheerder hoor ik dat er vanavond ook nog 2 Nederlandse meisjes komen en een Engelsman genaamd Philip: of ik die ken? Ja hoor…….. inderdaad die ken ik.

Gezellig! Ook hoor ik van de beheerder dat dit regenachtige weer aanhoudt tot 10 juni, dat heeft met de maanstand te maken, zo zegt hij.

Nou daar zijn we dan lekker mee.
Morgen loop ik naar Bassanne ca 23 km. Volgens mijn routeboek heb ik dan nog 10 etappe's te gaan en 250 km. Naar St Jean P de Port.

Dus ben ik ruimschoots op tijd in Biaritz als Paula komt.

Inmiddels kennis gemaakt tijdens het eten met de andere Pelgrims, Philip is inderdaad een oude bekende en de 2 hollandse meisjes zijn: een iets ouder echtpaar!! Zij lopen al dagen achter mij aan, hoor ik. Want op de locaties waar ik reeds was, lazen zei iedere dag "gerard" was hier. Nu... dit is dan nu Gerard... aangenaam.

Ik heb hier weer geen internet, zodoende kan ik ook de foto's niet versturen, U houdt ze tegoed. Ik heb buiten op het balkon geprobeerd Paula te bellen ivm internet, maar het was afschuwelijk koud, je moet dan denken aan 4 gr. brrrrrr!

Ik was toch bijtijds begonnen met deze wandeling omdat het anders zó heet zou zijn, té heet om te wandelen. Voorlopig heb ik het nog niet heet gehad, maar je weet maar nooit.

Welterusten allemaal.....

1. Yvonne:
    21 mei 2013
    Ik hoop toch echt voor je dat die meneer het verkeerd heeft, dat het tot 10 juni zulk weer blijft :(
    Ik gun je zoveel beter loop weer !
    Succes , en leuk vooruitzicht over 250 km's !
    Yvonne
  2. Annie v K-V:
    21 mei 2013
    inderdaad Gerard waar blijft die zon waar je bang voor was,want deze regen steeds is toch ook vreselijk,maar hou de moed erin en eens komt de zon,En het appeltje wat je ging eten had je dat in die boomgaarden geplukt,even een vraagje maar hoor.
    verder wens ik je een goede voortzetting van de pelgrimstocht groetjes van Anniev.K-V
  3. Greet Bergkamp:
    21 mei 2013
    Onderwerp van gesprek is wel het weer. Jonge jonge wat een regen. Wat jammer, maar wat een doorzettingsvermogen heb jij.....
    En het is zo'n mooie streek waar je loopt. Gerard. Voor Han en mij plaatsen.waar we met de caravan getoerd hebben. Prachtig die wijnhellingen. Bergerac waar we lang geleden met onze kleine kinderen in een meivakantie op Hemelvaartsdag in slechts éen geopend restaurant warme chocolademelk hebben gedronken, ook vanwege de kou en de regen.
    Fijn om Paula weer te zien. Dat doet de regen vergeten.
    Gerard veel succes en groet, Greet
  4. Margriet en Fred Boonacker:
    22 mei 2013
    Hoi Gerard, Het is een schrale troost dat in de ons allen omringende landen net zo slecht weer is, zowel in en rond Frankrijk als bij ons snert weer!
    Jij had het net koud op het balkon zelfs dat is hier ook zo ze voorspellen nachtvorst. Late ijsheiligen kennelijk, toi, toi uit Nieuwegein.
  5. Frans:
    22 mei 2013
    Sterkte jongen! Eens moet de zon toch gaan schijnen. In ieder geval zie je in Biarritz jouw zon. Nog een paar dagen.
    Groet, Frans
  6. Willemijn van Drie:
    22 mei 2013
    Ja Gerard, het weer is echt hopeloos en ik vind het geweldig dat je zo dapper doorloopt. Vorige week in limburg adverteerde een restaurant met een stoepbord dat je erwtensoep en gluhwein kon bestellen. Moet toch niet gekker worden he? We hopen allemaal met je mee dat het snel lente of zomer wordt. Geeft niet wat eerst komt, als het maar droog wordt. Fijne dag vandaag!
  7. Paul Happel:
    IHallo Gerard,

Je verhaal zit weer goed in elkaar,waarschijnlijk onderwijzer geweest en wat dat appeltje betreft:An apple a day,keeps the docter away.Daarom schilt mijn lieve Ria elke dag een appeltje voor me.Goede reis Gerard.
    Paul
  8. Daniëlle:
    Hoi Gerard,

Ik volg je ook nog steeds nauwgezet en ik vind het heel leuk om zo elke keer weer je belevenissen te horen. Ik heb bewondering voor je. Ik hoop dat jij en wij hier ook in Nederland toch snel wat lekkerder/zomerser weer krijgen.
    Veel plezier als je Paula binnenkort weer ziet. Succes verder.

Groetjes, Daniëlle