Dag 52 naar Bazas..22 km... totaal...1367 km gelopen

23 mei 2013 - Bazas, Frankrijk

Vanochtend eet ik als ontbijt mijn laatste lunch uit eigen voorraad op want er was hier natuurlijk helemaal niets, behalve koffie en thee. Ik neem afscheid van Jerôme.

Hij wordt dadelijk gehaald door de beheerder van de overnachtingsgelegenheid (iemand van de gemeente) en die brengt hem naar Auros waar een overnachtingsadres is waar hij langer kan blijven en waar tevens levensmiddelen te verkrijgen zijn.

Ken(zieke japanner) overweegt om met hem mee te gaan.

Philipe weet nog niet waar hij heen loopt. Hangt van het weer af.

Maar ja, de weerberichten zijn voor morgen niet veel anders dan eerdere dagen. Ken en Philipe zeg ik eveneens gedag en ik vertrek als eerste met in mijn ene hand kees en in de andere hand mijn plu.

Het is dan 8.30 u. Het is zwaar bewolkt en dreigend en de temperatuur is maar 5gr.

Het pad welk ik loop wordt steeds smaller en staat vol met hoog pluimgras. Binnen de kortste keren is mijn broek zeik, maar dan ook zeiknat tot aan mijn kruis. Dit keer niet van de regen maar van het pluimgras.

Later wordt het pluimgras weer minder dicht en wordt het weer een beetje steenpad en dan zelfs weer een asfaltweg. Het begint dan te regenen en ik doe de regenhoes over de rugzak.

De weg loopt op een gegeven moment over de autoweg Route Soleil. Ik maak er een foto van. Diverse malen heb ik met de caravan hier gereden in het verleden en wie had toen kunnen bevroeden dat ik hier als voetganger zou staan vanuit Nederland met 1400km. in de benen. Ik word er even stil van.

Route du Soleil

Om 10.00u.wordt het waarachtig weer droog en komt er een zonnetje door. Ik haal mijn regenhoes weer van mijn rugzak (ben ik weer herkenbaar van achteren....vlaggetje van de Pelgrim). In Auros bezoek ik de kerk van de pastorie Notre-Dame. Hier drink ik ook mijn koffie. Dan loop ik behoorlijk stijl naar beneden. Op een gegeven moment wordt ik ingehaald met een enorme snelheid door 4 fietsers met volle bepakking en schelpen achterop en die roepen in koor:Bon Camimooooooo.................!

Ik schreeuw ze hetzelfde achterna, maar weet niet of ze het gehoord hebben. Ze suisden mij met misschien wel 60 km.per uur voorbij.

Om 13.00 u. ben ik bij de VVV waar ik de sleutel van het overnachtingsadres moet halen. Echter gesloten van 12.00 -13.30u. Dan ga ik maar naar de kathedraal van Saint-Jean-Baptiste.

Steek er een kaarsje op en maak een aantal foto's. Prachtige kathedraal.

Kathedraal  Kathedraal Bazas  Binnenzijde

Als ik om 13.30u. terug loop naar het VVV, komen ook net Adriaan en Narda er aan lopen. Zij slapen ook vannacht hier.

Om 15.00 u. verschijnt ook Ken. Hij is vanochtend meegereden met Jerôme naar Auros en vandaar de laatste 10km. gelopen. Er is hier plaats voor 4 pelgrims. Er zijn 4 bedden, een keuken en badkamer. Dan komt Adriaan, als hij naar het Internet café gaat, Philippe tegen op het terras. Hij heeft geen slaapplaats: vol!!
Adriaan komt hier vragen of wij er bezwaar tegen hebben dat Philippe hier bij ons op de grond komt slapen. Geen probleem. Gezellig, volle bak. Na overleg gaat Narda boodschappen doen voor een grote pan nasi vanavond. Eten we met 5 mensen samen.

Narda en Adriaan hebben vanavond grote schaal sla gemaakt en 'n grote pan pasta. Met saus en yoghurt toe. Met 5 personen gegeten, fles wijn erbij. Ik begin de wijn al héél normaal te vinden, soms zelfs lekker.

Er was nog eten over. Iedereen had de buik meer dan vol.

€5.00 per persoon uitgegeven. Overnachting kost hier €10.00 Het eten was erg gezellig. Ik heb de afwas gedaan, maar.... we hebben geen theedoek, dus moet 't maar aan de lucht drogen.

Morgen loop ik naar Captieux 19 km. Ik  moet nog wel een overnachting zien te vinden, want ook de anderen hadden dat probleem, maar inmiddels opgelost  via het V.V.V. Adriaan en Narda gaan in een Hotel, maar daar heb ik weinig zin in. € 50!! zonder ontbijt!!

Dat kan altijd nog.

Paula vertelde me zojuist nog hoeveel "volgers"  er iedere dag zijn, geweldig! Iedere dag zijn er gemiddeld  100 (!!) mensen, die dus het verhaal lezen, dat is toch SUPER!!

Helaas kan ik op dit moment iedereen niet persoonlijk een bedankje sturen en doe het dan ook maar weer op deze manier.

Beste mensen, ik vind jullie geweldig!!!!! Bedankt!! Het doet me goed.

1. Kees:
    Hallo Gerard,
    De autoweg die je overgestoken bent, is waarschijnlijk de Autoroute des Deux-Mers, van Bordeaux naar Narbonne. Als het de Autoroute du Soleil geweest was, dan had je nog veel dagen extra te gaan naar Santiago.
    Bonne route!
    Met grote bewondering,
    Kees
  2. Hans Steenbeek:
    Hoi Gerard,
    Er is er maar 1 geweldig en dat ben jij!!!
    1400 km onder je sloffen en positief, ondanks het slechte weer.
    Hou vol, wij lezen je verslagen met plezier.
    Hartelijke groeten vanuit Gouda.
  3. Quirien en AGnes.:
    23 mei 2013
    hoi Gerard lees iedere dag met veel plezier je verslagen.Maar moet het nu een weekje missen wij gaan namelijk een weekje op vakantie naar zeeland,Maar de weersvoorspelling is hier ook niet erg best we wilde fietsen maar of dat er in zit ik weet het niet.Het is hier de koudste lente sinds 1900 dus kun je nagaan. Maar misschien voor jou een schrale troost dat het hier ook niet best is. Eens zal het toch wel beter worden dus hou moed. Wij wensen je de komende week veel hopelijk droog loopplezier en dat wij het ook nog een beetje treffen.Groet Quirien en Agnes.
  4. Rita Schoolenberg:
    23 mei 2013
    Gerard, met veel genoegen lees ik dagelijks jouw verhaal...Vorig jaar was ik met een bus medepelgrims naar Santiago, Fatima en Lourdes en zagen wijonderweg de schelpen, overal, maar ook de pelgrims! Toen scheen echter de zon....dus petje af....voor jouw doorzettingsvermogen en 'watervastheid'!
  5. Cir:
    Hallo Gerard,
    Wij zijn net terug van onze fietsvakantie en hebben gelukkig redelijk weer gehad.
    Erg goed dat jij al zo ver bent en ondanks alles vol houdt...zoals jij reeds weet:
    De weg is onze ( jouw) vriend..
    Het gaat jou goed.
    Vr gr Cor& Petra
  6. Willemijn van Drie:
    24 mei 2013
    Hoi Gerard, jij vind ons geweldig????? Er is er maar 1 geweldig en dat ben jij! Ongelooflijk zoals jij je er elke dag weer opnieuw doorheen slaat en vol goede moed blijft ondanks het beroerde weer.Maar het is toch wel bijzonder dat je telkens dezelfde mensen tegenkomt. Ik kan me zo voorstellen dat daar hele mooie vriendschappen uit kunnen voortkomen. Voor vandaag wens ik jullie allemaal fantastisch wandelweer en een dikke zoen.
  7. Margriet en Fred Boonacker:
    24 mei 2013
    Goedemorgen/middag? Daar zijn we weer. Het weerpraatje uit Nieuwegein is niet anders dan van je andere volgers. Koud, regen en zelfs flinke hagelbuien gisteren, en een niet veel betere voorspelling voor vandaag helaas. Wat een geluk dat jij geen kwaaltjes en/of kwalen hebt! Veel van je mede pelgrims slaan zich er moeizaam doorheen en moeten dus soms toch in een auto of bus stappen, we hebben begrepen dat jij koste wat kost zolang mogelijk blijft lopen, stoer hoor. Veel suc6 met je betrekkelijk korte wandeling van vandaag en ondanks alles, GENIET. Groetjes, Fred en Margriet
  8. Jan willemstein:
    24 mei 2013
    Neem m'n petje af voor je Gerard. Zeker omdat de weerhouden je niet altijd welgezind zijn! Maar het blijft een vreugde om je reisverhalen te lezen,
    Hou vol, ik kan niet zeggen je ent er bijna, maar toch.....
    Succes en Bonne Route.
    Jan
  9. Saskia:
    Beste oom Gerard,

Volgens mij gaat het nog steeds goed, m.u.v. de regen. Hopelijk nu dan toch echt snel zon! Tijd voor lente hoor. Leuk om je toch geregeld te volgen.

Groetjes, SASKIA