Dag 58 Naar Orthez 12 km...lopen 11 km met de taxi....totaal 1501 km. gelopen.

29 mei 2013 - Orthez, Frankrijk

Vannacht heeft het onophoudelijk geregend en niet zo'n klein beetje ook. Er stond ook een fikse wind.

Af en toe gierde die rond onze overnachtingsplaats. Het leek wel herfst.

Om 6.45u. zijn we opgestaan en hebben ontbeten. Spullen in de rugzak gepakt, de regenhoes er overheen, zelf de poncho aan en hup…..de regen in. Het was toen 7.30u.

Ik had besloten om maar samen te blijven, want je weet maar nooit met dit weer wat er kan gebeuren en dan ben je in ieder geval niet alleen. Na 200 mtr. de sleutel bij de burgemeester in de brievenbus gegooid en op stap. Het was aardig heuvelachtig met soms asfalt en soms steenweg, maar hoe dan ook, naar boven of naar beneden het water spoelde constant langs je schoenen je tegemoet of achterna in fikse stromen.

De lucht was asgrauw tot bijna zwart. Het beloofde uitzicht op de Pyreneeën konden we op onze buik schrijven. Al na een uur lopen waren we allen doorweekt.

Narda loopt op orthopedische handgemaakte schoenen en ook zij liep te soppen in de schoenen. Omdat zij bang was, haar schoenen helemaal kapot te lopen (kosten €1200) besloten zij en Adriaan om 10.30 u. in de plaats Sault-de-Navailles een taxi te nemen voor de laatste 11 km. naar Orthez.

De regen bleef onophoudelijk op ons neerstorten. De vraag aan David en mij: “wat doen jullie”?

Wij hoefden daar niet zo lang over na te denken. "Wij gaan ook mee met de taxi". We hebben genoeg ontberingen gehad voor vandaag. Het water spoelde tussen mijn tenen. Alles wat ik vanochtend droog (!) had aangetrokken was drijf. Zelfs mijn papieren zakdoeken in de plastic houder in mijn broekzak onder de poncho waren doorweekt. Ook mijn reeds vernielde portemonnee door eerdere nattigheid (blij dat ik nog geen nieuwe heb) was weer drijf en nog verder misvormd.

Wandelingetje in het bos

Om 11.00u. waren we bij de VVV, waar we de sleutel van de refugio konden halen. Echter, te vroeg….. we mochten er pas na 14.00u. in. Het moest eerst schoon gemaakt zijn. We waren door en door nat en koud en besloten om aan de overkant in de kroeg eerst koffie te gaan drinken. Net toen we besteld hadden kwam de dame van de VVV zeggen dat we erin konden.

Het is een prachtig oud gebouw en de refugio is op de 2e verdieping.

2 slaapkamers met elk 3 bedden keuken wasmachine en droger.

Eerst gedoucht, droge kleren aan en daarna geluncht. In alle ruimtes stond de cv hoog. Heerlijk!! Na het eten en douchen de wasmachine gevuld en aangezet. Daarna boodschappen doen voor het avondeten en om onze lunch voorraad bij te vullen.

De weersvoorspelling voor morgen…….. periodes met regen. Dat klinkt toch ietsje anders.

Hopelijk wordt het ook anders.

Vanmiddag werd het droog. Het zonnetje kwam er zelfs door. Ik maak van de gelegenheid gebruik om even naar de supermarkt te gaan en gelijk een foto te maken van deze prachtige overnachtingsplek.

Onze overnachtings-plaats vandaag

Als ik de supermarkt uitkom, regent het weer bakstenen. Ik heb niets bij me en wacht ca. 20 minuten in de supermarkt tot het weer een beetje droog wordt, waarna ik hardlopend terug ga.

De droger blijkt het niet te doen. Dus de was gaat op het droogrek. Het is een volle bak hier. Er komen nog een Fransman en een Française.  Alle bedden bezet. We eten vanavond spaghetti met 6 personen.

Voor morgen staat de route naar Sauveterre de Bearn er op.ca.23km. en enig klimwerk. Ca 200mtr. omhoog. Een voorproefje voor de Pyreneeën.

1. Wim en Eygje:
    29 mei 2013
    Nou Gerard, volgens ons is het niet altijd leuk om pelgrim te zijn!Veel sterkte, en we hopen met jou op een (beetje)zon!groetjes van wim en eygje
  2. Lenie van Gorkum:
    29 mei 2013
    Wat jammer dat je het mooie uitzicht op de Pyreneeën hebt moeten missen. Misschien heb je later vanuit de Pyreneeën nog mooie uitzichten op de omgeving.
    Ik hoop dat je voorlopig beter weer krijgt en eenmaal in Spanje weer niet te warm.
    Groeten,
    Lenie van Gorkum
  3. Willemijn van Drie:
    30 mei 2013
    Tjonge jonge, wat doet een mens zichzelf aan......Jullie hebben nu zo langzamerhand wel het mooiste weer van de wereld verdiend. Heel, heel veel droogte de komende tijd gewenst en heel veel sterkte.
  4. Jan Rohde:
    Beste Camino,
    Met verbazing volgen wij je Pelgrimstocht.Wij vinden dat de tocht wel wordt beheerst door zeer veel regen, jammer, maar je slaat je
    er met de nodige moed doorheen. Bravo Gerard !! Geniet waar
    mogelijk, en houdt je HAAKS. Hartelijke Groeten, Jan en Kitty.
  5. Hans Briedé:
    Dag Gerard,

Wat is die regen toch een ellende!!!! Komt er nou nooit een eind aan? Je volgende stop in Sauveterre de Béarne beloofd zeer interessant te zijn; er staat namelijk een fraaie kerk in Romaanse bouwstijl uit de 12de eeuw en je kunt de Pyreneeën zien! Je bent in ieder geval in goed gezelschap.

Houd goede moed!

Groeten,