Dag 59 Naar Sauveterre-de-Bearn....... 22km........... totaal 1523km.

30 mei 2013 - Sauveterre-de-Béarn, Frankrijk

Gisterenavond hebben wij met 6 mensen gezellig gegeten.

Spaghetti met veel groenten en ook saus. Na het eten kwamen er twee mannen van de gemeente onze financiële bijdrage van € 7.00 pp in ontvangst nemen en als tegenprestatie een stempel in onze credential zetten.

Ze vonden het blijkbaar gezellig, want ze bleven een poos hangen. Zij vertelden ons dus ook dat er op dít moment niet door de Pyreneeen gelopen kan worden, ivm het slechte weer( sneeuw of regen?). Die weg is dus afgesloten. Voor mezelf….. ik heb nog even de tijd, want tenslotte ga ik pas weer 12/13 juni verder én dus dan pas door de Pyreneeën. Maar voor Adriaan, Narda en David ligt dat anders, jammer voor hen.

Er waren gisteren nog 3 pelgrims bij ons aan de deur geweest, maar die konden niet blijven,  want er waren geen bedden meer.

Lysanne: het is een prachtig adres,  maar je kunt niet reserveren. Zorg dat je bijtijds bij de VVV bent. Vanochtend om 6.45u. opgestaan en gezamenlijk ontbeten. 7.30u. vertrokken we met zijn vieren.

David en ik voorop,  Adriaan en Narda achter ons. En natuurlijk met de poncho aan,  want zoals gewoonlijk regende het weer. Niet zoals gisteren, maar wel gestaag en hard genoeg om “gezellig” weer onze droge kleren en schoenen nat te maken. Het zij zo. Wij kunnen het ook niet helpen.

Misschien komt er nog een tijd in Spanje dat we met 40gr.,  mét de rugzak op de rug, terug verlangen naar de regen. Soms ging het ineens hard en dan weer miezerde het.

Paula vroeg me gisteravond: "Wat voor mensen zijn het"? Doelende op  het gezelschap waar ik nu al enige tijd mee optrek. Misschien aardig om te weten voor jullie volgers:

De nederlander Adriaan heeft vroeger ’n  boerenbedrijf gehad met varkens maar heeft dat opgedoekt en alle stallen verbouwd en die verhuurd hij nu.

Hij denkt er hard over om na deze camino niet meer naar zijn baas terug te gaan. Hij  is nu werkzaam in 'n restauratie bedrijf. Dan stopt hij gewoon met werken. Kan ook van eigen bedrijfs inkomsten wel leven, zegt hij. Heeft hij deze wandeltocht nodig om tot dat besluit te komen? Wie zal het zeggen.
Frans/Engelsman David heeft van alles gedaan. 17 jaar in Spanje, nu 15 jr.in Frankrijk na zijn pensioen omdat medisch voorzieningen in Spanje niet goed genoeg waren voor zijn vrouw is hij naar Frankrijk verhuisd. Helaas is zijn vrouw is 2 jaar geleden overleden. Maar heeft nog steeds iets met Spanje.... hij heeft daar ook de as van zijn vrouw laten uitstrooien.

We liepen  de hele route langs de D23. We hadden al gezien dat de route door het bos, die we diverse malen kruisten, flink onder water stond. Het is een zeer heuvelachtige weg. De hoogte varieerde van 60 tot 220 meter. En dat gebeurde diverse malen. Langs de weg stroomde het water in grote hoeveelheden naar beneden. De rivier de Laa die we via een brug overstaken,  kwam met bulderend geweld van links naar beneden geraasd. Goor water waarin allerlei rotzooi werd meegesleurd.

We kwamen ook weer op een punt waarop we de Pyreneeën mooi in beeld zouden krijgen, maar ook hier alleen asgrauwe en donkere luchten zie foto. Vandaag moesten we ons voor het overnachtingsadres op het VVV vervoegen. In het plaatsje L'Hopital d'Orion wordt ik opgewacht door een pelgrim van steen.

Stenen pelgrim  Ik groet hem en zet hem op de foto. Dan heb ik ca. nog 10km. te gaan en realiseer ik me dat ik rond 12.30u. bij het VVV kantoor aan zal komen. Dat betekent: gesloten tot 14.00u.

Daar heb ik nu net helemaal geen zin in. Ik besluit om een stapje harder te lopen zodat ik er voor 12.00u. ben. David loopt ca. 100 mtr. achter mij en Adriaan en Narda zie ik nog op de vorige heuvel lopen op ca. 800 mtr.

Ik geef gas bij en probeer om voor sluitingstijd bij het VVV te zijn. Dat lukt! Om 11.50u duw ik de deur van het kantoor open. Wie staan daar?  Adriaan en Narda! ! ! He??? Weer een taxi?
Nee,  Narda zat in de struiken langs de weg (!) en Adriaan stond met zijn gezicht naar de weg,  toen er een automobilist langs kwam en Adriaan zijn hand op stak bij wijze van begroeting. De automobilist stopte en vroeg of hij een lift wilde hebben naar Sauveterre-de-Bearn, waar hij woonde.

Nou dat moest hij even vragen aan Narda, als ze uit de struiken kwam. Narda wilde wél en dus zijn ze 5 minuten vóór mij bij de VVV voor de deur afgezet. Ze waren mij net gepasseerd. Een lift van 5km.

De dame van de VVV was al aan de telefoon om onze slaapplaats te regelen. Bij particulieren met diner vanavond. Het is een splinternieuwe bungalow en ze is er zeer zuinig op. We moeten in de garage de schoenen en rugzak achterlaten als ze ons de kamers wijst en ons erop attent maakt toch vooral niet met de rugzak de randen van de muren te raken i.v.m. beschadiging. Het ziet er allemaal keurig uit.

Als ik onder de douche geweest ben, zie ik een weegschaal staan. Ik ga voor het aankleden mijn rugzak even pakken en ga er 2x opstaan. Gewicht 79 en 94 kg. Ruud ……..rekenmachine bij de hand?

Reken maar uit……voor het gewicht van de rugzak.
Ik ben dus weer wat aangekomen. Kan niet missen want ik eet als een dijker.

Vanavond goed gegeten, onze gastvrouw had gekookt. Ik had wel genoeg maar ik heb de laatste dagen wel steeds méér gegeten, dus....... enfin, het is goed voor mijn gewicht!  Tijdens het eten hoorde ik ook dat er iedere dag in St Jean pied de Port op dit moment 400 pelgrims aankomen, slapen én de volgende dag weer vertrekken. Niet allen komen te voet, maar ook via trein, vliegtuig etc. Het is toch bijna niet voor te stellen en in het hoog seizoen zeggen ze wel 1000 per dag. Ik ( paula) ga dat nog eens nazoeken op internet.

David zit in een andere opvang, 5 km verderop, dus heeft hij morgen wél 5 km gesmokkeld! Hi-Hi-Hi!! Vooruit... hij is de jongste tenslotte ook niet meer. Toen we hier aan kwamen was er al een francaise, die is nú vannacht mijn kamergenoot. Er waren 2 slaapkamers, één voor het echtpaar, dus de andere was voor ons, geen écht punt toch?!  Alhoewel..... toen ze haar vieze sokken op de verwarming naast mijn bed had gehangen( om te drogen).... was ik er even niet zó van gecharmeerd. En daarna zij niet meer van mij, vermoed ik.

Toen ik Paula vanavond sprak wist ze me te vertellen dat het vandaag heel aardig weer was geweest bij jullie en dat het op dat tijdstip, 20.30 uur, nog 16 gr. was.  Ik word er jaloers op, het is hier maar 8 gr.!!!!!!!

Ook wist ze te vertellen dat er sneeuw was voorspeld in de Alpen én in de Pyreneeën.  Ik ben blij dat ik eerst nog naar Biarritz ga, wie weet is dan inmiddels de zon gekomen, als ik weer  verder ga lopen.

1. Paul Happel:
    31 mei 2013
    Dag Gerard,mooi verhaal weer,vandaag in Nederland schijnt de zon.Jammer van al die regen.De bungalow is prachtig,ook jammer van die stinkende sokken,maar misschien viel de inhoud mee?Nu weet ik niet het volgende doel,ik ga zoeken en we kijken uit naar morgen.Prettige wandeling zegt Paul
  2. Frans:
    31 mei 2013
    Hoi Gerard,
    Ik hoor net op het nieuws (er waren beelden van skiërs) dat er in de Pyreneeën 80 cm. sneeuw is gevallen en dat ze overwegen om weer skipistes open te stellen. Was nog nooit eerder voorgekomen.
    Maar zo zit je in Biarritz en dan kan de sneeuw ondertussen dooien. Het moet wel opschieten, want over 3 weken hebben we al de langste dag (21 juni) en dan gaan we weer aftellen naar de winter. Leuk hé?
    Maar jij gaat goed. Al over de 1 1/2 DUIZEND kilometer !! Dat is niet niks en dan met de ontberingen die je hebt gehad, chapeau broer. Veel plezier en een hoop zon gewenst.
    Je broertje.