-Dag 61- Naar Saint Jean Pied de Port....20km...... totaal 1552km. gelopen.

1 juni 2013 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Gisteravond is de beheerder van de gîte nog wat hout komen brengen voor de kachel. Het is een soort speksteen kachel en die brandt als een tierelier (mij wel bekend). Alles wordt lekker warm en droog. We hebben met zijn vieren gezellig gegeten en koffie gedronken. Daarna tv(!!) gekeken.

Wat een luxe voor een pelgrim. Onze interesse ging natuurlijk uit naar het weer.

Dat gaf ook voor vandaag regen op, maar niet in de hoeveelheden van gisteren.

We hebben heerlijk geslapen in deze zeldzaam mooie gîte voor €14 pp. (Genoteerd Lysanne? staat in je route boek!)
Vanochtend na het ontbijt zijn Adriaan, Narda, en ik gedrieën vertrokken.

Vincent ( fransman) ging later weg en wist ook nog niet waar hij slapen zou. Ik wilde deze laatste dag samen met hun( Adriaan en Narda) blijven lopen. Immers, morgen scheiden zich onze wegen.

Dan maar wat langer onderweg. We hebben het toch erg gezellig gehad met elkaar.

Bij vertrek was het tot onze grote verbazing droog. Na een half uur (natuurlijk) begon het te miezeren. Dat hield niet meer op tijdens onze tocht. Het was heel grauw en donker.

Hoewel we praktisch vóór de Pyreneeën staan, zijn ze niet te zien door alle bewolking.

Paula had nog op endomondo/streetvieuw gekeken waar ik liep en zag dat je daar waar wij liepen op dát moment, heel goed de Pyreneeën zou moeten kunnen zien, maar wij zagen er zelf helemaal niets van. Erg jammer.

Onderweg werden we nog ingehaald door verschillende pelgrims, waaronder één uit Nederland. Hij was gestart net boven Alkmaar en wilde ook in ons overnachtingsadres slapen, maar dat was vol en hij stond als nr.1 op de reservelijst.

Om 12.00u. waren we bij ons overnachtingsadres. Ik was niet eens heel erg nat. Ik had zonder poncho gelopen in mijn korte mouwen shirt. De temperatuur was ca.10 gr. en ik loop me vanzelf wel warm.

Het was een verademing om eindelijk eens niet in de regen te lopen. En heerlijk zonder poncho.

De gîte wordt beheerd door een Nederlands echtpaar en vrijwilligers. We gebruiken hier ook het diner vanavond en ontbijt en lunchpakket mee voor € 25. Er kunnen 18 mensen overnachten. David (onze Engelsman van 77 jaar, die we een paar dagen kwijt waren)was al gearriveerd. Leuk om elkaar weer te zien.

Hij was met de bus gekomen vanochtend. Hij had helemaal schoon genoeg van de regen.

De Nederlander die ons vanochtend gepasseerd was, had ook nog een plekje kunnen bemachtigen, wegens ‘n afzegging.

Na het omkleden zijn we naar het informatie punt gegaan om te informeren naar de route morgen. Het is volstrekt verboden om over de Pyreneeën te lopen. Er is een alternatieve route onderlangs tussen de weilanden door, die ook de fietsers nemen. Het is een goed begaanbaar geasfalteerd pad naar Ronssevalles, de eerste etappe naar Santiago.
Ik stop morgen mijn pelgrims tocht en ga mijn drie collega-pelgrims morgenochtend uitzwaaien.

Dat zal even slikken zijn,  maar over 12 dagen ben ik hier weer terug met mijn zoon Sander en dan gaan wij samen hopelijk wél de Pyreneeën over lopen. In de tussen tijd ga ik heerlijk een weekje genieten met Paula op de camping in Biarritz. Daar verheug ik me erg op. Jullie zullen mijn reisverslagen dus even moeten missen.

18.00 uur: Ik ben net naar het station geweest,  komen mij daar toch zeker 150 pelgrims tegemoet lopen. Is net de trein uit Bayonne aangekomen.  Wat een gekkenhuis. Hier  tegenover ons verblijf,  is het pelgrims informatie punt. Daar staan zeker 50-60 pelgrims voor de deur, onder mijn raam.

Bij het VVV staat het zwart van de pelgrims. Er slaapt een Nederlandse vrouw naast mij, die is vanochtend ook geland op Biarritz, zij was hier al toen wij arriveerden en is met een taxi gekomen.  Kostte 72 euro!!!

Ik ga nog liever lopen( hi-hi-hi).

Alles vertrekt morgen ochtend hier vandaan.

Hier vandaan gaat alleen een trein naar Bayonne, 3x per dag. Ik neem morgen de eerste om 9.24u.

Ben dan om 10.45u daar. Van daaruit kan ik dan naar Biarritz of Lourdes. Afhankelijk van de mogelijkheden beslis ik wat ik doe.

Adriaan, Narda en David( 77 jr.) laten zich morgen met een taxi naar Ronssevalles brengen.
Om 11.00u komt ie voor rijden.
De vooruitzichten voor morgen…. Weer flinke hoeveelheid regen!! Nu miezert het ook nog steeds.  Het ene moment harder dan het andere. Ik zwaai hun dus niet uit, maar zij mij, op het station.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Wim en Eygje:
    1 juni 2013
    gerard, geniet lekker van je weekje vakantie, we hopen voor je op veel mooi weer, zodat de sneeuw over een week weg is uit de Pyreneeen.
    groetjes
    wim en Eygje
  2. Gerard Vianen:
    Beste Gerard,
    veel sterkte met het uitzwaaien van je maatjes. Zal best moeilijk zijn. Verder veel genoegen met Paula in hopelijk een zonnig Biarritz. Kom naar mijn gevoel net op tijd. Wat een afzien.
    Groet. Gerard V.
  3. Margriet en Fred Boonacker:
    1 juni 2013
    Wat kunnen we nog zeggen als we niet over dit afschuwelijke weer willen praten? Niets, dan respect voor je doorzettingsvermogen. Nu je 1552 km lopend van huis bent mag je eindelijk een stukje met de trein. Op weg naar een fijne week met Paula geniet ervan! Ze beloven echt beter en zonnig weer hoor. Groetjes Fred en Margriet
  4. Frans:
    Hallo broer,
    Je zal dit wel niet meer lezen. Maar wil je bij deze heel veel plezier wensen. Tot over 12 dagen.
  5. Greet Bergkamp:
    1 juni 2013
    Geniet maar van je weekje vakanie samen met Paula.
    Ongelooflijk wat een prestatie heb jij geleverd.
    Hartelijke groet voor jullie beiden. Greet
  6. Willemijn van Drie:
    2 juni 2013
    hoi Gerard,geniet van je vakantie en van Paula. Tegen de tijd dat je weer verder gaat lopen is de zomer begonnen en kun je eindelijk in mooi weer verder. Alle liefs en een dikke zoen.
  7. Frank en Elizabeth:
    2 juni 2013
    Hoi Gerard,
    Petje af voor je pelgrimage tot nu toe!
    Fijne dagen samen met Paula en hopen dat je nu eindelijk eens goed weer krijgt.
    Groetjes, Frank en Elizabeth.