1 ste vrije dag ..Naar Bayonne

2 juni 2013

Gisterenavond gingen we om 19.30u. eten, althans dat was de bedoeling. Toen er om 19.35 nog maar 16 mensen aan tafel zaten, werden de laatste 2 door de beheerder van hun bed gelicht en ook meegenomen naar de etenstafel.

Tafelgenoten van gisteravond

We dachten dat we dan nu eindelijk konden eten. (de Nederlandse magen rammelden van de trek).Doch we kregen eerst allemaal een aperitief in de vorm van een glas port.
Daarna moest iedereen zich voorstellen, naam,leeftijd, waar kom je vandaan, waarom en hoe wil je de camino lopen?
Ik weet niet alles meer van iedereen, maar een jongen (veruit de jongste van het gezelschap) 28jr. kwam uit Mexico en had 21 dagen!!!! uitgetrokken voor de ruim 800km. die vanaf hier nog moet worden afgelegd.

Als hij het niet haalde, kwam hij volgend jaar terug. Maar ja, hij heeft nog jonge benen en een sterk jong lichaam. Er waren er enkele van (en boven de) 50jr en het gros boven de 60jaar. Er waren mensen uit Hongarije (3) Japan (2)
Canada (2) Amerika (1) Spanje (2, echtpaar) Nederland (4) België (1op fiets) Australië (2)
Enkelen waren zo emotioneel bij het verwoorden van hun motivatie (genezing na kanker, overlijden van kleinkind) dat zij ondersteund en getroost werden door mensen uit de groep naast hen.

Daarna werd er gebeden en werd de soep opgediend. We aten aardappelen (2maanden niet gegeten) met groentemix-saus. Was errrrg lekker. Als toetje kwark met noten. Ook heerlijk.

En hoe kan het ook anders,  een aantal flessen wijn erbij om de aardappelen weg te spoelen. Ik ben er al helemaal aan gewend geraakt. Uiteindelijk was het dik half tien geweest dat we van tafel gingen en iedereen zijn bed opzocht. Om 10 uur moet het stil zijn!!

Vanochtend om 7.00u gezamenlijk ontbeten en is iedereen zijn eigen camino begonnen  cq voortgezet. Dat laatste gold natuurlijk voor de vier Nederlanders, waaronder Adriaan en Narda en de Belgische dame op de fiets.

Dat wij er al meer of veel meer dan 1200km. hadden opzitten, was voor de anderen gisteravond even schrikken.

Vanochtend afscheid genomen van David, Adriaan en Narda. Ik heb hun heel veel succes gewenst en hoop dat zij nu eindelijk van het slechte weer zullen zijn verlost.
Daarna ben ik naar het station gelopen. In de miezerige regen. Het houdt niet op.
Het station was nog gesloten. Ging om 09.00u open. Kaartje gekocht en om 9.25u. in de trein naar Bayonne. De enige richting waarin een trein vanuit St.Jean Pied de Port  vertrekt.

In de trein zittende kan ik nog steeds de Pyreneeën vanwege de dichte bewolking niet zien.( wordt dit een obsessie?)
Wat ik wel kan zien,  zijn de enorme buiten hun oevers getreden wild kolkende en schuimende rivieren en watergangen langs het spoor, die van alles meeslepen. Vies bruin kolkend water dat zijn weg zoekt naar lager gelegen gebieden. Het zal over enige tijd Nederland wel bereiken. Wat een hoeveelheid water is er de afgelopen tijd gevallen en waar gaat dat allemaal heen.

In Bayonne aangekomen zoek ik een hotel voor 3 dagen (even enkele sms-jes met het thuisfront leverde natuurlijk een aantal adressen op) en neem mijn intrek. Zo heerlijk luxe, morgenochtend een ontbijt, niet op bed,maar toch…het voelt wel heel luxe.

Vanmiddag bekijk ik de stad. Natuurlijk naar de Kathedraal. En natuurlijk weer foto’s gemaakt. Wat heb ik al een kerken gezien, genoeg voor de eerst komende 30 jaar.

Mooie spitse torens

Het is waarachtig droog geworden en er schijnt een heel dun zonnetje. Wat gun ik de pelgrims dit zonnetje! !
Bij het station bespreek ik voor morgen een retour Lourdes. Om 8.03u. ga ik heen en om18.18u.heb ik een plaats in de trein terug, …tig jaar geleden ben ik daar ook geweest samen met Paula een aantal dagen. Zal ik het één en ander herkennen, toen waren we er érg van onder de indruk.

Dinsdag heb ik nog vrij in te vullen( boodschappen doen??!!) en woensdag haal ik Paula en mijn zoon en schoondochter van het vliegveld in Biarritz. Dan hebben wij een weekje vakantie en daarna gaan we met z’n 4-en terug naar Saint Jean Pied de Port om daar de volgende morgen te worden uitgezwaaid door Paula en Annebelle. Samen met Sander ga ik dan aan onze Spaanse camino  beginnen. Ik kijk er al naar uit, toch heel bijzonder….. zo samen met je zoon zoiets te mogen meemaken/doen.

Vanavond gegeten bij de “buurtkebab”.

Wellicht schrijf ik komende week nog wel eens een verslag, het hoort inmiddels zo bij het dagelijkse ritme, dat ik het vreemd zal vinden om hét niet te doen.
Ik dank jullie allemaal voor de enorme steun en bemoediging die ik heb mogen ontvangen en die er mede toe hebben bijgedragen dat ik nog steeds mijn camino aan het lopen ben.

Tot nader bericht ….. Groeten uit Bayonne van  Gerard.

1. Carla:
    2 juni 2013
    Dat er zoveel regen kan vallen..... Je hebt een weekje vakantie zeker verdiend. Geniet er van!
  2. Cir:
    2 juni 2013
    Gerard geniet van jou verdiende week " rust" met Paula.
    Hier was het de afgelopen dagen droog in tegenstelling tot zuid duitsland ...daar ook overvolle rivieren.

De weg is jouw vriend
  3. Greet Bergkamp:
    2 juni 2013
    Interessant om jouw belevenissen en ervaringen te volgen.
    Geniet van je week met Paula, zoon en schoondochter en heel bijzonder om daarna met je zoon verder te gaan.
    Groetjes .. en tot het volgende verslag en dan met iedere dag zon. Dag dag Greet
  4. Frank en Elizabeth:
    Hoi Gerard,
    Als deze reis je iets heeft gebracht is het dat je wijn hebt leren drinken. Geniet van deze pauze en laad je batterijen weer helemaal op!
    Groet van ons.
  5. Willemijn van Drie:
    Hoi Gerard,
    kom even tot rust en doe wat leuke dingen totdat Paula en de kinderen komen. Geniet van de luxe van het hotel en van elke zonnestraal die je te pakken kunt krijgen. Het weer wordt beter deze week in heel Europa. Houd goede moed.
  6. Maatje vianen:
    Hoi Gerard,
    Wel even moeilijk denk ik afscheid nemen van de anderen, maar wel heerlijk vooruitzicht, Paula en je zoon en schoondochter, lekker een weekje rust en genieten van Frankrijk!!
    Heel veel plezier met z'n allen en daarna een goede voortzetting van de tocht samen met je zoon!
    Als je weer begint gaan wij met vakantie, dus dan hoor je even niets meer van ons.
    Groetjes Maatje.
  7. Ma en Pa:
    3 juni 2013
    Hoi Gerard, Eindelijk wordt het een beetje normaal voor je na al die natte avonturen. Wij kunnen ons voorstellen dat jullie tafelgenoten met bewondering jullie ervaringen van zo'n 1200 km lopen, bijzonder vonden. Overigens verhalen van anderen omtrent hun privé problemen kunnen er ook inhakken, we gaan het ook de komende dagen weer zien op TV als de Alp du Zes gereden wordt door zo'n 8000 mensen. Voor jou komen er nu wat rustige dagen aan waarbij je lekker tot rust kan komen. Als je dan Paula en de overigen hebt opgehaald worden het met misschien wat zon erbij leuke dagen. Langzaam aan ga je je dan voorbereiden op die 800 km met je zoon, de laatste etappe. Wij verwachten en hopen dat dit een happy end naar Compostella gaat brengen. Ook hopen wij dat je door de Pyreneën mag genieten van mooie passen en zonnig weer, eindelijk dan geen verhalen met regen. Maar vooral nu eerst het genieten van de vrije dagen en het bezoek van je dierbaren. Bid tijdens je bezoek aan Lourdes, overigens prachtig daar, een extra gebed en steek een kaars op voor een goede afloop van je tocht. Heel veel fijne dagen en plezier gewenst met je familie. We gaan je weer volgen in de komende tijd.
    Groet, Ineke en Koos
  8. Maarten:
    Hi pa,

Afgelopen week waren we nog even bang dat je 'de boel de boel' zou laten met al die onheil. Had het ook niet heel vreemd gevonden want aiaiaaaaaaaaaai, wat een erbarmelijk weer heb je gehad..... Dat jij zelfs een klein stukje met de auto bent meegereisd, zei mij al genoeg. Maar gelukkig heb je nog even doorgezet! En vanaf nu zal het alleen maar mooier worden. Qua weer, maar ook qua reisgezelschap. Veel plezier met Sander (en Paula en Annabel natuurlijk) en zet hem op. Het laatste land(je) staat voor de deur!

On a personal note: wij vertrekken over twee uur naar de vooroplevering van onze nieuwe hut. Maar daar vertel ik Paula vandaag of morgen nog wel over, kan zij je bijpraten!

Ciao,
    Maarten en Monique
  9. Lysandra Wiersma:
    3 juni 2013
    Hoi Gerard,wat goed dat je ondanks al het slechte weer al zo ver bent gekomen. Ga maar even lekker genieten van je uitrustdagen en vakantie met Paula. Wat er van mijn pelgrims reis terecht komt weet ik nog niet. Mijn zus is met haar fiets gevallen en heet haar voet gebroken en haar enkel-botje gebroken. Ze mag haar voet de eerste 12 weken niet belasten. Ik moet voor dit jaar misschien een wandelmaatje vinden of een stuk alleen lopen. Ik wacht eerst even af hoe het gaat, want Sylvia wil graag verder met de tocht! Je hoort nog wel hoe het afloopt. Groeten, Lysan
  10. Ron Zegwaart:
    3 juni 2013
    Hoi Gerard, wat fijn voor je dat je nu even een pauze hebt. Geniet van de dagen en vooral van je trip naar Lourdes. Een aantal jaren gelden zijn Ria en ik daar ook geweest. Wij waren ook zeer onder de indruk. Zeker van de mensen die daar zo intens konden bidden. Maar ook en dat weer in negatieve zin, van de commercie rondom het plein. Ik hoop dat je lekker gaat genieten, en dat je vol goede moed de bergen door komt en dan een prachtige wandeling in Spanje zal hebben. Voor nu groeten uit de AvH in Gouda. Ron
  11. Zusje:
    3 juni 2013
    Dg lieverd, ben door Paula weer een beetje bijgepraat over het vervolg van je tocht en de plannen voor de komende dagen. Eventjes rust en afstand nemen en genieten van elkaar is niet verkeerd, dacht ik maar zo. Er lijkt idd een omslag in het weer te komen, pffff. Het is je van harte gegund in de laatste etappe. Kusje.
  12. Ton V.:
    Hoi Gerard,
    Na regen komt zonneschijn! Zal het nu dan toch gaan gebeuren? Ik hoop voor jou en de vele pelgrims dat het weer gaat verbeteren. Met een variant op jou uitspraak, vond ik leuk bedacht: Regen en kerken heb ik voor de komende 30 jaar voldoende gezien. Een groet aan Paula, Sander en Annebelle en fijne dagen gewenst. Daarna een goede start met Sander voor de resterende kilometers. Hier is alles goed. Het is de tijd van de Avond4daagsen. Deze week loop ik in Coevorden. In het weekeinde heb ik in Friesland ruim 60 km gedaan en binnenkort ga ik naar Alkmaar voor de Vierdaagse daar met 4 x 25 km. De afstanden vertonen overeenkomst, maar de wegen, hellingen, overnachtingen en ontmoetingen vertonen grote verschillen. Voor jou een geweldige ervaring en voor mij een belevenis om je reisverslagen te lezen en de foto's te zien.
    Toi-toi van Ton.
  13. Jopie koop:
    3 juni 2013
    Hoi Gerard, war moedig steeds maar door in die regen. Ik weet zeker dat het eens zal ophouden. Nu mag je in ieder geval genieten van een weekje vrij samen met Paula en de kinderen.
    Een mooie dag morgen in Lourdes.
    Alle goeds en houd moed.
    Cees en Jopie
  14. Puck:
    4 juni 2013
    dag gerard ik wil Paula en jou een hele fijne week wensen en daarna weer alle moed om verder te gaan tot het einde.
    Veel groeten ook voor Paula en geniet er van Puck
  15. Yvonne:
    4 juni 2013
    Lieve Gerard, geniet van je weekje met Paula en Sander en Annabelle, ik hoop voor jullie alle 4 , dat het weer prachtig is en ook blijft in de weken erna
    Yvonne
  16. Gerard Vianen:
    5 juni 2013
    Een fijne tijd met Paula, Sander en Annebelle toegewenst.
    Gerard
  17. Frans:
    7 juni 2013
    Hallo Gerard,
    Heel veel plezier en een fijne week gewenst. Hoop dat Lourdes naar je zin was. Geniet van komende week en voor daarna: Succes met Sander, in hopelijk een zonnig Pyreneeënlandschap.
    Groetjes,
  18. Rita Schoolenberg:
    8 juni 2013
    Gerard, wij komen net terug uit Zd Frankrijk en hadden daar zonnig weer....dat gunnen we jou ook....en ik ben benieuwd hoe je het in Lourdes hebt....
  19. Frans:
    13 juni 2013
    Hallo Gerard,
    Als het goed is heb je er de eerste dag op zitten met je zoon. Wat leuk, zo samen!
    Hier is het de avond ervoor, maar mijn bericht zal je wel te laat ontvangen.
    Ik wens jullie in ieder geval heel veel succes en plezier toe met zijn tweetjes en hopen dat Sander geen pijn krijgt van zijn nieuwe schoenen.
    Toi, toi, toi. Hoop dat endomondo het morgen doet, dan kan ik je (jullie) eer volgen.
    Hartelijke groet,
  20. Margriet en Fred Boonacker:
    13 juni 2013
    Gerard ik zie net dat je weer op weg ben gegaan. Samen met je zoon moet heel bijzonder zijn. Rond 9.00 uur was je alweer ruim 4 km dichter bij je doel gekomen. Heel veel succes
    Fred en Margriet
  21. Frans:
    14 juni 2013
    Nou broer, petje af voor jou en Sander.
    Ging het zo goed? Volgens endomondo hebben jullie vandaag bijna 26 kilometer gelopen in ruim 7 uur, terwijl je van plan was om de eerste etappe in tweeen te doen. Bravo. Neem dan ook aan dat jullie droog en/of mooi weer hebben gehad en dat je nu wel de bergen kon zien.
    Je komt straks in de wijnstreek waar de Rioja (spreek uit als Ri-oh-ga) vandaan komt. Je hebt hem zowel in wit als in rood. De rode Rioja is een heerlijke wijn bij rood vlees. Hij is wel wat zwaar en als je hem voldoende in je mond rolt, blijft de smaak op je tong heel lang proefbaar. Ik denk dat jij dat wat minder zal vinden. Er te veel van drinken, maakt je hoofd wat zwaar. Chablis zullen ze ook ongetwijfeld hebben, die is een stuk lichter en fruitiger. Geniet van jullie tocht en van elkaar. Heel veel groetjes voor jou en Sander vanuit een momenteel (00.06 uur) regenend Tiel.