Dag 62 naar Roncevalles, SPANJE... 27km... totaal.....

13 juni 2013 - Roncesvalles, Spanje

Mijn vakantie weekje is weer voorbij.We hadden een prachtige camping, Sander en Annebelle hadden ook een mobile home gehuurd, ze stonden niet zo ver weg bij ons vandaan. We hebben met elkaar enige uitjes ondernomen en ook met elkaar gekaart, dé hobby van mij en Sander. De dames doen gewoon mee.

We hebben erg wisselend weer gehad. Aantal dagen fikse regen maar ook een aantal dagen mooi zonnig weer. Op een van die dagen zijn we naar Pamplona gereden en hebben de dames gezien waar Sander en ik zaterdag of zondag de stad in komen lopen en welke route we door de stad afleggen. ( foto's volgen nog)

Dat was erg leuk om te doen. Gisteren zijn we allemaal naar Saint-Jean-Pied-de-Port gereisd met de bus en hebben gisteravond het plaatsje bekeken en ook het overnachting adres waar ik vorige week had geslapen alsmede de route die Sander en ik vanmorgen( donderdag) zouden lopen. De zon scheen, we hebben met elkaar over de muur gelopen met het uitzicht op de Pyreneeën.

De Spaanse poort             Die kant op.......

Vanochtend vroeg opgestaan en ontbeten.  Daarna zijn we met zijn vieren naar de Spaanse poort van S.J.P.d.P gelopen, het startpunt van onze route en zijn door onze dames uitgezwaaid om 7.45u. We mochten de weg over de Pyreneeën lopen.  Daar waren we erg blij mee want Sander wilde graag met mij over de Pyreneeën lopen. Dat is uiteraard de meest mooie én uitdagender route.  Waar we niet blij mee waren, was het weer. Er was voor vandaag veel bewolking en regen voorspeld. Terwijl het gisteren nog prachtig zonnig en helder weer was.

Op het moment van weggaan miezerde het, maar dat veranderde al snel in regen. De poncho's aan.

Wat jammer, geen enkel uitzicht      Grenspaal Navarra

Het was ook zwaar bewolkt, dus hoewel we over de Pyreneeën konden lopen,  hebben we er weinig van gezien. Ook op de punten die in ons route boek stonden als prachtig uitzicht punt konden we niets anders zien dan de dichte mist onder, en boven ons. Helaas. Het was ons niet gegund. We kregen zelfs een moment de hagelstenen om de oren!! 13 Juni!!

We waren aanvankelijk van plan om de route van vandaag in tweeën te delen omdat we dachten dat het voor Sander te zwaar zou zijn, maar dat bleek alles mee te vallen. Op het geplande overnachtingsadres hebben we warme chocolademelk gedronken en Sander gaf aan dat hij wel verder wilde lopen. Dat hebben wij toen gedaan en zijn doorgelopen naar Roncevalles, het eigenlijke eindpunt van de route. Ik vind het buitengewoon knap van Sander dat hij deze route met zoveel klimwerk zonder problemen heeft volbracht.

De route staat ook in het routeboek vermeld als een van de zwaarste categorie. Des te meer is het vreselijk jammer dat we wederom door de weersomstandigheden niets hebben meegekregen van de omgeving en de uitzichten. Onderweg hebben we onze lunch gebruikt op de grens van Spanje met de poncho over ons heen getrokken. Om 15.15u waren we al op ons overnachtingsadres.

Ons 1ste overnachtings adres was in een klooster

Een voormalig klooster,  wat meer dan 400 pelgrims kan onderbrengen. We waren om 15.15u. In de refogio ik denk dat het een oud klooster is met meer dan 400slaapplaatsen. Wij hebben bed 225 en 226.
Alle bedden hebben ook een kastje. Er is een wasserij met droger en centrifuge. De laatste kost 1euro om te gebruiken. De rest heb ik niet gevraagd. Was niet van toepassing. Ik heb al mijn natte spullen buiten gehangen aan de waslijn.  en vanaf 16.30u is het droog geworden en schijnt er een waterig zonnetje en er staat een beetje wind. De pelgrims komen nog steeds binnen. Het is inmiddels 18.00u. geworden  Vanavond goed gegeten met ....tig personen. Slapen doen we met 4 personen( 2x2 stapelbedden) in een nis..... Er zijn 19 nissen op onze zaal!! Privacy? ach......... alles heeft zijn charme. Morgen gaan we weer verder... de weersvoorspellingen zijn prima, zullen we dan eindelijk de zon te zien krijgen?

1. Willemijn van Drie:
    14 juni 2013
    Ja Gerard, hou goede moed.In Spanje schijnt de zon. Wat een geweldige prestatie van Sander, maar wat jammer van het weer. Ik hoop dat het weekje rust je goed gedaan heeft en wens jullie heel veel wandelplezier op de nog resterende kilometers.
  2. Jos:
    Hi Gerard en Sander,

Fijn Gerard, dat jouw zoon samen met jou de route afmaakt.
    Ik neem aan, dat de vacantie je goed heeft gedaan en de accu weer is opgeladen.
    Het lijkt me inderdaad leuk, met Sander verder te gaan en zo te horen "pakt hij het goed aan".
    Spanje is bijna in zicht, verheug je dus op de zon, die rijkelijk zal stralen. (daar krijg je dan vleugels van)
    Geniet van alle dingen om je heen.
    Het ga jullie goed!!!!

groetjes Jos
  3. Ma en Pa:
    14 juni 2013
    Hoi Gerard, daar zijn we weer. De laatste week alle reacties gevolgd en nu weer een reisverhaal van jou. Wat fijn dat het lopen Sander ook goed afgaat, hij moet natuurlijk een beetje loskomen in de spieren en zeker als je gelijk met zo'n berg als de Pyreneën begint. Waarom mag je nou niet genieten van die prachtige vergezichten daar door dat slechte weer, houd moed het wordt beter. Je geeft aan dat de zon in aantocht is. Ook wij hopen op een goede week nu we uitgaan met 50 ouderen KBO ers naar Odoorn in Drenthe. Ik probeer je reisverhalen nog wel te volgen maar of het dagelijks lukt is nog de vraag. Wij wensen jullie in ieder geval veel wandelplezier en vraag mij af of je in Pamplona het stieren rennen door de straten zal kunnen volgen. Afgelopen week was het daar ook noodweer. Geniet van alles en samen, veel kracht bij je laatste lange kilometers naar het einddoel.
    Groeten van Ineke en Koos
  4. Annie v K-V:
    14 juni 2013
    hallo Gerard fijn dat jullie gezellige dagen hadden met paula en Sander en vriendin,en nu weer gewoon doorgaan.
    ik ga ook gewoon door met volgen en lezen en wens je succes met de verdere pelgrimsroute
    en Paula zie ik wel weer als ze thuis is
    doei!!!!!!!!!!!!!!!!gr Annie v.K-V
  5. Bertus:
    14 juni 2013
    Hoi Gerard en Sander,ik ben ook weer in de lucht terug van weggeweest.Je had met de temperatuur van ons daar ook niet te vreden geweest,met de helft was het goed te doen daar.Wij volgen je weer verder op je barre tocht maar je hebt gezelschap en een moteor die een beedje aan je trekt als het moeilijk word.Dat jou zoon wat gemakkelijker de berg oploopt komt vermoedelijk omdat kij wat jonger is maar jij bent ondertuussen veel beter getraind,veel sterkte samen de komende dagen en ik hoor je weer Gr.van ons
  6. Chantal:
    14 juni 2013
    Wat leuk om weer een reisverslagje te lezen. Ik begon ze al te missen!

Ik hoop voor jullie dat het weer vanaf nu alleen maar beter wordt!
    Veel succes en plezier.
  7. Maaike en jan:
    14 juni 2013
    Hallo Gerard en Sander, gelukkig weer een verslag en levensteken. We hoorden hier dat Pamplona onder water stond, maar daarvan hebben jullie blijkbaar niets meegekregen. De weersvoorspellingen voor komende week zijn ook nogal nat vrees ik. Het maakt het allemaal extra dapper van jullie, maar natuurlijk gun ik je wat zon.
    Gedeelde smart is halve smart;extra hulde ook voor Sander.
    Groeten uit Gouda van Maaike en Jan.
  8. Lysandra Wiersma:
    14 juni 2013
    Hoi Gerard, ik ben blij dat je hebt genoten van je 'vrije' dagen, maar ik ben ook blij dat je weer over je belevenissen schrijft. Het is lezen van je stukjes is blijkbaar verslavend!
    Zelf ga ik weer in augustus lopen. Ditmaal met mijn oudste dochter Eline (38 jaar, leraar Engels). Een en ander met toestemming van mijn zus Sylvia, die voorlopig niet verder kan met onze pelgrimage. Ik hoop dat de tocht jou en je zoon veel goeds zal brengen. Groeten, Lysan
  9. Yvonne:
    14 juni 2013
    ook ik was blij verrast dat er weer een reisverslag was! fijn dat jullie een leuke week met elkaar gehad hebben.
    Welkom in Spanje, het laatste land dat je aandoet deze pelgrimstocht, dus je schiet echt al een heel eind op !!!
    Geniet van deze dagen met Sander , en doe hem ook zeker de groetjes van mij
    Yvonne
  10. Frans:
    15 juni 2013
    Klasse Sander! Proficiat.
    Jammer dat het weer niet mee zat. Hou vol. Veel plezier