Dag 63.....Naar Zubiri..... 22km..... totaal 1601km.gelopen

14 juni 2013 - Zubiri, Spanje

Vanochtend om  06.00u kwam er muziek uit de luidsprekers bij wijze van wekker en waren er al vele pelgrims bezig hun spullen in de rugzak te pakken hetgeen met veel lawaai en plastic geluiden gepaard ging.

Sander en ik hadden afgesproken om 6.45u. op te staan, dan onze spullen in te pakken en te vertrekken. In de eerste plaats waar we door zouden komen,  Burguete, op 3km, zouden we ons ontbijt kopen want hier was geen ontbijt ingepland.

Uiteindelijk vertrokken we exact volgens plan om 7.15u. Van de 68 slapers op onze kamer bleven er toen nog 2 achter. De rest was al vertrokken. Ik stapte in mijn natte schoenen van gisteren, want die waren vanochtend nog niet helemaal droog. De schoenen van Sander waren al wél droog.

In de schoenen opslag (je moet in alle overnachtingsadressen de schoenen bij de ingang achter laten) was geen enkele vorm van verwarming.  Echter dat ontbijt kopen na 3km. viel erg tegen, dus hebben  we onderweg het brood wat nog in onze rugzak zat van gisteren maar opgepeuzeld.

Hoewel we vandaag maar een hoogteverschil van ca. 500 mtr. moesten overbruggen, was de route behoorlijk zwaar. Volgens het routeboek net zo zwaar als gisteren, maar wij beiden vonden deze misschien nog wel zwaarder omdat er diverse zeer steile klimmingen en afdalingen in zaten,  terwijl het gisteren meer geleidelijker ging, ondanks dat gisteren het hoogteverschil ca. 1400mtr. bedroeg.

Toen de plaats Biscarreta in zicht kwam, zagen wij de weg na de plaats al de hoogte in verdwijnen, zoals in het routeboek aangegeven.

We hebben geprobeerd om dat op foto vast te leggen.

14 juni (1)    14 juni (3) Toen we .71......minuten later na de plaats boven op dat weggetje stonden,  heeft Sander opnieuw een foto gemaakt van mij in de richting van de vorige foto.

Later, vlak voor Zubiri was er wéér een zeer steile afdaling op een steenpad wat eveneens niet makkelijk was. Ik heb mijn beide stokken kees en els de hele dag hard nodig gehad en ook Sander was blij dat hij 2 stokken had aangeschaft.

Onderweg kwamen we diverse malen water oversteek plaatsen tegen die op verschillende manieren genomen konden worden. Sander had hier

Sander trekt gewoon de schoenen uit... besloten om zijn sokken en schoenen uit te doen en zijn broekspijpen omhoog te halen,  terwijl ik er voor gekozen had om over de betonpalen te lopen en over de takken te stappen, wat nog niet zo eenvoudig bleek met de rugzak op je rug. Het ging gelukkig allemaal goed.
We waren om 13.15u bij het overnachtingsadres wat Sander gisteren in zijn beste Spaans had besproken. We slapen met 14 pelgrims op 7 stapelbedden in een kamer. Vanavond hebben wij ook hier het diner. er zijn zelfs 2 sessies.

Ik heb al een paar mensen gezien die gisteren ook in ons slaapadres waren, waaronder een echtpaar uit Italië die gisteravond bij ons aan tafel zaten. Hier is echter weinig mee te communiceren. De vrouw spreekt een enkel woord Engels, de man alleen Italiaans. Ook de man die vannacht naast mij sliep (uit Sicilië) en al om 7.00u vertrokken was, kwam hier om15.00u. binnen stappen.

Het weer was vandaag heel behoorlijk. Vanochtend half bewolkt met nu en dan een zonnetje (in de verte boven de bergen donkere wolken) en vanmiddag werd het zelfs lekker warm weer. We waren toen gelukkig klaar met lopen. Morgen lopen we naar Pamplona ca.20km. een gemakkelijk te lopen route. We weten inmiddels ook al hoe de route door de stad loopt, want dat hebben wij vorige week gezien toen we er waren.

Morgen kan ik ook in Pamplona een nieuwe Spaanse sim kaart aanschaffen zodat ik weer Internet heb en mijn Endomondo het ook weer zal doen. Want sinds ik in Spanje loop, werkt mijn Orange Sim niet meer en ben ik niet meer te volgen. Dus mensen: vanaf zondag kunnen jullie mij weer volgen. Ook kunnen dan weer foto's worden doorgestuurd met Internet.

1. Wim en Eygje:
    15 juni 2013
    Hoi Gerard, leuk dat we je tocht weer kunnen volgen, we misten je verhaal. Gezellig om zo met je zoon te kunnen lopen en we hopen dat nu de zon ook goed door zal breken.Succes!
    hartelijke groeten
    Wim en Eygje
  2. Else en kees:
    15 juni 2013
    Ha Gerard en Sander. Een tijdje hebben we het verhaal gemist. En ik vind het leuke foto's Vooral degene dat jij of Sander van het pad moeten afwijken vanwege de beek. Ook de andere foto met de hele donkere lucht. Het geeft aan de problemen die je op je tocht tegenkomt. Herkenbaar voor mij. Je bent nu in Spanje. Geniet van het land en de mensen die je ontmoet. Later komt het grote genieten. Groet Else en Kees
  3. Frank en Elizabeth:
    15 juni 2013
    Hoi Gerard en Sander, de dames zijn weer veilig thuis gebracht dus jullie kunnen met een gerust hart verder lopen. Fijn dat je eindelijk eens goed weer hebt. Hopelijk blijft dat de komende 700 km zo, je hebt al regen genoeg gehad. Succes verder!
    Groetjes, Elizabeth & Frank.
  4. Anny Balk.:
    22 juni 2013
    Gerard wat een regen wij 48 mensen van de KBO hebben een zonnige week gehad in Odoorn ook wat regen, loop nog even door en de groeten van Anny Balk.