Dag 70 Van Najera naar Redecilla del Camino.... 33 km... totaal. ...1786 km.

21 juni 2013 - Redecilla del Camino, Spanje

Weer een mijlpaal: 70 DAGEN!

Vandaag was mijn route eigenlijk naar Santo Domingo de la Calzada 21 km. Om 6.00u. was het weer raak vanochtend. Een herrie van jewelste, gelijk alle lichten aan en iedereen in de benen en rommelen met de rugzak en geritsel van plastic. Ik ben er ook maar gelijk uitgegaan.

Heeft geen enkele zin om te blijven liggen.

Gewassen,  ontbeten, rugzak ingepakt, endomondo aan (kan die vast gaan zoeken naar satellieten) afgerekend, schoenen aan en weg. Overigens het  was vanmorgen best even schrikken….. want er staan daar beneden in de hal….. 90 paar schoenen!! Je denkt dan…. Ik heb ze daar neergezet…… vervolgens zie je ze daar dan niet meer staan, ik kan vertellen dat er dan toch iets speciaals door je hoofd gaat!!

Men had ze op een andere plaats gezet, wat was ik blij ze weer te zien.

Het was 06.35u. geworden.
Al gelijk omhoog de stad uit. Het was nu en dan slecht aangegeven in de stad. Op een gegeven moment wil ik rechtdoor een stijgend grindpad in. Hoor ik ineens roepen; "Signor,  Signor!"

Ik kijk om,  staat er een vrouw in de voordeur van haar huis, die wijst dat ik de weg moet volgen, schuin omhoog. Ik: "Gratias, Gratias".
Het lopen gaat voornamelijk tussen graanvelden met mooie landwegen. Soms ook wijnvelden. (van die wilde, ongeleide). Dit is het gebied van de Rioja, bekend om zijn bijzondere wijn. Morgen meer hierover.

Steeds maar stijgen,  weliswaar niet erg stijl,  maar toch nog een dikke 200 mtr. met regelmatig prachtige vergezichten.

Ook hier weer  Eindeloze wegen , maar nooit alleen  Overal pelgrims
Toen ik vertrok,  miezerde het. Aanvankelijk liep ik alleen met Kees én mijn plu, maar naarmate het klimmen steeds steiler werd,  heb ik de plu weggedaan en ook Els erbij ingezet.

Nog vele kilometers te gaan

Soms miezerde het wat harder, soms wat zachter.

Ik stapte echter stevig door, en om  10.30u. was ik al in Santo Domingo de la Calzada.

Ik besloot hier eerst eens een lekker bakje chocolademelk te drinken in de plaatselijke kroeg en een pauze in te lassen. Ondertussen mailde ik Paula via Wi-Fi de foto's die ik vanochtend al had gemaakt.

In deze plaats had Paula op internet ook een sportzaak gevonden.( ivm de gesp) Na wat heen en weer sms-en, kreeg ik het juiste adres door en ging ik daar naar toe, na de choco. Helaas, ook hier konden ze me niet helpen. Sander had gisteren reeds een goede sluiting in Amsterdam gekocht en zou hem nu vandaag verzenden.

Omdat het nog zo vroeg was, besloot ik verder te lopen. Voor de refugio stonden toen al pelgrims te wachten, want hij ging pas om 11.30 u. open.  Na enige tijd lopen en klimmen, keek ik achterom en zag ik de stad in de diepte liggen.

Uitzicht op de stad Santo Domingo de la Calzada    De Jakobsschelp op de pijlers

Als ik op een gegeven moment op mijn route pad langs de snelweg loop,  zie ik dat ook voor de automobilisten de weg naar Santiago met schelpen staat aangegeven. Zie foto op de viaduct pijlers. Om 13.35u. was ik in de gemeentelijke refugio.

Er kunnen hier 40 pelgrims slapen op stapelbedden in 3 kamers. Er is ook een kleine keuken maar geen eten. Ook geen ontbijt morgen. Er is hier een levensmiddelen winkel,  dus die zal ik straks met een bezoek vereren. Ook is er een restaurant,  dus er is weinig keus hier. Gisteren heb ik trouwens uitstekend gegeten. Een 3 gangen pelgrims menu in een van de plaatselijke restaurants, inclusief fles wijn (zonder etiket) voor €9, 00.
Ik was vanmiddag de 3e pelgrim die hier arriveerde,  inmiddels  zijn het er nu (16.00 u) meer dan 20. Het zullen  er uiteindelijk 21 worden vandaag.

Vanavond belde mijn zoon Peter mij op. Hij woont met z'n gezin in India en komt morgen in Ned. aan, voor enige weken. Natuurlijk hopen we elkaar nog te treffen voordat ze weer retour gaan, "stappie an" dan maar. Grapje hoor. Maar het gaat vast en zeker lukken.

Vanavond lekker gegeten, kippensoep, vlees én patat maar ook iets van groente, wat ik nog niet eerder op mijn bord had gezien. Normaliter is het alleen vlees én patat, nu zat er ook iets van een paprikagerecht bij en lekkere chocomousse met slagroom toe. En niet te vergeten..... een fles wijn natuurlijk. Mmmm even genoten.
Morgen wil ik naar Belorado lopen ca.34km.

1. Bertus:
    21 juni 2013
    Leuk weer wat van je te horen Gerard,dat komt niet door jou ik had vergeten mij overnieuw aan te melden dat liep nu via Els.Maar ik heb toch wel wat gemist daar zal ik me morgen in verdiepen.Een fijne loopdag morgen met wat mooi weer,
    Gr. van ons.
  2. Lenie van Gorkum:
    22 juni 2013
    Wat ben je al ver en ... ondanks de motregen toch veel beter dan het weer dat je in Frankrijk had. En een geluk dat je niet de wild kolkende buiten hun oevers getreden rivieren hebt van elders in Noord-Spanje.
    Was het niet benauwd, zo met 90 man in één vertrek?Dat van die schoenen herken ik van de berghutten. Zet een opvallend teken op je schoenen, want verplaatst worden ze steeds weer door later aangekomen pelgrims.
    Goede tocht morgen!
    Lenie van Gorkum
  3. Willemijn van Drie:
    22 juni 2013
    Hoi Gerard, nog even en je bent een echte wijndrinker geworden.Niets mis mee hoor, een lekker wijntje op zijn tijd, maar het zal vreemd zijn om jou wijn te zien drinken....Je bent van die kleine glaasjes gewend.Voor vandaag wens ik je mooi wandelweer en een mooie route. Veel plezier.
  4. Ria de boer:
    22 juni 2013
    hallo Gerard hier even een berichtje van ons.
    ik heb gister en van daag al je reisverslagen gelezen tijdens onze vakantie,het lijkt wel een spannend boek je wilt steeds verder lezen.
    wij hebben erg veel bewondering voor jou ,dat je het nog steeds vol houdt ondanks slecht weer en val partijen.we wensen jou heel veel plezier met het laatste stuk ,geniet en doe voorzichtig.
    groetjes van Leo en Ria
  5. Frans:
    Ha broer,
    Je gaf gisteren aan naar Belorado te lopen, maar daar ben je vanochtend al doorgekomen (ik dacht na circa 10 kilometer). Je hebt je routeboek duas ingelopen, want ik zie je nu door Villafranca en dat is toch echt verder. Op de kaart van Endomondo is Santiago de Compostella al te zien. Het is nog even, maar dan heb je wel wat. Hoop dat het weer je goed gezind is. Veel succes, Frans
  6. Ruud:
    Hoi Gerard,

ik lees nog steeds elke dag met veel plezier je verhalen. Ik hoop voor je dat je nu eindelijk eens mooi krijgt zodat je het laatste stuk in de zon kan lopen. Dat maakt alles nog veel leuker.

Succes
    Ruud
  7. Paul Happel:
    Dag Gerard,
    Voor jou was het je zeventigste dag en voor mij morgen mijn tachtigste jaar ook leuk natuurlijk.De cijfers op mijn computer doen het niet meer,daarom moet ik ze voluit schrijven.Hier in Voorschoten is het intussen veel koeler.Youp schreef een leuk stukje over de z.g. hitte van j.l. woensdag en hoe dat werd aangekondigd in de media.Loop maar lekker door Gerard,wij denken aan je.Groet van Paul.
  8. Maaike en jan:
    23 juni 2013
    Hallo maar weer, we zijn enorm onder de indruk. Zeventig dagen! Het is een medaille waard. De wolken op de fotoos zijn nog een beetje angstaanjagend, maar de omgeving lijkt ons schitterend. Te veel warmte moet je ook weer niet hebben met zo een tocht.
    Verrassend vind ik de verhalen over de refugioos. Volgens mij is het een hele industrie aan het worden met al die pelgrims.
    Groeten, Jan en Maaike.