Dag 71 naar San Juan de Ortega 37 km......totaal....1823 km gelopen

22 juni 2013 - San Juan De Ortega, Spanje

Vroeg vertrokken ( 6.28 uur )vanwege de lange afstand vandaag. Ontbijt van eigen voorraad. Ik ben als eerste vanochtend aan de route begonnen. Er zijn wel pelgrims voor mij de deur uit gegaan maar die gingen eerst ontbijten in de plaatselijke restaurant.

Er zat erg veel klimwerk in de route. Het begon met dalen, dat gebeurt niet vaak. Maar direct daarna stijgen we  weer. Ik liep dus helemaal in mijn eentje ( zie foto) en kwam ook geen enkele pelgrim achterop omdat de volgende refugio in Belorado was.Zonsopkomst     Ik loop alleen

De zon komt over de bergen achter mij en ik maak er een foto van. Het landschap is erg glooiend en geeft mooie vergezichten. Ik heb gisteren de Rioja streek verlaten en kom nu Castilië. Dat betekent veel meer groene bebossing, de glooiende dalen en bergen zijn verdwenen.

Na ongeveer een uur kreeg ik de eerste pelgrims in het vizier.

Ik was  8.30uur in Belorado na precies 2 uur lopen. Ik heb nog even de kerk aan de binnenkant bekeken en foto gemaakt en ben toen verder gelopen de pelgrims achterna die híer vanochtend waren vertrokken.

Kerkje onderweg

Het was flink klimmen naar het plaatsje Vilambistia, lag weer 100 mtr hoger.

Hier heb ik uitgebreid koffie gedronken en een broodje gegeten. Daarna verder omhoog geklommen soms over erg smalle paden soms over wat breder via dit dorp stijl omhoog naar de Alto de la Pedraja, ligt op 1150 meter hoogte ( weer bijna 300 meter omhoog). Kees  en Els heb ik heel hard nodig gehad vandaag, wat me een blaar in mijn hand opleverde.

Het was prachtig mooi weer vandaag eigenlijk te warm om zoveel te klimmen, 24 gr.
Nadat ik de Pedraja over was, nog ‘n paar mooie foto's gemaakt van uitzichtpunten met verklarende panorama fotobord, ging ik  5km. over een pad, 200 mtr. naar beneden.Prachtige vergezichten    Nog meer....

Om 15.30 kom ik aan in San Juan de Ortega., waar het oudste klooster van de Camino zich bevindt. De refugio is een deel van het klooster! 3 slaapzalen met stapelbedden, in totaal zo´n 60. Het klooster is in 1160 na Chr. gesticht door, je raadt het al .. San Juan de Ortega. Hij ligt hier ook begraven in de kerk naast het klooster.

Ik ben niet erg onder de indruk van de refugio, soms wordt je met open armen ontvangen met allerelei luxe, vandaag is het weer pet!

SPARTAANS zelfs, geen warm water, geen wi-fi (oké-oké).

De Refugio in San Juan de Ortega       Andere zijde van de Refugio

Ook in het plaatselijke restaurant geen wi-fi dus dat wordt vandaag weer 10 sms'jes naar Paula waar zij dan een verslag van kan creëren. Anders stuur ik haar de laatste weken, bijna een compleet verslag, een stuk makkelijker om te verwerken. Maar vandaag: helaas...

Vanmorgen ontdekte ik al dat ik niet erg veel geld meer bij me had, maar ik ben de hele dag geen pinautomaat tegen gekomen en ook hier kan ik nergens pinnen. Ook bij de bar/restaurant alleen contant betalen!

Aangezien ik nog maar enkele munten had kon ik wel de refugio nog nét betalen. Toen ging er een lampje bij me branden: mijn geheime vakje…. YES YES! Euro’tjes genoeg om te eten én om morgen mee naar Burgos te kunnen lopen.

Ik heb net gedoucht, kou was eraf ( kan je toch mooi blij mee zijn)maar ik had ook willen wassen en in de wastafels is ook alleen écht koud water, morgen maar in Burgos.

Ik heb het koud en heb me goed aangekleed, ik ga in de zon zitten, mijn telefoon zit binnen aan de stroom.Moet gewoon doorgaan.

Inmiddels( 20 uur) gegeten, Spaanse hap….. sla met gemalen vleesgerecht en een bladerdeeg hap.( heeft natuurlijk een goede spaanse naam! wie weet het?)

Tijdens het eten zaten 2 duitse dames bij me aan tafel en die wisten te vertellen dat ze 2 dagen geleden ( ze hadden een foto) Albert hadden ontmoet. De Albert die mij uit het raam hielp ontsnappen en waarmee in ik al in Givet in Belgie had geslapen. Hé leuk, denk ik dan.

Maar.....Hoe kan dat…? Denk ikdaarna. Ik heb ondertussen al 17 vakantie dagen opgenomen en nu treffen we elkaar eerdaags weer. “Heeft hij een beetje lopen Flierefluiten?”( hi-hi-hi) Leuk om hem weer te ontmoeten.

Endomondo is 'n beetje “gek” vandaag.

Ik heb 37 km.gelopen, en hij beweert dat het er ruim 41  zijn.
De eerste km. heb ik volgens endomondo  in 3 minuten gelopen dat is een snelheid van 20 km. Per uur! ! ik ben wél snel, maar…… niet zó snel!

Morgen loop ik naar Burgos 29 km te gaan van de categorie:  één schoen!

Staat voor eenvoudig! U raadt het al, je hebt ook 2 schoenen, middelmatig en de 3 schoenen ... dat betekent dat je er errruuuugg moe van kan worden. Leuk om van tevoren een indicatie te hebben.

De foto's konden niet verzonden worden ivm geen verbinding met internet, morgen misschien.

1. Albert Manschot:
    22 juni 2013
    Wat een geweldige prestatie. De moed niet verliezen hoor !!!!

En dat het genieten van de natuur en bezienswaardigheden en daarbij ook nog de diverse ontmoetingen. Wat een ervaring !
  2. Margriet en Fred Boonacker:
    22 juni 2013
    Hoi vriend, Gelukkig heb je niet het record snelwandelen willen aanvallen, toen we rond twaalf uur op endomondo keken had je er volgens dat systeem al 35 km opzitten. We waren hoogst verbaasd en begrepen deze prestatiedrang niet echt. Nu we je verslag lezen bleek dat tempo ook nooit mogelijk te zijn geweest met al die hoogte verschillen. Een blaar in je hand is niet fijn maar wel te verkiezen boven een blaar op je voet denken wij. Goede wandeling morgen. Fred en Matgriet,
  3. Else en kees:
    Ha Gerard.
    Geniet van Burgos een prachtige stad met een heel mooie kathedraal en een leuke markt. Ik heb daar twee dagen van genoten en toen weer verder gegaan. Veel succes.
    Else en Kees.
  4. Frans:
    23 juni 2013
    Ik zou denken aan een Taco of een Tortilla, maar dat zijn mexicaanse gerechten.
    Ook al is het morgen maar één schoen, ik zou toch maar twee schoenen aanhouden anders heb je daar ook blaren. Van wie had je trouwens de blaar, van Kees of van Els? Anders toch maar even aan partnerruil doen. (kees links en Els rechts)
    Fijn dat je mooi weer had. Hoop dat je dat tot het einde nu zo houdt.
    Groeten en veel succes.
    Frans
  5. Willemijn van Drie:
    23 juni 2013
    Tja Gerard, als die refugio zich ook in een klooster uit 1160 bevindt, dan kun je ook verwachten dat er weinig luxe voorzieningen zijn.(grapje) In die tijd hadden de monniken een spartaans bestaan. Vandaag dan maar weer met goede moed verder en de hoop op een wat meer luxer onderkomen.
    Een lekkere warme douche is toch wel het minste dat een mens nodig heeft om zich weer goed te voelen. Fijne dag gewenst vandaag en een mooie tocht.
  6. Zusje:
    23 juni 2013
    Hè liefie, wat ga je toch als een speer, mijn tip zou zijn te genieten van die mooie stad Burgos en een rustdagje in te bouwen, een kathedraal zó imposant! om nooit te vergeten! Wat betreft je maaltijd, is ook niet alles hoor na zo'n zware inspannende dag. De koolhydraten haalde je dit keer uit het deegflapje, de zg. empanada (soort pasteitje van brood- of bladerdeeg) met hartige vulling. Of het was de empanadilla (kleiner soort) vaak als tapas geserveerd. Je kachel moet natuurlijk wel blijven branden hè, af en toe een lekker broodje bij de panaderia kan dus geen kwaad. Saludos cordiales de tu hermana.
  7. Ton V.:
    Hoi Gerard,
    Ik ben weer thuis. Heb vorige week in Alkmaar 4 x 25 km gelopen. Bij thuiskomst, na het uitpakken, opruimen enz. de mail van jou gelezen. Ik was heel benieuwd hoe het je de achterliggende dagen was vergaan. Gelukkig goede berichten. Al was het douchewater wel eens koud, ritselde de collega's 's morgensvroeg wel erg luidruchtig met hun plastic zakken en poncho's en is de gesp nog niet hersteld. De foto's zijn geweldig. Ze geven een reusachtig goed beeld van de omgeving waar je bent. Ik had van de week wel willen ruilen. Hoewel Noord-Holland in de regio Alkmaar ook heel mooi is en zeer zeker het duinreservaat, kan het toch niet tippen aan de beleving van jouw pelgrimspad in Noord-Spanje. Krijg je bij zo'n routepaaltje met de droge schoenen in de ochtenduren niet allerlei denkbeelden / fantasieën over het verhaal dat hier achter kan zitten? Kom je onderweg regelmatig in gesprek met andere pelgrims? Of lopen die niet snel genoeg? Zou hun verhaal voor jou ook nog van betekenis kunnen zijn? Heb je, of Paula, al een uitgever gevonden voor de vele recepten en menu's die je in de voorbije dagen heb gegeten en beschreven? Zou een leuk boek kunnen worden. O ja, niet alleen bij jou kan het regen. De derde wandeldag heb ik één regenbui gehad. Het is nog geen vijf minuten droog geweest. De volgende dag waren de eerste ochtenduren droog, maar na een paar uur stortte het van de lucht. De binnenkomst in Alkmaar was een groot stortbad. Maar ik had wel warm water om te douchen en op de verwarming kon alles drogen. Ik hoop dat jij de meeste buien hebt gehad en dat de temperaturend draaglijk blijven. Ik wens je een goede voortzetti8ng en inspiratie voor en van je voettocht. Toi-toi van Ton.