Dag 76 ..Naar Terradillos De Templarios.... 27km...... totaal 1965 km.

27 juni 2013 - Terradillos De Los Templarios, Spanje

We ( René, Paul en ikke) hadden gisteravond afgesproken om vanmorgen om 6.30u. te vertrekken in verband met de opgegeven zonnige dag en de lange etappe van 17km. aan het begin van de route zonder enige onderbreking  van dorp of wat dan ook en het volledig ontbreken van schaduw. We wilden de warmte voor zijn.

Ik sliep op een 8 persoons kamer met een Italiaanse man en een jong meisje uit Denemarken.

René en Paul hadden samen een 2 persoons kamer geboekt. Toen ik mijn supermarché ontbijt op had en ik wilde vertrekken kwam net René de keuken binnen.  Paul was nog bezig op te staan.

Zij moesten toen nog ontbijten. Ik heb hem gedag gezegd en ben vertrokken. Het was precies 6.30u.

Vanwege de weersverwachting had ik alleen mijn korte mouwen shirt aan en mijn (korte) loopbroek met afgeritste pijpen. Echter het was maar 7gr. en er stond een fikse wind. Ik had het koud en besloot om flink door te stappen  om zodoende toch warm te worden.

De stad uitlopende, kom ik langs het klooster van San Zoilo met een buitengewone buitenmuur. Ik maak hiervan mijn eerste foto.

Het klooster van San Zoilo

Kort daarop kom ik op het pad dat mij 17km. tussen eindeloze akkers leidt met alleen de horizon en zonder enige schaduw. Na een uur kijk ik op mijn endomondo om te zien wat ik heb afgelegd, en dat blijkt 0 km  te zijn. Toen ik vertrok was hij nog steeds bezig satellieten te zoeken,  maar kennelijk is dat niet gelukt en heeft hij het maar opgegeven. Nogmaals aangezet en gewacht totdat de satellieten gevonden waren.

Tijdens het lopen op dit pad probeer ik met een paar foto's de enorme weidsheid,  eenzaamheid  en eentonigheid vast te leggen. Ik loop vandaag zonder Kees en Els. Zij hebben een vrije dag en ik draag ze nu op mijn rug.

Zij hebben mij de laatste dagen flink ondersteund.

Eindeloze vergezichten.. (1)     Eindeloze vergezichten.. (2)

Ik haal diverse pelgrims in. Op een gegeven moment zie ik in de verte een pelgrim lopen met een bekend vlaggetje aan zijn rugzak. Als ik dichterbij kom, blijkt het inderdaad hetzelfde vlaggetje te zijn als ik zelf aan mijn rugzak heb zitten: van het Nederlands Genootschap van St. Jacob. Het is dus een Nederlander. En ja hoor,  bij het passeren blijkt het Kees uit Mijdrecht te zijn,  die eergisteren samen met de andere Nederlanders in Boadilla Del Camimo zat. We blijven een poosje samen lopen en kletsen wat.

Hij was vanochtend al om 06.00u. gaan lopen en verwacht 20 juli in Santiago te zijn.

Hij had trouwens ook bij mij in dezelfde refugio geslapen evenals  Esmeralda.  Zij hadden beiden echter een eenpersoons kamer geboekt. Maar afgezien daarvan, als je geen gezamenlijk diner en ontbijt hebt, is de kans niet zo groot dat je elkaar treft. Na enige tijd groeten we elkaar en ga ik weer in mijn eigen tempo lopen. Na 3 uur lopen is daar ineens het dorp Calzadilla De La Cueza. Het komt uit het niets.

50 mtr. terug was er nog niets te zien en nu is het er ineens.  Ik maak er een foto  van.  Het dorp Calzadilla De La Cueza.

Er is hier helemaal niets te beleven,  dus ik besluit om door te lopen naar mijn overnachtingsadres en daar mijn koffie en lunch pauze maar tegelijkertijd te nemen. Nadat ik het dorp uit ben gelopen,  gaat het toch nog omhoog. Een soort vals plat
Je ziet het niet direct,  maar voelt het wel in de benen en als je omkijkt,  kun je het ook heel goed zien.  Volgens mijn routeboek stijgen we toch bijna 100 mtr. Om 11.05u. kom ik er aan.

Het is inmiddels wel warmer geworden, maar de wind is nog niet afgenomen. Ik heb trouwens na Kees uit Mijdrecht, geen enkele lopende pelgrim meer gezien.  Wel ben ik door zeker 25 fietsende pelgrims of meer ingehaald,

vaak roepende:  Bon Camino!

De Refugio vandaag (1)      De Refugio vandaag (2)

Ik ben vandaag de eerste pelgrim die zich hier meld. Er is plaats voor 50 pelgrims. Na het douchen haal ik in de bar brood en beleg en nuttig ik mijn lunch in een soort van huiskamer. De refugio heeft in de bar een klein verkooppunt van de dagelijkse levensmiddelen,  want verder in het dorp is er helemaal niets te kopen.  Na de lunch begin ik mijn verslag in de tuin onder de bomen in de schaduw te maken omdat ik anders niets op mijn scherm kan zien. Echter de wind is zo koud en hard,  dat ik al vlug besluit om het maar binnen te doen.  Net als ik opsta om naar binnen te gaan,  komen René en Paul eraan lopen.

Het is dan 13.30u. !!  Vanavond kunnen we hier ook warm eten en morgenochtend ontbijten.

1. Charlotte:
    27 juni 2013
    Hoi Gerard,
    Inmiddels ben ik weer bijgelezen met je verhaal. Het blijft een avontuur. Het eind is in zicht, bijna 2000 km gelopen, dat zijn normaal afstanden voor een vliegtuig. Het respect voor je prestatie groeit opnieuw.
    Groet,
    Charlotte
  2. Frans:
    28 juni 2013
    Hoi broer. Toch heeft je Endomondo het wel gedaan. Ik heb de route diverse keren gevolgd vandaag en de weg gevolgd, die een heel lang links van de autoweg liep. Ook je kilometertijden, lagen allemaal rond (ik meen me te herinneren) de 10 minuten. Behoorlijk gelijkmatig allemaal.
    Zo zie je maar; je eigen tempo lopen is wat anders dan in groepsverband. Jammer dat het niet warmer was, maar troost je; ik heb vanmiddag en vanavond weer de verwarming aan gehad. Ik had geen zin om in een trui rond te gaan lopen, maar voor korte mouwen was het te koud.
    Hoop op beter loopweer. Wens je veel succes. Groeten, Frans
  3. Willemijn van Drie:
    28 juni 2013
    Ha Gerard, Frans heeft gelijk, het was inderdaad bitter koud gisteren en bij jou viel het dus ook tegen qua temperatuur. Ja de weergoden laten ons dit jaar flink in de steek. Maar voor jou was het wel goed dat het niet zo heet was op het vlakke land. Wat leuk dat je toch weer een paar maten hebt gevonden die je elke dag weer tegen komt. Ik vraag me af in welke taal een duitser, deen en nederlander communiseren. Zal wel engels zijn of duits misschien? Voor vandaag weer alle goeds gewenst en een dikke knuffel.