Dag 77 naar El Burgo Ranero .....32km. totaal..... 1997km.

28 juni 2013 - El Burgo Ranero, Spanje

Vanochtend samen met René en Paul ontbeten in het restaurant van de refugio. Daarna hebben wij afscheid genomen van elkaar want ik moet vandaag in Sahagun op 12km. van hier,  naar de Vodafone winkel om mijn Internet te laten upgraden.

Daarna wil ik doorlopen naar El Burgo Ramero, terwijl zij niet verder willen dan Bercianos (8km. minder).

Telefoon en email adressen uitgewisseld en ik heb ze uitgezwaaid om 07.00u. Zelf vertrok ik om 07.30u. omdat het ca. 2 uur lopen is en de winkels pas om 09.30u. open gaan. Misschien haal ik ze nog wel in. Toen ik om 07.30u. de refugio verliet, was er niemand meer. Iedereen was al weg. Sommigen al 2 uur.

Bij mijn vertrek  was het ca. 12gr. en de wind van gisteren was bijna geheel verdwenen. Het was schitterend wandelweer.

De weg naar El Burgo Ranero is 1 lang recht en saai pad langs een oude provinciale autoweg die niet meer in gebruik is, aangezien op 100mtr. van deze weg een nieuwe autosnelweg is aangelegd.
Er komt geen enkele auto meer overheen,  behalve (santiago) fietsers achter mij aan. Het is een wat glooiende weg. Ik heb er wat foto's van gemaakt waarop de stilte en eenzaamheid te zien is. Ik loop zelf midden op de weg. Mijn pad is eigenlijk links, maar dat is een soort gravel pad wat erg stuift en bovendien nemen de bomen (waarvan ik geen schaduw heb) het kleine beetje wind wat er is, van mij weg.

Ook nu weer eindeloze vergezichten, weinig begroeïng  Wederom een verlaten autowegPad langs de ongebruikte autoweg   De stad Sahagun

Als de stad Sahagun in zicht komt,  maak ik er een foto van. In de eerste de beste supermarkt die ik tegenkom,  doe ik wat boodschappen om mijn voorraad aan te vullen. Even daarna zie ik op een soort schoorsteen 3ooievaars nesten bewoond en wel ( midden in de stad) en maak er een foto van.

Ooeivaarsnesten

In de stad blijkt geen Vodafone winkel te zijn. Daarvoor moet ik naar Leon, maar dat duurt nog 2dagen en ik heb geen Internet meer!  Ik loop door naar de plaats Bercianos, waar René en Paul zouden overnachten vannacht. Vlak voor de plaats ( 2km.) is een prachtige picknick plaats en ik besluit om hier mijn lunch te gebruiken hoewel het pas 11.15u. is. Maar mijn volgende plaats is nog 10 km. lopen en dan is het al 14.00u. Dus dan maar een beetje vroege lunch. De temperatuur was inmiddels opgelopen tot 24C. Het was erg warm.

Mijn waterfles had ik al verschillende keren opnieuw gevuld. Geen probleem in Spanje,  want  in elke stad en vaak ook daarbuiten, zijn overal mogelijkheden om je waterfles te vullen.

Tijdens de lunch denk ik in deze warmte nog eens terug aan mijn regenachtige dagen in Frankrijk en de kou in België.  Wat geniet ik nu van deze warmte en van dit weer. Heerlijk!!

Na de lunch vervolg ik mijn weg naar mijn overnachtingsplaats. Als ik in  Bercianos aankom, zit daar op een terrasje Carla te lunchen. Ze roept en ik loop er heen. Zij is vanochtend gestart in San Nicolas. Ze heeft dus 4 km. minder gelopen dan ik op dat moment. Ze gaat naar dezelfde overnachtingsplaats als ik. We spreken af dat we elkaar daar vanmiddag verder spreken en ik loop door. Als ik in El Burgo Ranero aankom, kan ik de refugio niet vinden.

Wel 'n andere,  maar niet degene die ik met Carla had afgesproken. In mijn routeboek wordt alleen gesproken over een nieuwe refugio, maar er staat geen adres bij. Op een gegeven moment loop ik langs het terras van een restaurant. Er zitten 1 man en 1 vrouw aan een tafeltje. De vrouw vraagt mij of ik een refugio zoekt.
Ik beaam dat. Ze wijst naar de overkant. Ik probeer duidelijk te maken dat ik een bepaalde refugio, 'n nieuwe zoek,  maar dat ik geen adres heb maar wel een telefoonnummer. Ik geef haar mijn telefoon en vraag haar dat nummer te bellen en het adres te vragen. De man neemt het routeboek ( waar dat nummer instaat) uit mijn handen en somt haar cijfer voor cijfer het nummer op. Als hij daarmee klaar is,  schijnt hem ineens iets te binnen te schieten!!!

Hij loopt naar de overkant en doet de deur van de refugio open en ja hoor de telefoon gaat over! Hij wenkt mij en schrijft mij in, ik krijg een stempel in mijn credential. Hij is zélf notabene de vrijwilliger hier!

Het telefoonnummer zei hem echter (nog) niet zoveel.
Na de douchepartij doe ik mijn was. Dan komt ook Carla binnen. Het is erg warm. Ik neem aan de overkant een koud drankje en maak mijn verslag voor vandaag.

Vanavond lekker gegeten samen met Carla in het restaurant aan de overzijde.

Mijn plan is om morgen in één keer naar León te lopen, 39 km,( categorie 3 schoenen!) dan kom ik daar wel laat in de middag aan, maar kan dan mijn telefoon nog laten up graden ( winkels sluiten pas om 20 uur) en vervolgens blijf ik zondag in die  prachtige historische stad. Maandag loop ik dan weer verder.

Dan nog "maar"  304 km te gaan. Peanuts toch!!? Het aftellen is begonnen. Ik hoop op donderdag 11 juli in Santiago aan te komen. Alle volgers een heel fijn weekend gewenst met mooi weer natuurlijk, want in Nederland wil het nog niet echt zomeren heb ik begrepen.

1. Rob en nanny:
    Hallo Gerard
    Het is elke dag weer fijn om jouw verhalen te lezen.
    Ook elke dag stijgt de bewondering voor jouw prestatie.
    Nog even volhouden, dan kan je eind juli weer mee kaarten met ons.

Groeten Rob en Nanny
  2. Letty Vianen:
    Hallo Gerard,
    Nou, het mooie weer komt er in Nederland ook aan. Vanaf zondag wordt het boven de 20 graden. Heerlijk dat je nu kunt genieten van het mooie weer. Het is nu aftellen geblazen. Het is bijna niet te geloven dat je er al 2000 kilometer op hebt zitten. Geweldig. Je hebt ondertussen ''vaste'' vrienden. Heel veel succes de laatste weken en geniet ervan.
  3. Frans:
    28 juni 2013
    39 kilometer ? Je lijkt wel ....
    Succes jongen, ik weet dat je het kan.
    Zal wel voor je duimen dat niet om één of andere duistere reden de winkel dicht zou zijn. Met de pech die je al gehad hebt, zou dat best eens tot de mogelijkheden behoren. Maar verdienen doe je het dat alles open is en ik hoop nu voor een schappelijker prijsje dan voorheen. De foto's herken ik, pas geleden heb ik dezelfde weg nog gelopen, of was dat bij de Endomondo vanochtend / vanmiddag? De ooievaarsnesten, leuk zo midden in het dorp, had ik in ieder geval nog niet gezien. Heb vandaag m'n eerste rollator gekocht. Ik ben de laatste tijd nogal eens door de hoeven gezakt ehh, door mijn knieën geknakt, weet niet of ik hem al snel ga gebruiken, moet nog even die psychologische drempel over. De erkenning dat je niet meer alles kunt, is toch moeilijk om te accepteren, maar ja, om geregeld van het asfalt gehaald te worden is ook niet leuk. Zullen wel zien. In ieder geval heel veel toi, toi, toi, geniet er van en ook van je rustdag. Misschien weer een refugio met zwembad en mooi weer. Dat wens ik je ibn ieder geval toe.
    Hartelijke groet,
    je broertje.
  4. Willemijn van Drie:
    Hoi Gerard,
    39 km. maar liefst voor de boeg... Je begint op een paard te lijken dat de stal ruikt, die gaan ook steeds sneller lopen. Maar ja, als je nog 300 km. moet en een datum in je hoofd hebt, dan moet je wel natuurlijk. Heel veel succes gewenst morgen op je lange tocht en fijn wandelweer. Kus.
  5. Arnold Smits:
    29 juni 2013
    Kijk uit Gerard dat je met die hitte jezelf niet overloopt. In Mansilla de las Mulas is een goede refugio, heb daar ik in 1984 overnacht en de volgende dag pas gelopen naar Leon.
    Maar je gaat nog steeds als een speer!

Buen Camino.
    Arnold.
  6. Maarten:
    Hi pa,

Je bent intussen natuurlijk al halverwege de 39 km voor vandaag. Dat betekent ook dat je al onder de 300 k grens zit. Ongelooflijk wat gaat dat snel eigenlijk (vanaf de bank in ieder geval....). We zijn in elk geval blij te lezen dat je de laatste weken echt wel het plezier terug ziet in de verhalen. Mooi weer, mooie uitzichten, leuke wandelgenoten, etc. Te gek dat het zo goed gaat en leuk is!!!

Veel plezier nog!!! Succes met de laatste fase!

Maart en Mo
  7. Ton V.:
    Hoi Gerard,
    Hier staat het weekeinde voor de deur. Vermoedelijk gaat het nu zomer worden. Ik hoop dat echt zo is. Ik heb de Nijmeegse Vierdaagse in het verschiet. Jij, na vandaag, niet eens 300 km meer. Ten opzichte van datgene wat je hebt afgelegd de moeite niet waard om daar tegenaan te zuchten. Zet door. Je conditie is voldoende en gehard ben je in de strijd gedurende de voorbije maanden. De foto's geven een goede indruk van de verlatenheid van deze pelgrimstocht. Wens je succes met al datgene wat je onderneemt of moet trotseren. Toi-toi van Ton.
  8. Jan Rohde:
    Beste Camino,
    Langzaam maar zeker en met vaste tred, ( vol bewondering )passeer je de magische 2000 km grens van de St. jacobspel-
    grimage nog ( maar ) 300 km, het einde is bijna bereikt.
    Je mag wel stellen dat je door deze prestatie, de ontmoeting
    met jezelf hebt vernieuwd. Ook Paula verdient ons respect voor de begeleiding op je pelgrimage. Geniet nog maar met volle teugen van het mooie weer. Hartelijke groeten, Jan en Kitty Rohde.