Dag 78 naar Leon..... 40km..... totaal.....2037km.

29 juni 2013 - León, Spanje

Ik heb vandaag een lange route te gaan,  dus ik ga vroeg op pad, want ik heb weinig zin om vanmiddag in de warmte te lopen. Om 06.15u. trek ik de deur achter mij dicht. Het is zeer stil buiten en de zon begint net op te komen. Ik probeer het op foto vast te leggen.

Zonsopkomst 6.27  uur    Zonsopkomst 6.27  uur

Er lopen slechts enkele pelgrims voor me zo blijkt. Vanochtend heb ik nog niet ontbeten want het restaurant tegenover de refugio ging pas om 07.00u. open.

De weg die ik loop is ook vandaag weer 'n  lange eentonige saaie weg. Er is hier totaal geen verkeer en er is geen enkele variatie in het landschap. Na een uur zie ik plotseling een bekend vlaggetje in de verte aan een rugzak hangen.

En ja hoor,  als ik de pelgrim inhaal, blijkt het Kees weer te zijn. Hij is vanochtend al om 06.00u. vertrokken en loopt vandaag naar Mansilla De Las Mulas ca. 19km. Morgen loopt hij dan door naar Leon. We lopen een tijdje samen op en dan ga ik mijn eigen tempo weer lopen en wens hem een fijne dag toe. Als ik na 13 km. Reliegos binnenloop, ga ik in het eerste restaurant dat ik tegenkom, ontbijten. Daarna vervolg ik mijn weg naar Mansilla De Las Mulas. Het is nu 09.00u. De temperatuur is inmiddels opgelopen van 14gr. toen ik vertrok, tot 21gr.nú!

Het is maar 6 km. naar het kleine plaatsje en ik verlaat het over de eeuwenoude stenen brug over de Edla. De brug is een foto waard.

De eeuwenoude stenen brug over de Edla

Als ik een uurtje verder loop,  zie ik nog een bekende pelgrim in de verte lopen. En ja hoor, als ik dichterbij kom,  blijkt het Esmeralda te zijn. We lopen een km. of wat samen en besluiten om gezamenlijk onze lunch te gebruiken in de plaats Puente De Villarente. Zij loopt vandaag eveneens naar Leon, maar is gestart waar ik mijn ontbijt genuttigd had. Dat scheelt dus 13 km.

Na de lunch neem ik afscheid van haar omdat ik op tijd in Leon wil zijn want ik moet naar de Vodafone winkel om mijn telefoon te laten upgraden voor Internet.

We spreken af in de gemeente refugio. Ik loop het laatste desolate stuk van 13 km. naar Leon. Echter, er zit nog een addertje onder het gras. Na 35km. gelopen te hebben,  ligt er nog een klein colletje in het verschiet. "De Alto del Portilo".

De Alto del Portilo

Hij gaat maar 100 mtr. omhoog, maar is wel zó stijl, dat de fietsers er niet tegenop kunnen fietsen en allemaal afstappen om er naast te lopen. Ik maak er nog een foto van. Ikzelf haal Kees en Els weer tevoorschijn die vandaag de hele dag weer in mijn rugzak hebben gezeten. Nog even er tegen aan met zijn 3-en!

De temperatuur is inmiddels opgelopen tot 26 gr. Het gaat moeizaam omhoog. Als ik in Leon aankom,  zie ik ook hier weer een aantal ooievaars nesten in een klokkentoren zitten.

Daar ligt de stad León       Ooievaarsnesten

Vervolgens kan ik de gemeentelijke refugio niet vinden en wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Na bijna 40 minuten te  hebben rond gezworven,  vraag ik het aan een agent. "Gesloten"!  Maakt hij mij duidelijk.

Uiteindelijk kom ik bij het klooster van de zusters van Santa Maria in het Benedictijner klooster in het centrum van Leon terecht. Het  is dan inmiddels al 14.45u. geworden. Afgescheiden kamers (zelfs verschillende verdiepingen) voor mannen en vrouwen. Ik mag geen 2e nacht blijven om morgen de stad te kunnen bekijken wat ik van plan was te doen. Als ik na het douchen en nat bezwete kleren van vandaag gewassen heb en te drogen gehangen heb, ga ik op zoek naar de Vodafone winkel. Daar aankomende blijkt dat hij op zaterdag al om 13.30u. is gesloten. Pech dus!! Morgen ga ik op zoek naar een goedkoop ander onderdak en blijf in Leon. Maandag ochtend dan eerst naar de Vodafone winkel. Daarna loop ik dan naar Villadangos Del Paramo. Dat is maar een route van 20 km. dus dat komt eigenlijk goed uit. Vanavond eet ik in het klooster. Pelgrims menu, macaroni schotel vooraf, hamburger met friet en een sinaasappel als nagerecht.

Allen fijne zondag. Maandag gaan we verder. Ik denk dan nog 11 dagen nodig te hebben om Santiago de Compostella te bereiken. Op 11 juli hoop ik het plein van de kathedraal op te lopen. Dat zal een heel bijzonder moment worden. Ik verheug me er op. Morgen eerst maar eens naar de kerk hier.

1. Frans:
    30 juni 2013
    Ja, ik schreef het al gisteren. Je hebt weer de pech met de telefoonwinkel. Ach, je moet maar denken, dat is de laatste keer. Zijn die ooievaars wel echt? Heb je ze zien bewegen of vliegen. Ik vind het onvoorstelbaar dat ze allemaal in kerktorens zitten en dan ook trapsgewijs. Je zou bijna denken dat het nep is. Jammer dat je niet 2 nachten mag blijven, maar je hebt het over het zoeken naar een goedkoper adres. Zijn de nonnen langs een pelgrimsroute zo commercieel geworden? Ik zou het klooster open stellen, de pelgrims een bijdrage laten stoppen in een doos, maar wel voor het eten laten betalen. Maar ja, misschien denk ik wel ouderwets of idealiseer ik het teveel. Me dunkt, neen, laat ik er maar over op houden. 11 Dagen!!! Broer, petje af. Binnen 90 dagen van Gouda naar Santiago de Compostella. Voorwaar een prestatie van wereld formaat. Daar mag je best trots op zijn. Nog even niet naast je schoenen lopen, anders krijg je nog blaren op je voeten. Hoe houden je schoenzolen het trouwens. Verdiende de schoenmaker die je schoenen hebt verzoold en waar de lijm een etmaal moest drogen wel of geen gouden vermelding? Ik ga nu ook even m'n bedje op zoeken, oh, ik zit er naast, wel dat gaat snel dan. Gerard, hele fijne dag morgen, succes maandagochtend bij de Vodafone winkel en een fijne dag om te wandelen gewenst. Hou vol, je bent er bijna. Weet je nog in je Fiat 650, daar zongen we uit volle borst: Toen wij uit Rotterdam vertrokken, vertrokken wij uit Rotterdam. Dat we uit Amersfoort kwamen deed niet ter zake. Verander anders Rotterdam maar in Gouda, dan kan je onderweg vast oefenen voor het zangkoor, want daar ben je al een tijdje niet geweest.
    Groeten, dikke hugg, Frans (je broertje)
  2. Willemijn van Drie:
    30 juni 2013
    Hoi Gerard, vandaag heb je een rustdag. Geniet er van. Je bent de 2000 km. gepasseerd, een geweldige prestatie die je geleverd hebt.Ik hoop voor je dat je een gezellige dag hebt en dat de vodafonewinkel je kan helpen maandag.Rust vandaag lekker uit, je verdient het.
  3. Bertus:
    30 juni 2013
    Goedemorgen Gerard.Wat een verhaal man gelukkig heb je er mooi weer bij een hindernis hier en een daar maar je komt er en hopelijk in je gepande tijd.Ik of wij bewonderen je dat je het gaat voltooien.Leuk voor je dat je regelmatig mensen tegen komt die de zelfde eindbestemming hebben en je je verhaal kan delen.
    vandaag zondag wat rustigaan en morgen op voor de laatste 300 km.Mooi weer gewenst en geniet er nog maar van want over twee weken weet je niet door je tijd heen te komen.Geen wasje meer geen gps problemen alles om de hoek te krijgen en te regelen,wat een luxe wat zal het je zwaar vallen,denk er nog maar niet aan.Veel loop plezier Gerard de laatste 10 dagen
    Gr van ons.(woerden)
  4. Zusje:
    30 juni 2013
    Ha Geert, een vraag die maar niet uit mijn hoofd gaat:" hoe reëel is het om jezelf als peregrino op 1 dag zó'n grote afstand op te leggen om de Vodofone-winkel te halen voor je internet?" Het wordt vandaag geen diepte-intervieuw hoor, op een ander moment zou ik er graag nog eens over willen discuzeuren met je. Jammer dat de winkel al dicht was (sabado) Ik hoop dat-ie maandag wél open zal zijn. Geniet maar lekker van Leon én wederom een waanzinnige kathedraal, daar heb je nu wel even tijd voor! Ik geniet nog steeds van jouw reis en verhalen. Een fijne zondag, kusje.
  5. Maaike en jan:
    30 juni 2013
    Dag Gerard, in alle eerlijkheid geschreven: toen je in het begin van je reis vrijwel direct verschillende pechjes had, bijv. met je bril, gaf ik er weinig voor dat je het einddoel zou gaan halen. Het koude weer, de regen, het ongemak, je hebt het allemaal getrotseerd. Nu ga ik ernstig geloven dat je er bijna bent. Geweldig! Groeten , Jan.