Dag 78a Mijn vrije dag in León

30 juni 2013

Mijn vrije zondag. Hoewel,  vrij....
Om 7.30u. stond ik al buiten de deur. Als iedereen om 06.00u. begint herrie te maken en in te pakken en weg te gaan, kun je moeilijk alleen blijven liggen. Bovendien is het ontbijt tot 08.00u. en dan moet iedereen de deur uit zijn. Dus eerst na het ontbijt maar eens het centrum bekeken en naar de kathedraal gelopen. De eerste H.Mis is om 09.00u. Dus ik heb nog even de tijd. Het is nu al 14 gr. en overal lopen de pelgrims, ik voel me een spijbelaar. De stad voelt verlaten aan.

Ik loop wat rond en drink een kop koffie tot het tijd is om naar de H.Mis te gaan. De kathedraal blijft echter op slot en de mis blijkt in de kapel van de kathedraal te zijn waar je via een achteringang komen kunt.

Kapel van de H.Mis vanmorgen    Gebouw in het centrum van Leon,één van de eerste bouwwerken van Gaudi, Stadspoort van León

Na de mis maak ik wat foto's van diverse objecten in de stad en probeer een overnachtingsadres te vinden. Bij hostel nr.2 lijkt het er even op dat het gaat lukken Daar was er nog 1 kamer maar die was toegezegd aan 'n pelgrim die vanochtend had gebeld en zei dat hij er om 10 uur zou zijn. Ik was er om 11.00 u. en hij was er nog niet. Ik moest over uur terug komen. Als hij er dan nog niet was kreeg ik de kamer. Toen ik de deur uitliep stond hij voor de deur.

Ik ook weer naar binnen om mijn rugzak op te halen. Toen ik buiten kwam liep er net een man voorbij en vroeg of ik pelgrim was.  Praatje gemaakt en gezegd dat ik op zoek was naar 'n kamer.  Hij wist wat en bracht me hierheen. Ik moest 'n uur wachten tot de kamer schoon was.

Hostal San Marco (3)

Wel kan ik mijn rugzak achterlaten. Dat scheelt alweer. Ben koffie gaan drinken. Vanmiddag ga ik nogmaals naar de kathedraal.  Nu kan ik er tegen betaling (65+tarief) in en maak een aantal foto's van het prachtige interieur. Na afloop besluit ik om via de refugio van afgelopen nacht naar mijn hotel terug te lopen.

Kathedraal buitenzijde (3)    Binnen plaats kathedraal (2)  Binnezijde Kathedraal (1) Kathedraal buitenzijde (1)

Refugio 29-6 Santa Maria de Carvajal met feest plein

Daar tref ik Carla. Zij was om 14.00u. gearriveerd en had er zoals gepland 2 wandeldagen op zitten vanaf El Burgo Janero. Ook zij gaat morgenochtend eerst naar de Vodafone winkel. Evenzo tref ik daar René en Paul. René zit met zijn voeten op een bankje met zakken ijs op zijn onderbenen.

Zij zijn met een taxi gebracht en hebben zich 25 km. laten rijden. René kon niet meer op zijn voeten staan. Hij was in het hospitaal geweest en moet een paar dagen rust houden. Hij heeft de zaak flink overbelast.  Hij mag wél meerdere nachten blijven!

Met Carla bespreek ik de route van morgen. Zij loopt echter geen 20 km. als ze pas om 10.30u. starten kan,  want om 10.00u. gaat de Vodafone winkel pas open. Het wordt haar dan te laat en te warm.

Míjn Vodafone winkel is op 100 mtr. van mijn hotel en is een andere,dan waar zij heen gaat. We nemen afscheid en ik wens René het allerbeste toe. Carla zie ik misschien ook niet meer want zij heeft nog plenty tijd omdat zij pas op 26 juli gehaald wordt door haar familie. Ze wil eerst de feestdag meemaken van St. Jacobus op 25 juli. Dan schijnt heel Santiago op zijn kop te staan. Daarom heeft ze ook nog tijd om naar "het einde van de wereld" te lopen, nadat ze in Santiago is aangekomen. (Finisterre)

Brug over de rivier Bernesga. Morgen verlaat ik over deze brug de stad. 20130630_101614

1. Wim en Eygje:
    30 juni 2013
    Wat fijn dat je nu mooi weer hebt!We genieten van je verhalen, we hebben de streek 2 jaar geleden ook bekeken en waren onder de indruk van de vele pelgrims die soms echt met pijn en moeite de finish haalden.Fijn dat het met jou goed gaat, en succes met de volgende etappe!Hartelijke groeten, Wim en Eygje
  2. Jopie koop:
    30 juni 2013
    Nou Gerard, wat een respectabel aantal kilometers heb je al gelopen. Ik volg je elke dag en zal het missen als je eenmaal aangekomen bent in Santiago. Ben benieuwd hoe de ervaring van aankomst is!
    Geniet van de dagen die nog komen.
    Cees en Jopie
  3. Rita Schoolenberg:
    30 juni 2013
    Gerard, ook ik geniet dagelijks van je verhalen. Bewondering voor je optimisme en volharding!
    Vorig jaar was ik met de bus -en een groep vanuit de parochie- naar Santiago en toen waren we ook in Leon. Het gebouw, waar je een foto van hebt gemaakt in Leon, is een van de eerste bouwwerken van Gaudi, vertelde de gids ons. Weet je dat ook weer! Goede reis verder....op naar Santiago!
  4. Quirien en AGnes.:
    30 juni 2013
    Gerard wat een raar idee moet dat zijn dat je er nu bijna bent ebn echt de laatste kilometers gaat lopen en gelukkig met goed weer erg leuk om het allemaal te lezen en we zullen het straks gaan missen. En als je dan in Santiago bent heb je het toch maar mooi gefikst met ook wel heel veel tegenslagen.Maar die ben je dan gauw vergeten. want je doel is dan bereikt petje af en nog heel veel loopplezier voor de laatste tien dagen. Groet Quirien en AGnes.
  5. Ton V.:
    Hoi Gerard,
    Ik kan me voorstellen dat er zondagen i.c. vrije dagen zijn geweest die minder goed besteed werden. Leon is een prachtige oude stad en hetgeen je hebt gezien en waarvan je een plaatje maakte is een ontzettend mooie herinnering. Ik blijf je deze week weer volgen want ik wil als het ware naast je lopen als je Santiago de C. binnenloopt. Verwacht jezelf nog aan te gaan in Finisterre? Hou goede moed, je reisdoel is in het zicht. Het gaat je goed!
    Toi-toi van Ton.
  6. Greet Bergkamp:
    30 juni 2013
    Wij hadden een comp.storing. Ziggo kwam pas na een week. Al jouw reisverhalen gelezen. Als een boek. Achter elkaar. Wat een ervaringen, Wat een doorzettingsvermogen. De ervaring met je zoon, die week. Heel bijzonder. Paula, altijd aanwezig op de achtergrond. De mensen die je ontmoet. Met hun lief en leed.
    Geweldig Gerard, het eindpunt in zicht. Nog even volhouden Hartelijk groet, Greet,
    Prachtige foto's van de kath. Leon. Prachtige stad.
  7. Theo en Olga Broers-Intres:
    Beste Gerard,
    Wat een geweldige prestatie!
    Wij staan elke keer weer versteld van de grote afstanden, die je iedere dag weer aflegt en meestal in extreme weersomstandigheden.
    In ieder geval is het nu goed weer.
    Nog 300 km van Leon naar Santiago.
    Jammer dat je de feestdag van Jacobus niet mee kan maken. Dat moet iets geweldigs zijn. We lezen iedere dag met veel plezier je verhalen.

Groeten van Olga enTheo Broers-Intres

Houd je taai.
  8. Gerard Vianen:
    30 juni 2013
    Beste Gerard, wij zijn weer terug van vakantie en in staat je weer te volgen. Je bentdapper doorgegaan de afgelopen weken. Wij zullen de aankomende dagen je reisverhalen doorlopen. Geweldig dat je er bijna bent. Nog even aftellen en dan de finale laatste etappe; formidabel. Groet Maatje en Gerard
  9. Ron Zegwaart:
    30 juni 2013
    Hoi Gerard, doet mij goed te lezen dat het allemaal naar wens is. Ook ik lees je verhalen met groot plezier. Nog steeds en misschien wel meer dan anders groot respect voor je. Geniet nog even van de laatste dagen. In het begin de kou en de regen je grootste vijand nu nar alle waarschijnlijkheid de zon. Maar probeer er van te genieten.
    Wij vinden het een groot voorrecht om naar Haastrecht te komen. Helaas zal ik 's middags aan het werk zijn.
    Bon camino, Ron
  10. Maaike en jan:
    1 juli 2013
    Gerard, wat een ongelofelijk mooie kathedraal. Dit soort architectuur kennen wij in het westen helemaal niet. Zelfs met restauratie-steigers hier en daar blijft het indrukwekkend, met die mystieke lichtval en die bijzondere beeldhouwkunst. Bedankt voor de sfeervolle plaatjes. Dit is nog eens wat anders dan een saaie rechte weg in de regen. Jan.
  11. Bertus:
    1 juli 2013
    Dag Gerard.Zo je bent vandaag weer op pad gegaan voor je laatste 11 dagen veel plezier en mooi weer geniet er nog maar van.Vanavond lees ik je verslag wel weer .
    Gr.van ons.
  12. Rolph:
    1 juli 2013
    Heb je eindelijk mooi weer, is de route saai. Als ik de verslagen zo lees zou je er eigenlijk nog langer over moeten doen om alle mooie en interessante plaatsen te kunnen bekijken. Blij dat je nu lekker weer hebt. Succes met de laatste kilometers! Groet, Rolph