Dag 79 naar Villadangos Del Paramo.....21km..... totaal 2058km.

1 juli 2013 - Villadangos del Páramo, Spanje

Vanochtend geslapen tot 08.00u.!! Geen vroegopstaanders, geen geritsel van plastic, geen verplichting om op 08.00u. de deur uit te zijn.

Helemaal niets van dat alles. Dat is een lange tijd geleden. Verrukkelijk, wat een genot. Op mijn gemak gedoucht en heerlijk afgedroogd met een lekkere ruwe handdoek. Daarna ontbeten en mijn rugzak ingepakt.

Vanwege de te verwachten weersomstandigheden smeer ik mijzelf geheel in met zonnebrand. Om 9.45u. verliet ik het hotel en om 09.50u. stond ik bij de Vodafone winkel op de stoep in afwachting van opening van de winkel. Om 10.02u. ging het rolluik omhoog.

Op het moment dat ik naar binnen wil stappen, wordt ik op mijn schouders getikt. Ik kijk om en daar staat René achter me. Hij komt van de apotheek. (medicijnen gehaald). Hij neemt morgen de bus voor 100km., neemt dan nog 2 dagen rust en loop dan verder naar Santiago, zodat hij toch aan de verplichting voldoet om minimaal 200 km. als voetganger naar Santiago te hebben afgelegd om voor de "Compostelana" ( het document dat je bij aankomst ontvangt) in aanmerking te komen. Paul is vanmorgen gewoon van start gegaan, misschien tref ik hem zowel als René nog een keer onderweg.

De dame ( Vodafone) die mij hielp snapte niets van mijn verhaal  en het kostte mij de grootste moeite om na overlegging van de betaalbewijzen duidelijk te maken wat nu precies de bedoeling was. Uiteindelijk kwam het er op neer dat ik wéér het volledige bedrag moest betalen wat ik ook al in Pamplona had betaald en dat van upgraden, waarvoor ik in Pamplona reeds had betaald geen sprake kon zijn. Terwijl Sander die goed Spaans spreekt,  dat heel goed had geregeld,  dat ik alles zou betalen in Pamplona en dat dan 1 telefoontje voldoende zou zijn om het te realiseren.
Kortom: ook hier in Spanje, is de hele telefoonbranche een grote dievenbende!!

Om 10.30u. verliet ik enigszins gedesillusioneerd de winkel en startte mijn tocht. Het was toen al 18gr. en geen wind. Ik had 45 minuten nodig om de stad uit te komen. De route van vandaag liep grotendeels over een voetpad naast de N120. en gaat gepaard met het oorverdovend lawaai van vrachtwagens. In de plaats La Virgen Del Camino zie ik een aardig kunstwerkje staan dat ik vastleg op foto.

Kunstwerkje in La Virgen del Camino     Ooievaarsnesten  Pad langs de snelweg

Als ik het dorp Valverde De La Virgen inloop,  zie ik wederom een klokkentoren met 6 ooievaarsnesten erin, waarvan op 3 nesten ooievaars zitten. Als ik mijn telefoon fotoklaar heb, zijn er nog 2 "bemand". Ik maak er diverse foto's van, zodat broertje ( Frans) kan zien of het wel echt is.

Ook neem ik hier even tijd om iets te eten en te drinken. Mijn water in mijn geïsoleerde fles is redelijk warm geworden ondanks dat ik het diverse malen heb aangevuld cq en ververst. De temperatuur is inmiddels opgelopen tot 25gr.

Mijn kleren die ik aanheb, zijn geheel nat van het zweten. Het is zwaar vandaag met die warmte. Toch ben ik liever nat van het zweten dan van de regen. Mijn verwondingen zijn redelijk genezen en ik hoop dat de laatste korstjes zijn verdwenen als ik volgende week in Santiago aankom.

Mijn hakken onder mijn schoenen zijn ook al weer aardig versleten maar die moeten het nog maar 300km. volhouden. Daar doe ik niets meer mee.
Om 14.30u. kom ik aan in de gemeentelijke refugio. Een prima plek met mooie tuin. Geen eten. Ik ga douchen en omkleden. In de grote zitruimte hangt een poster met daarop vermeld: Pelgrims diner € 9,00 in 't restaurant.

Wat ik toen weer meemaakte. ....... ik "vraag" aan de beheerder waar dat is en of je moet reserveren. Na veel “mimespel” begrijp ik dat er gereserveerd moet worden en ik geef aan op mijn horloge om 17.00u. Als de beheerder met het restaurant belt, steek ik nog een keer 5 vingers in de lucht.

Hij evenzo en knikt dat het allemaal goed komt. Dan begin ik mijn nat bezwete kleren te wassen. Als ik daar nog niet eens goed mee begonnen ben, staat de beheerder naast me dat ik mee moet komen.

Er staat een man die zo begrijp ik, wil dat ik met hem mee gaat. Het blijkt de restaurant eigenaar te zijn die mij binnen 5 minuten komt halen om bij hem te komen eten! !
Ik laat mijn was in de wasbak liggen en stap in de VW Santana.

We rijden ca. 5km. terug waarvandaan ik gekomen ben en komen bij een prachtig restaurant. Ik krijg een 3 gangen menu voorgeschoteld met vooraf een heerlijke gemengde salade pasta schotel en als hoofdgerecht een bord vol uitgesneden zalm met tomaat en natuurlijk een fles wijn erbij en als toetje een chocolade mousse met slagroom. Daarna koffie (extra 1euro) Totaal 10 euro.
Een wereld maal!!
Verrukkelijk gegeten en mijn buik meer dan vol.
Daarna brengt dezelfde "taxi" mij weer terug naar de refugio. Wat kan het leven van een pelgrim toch bijzonder zijn.
Bij terugkomst alsnog mijn was gedaan want die moet ook nog kunnen drogen voor morgen.
Morgen loop ik naar Astorga ca. 29km. Waar ik mijn nieuwe gesp voor mijn rugzak op kan halen. Ben benieuwd.

De weersverwachting is gelijk aan vandaag,  dus dat wordt weer zweten. Gelukkig kan ik wel op tijd weg morgenochtend.

1. Ton V.:
    Hoi Gerard,
    Wat kan het leven van een pelgrim soms langs wonderlijke paden gaan. Soms kost het een paar centen, maar ..... dan heb je ook wat. Ik weet zeker dat er een moment komt dat je er om kunt glimlachen. Succes en toi-toi van Ton.
  2. Yvonne:
    1 juli 2013
    wat heerlijk dat je uitgeslapen hebt ! Goede tocht voor morgen en groeten van ons
    Yvonne
  3. Hans Steenbeek:
    Hallo Gerard,

Wat geweldig dat het einddoel bijna bereikt is en zonder echte problemen. Na alle regen die je in Frankrijk moest trotseren is het Spaanse zonnetje een zegen. We genieten van je verhalen en volgen je ook op de kaart. Toi, toi toi voor morgen en de komende dagen.
    Een vriendelijke groet vanuit Gouda Hans en Marian Steenbeek.
  4. Willemijn van Drie:
    hoi Gerard,
    Ik sta er iedere dag weer van te kijken wat je meemaakt. Leuke dingen, gekke en absurde dingen, waar je achteraf natuurlijk smakelijk om kunt lachen. Maar zo'n telefoonketen zou je het liefst failliet laten gaan denk ik ( pas als jij het niet meer nodig hebt natuurlijk) Maar goed, als je weer terug bent in het 'gewone 'leven van alledag kun je altijd in Nederland je beklag gaan doen. Zal wel niet helpen, maar je bent in elk geval je frustraties kwijt. Ik wens je vandaag weer een topdag toe. Veel liefs.
  5. Zusje:
    2 juli 2013
    Ha Geert, ik zie de stoom uit je oren komen in de Vodafone winkel! Verspilde energie, jammer dat het zo moet. Maar de machteloosheid spat van het papier. Ach, leuke ervaringen vandaag maakte toch weer een hoop goed! Fijn dat het weer eindelijk een beetje stabiel blijft, nog een goeie camino! Liefs.
  6. Arnold Smits:
    2 juli 2013
    En na Astorga de Maragata in op weg naar Rabanal del Camino in the middle of nowhere!
    Succes!

Arnold.
  7. Paul Happel:
    2 juli 2013
    Dag Gerard,zo zie je maar een dure telefoon en een goedkope feestmaaltijd,God is toch goed voor je of is het je engelbewaarder?
    Je hebt veel bewonderaars waar onder Hans en Marian Steenbeek,ik ben al 54 jaar getrouwd met Ria Steenbeek en daar ben ik God ook heel dankbaar voor.Nu nog een paar dagen te gaan en dan je triomfantelijke intocht in Santiago,hier in Nederland zitten dan honderden volgers luid te applaudisseren achter hun computers.Zet `m op Gerard,groet van
    Paul Happel en Ria Steenbeek
  8. Ma en Pa:
    2 juli 2013
    Hoi Gerard, Het blijft een verademing jou verhalen te lezen, of je nou tegenslag hebt of voorspoed je blijft zoveel als mogelijk opgewekt. Waarom telkens dat gedoe met je telefoon, had je niet beter een contract met een provider in Nederland kunnen afsluiten, dan had je niet telkenmale vermoedelijk dat probleem gehad. Hoor ik nog weleens. Overigens bemerk ik dat je langzamerhand je eindpunt nadert, er worden per dag meer kilometers gelopen. Nu het warmer wordt, uitkijken hé, petje op tegen zonnesteek want het kan daar pittig zijn. Geniet van alle mooie dingen die je daar boven in het Spaanse land tegenkom en maak je klaar voor de eindsprint naar Compostella. Heel veel sterkte zodat je ongehavend je finisch haalt. Grandioos wordt het dan.
    Groeten Ineke en Koos
  9. Ria de boer:
    2 juli 2013
    hallo Gerard .wat fijn dat het nu allemaal zo lekker loopt,doe voorzichtig deze laatste kilometers,zodat je Paula heel in de armen kunt vallen.
    nog fijne loop dagen.
    gr Leo en Ria